Var är det bäst att bo som fastboende i Thailand?

Jag vet inte om det riktigt finns något ställe som uppfyller Vaxets alla krav. Jag skulle nog säga att Bangna kommer närmast. Bangna i sig uppfyller kanske inte något av kraven men det är schysst i sig självt och dessutom har du några av Thailands bästa köpcentra inom 10 minuter, centrala Bangkok på en halvtimme, Pattaya 1.5 timme, Hua Hin och Khao Yai på två timmar och Suvvan på 20 minuter en bra dag.

Personligen har jag svårt att se att något ställe i Thailand, eller i världen för den delen, håller för ett helt år. Det krävs en schysst vardag och en närhet till fest och ombyte, och då måste man leta på oväntade ställen.
Är det Tavelsjö du pratar om?

Ja, om man inte har något jobb att gå till eller någon hobby som tar upp det mesta av ens dag, så är det nog väldigt knepigt att hitta någon ultimat plats. En plats som det gör ont att lämna om så bara för en dag.

Lagom är bäst, hur tråkigt det än låter.
Lagom avstånd till flygplats kan vara skönt och lagomt avstånd till sol och bad är även det bra att ha.
En vettig matbutik i närheten är dock oumbärligt. Det och Systembolaget.
Atom, Bangna, jo det skiljer sig ju en smula emot en solig ö, men de har ju IKEA… :)
Livet förändras ju, och vad som var spännande igår kanske är tråkigt idag. Det måste nog alla hantera till och från. Men Atom, alla massor av år du levde i Bangkok och utanför, ja, och Kina.... skulle du vilja göra en sådan resa en gång till? Eller jag, skulle jag bygga i Pattis, ha levt alla år i Pattis om jag fick välja nu, näpp inte jag, inte en gång till, allt har sin tid.

Som du vet har jag likt dig farit runt hela livet, så när jag parkerar mitt piano och min stol handlar det mest om att jag vet… vet om min rastlöshet och nu försöker jag förutse eventuell framtida tristress. Har flängt och flyttat runt tillräckligt nu.

Och Andre den rätt oruskiga ..:), mitt i livet eller med familj handlar det ju en hel del om praktiska saker, en hänsyn till andra man måste leva med, skolor, ja allt detta.... När jag säger att jag bodde i Pattaya, ja, i Jomtien i över 10 år, så tänker folk: jaha....... ja, detta behöver jag nog inte skriva här på detta forum, men nej.........
Köra barn till skolan, arbeta, ja, precis som livet i Svedala, men med extra allt, som man ändå inte har tid eller ork med.....och nu är man för trött och har i alla fall gjort tillräckligt. Så en omgivning av lugn, skönhet, lite trygghet och helst lite pålitligt folk i grannskapet – det hoppas jag kommer.

Atom, Bangna, jo det skiljer sig ju en smula emot en solig ö, men de har ju IKEA… :)
Livet förändras ju, och vad som var spännande igår kanske är tråkigt idag. Det måste nog alla hantera till och från. Men Atom, alla massor av år du levde i Bangkok och utanför, ja, och Kina.... skulle du vilja göra en sådan resa en gång till? Eller jag, skulle jag bygga i Pattis, ha levt alla år i Pattis om jag fick välja nu, näpp inte jag, inte en gång till, allt har sin tid.

Som du vet har jag likt dig farit runt hela livet, så när jag parkerar mitt piano och min stol handlar det mest om att jag vet… vet om min rastlöshet och nu försöker jag förutse eventuell framtida tristress. Har flängt och flyttat runt tillräckligt nu.

Och Andre den rätt oruskiga ..:), mitt i livet eller med familj handlar det ju en hel del om praktiska saker, en hänsyn till andra man måste leva med, skolor, ja allt detta.... När jag säger att jag bodde i Pattaya, ja, i Jomtien i över 10 år, så tänker folk: jaha....... ja, detta behöver jag nog inte skriva här på detta forum, men nej.........
Köra barn till skolan, arbeta, ja, precis som livet i Svedala, men med extra allt, som man ändå inte har tid eller ork med.....och nu är man för trött och har i alla fall gjort tillräckligt. Så en omgivning av lugn, skönhet, lite trygghet och helst lite pålitligt folk i grannskapet – det hoppas jag kommer.
Själv tycker jag utkanten av Pattaya.
Perfekt, har allt nära men inom avstånd.
Lätt till bra internationella skolor, tom bättre än om bor i centrum och skall krångla med trafik.
1 timma till Nana vid svenska ambassaden.
1 timma till Suvarnhabumi.
15 minuter till Pattaya.
20 minuter till Baengsaen.
Kände att allt var perfekt under åren där men nu fått Sverige känsla och hamnat här.

