Tant i Thailand

"ragnela " sa:
Tack alla för all uppmuntran! I natt sov jag ordentligt på mycket länge. Genast blir humöret bättre!

Kortisoncrem har jag prövat. Hjälper inte. Tror inte att det är sandloppor som är orsaken för på de såren hjälper kortison. Tror mer på "dåligt blod". Så jag hoppas på antibiotikan.
Vadå dåligt blod, du är som ett bra årgångs vin blir bara bättre ju längre det lagras :thumbsup: :thumbsup:

"Elakheten ska väl nånstans komma ut" sa pappa, när vi gjort oss illa eller var sjuka!! Tänk om han hade rätt?

I dag var människoplågaren inte så plågsam. Mer piller och återbesök den 12;te. Då ska ett blodprov tas som täcker "allt".

Innan dess skall vi till Bangkok och träffa bror o svägerska. Vi ska på MBK och pruta! I alla fall svägerskan o jag. Gubbarna får väl ta en kaffe medan dom väntar!

Jag gillar Bangkok. Där finns hur mycket som helst att kolla på. Jag har hört om ett jätteakvarium på Paragon. Kanske något för denna gång.

Och god mat. Och Bei Otto. Som gör världens godaste skinkbaugetter!

I söndags var vi ute och åt

söndagsmiddag tillsammans med Vansbrofolket (R o B). Första stället=no food, andra stället= only seefood. Tredje stället blev det napp på. Säsongen har inte kommit i gång än, men nu börjar det synas fler falanger i Baan Phe.
På "Petras" gjorde jag stor succe genom att uttala salt rätt d.v.s. gluua(med ett stramt leende och tungan mot framtänderna!). Personalen tyckte att jag var höjden av begåvning!! Sånt värmer.

F.ö följer jag Insayts thaikurs, som jag tycker är suverän. Jag har låtit dra ut den på papper. Det blev en hel liten bok. Tyvärr ärinte allt med i högerkanten men jag går igenom texten och lägger till det som behövs.

På bathbussen in till Rayong träffade vi på Vimar från västkusten någonstans. Han åker hem över jul och när han kommer tillbaka i jan är förmodligen gamle Kurtan med. 90 år, rätt virrig. Senaste resan lyckades han tappa bort passet 2 ggr på hitresa! Men till Thailand vill han. Här känner folk till honom och skjutsar hem honom om han är på rymmen!

För några år sedan var vi på en spännande utflykt. Vi tog buss från Rayong till Chantaburi (Chanbullii, säger Thai). Det är väl ca 10 mil. I C gick vi gatan fram från busstationen och kom rätt på ett bra hotell där vi bokade in oss för ett par nätter.

Jag hade läst i en falangtidning om det stället vi var på väg till. Vi tog en taxi till någon typ av utgångspunkt, där vi blev avfösta. Sen skulle man köpa en biljett som omfattade en ny transport, inträde och transport tillbaka. Nu blev det åka av! Vi åkte på flaket på en pic up. Vägen var bland det värsta jag upplevt. Backar som den värsta berg o dalbana. Det var bara att hålla i sig för allt vad tygen höll. Bilfärden tog väl ca 20 min.

Från att vi åkte från C såg vi inte en enda falang. Men massor av thaifolk.

Vi blev avsläppta på en plan där det var mycket ståhej med munkar och blommor och rökelse. Sedan var det bara att börja traska och gå. Uppför.
Vägen upp tog ungefär 2 timmar, med en och annan te-rast och vilopaus. Hela tiden knökafullt med folk. Stigen kantades på flera ställen av jättestora runda stenblock. Folk smetade på bladguld, stack i rökelsepinnar i stenspringor och offrade blommor, mest tagetes.

Alla åldrar på folk. Från småbarn till skröpliga åldringar. Utsikten blev mer o mer fantastisk. Ju högre upp vi kom desto knabbligare blev stigen. men väl uppe fick vi verkligen lön för mödan. Jättestora runda stenblock, folk offrade o bad. Munkar mässade och det hela var helt fantastiskt.

Nedfärden tog 1 timme. På ett ställe hade de stängt in en svartbjörn som man skulle beskåda. Stackars björn!

När vi skulle åka ner med pic up´en klämde vi in oss i förarhytten. Inte fullt så skrämmande! Så småningom blev det taxi tillbaka till C.

Jag blir så imponerad av thaiarnas sätt att utöva sin relegion. Den är så levande.

Staden C är också känd för sin ädelstensförsäljning men vi avstod för inköp. För det första gillar jag inte smycken och för det andra är det ett säkert sätt att bli grundlurad när man inget begriper!
Det är roligt att ge sig ut på egen hand och uppleva Thailand (och andra ställen).

B´s och min första långresa gick till Gambia (1977). Vi hade bokat det billigaste hotellet men när vi kom fram till Banjul sa reseledaren "Men där kan ni inte bo!! Där bor bara negrer (!)"Så hon bokade raskt om oss till helpension på ett SunVinghotell! Utan exta kostnad!
Vi var i G 2 veckor. Åkte på många arrangerade, spännande utfärder . Vi var resenoviser och vågade inte mycket på egen hand.

Men resebacillen bet oss ordentligt och sedan dess har resandet varit ett stort intresse. Nya mijöer, att se hur folk lever och att testa sin egen förmåga. Förmåga och tålamod varierar! Ibland har det varit lägen när allt varit jättejobbigt och man vill bara ligga kvar under den skitiga filten och sova. men så kvicknar man till, tar in på ett bättre hotell, duschar och äter gott och livet leker igen.

Kram

Tack Lego! Just det Chånbullii och chanbullii. 2 olika städer. Vi var alltså i Chanbulli, Chantaburi!

I bland är du tröttsam! Du vet väl inte hur folket i Rayong uttalade namnet på staden vi skulle till....

Vi hade en sån hund en gång! Som alltid skulle ha sista ordet (voffet). "Tyst med dig". "Voff". "Jag sa att du skulle vara tyst!" "Voff". "Nu får du väl ge dig!" "Voff". Men voffen blev tystare och tystare. Tillslut öppnade hon bara munnen och markerade ett voff! Men hon var mycket omtyckt även om hon var envis som en rö gris!

Kram Lego!

Nu har vi varit i Bangkok 2 nätter. På det förnämliga hotellet Bangkok Loft Inn. Man måste beställa månader i förväg. Suverän frukost. Superrent. Det ligger på Tonburi-sidan, alltså på andra sidan floden. Slutstation för Sky Train i närheten.

En av mina bröder och min svägerska I bodde också där.
Första em/kvällen gick vi bara och strövade runt i flera timmar. Spännande gator (trottoarer) med thailiv. Marknader, matförsäljning, tygaffärer, garnaffärer och smågrejsaffärer.
När vi just skulle till att försmäckta av kaffetörst fick vi se ett jättefint café. Nyöppnat med världens bästa kaffe.

I en garnaffär köpte jag mig en "stickbräda", nål och garn. Garnet kostade 29 bath för 50 g. Så garn är jättebilligt här i Thailand! Flickorna i affären kunde inte sticktekniken och inte flickorna på hotellet heller. " Men min mormor kan", sa en!
Men I kunde lista ut hur man gjorde, med hjälp av datorn! Så nu ska jag sticka halsdukar till hela släkten!

Broren och I köpte pyttesmå flygplan som de ska sälja i sitt flygmuseum. (Just nu vantar de på Gripen!)

Efter några timmar kom vi ner till floden och vi åt middag på en liten restaurang nära vattnet. God mat och otrolig miljö. Eftersom vi inte visste var vi var tog vi taxi tillbaka till jotellet. 12,50 kr!

Dagen efter blev det MBK (nära National Stadium-stationen). Männen gick för sig och vi för oss. Efter någon timme möttes vi igen. På MBK finns en affär som hetetr "Naranja". En kedja som säljer tyggrejor tillverkade i thailand. Fin design och billigt och någon typ av idiellt om jag fattat det hela rätt. Jag har varit i flera av deras affäre och det är alltid packat med koreaner som handlar enorma mängder.

Vi åkte till Bei Otto på soi 20 och åt lunch. Vinerschnitsel! Till kvällsmat orkade vi bara Sticky rice med mango.
Men kvällen avslutades med ett glas vitt vin på Ambasadör hotel!

Sista dagen åkte B och jag till Paragon, medan släkten simmade. B och jag kollade in fina bilar, i varuhuset. Lamborgini, Bently, RR o.dyl. Vilka läckerheter. En kostade 17 mille. Bath, men i alla fall.

Vi skulle också kolla in Ocan World som finns i bottenplanet på detta enorma varuhus. Men efter att sett entreavgiften bestämmde vi att det får bli en annan gång! När man har massor av tid och fet plånbok! Silverbiljett 1700 bath, guldbiljett över 4000 bath.
Men kön var lång, så många har gott om pengar. Endast något billigare för barn.

Lunch på Bei Otto igen där vi sammanträffade med bror o I. Efter maten (och lite Bei Ottoshopping, bl.a. surkål) åkte vi hem till Rayong.

Lika härligt som vanligt i Bangkok!

Kram på er!

Ocean world är dyrt, men är man minsta djurintresserad så är det värt det.
Men jag trodde inte det hette Paragon, utan Siam Plaza,
Är väl platsen som heter så och köpcentrat Paragon.
Alltid trevligt att vara nån dag i Bangkok. Finns ju så mycket att titta på alla dar i veckan.
Själv fösöker jag alltid vara där en onsdag. Onsdagar är det växtmarknad på Chat Chak.
Helt fantastiskt. Här finns allt från frö och små blommor till träd och palmer på flera meter.
Priserna är skapliga och allt förhandlingsbart.

"ragnela " sa:
Nu har vi varit i Bangkok 2 nätter. På det förnämliga hotellet Bangkok Loft Inn. Man måste beställa månader i förväg. Suverän frukost. Superrent. Det ligger på Tonburi-sidan, alltså på andra sidan floden. Slutstation för Sky Train i närheten.

En av mina bröder och min svägerska I bodde också där.
Första em/kvällen gick vi bara och strövade runt i flera timmar. Spännande gator (trottoarer) med thailiv. Marknader, matförsäljning, tygaffärer, garnaffärer och smågrejsaffärer.
När vi just skulle till att försmäckta av kaffetörst fick vi se ett jättefint café. Nyöppnat med världens bästa kaffe.

I en garnaffär köpte jag mig en "stickbräda", nål och garn. Garnet kostade 29 bath för 50 g. Så garn är jättebilligt här i Thailand! Flickorna i affären kunde inte sticktekniken och inte flickorna på hotellet heller. " Men min mormor kan", sa en!
Men I kunde lista ut hur man gjorde, med hjälp av datorn! Så nu ska jag sticka halsdukar till hela släkten!

Broren och I köpte pyttesmå flygplan som de ska sälja i sitt flygmuseum. (Just nu vantar de på Gripen!)

Efter några timmar kom vi ner till floden och vi åt middag på en liten restaurang nära vattnet. God mat och otrolig miljö. Eftersom vi inte visste var vi var tog vi taxi tillbaka till jotellet. 12,50 kr!

Dagen efter blev det MBK (nära National Stadium-stationen). Männen gick för sig och vi för oss. Efter någon timme möttes vi igen. På MBK finns en affär som hetetr "Naranja". En kedja som säljer tyggrejor tillverkade i thailand. Fin design och billigt och någon typ av idiellt om jag fattat det hela rätt. Jag har varit i flera av deras affäre och det är alltid packat med koreaner som handlar enorma mängder.

Vi åkte till Bei Otto på soi 20 och åt lunch. Vinerschnitsel! Till kvällsmat orkade vi bara Sticky rice med mango.
Men kvällen avslutades med ett glas vitt vin på Ambasadör hotel!

Sista dagen åkte B och jag till Paragon, medan släkten simmade. B och jag kollade in fina bilar, i varuhuset. Lamborgini, Bently, RR o.dyl. Vilka läckerheter. En kostade 17 mille. Bath, men i alla fall.

Vi skulle också kolla in Ocan World som finns i bottenplanet på detta enorma varuhus. Men efter att sett entreavgiften bestämmde vi att det får bli en annan gång! När man har massor av tid och fet plånbok! Silverbiljett 1700 bath, guldbiljett över 4000 bath.
Men kön var lång, så många har gott om pengar. Endast något billigare för barn.

Lunch på Bei Otto igen där vi sammanträffade med bror o I. Efter maten (och lite Bei Ottoshopping, bl.a. surkål) åkte vi hem till Rayong.

Lika härligt som vanligt i Bangkok!

Kram på er!

Ragnela, du är bara så underbar!

Peter

Återbesök på sjukhuset i dag.
Människoplågaren hade inte fått sin risvälling till frukost idag. Så det blev hårda tag! Men så fint det blev! Inte en vargnutta kvar. F.ö läker mina sår, om än långsamt. Mer antibiotika, men nu bara halv dos.

Jag börjar faktiskt få tillbaka lite energi. Jag är inte van att känna mig som en gnällig hösäck. Så i dag gjorde jag färdigt äldsta dotterns yllesjal (entrådigt garn från Gotland) och började med min stickbräda! Det går mycket långsamt, men jag tror att jag fått kläm på hur det går till. Roligt är det i varje fall.

Vi köpte "kaffebröd" på Lotus och bjöd in Vansbrofolket på em-fika. Godare kaffebröd har jag ätit, men det är kul att prova sig fram i det främmande sortimentet. Men i morgon är det jag som bakar en mjuk pepparkaka!

Till middag i dag blev det svartvinbärssill, gräddfil o potatis. På Lotus i Ban Phe har vi hittat små potatisar som vi tycker är godare än de stora. men de stora är ok till potatismos och Janzon och sånt. Vi drack en burk Chang till sillen. Jag 1/4, B 3/4. Det går åt en burk ca varannan vecka!

Kort inlägg denna gång, men så kan det bli ibland.

Ha det bra alla ni där ute i rymden.

"ragnela " sa:
Återbesök på sjukhuset i dag.
Människoplågaren hade inte fått sin risvälling till frukost idag. Så det blev hårda tag! Men så fint det blev! Inte en vargnutta kvar. F.ö läker mina sår, om än långsamt. Mer antibiotika, men nu bara halv dos.

Jag börjar faktiskt få tillbaka lite energi. Jag är inte van att känna mig som en gnällig hösäck. Så i dag gjorde jag färdigt äldsta dotterns yllesjal (entrådigt garn från Gotland) och började med min stickbräda! Det går mycket långsamt, men jag tror att jag fått kläm på hur det går till. Roligt är det i varje fall.

Vi köpte "kaffebröd" på Lotus och bjöd in Vansbrofolket på em-fika. Godare kaffebröd har jag ätit, men det är kul att prova sig fram i det främmande sortimentet. Men i morgon är det jag som bakar en mjuk pepparkaka!

Till middag i dag blev det svartvinbärssill, gräddfil o potatis. På Lotus i Ban Phe har vi hittat små potatisar som vi tycker är godare än de stora. men de stora är ok till potatismos och Janzon och sånt. Vi drack en burk Chang till sillen. Jag 1/4, B 3/4. Det går åt en burk ca varannan vecka!

Kort inlägg denna gång, men så kan det bli ibland.

Ha det bra alla ni där ute i rymden.
Skönt att höra att du håller på att återvända till de levandes skara :)
Vart lite orolig ett tag där att du inte skulle kunna ta hand om oss när vi kommer :D :D
Nu går tiden fort här hemma och skönt att ingen snö är i sikte.
Ha det gott så länge, G hälsar och är glad att det går åt rätt håll.

I detta inlägg ska jag skriva om snälla thaiare.

För något år sedan skulle B testa sitt Master Card inne på Lotus i Rayong. Jag hade skrivit upp koden på "ett säkert ställe", som jag förståss inte hittade men jag trodde att jag kunde den. Man får ju göra 3 försök innan de snor kortet så vi satte igång. !:a försöket=fel, 2:a försöket SÄ SNODDE DOM KORTET!. Där stod vi och glodde på aparat h@l.....! En thaiman undrade vad vi hade för problem, på bra engelska. Vi förklarade och han hämtade en personal. Personalmänniskan förklarade var huvudkontoret låg och vi fattade nada. Thaimannen bad oss komma med ut på parkeringen och så skjutsade han oss till banken! Följde med in, förklarade. Vi skulle komma tillbaka efter några dagar och hämta kortet. När vi gick ut från banken frågade mannen " Har ni nu pengar så ni klarar er tills dess?" Så omtänksamt!

Kortet fick B tillbaka när vi kom dit på avtalad tid.

När vi varit ute och åkt moppe så har det hänt vid flera tillfällen att vi och medresenärer fått punka. Folk engagerar sig omedelbart. Hämtar sidovangsmoppar och baxar upp problemmoppen och kör till verkstad. Kostar gratis eller 20 bath.
En ville bara ha den trasiga slangen för besväret.

Jag hörde om ett svenskpar som var ute och körde lite utanför de större vägarna, här i Rayongtrakten. Och fick punktering. Inte ett hus i sikte. Då kom en thaiflicka körande. Hon sa/förklarade att om de tog hennes moppe så kunde hon, som var lätt som en fjäder, köra dera punkterade till en verkstad. Sagt o gjort. Men verkstaden var stängd. Då sa flickan:" Ta min moppe och kör hem så fixar jag lagning på den här och kommer hem till er i morgon med den". Och det gjorde hon. Ville absolut inte ha en batting för allt besvär!

Sådana här saker händer ofta.

I dag var jag och B en vända in till Rayong. Jag köpte garn till min stickbräda. Ännu billigare än i BKK. Under 7 sv kr nystanet.

Fick besök i går av BoB. De har precis köpt en större lägenhet längs beachen (tror/hoppas dom). Kanonskick. Hoppas allt går i lås. Den förra de var spekulanter på , där strulade ägaren så makalöst. Höjde priset, kunde inte komma o skriva papper eftersom han var en mycket viktig och upptagen man utan skulle skicka en advokat i stället. Som BoB skulle betala! Det projektet las ner!

I morgon är vi bjudna på middag hos Vansbroarna tillsammans med ett annat svenskt par, som vi inte har träffat förut. Ska bli kul! Vi ska få vit eller röd snapper. När jag kollade på nätet vad de heter på thai var det Pla Kapong kaao (vit) resp Pla kapong däng (röd). Då kom jag på att den vita har jag själv tillagat vid något tillfälle. God!

Kram

"ragnela " sa:
I detta inlägg ska jag skriva om snälla thailändare.

För något år sedan skulle B testa sitt Master Card inne på Lotus i Rayong. Jag hade skrivit upp koden på "ett säkert ställe", som jag förståss inte hittade men jag trodde att jag kunde den. Man får ju göra 3 försök innan de snor kortet så vi satte igång. !:a försöket=fel, 2:a försöket SÄ SNODDE DOM KORTET!. Där stod vi och glodde på aparat h@l.....! En thaiman undrade vad vi hade för problem, på bra engelska. Vi förklarade och han hämtade en personal. Personalmänniskan förklarade var huvudkontoret låg och vi fattade nada. Thaimannen bad oss komma med ut på parkeringen och så skjutsade han oss till banken! Följde med in, förklarade. Vi skulle komma tillbaka efter några dagar och hämta kortet. När vi gick ut från banken frågade mannen " Har ni nu pengar så ni klarar er tills dess?" Så omtänksamt!

Kortet fick B tillbaka när vi kom dit på avtalad tid.

När vi varit ute och åkt moppe så har det hänt vid flera tillfällen att vi och medresenärer fått punka. Folk engagerar sig omedelbart. Hämtar sidovangsmoppar och baxar upp problemmoppen och kör till verkstad. Kostar gratis eller 20 bath.
En ville bara ha den trasiga slangen för besväret.

Jag hörde om ett svenskpar som var ute och körde lite utanför de större vägarna, här i Rayongtrakten. Och fick punktering. Inte ett hus i sikte. Då kom en thaiflicka körande. Hon sa/förklarade att om de tog hennes moppe så kunde hon, som var lätt som en fjäder, köra dera punkterade till en verkstad. Sagt o gjort. Men verkstaden var stängd. Då sa flickan:" Ta min moppe och kör hem så fixar jag lagning på den här och kommer hem till er i morgon med den". Och det gjorde hon. Ville absolut inte ha en batting för allt besvär!

Sådana här saker händer ofta.

I dag var jag och B en vända in till Rayong. Jag köpte garn till min stickbräda. Ännu billigare än i BKK. Under 7 sv kr nystanet.

Fick besök i går av BoB. De har precis köpt en större lägenhet längs beachen (tror/hoppas dom). Kanonskick. Hoppas allt går i lås. Den förra de var spekulanter på , där strulade ägaren så makalöst. Höjde priset, kunde inte komma o skriva papper eftersom han var en mycket viktig och upptagen man utan skulle skicka en advokat i stället. Som BoB skulle betala! Det projektet las ner!

I morgon är vi bjudna på middag hos Vansbroarna tillsammans med ett annat svenskt par, som vi inte har träffat förut. Ska bli kul! Vi ska få vit eller röd snapper. När jag kollade på nätet vad de heter på thai var det Pla Kapong kaao (vit) resp Pla kapong däng (röd). Då kom jag på att den vita har jag själv tillagat vid något tillfälle. God!

Kram

Jo detta med Mastercard och liknande skall man ju inte tro att det funkar överallt, jo gå in på en bank, jo det funkar, men personalen i en affär vill inte, för de kan inte och vet inte hur det fungerar.

Så, du kan gå till Leam Thong eller B C, som jag gjorde i Pattaya innan du kommer in i Pattaya ligger ju BC. Vi köpte massa blöjor samt barnartiklar till Lindas sons nyfödda barn och sen ville vi byta ut en 18 karat guldkedja som var för kort för hennes hals till en längre.

Okey jag tog fram mitt MasterCard, nä kan du inte betala kontant, jovisst kan jag det, men varför annonserar ni att ni tar visa, master osv, när ni inte vill, inget svar??

Så det är inte så enkelt som man tror?

insayt

Legolas!

Jag läser din blogg elle vad du nu vill kalla det, alltid finns det något vi andra kan tillgodogöra oss, men ibland förlåt mig jag fattar inget,

Okey, pengar är tydligen ett hett ämne här i detta forum, 50 stang hit och dit, detta är ointressant, din pension bygger inte på hur många statang upp eller ner, det bygger på hur många bath din soppa kostar i en avlägsen by.

Pengar, låt mig förklara, pengar är lika oavsett var du befinnr dig, priser är likadana oavsett var en du än befinner dig!

Din Bath, är lika med en svensk krona, varför, jo kronan säljs och köps, men dollarn är världsvaluta, i enlighet med andra och kan inte köpas och säljas hur som helst. Varför?

Det finns andra valutor som är starka som New Zeeland Dollar, Canadiens Dollar, Australian Do, Larm som har under en lång tid stärkt sin position, Kina

idag är Canadian dollar lika stark som dollar, idag är Australian dollar lika stark som dollar, det värsta är att den Kinesiskans dongen är mer värd än svensk krona, samt är i klass med dollar.

Om tio år finns inget kvar av det vi tänkte.?????

Okey, bröder och systrar, vi älskar Thailand, jag är inte naiv, Thailand vill ditt bästa men ett svårt kapitel för oss vanliga människor, vänta10 år.

Thailands ekonomi är inte publikt, utan du och jag, vill, du kan du och tjänar du, finns nog möjligheter.

Hee…, om fem år vill Burma, framstå som den ultimata turistmagneten och Tailand vill framstå som ”en gammal go gubbe som sitter i sin hydda”
Om, Burma öppnar sig, huuuugaligen, tänk denna ögrupp, tusentals ögrupper och öar, dong och dollar vill stiga i höjden, men på gatan vill detta bli billigt.
.

insayt

"Justin Case " sa:
Det var välskrivet som vanligt. tummen upp för det.

Men varför blandar du in legolas i ragnelas tråd? ?
Du som ska vara så mer än dom andra moderatorerna borde väl veta bättre att rätt inlägg i rätt tråd.

Jo, Legos tråd var samamlänkad med Regnelas i principe, så jag slog två flugor i en smäll som det heter, kanske det var fel, skall ta din iaktagelse i beaktande, bra iakttagelse Justin Case.

Det är bra att medlemmar påpekar saker i forumet och att vi tar åt oss, tack Justin Case.

insayt

I går blev det fiskmiddag hos Vansbrofolket! Så gott! Pla Kapong kaoo, vit snapper.
Gratäng på fisken med hemkokta räkor och potatismos spritsat runtom. Till efterrätt mousse på mango o papaya o vispgrädde. Smalt i munnen.
Och inte nog med detta! Ett par trevliga svenskar, som vi inte träffat förut, var också med. Roligt att lära känna nytt folk.

Denna vecka ska jag letsa rätt på renaste poolen och ta mig ett dopp! Första på 1 månad. Ska bli underbart.

Jag skrev tidigare om vår första långresa till Gambia. Nästa gick till Tanzania. En av mina bröder jobbade där och vi åkte och hälsade på honom. I packningen hade vi bl.a. vispgrädde i en kylväska! ( Av den gjorde jag kalops på gnu-filé!)

Broren mötte i Dar Es Salam. Han bodde i Arusha, långt bort i norr så det blev en lång resa i jeep på usla vägar. Man for omkring i bilen så jag fick skavsår på ryggen.

Förresten, när vi hade landat och gick mot terminalen hörde jag brorens röst från en balkong , jag tittade upp, och gick rätt in i en betongpelare, så det bara small. Ni har hört talas om att man ser stjärnor vid en stjärnsmäll? Det stämmer!

På resan upp till A stannade vi på ett vackert ställe och jag ville fotografera (fast det stod en skylt om fotoförbud). Genast dök det upp flera poliser ur ingenstans. Inga muntergökar precis. Men med lite handtryckningspengar fick vi åka vidare. Men jag var rätt snopen.

I A bodde min bror i ett inhägnat område (han jobbade åt NORAB), i ett fint hus bland alla de andra fina husen.
Min bror(H) hade tagit ledigt den mesta tiden som vi var där (3 veckor). Han visade oss runt. Vi åkte på fantastiska utfärder. Såg alla de Big five (lejon,elefant, flodhäst, noshörning och gepard) ute i levande livet. Girafferna var helt osannolika!
Vi åkte högt upp(så långt man kunde komma med jeep) på Kilimanjaro, där vi tältade!
Vi såg åskan långt under oss, luften var tunn och vi flåsade när vi hämtade några pinnar till elden. Natthimmlen var otrolig, med alla stjärnor.

Ett par dagar åkte vi till Nogorongorokratern. Där fick man inte åka ner med egen bil utan man fick en guide med guidebil. Där fanns allt! Flamingos vid en sjö, jättelika elefanter, lejon i massor.

Forts om en stund. Nu ska vi ut och ragga böcker!

Bokraggandet gick bra! Håkan hade massor av böcker. Han visade oss omkringi det område där han själv hyr ett hus. (Kärringen har stuskit). Vi träffade svenske L som köp ett hus för 4 år sedan och rustat upp. Jättefint. Så åkte vi en bit till och träffade på Mr Amerika som skall flytta till Thailand för gott p.g.a. den där Obama(!).

Sen kom vi till mitt drömhus! Alldeles nybyggt. Man höll just på att fixa till trädgården. Så fint och välgjort. Och vilket Kök!! Om det inte är sålt i höst när vi kommer tillbaka kanske vi kan få hyra det. Jag vill, jag vill....

Tillbaka till Afrika.

En av norrmännen skulle återvända till Norge för gott. Eftersom man inte fick ta med sig Tanzaniapengar ut ur landet bjöd han hela NORAB byn på restaurang inne i Arusha. Oss med. Kanonmat. Alla var förvånade för SÅ bra brukade maten inte vara. Sedan fick vi veta. Personalen hade gjort fel! Och gett oss regeringens mat!! De skulle komma dagen därpå. Undrar vad dom fick.

B blev sjuk v 2. Urdålig. Han låg och frös i 40 graders värme. Svår diaré. Alla tanter i byn kom med olika medikamenter. När någon tillslut kom med sulfa vände eländet.
Eftersom han hade semester och var sängliggande en hel vecka skrev han ett brev till Försäkringskassan och anmälde sjukdom. Postgången i T var inte att lita på så brevet skickades med den hemvändande norrmannen.
När vi kom hem tog B kontakt med FK. De fattade ingenting! Sjuk i Afrika, brev postat i Norge. Inget läkarintyg. När de fick reda på hela historien och att närmsta engelsktalande läkare fanns 1 timme bort, med flyg, så ordnade allt upp sig!

När vi skulle tillbaka till Dar es Salam för v.b. Sverige fick vi åka dit (till DeS alltså) i ett litet sportplan. Det tog flera timmar. Vi flög lågt så vi såg byar av runda hyddor, savanner och en massa djurflockar.
Ja det var en resa det!

Härligt Ragnela, Afrika är fantastiskt om än väldigt annorlunda. Har inte varit i Tanzania men väl i Sydafrika. Det är nog lite mer "civiliserat" där om än med en mycket hög kriminalitet.

Jag var också ute på safari, dock inte i Krugerparken utan på Shamwari Game Reserve utanför Port Elizabeth. En i sanning fantastisk upplevelse men det lär nog inte slå Ngorongorokratern. Men är det inte leoparden i stället för geparden som ingår i Big 5, du gjorde mig osäker där. ???

Ha det nu så gott nere i Thailand, jag följer din berättelse med spänning! :thumbsup: :thumbsup:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp