I dag var vi till Immigration i Maptaput för att förlänga vårt visum med 30 dagar.
Nu undrar jag hur Thai tänker. Jag försökte ringa dit häromdagen för att kolla om det var öppet i dag. Man kan väl förmoda att det mest är falanger som har att göra med Immigration, men en "maskinröst" svarade på thai. Jag gick till en granne ,som pratar engelska och bad om hjälp. Vad jag kunde förstå skulle man välja en siffra för att få tala med en människa1 Inte ett ljud på engelska.
En sak till om Immigration. Det är placerat ca 2 mil från Rayong, mitt ute i ingenstans. Inga bathbussar går dit. Vi moppade. Sammanlagt 6 mil! ont i rygg och bak! Men personalen är trevlig fast tjejen som handhar körkortsärenden pratar nästan ingen engelska och försökte man prata med någon annan i detta ärende så hänvisade de till henne! Ack ja!
För övrigt var det Loy Kratong häromdagen. Musik, långa tal, fyrverkerier och vackra, folkdräktsklädda flickor. Mycke vackert med alla dessa "luftballonger". Vi köpte oss en kratong (en platta med blommor,ljus och rökelse). Men havet var för vågigt så folk satte ut sina i en liten kanal. Vi konstaterade att vi nog själva trillat i om vi försökt sjösätta vår blomgrej. (Vad heter den?) Vi tog helt enkelt hem den och satte den i en hink vatten och tände på! Mycket snyggt men inte alldeles renlärigt kan jag tro!
Vansbrofolket åkte hem i går för att fira jul o nyår med nära o kära. De kommer tillbaka i slutet av januari.
De senaste dagarna har det varit blåsigt med höga vågor och då vill inte jag bada och grannhotellets pool ser ut som risvälling!
I dag har jag beställt en hotellnatt i Georgtown på Penang. Den 31 dec. Vi hoppas på fina fyrverkerier. 238 sv kr (lite dyrare än vanligt ,men det är ju nyårsafton!)
Det spelas underbara julsånger på Sveriges radio. Härligt, stämmningsfullt. Vi har hängt upp vår lysande julängel i fönstret och jag har hängt upp glitter och blanka kulor i vår "gran". Det är något granliknande som vi har i en kruka. Den växer ca 30 cm om året, så jag måste köpa mera pynt! Jesusbarnet med familj hamnar på en buddistisk offerbricka i "guld" ( Familjen, har jag köpt i Betlehem!). Tomtefamiljen ska stå på TV,n. Tomtepojken är full vartenda år. Han bara trillar! Vi försöker med dubbelhäftande tejp, men det hjälper inte! Vi får väl skicka honom på rehab när helgen är slut.
För massor av år sedan var jag, min syster och min yngsta dotter, K, och hälsade på min son, som jobbade på en kibbuts i Israel. Vi var där i 2 veckor. Vi reste på egen hand men vi kunde haka på en resebyrå på en del utfärder. Sonen också. När guiden berättade att nu åker vi igenom Gallileen utropade K "JA! Det är härifrån Asterix kommer!"
Vi badade i Döda havet och flöt som korkar, utom sonen som slängt sig i vattnet och vars ögon sved som eld, så han sprang skrikande upp på land!
Vi såg museet över alla mördade judar och vi grät.
Jag blev besviken på Döda havs rullarnas museum. Någon sa att det inte var orginalen som visades, utan avtryck. Men så måste det väl vara.
I Jerusalem skrek folk jin-jin efter oss. "Djävlar", fast de skrattade samtidigt. Det berodde på att vi alla, utom K, hade eldrött (äkta) hår!
I Betlehem köpte jag, som sagt Jesufamiljen.
K fick övernatta på kibbutsen några nätter , under sin brors beskydd. Men jag undrar hur det var med det egentlige. ALLT vill inte en mamma veta!
När vi var ute och gick så gick min syster och jag på varsin sida om K och såg mycket stränga ut! Hon var 16 år och var/är så vacker! "Man kan väl få titta, ialla fall", sa en pojke.
En dag låg vi på stranden och sov/slöade. Jag hörde konstigt ljud och tittade upp. På en kritvit häst satt en vacker, brun ung man. Som bakgrund var det blått hav och blå himmel! Så snyggt!.
När sonen så småningom kom hem sa han att han lärt sig mer under de månaderna än han gjort sammanlagt i livet!
Kram