Jeg og kjerringen reiste rundt i Thailand fra nord til syd i 18 måner ,for jeg bestemde meg hvor jeg ville bo . Kjerringen ville bo i Bangkok ,der ho hadde bodd i 52 år . Jeg hadde ett handikapp med den venstre foten min . Så jeg tenkte vist att kommer jeg i rullestol så er ikke Bangkok noen by for meg . Vi valde Bangsaen , og de har jeg ikke angra på . For kan vi få det bedre ?? . Her er hvit sand på stranden solen går ned i havet ,frisk luft , jevn tempratur 30 grader + -- heile året . Det er mange som mobber meg for Bangsaen ,men det er bare avensjuka .

banf papeg'y 22 - Copy.webp

163550928_1825112547671590_3727876792213887611_n.webp

Jeg og kjerringen reiste rundt i Thailand fra nord til syd i 18 måner ,for jeg bestemde meg hvor jeg ville bo . Kjerringen ville bo i Bangkok ,der ho hadde bodd i 52 år . Jeg hadde ett handikapp med den venstre foten min . Så jeg tenkte vist att kommer jeg i rullestol så er ikke Bangkok noen by for meg . Vi valde Bangsaen , og de har jeg ikke angra på . For kan vi få det bedre ?? . Her er hvit sand på stranden solen går ned i havet ,frisk luft , jevn tempratur 30 grader + -- heile året . Det er mange som mobber meg for Bangsaen ,men det er bare avensjuka .

banf papeg'y 22 - Copy.webp

163550928_1825112547671590_3727876792213887611_n.webp
Skal man bo på en plass i Thailand , så er det viktig og blanda seg med lokalbefolkningen ,og få mange Thai venner som farang , Her har Thai som bor i gata mi ,laga til julestemning , og barne har kledd seg ut som tomte . Med masse god mat og drikka til julekvelden

P1090508 (2).webp

Skal man bo på en plass i Thailand , så er det viktig og blanda seg med lokalbefolkningen ,og få mange Thai venner som farang , Her har Thai som bor i gata mi ,laga til julestemning , og barne har kledd seg ut som tomte . Med masse god mat og drikka til julekvelden

P1090508 (2).webp
Jeg flytta til Thailand som en invandrer ,og og har mange Thai venner , Respekterer du thailendarne ,så respekterer dei deg . Her er det kjerringen som tar bide av meg .

P1050299 - Copy.webp

Du har bara en släng av långsamt verkande ADHD, lite som en själv.
Ska du syssla med musik så kan du ju alltid bygga dig en studio, sitta där och spela och mixa.
Det kräver ju iofs allt annat än ett thailändskt hus om man inte gillar naturligt eko.

Lugn omgivning och pålitligt folk är nog en förutsättning.
Sedan är det väl så att en del gillar berg och natur, och en del gillar vatten.

Gillar man vatten och stränder så får man nog bege sig till kusten eller en ö.
Gillar man all slags mat så får det nog bli i närheten av turister. Men inte turistcentralt, då lugnet försvinner.

Skulle du ha en studio så är det trevligt om det kommer in en massa thaiungdomar som kan spela in sin egen musik.
Lite Cheiron upplägg. En Max Martin, men på östra halvklotet.

Själv vet jag inte vad jag ska bli när jag blir stor.

Du har bara en släng av långsamt verkande ADHD, lite som en själv.
Ska du syssla med musik så kan du ju alltid bygga dig en studio, sitta där och spela och mixa.
Det kräver ju iofs allt annat än ett thailändskt hus om man inte gillar naturligt eko.

Lugn omgivning och pålitligt folk är nog en förutsättning.
Sedan är det väl så att en del gillar berg och natur, och en del gillar vatten.

Gillar man vatten och stränder så får man nog bege sig till kusten eller en ö.
Gillar man all slags mat så får det nog bli i närheten av turister. Men inte turistcentralt, då lugnet försvinner.

Skulle du ha en studio så är det trevligt om det kommer in en massa thaiungdomar som kan spela in sin egen musik.
Lite Cheiron upplägg. En Max Martin, men på östra halvklotet.

Själv vet jag inte vad jag ska bli när jag blir stor.
Jo, studion finns ju redan där jag är just nu, och även lite folk från den av dig nämnda studion hänger med så småningom, men vart, och jag är heller inte säker på vad jag vill bli när jag växer upp, men tills dess så får man väl famla sig fram igen då.......inte något nytt.

Jo, studion finns ju redan där jag är just nu, och även lite folk från den av dig nämnda studion hänger med så småningom, men vart, och jag är heller inte säker på vad jag vill bli när jag växer upp, men tills dess så får man väl famla sig fram igen då.......inte något nytt.

Det fina är väl att man inte är så ideologiskt övertygad av någonting och fördelen med att man kan välja och därefter välja på nytt, är ju få förunnat.
Var grej har sin tid. Under en del av livet kanske New York passar utmärkt för att där efter finna sin egna lilla harmoni i Pajala eller en by i Uzbekistan.

Det enda man alltid får med i bagaget är sig själv, så det gäller att man i utgångspunkten är nöjd med vem man är och vad man gör.

Nej, jag kommer inte bosätta mig i Bangna, eller Bangkok igen. Tanken är att sluta jobba, i alla fall på heltid, om två år och då fördela tiden relativt jämnt mellan Thailand och Sverige. För vår del blir basen i Chachoengsao; dels för att det är där vi har vårt hus och frugan sin släkt, men också för närheten till Suvvan, Bangkok mm. Chachoengsao är dock inte en stad jag skulle rekommendera någon som inte har en anknytning, det är lite som att reka Enköping.

Du vill ha närhet till hav, bra sjukhus etc och det ska inte vara Phuket, Pattaya eller Hua Hin. Som flera påpekat så finns det mindre städer i närheten av dessa städer som nog är väl så trevliga men om du även bortser från dem så är nog Koh Samui nästan det enda som finns kvar, om inte Krabi lockar. Jag har inte varit på Samui sedan 1999 så har ingen som helst koll.

Sedan finns det givetvis andra länder i Sydostasien som skulle kunna vara intressanta.

Det fina är väl att man inte är så ideologiskt övertygad av någonting och fördelen med att man kan välja och därefter välja på nytt, är ju få förunnat.
Var grej har sin tid. Under en del av livet kanske New York passar utmärkt för att där efter finna sin egna lilla harmoni i Pajala eller en by i Uzbekistan.

Det enda man alltid får med i bagaget är sig själv, så det gäller att man i utgångspunkten är nöjd med vem man är och vad man gör.
är du ensam så kan man fabulera var man vill bo, jag är gift med en underbar fru och trivs i hennes by med alla thaifolk. vist skulle
jag vilja se mer av världen men jag trivs där vi bor i Thai, Sen vill man som många på forumet ,fika , äta mat, surra vid ett stenbord då
ska man inte bo i isan. och har man ingen hobby så blir det svårt var man än bor Jag har hur mycket roliga saker att göra i vår by

är du ensam så kan man fabulera var man vill bo, jag är gift med en underbar fru och trivs i hennes by med alla thaifolk. vist skulle
jag vilja se mer av världen men jag trivs där vi bor i Thai, Sen vill man som många på forumet ,fika , äta mat, surra vid ett stenbord då
ska man inte bo i isan. och har man ingen hobby så blir det svårt var man än bor Jag har hur mycket roliga saker att göra i vår by

Jag håller med dig på alla punkter.
Det viktiga är att man måste trivas med sig själv och sin omgivning.
Resten ordnar sig automatiskt.

Jag förstår hur du tänker, men Det är väl ändå lite skillnad på att åka på en semester en månad om året än att leva där året om?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp