Tant i Thailand

Hibiskusfröna är numera hibiskusar! Plantorna ser fina ut. Hoja-plantorna växer o frodas. Kanske ska jag ta lite pelargoniesticklingar o ta med mig till Thailand.
Just nu blommar en buskpion. Blodröd blomma. Magnifik!

Ha det bra och hälsa tillbaka till Anita.

"ragnela " sa:
Hibiskusfröna är numera hibiskusar! Plantorna ser fina ut. Hoja-plantorna växer o frodas. Kanske ska jag ta lite pelargoniesticklingar o ta med mig till Thailand.
Just nu blommar en buskpion. Blodröd blomma. Magnifik!

Ha det bra och hälsa tillbaka till Anita.

Det vore jätte roligt för en amatör som mig att se lite bilder på dessa underverk

Mvh/ Gazton

I Indonesien var vi 2 månader i början av 1990.

Vi flög med LOT. I priset ingick övernattning i Prag, samt fickpengar (!) under vistelsen där.

Vår vistelse i Indonesien (I hädanefter) började i Jakarta efter 18 timmars luftfärd. Trots att järnvägen gick utanför hotellet och att det låg en jätte moske strax bredvid sov vi som klubbade. Sedan blev det turistande i Jakarta. Vi åkte 3-hjulig moppe till gamla staden, Batavia. Ruffigt och nedslitet. Hamnen var fin. Vi hyrde en båt med förare som tog oss runt bland alla målade, vackra båtar. Båtarna var lastade med plankor (regnskogen?) som bars i land av gubbar. två plankor på varje gubbe!
Vi letade rätt på gatan Jalan Jaksa. Det var här min son fick gå och dra och leva på 14 kr om dagen (för mat o husrum) medan ambasaden funderde på om de skulle låna honom pengar till flygbiljett hem. Det gjorde de och sonen blev vuxen på kuppen!
Eftert ett par dagar i Jakarta tog vi buss till Bogor. Där var en botanisk park som lockade till besök. Vi kom att bo på ett litet familjepensionat där mr Taman var boss.
Parken var otrolig. Där fanns också flygande hundar och en av dem fick vi se på nära håll, då en gubbe kom och bar på en. Vi var förresten själva en sevärdhet! Ofta blev vi fotograferade och fnissade åt!
Mr Taman bestämmde att vi en dag skulle gå till parken (en måndag, för på söndagarna var det så mycket folk att man inte såg träden) med 2 flickor som guider så att de fick träna sin engelska. Till saken hör att man inte sa emot Mr Taman! Mycket bra guidning och en trevlig dag. På söndagen innan den guidade turen tog vi olika transporter till en annan park. Mycket fin, den också men det ösregnade hela tiden så vi tog oss snart tillbaka till"vårt (Mr Taman´s) hotell. Tillbakaresan blev en mardröm med 20 pers i en minibuss avsedd för 9! Dörren, där jag satt flög upp lite då och då så det gällde att hålla sig i något annat.

När vi checkade ut kom Mr Taman med massor av papper med instruktioner ang platser vi ämnade besöka framöver. Och vi fick en sarong i present!

Nästa plats vi skulle besöka var Bandung. Bussen skulle ta 4 timmar men tog 8! Pris 8 kr/st. Landskapet vi åkte igenom var otroligt vackert. Risfält, slättland, blånande berg i bakgrunden. Så bortsett från ont i baken var det en jättefin resa.

Givetvis tog vi oss till ett hotell som Mr Taman rekomenderat! 28 kr natten. Anledningen till att vi var i den här staden var att vi skulle till en by som heter Nagrek. Här bodde under många år författaren Erik Lundqvist med sin indonesiska hustru Sari. Han var själv död sedan några år tillbaka men frun skulle fortfarande leva. Han var en fantastisk människa och skrev många underbara böcker. Bl.a "Ingen tobak, inget Halleluja!". Under 2 a världskriget var han kvar i byn trots att västerlänningar blev avrättade så snart de fick tag i någon. Men Erik var lite och solbränd och talade indonesiska så han blev tagen för en infödd.
Efter trixande med tåg, minibussar och promenad tog vi oss fram till byn. Alla visste var Erik o Sari hade bott! Men Erik, var ju som sagt var död och Sari bodde i Lund!. Men hennes syster bodde i byn så vi gick dit. Vi blev inbjudna på te o kakor och pratade en stund med Saris syster. En mycket minnesvärd utfärd!

Forts följer.....

Den här tråden är ju riktigt bra skriven.
Trodde att den var rätt ointressant p.g.a rubriken.

Som vanligt ska man inte stirra sig blind på paketet. Det är innehållet som räknas.

Verkligen intressant Ragnela, det är inte mycket erfarenhet man har av Indonesien bortsett från Bali. Karma naturligtvis.

Vi har ju ett Asienforum här, har du bilder etc kan du ju publicera din berättelse där istället om du har lust. Hur du än gör så jättetack!! :wai: :wai:

Härligt och läsa det du skriver, fortsätt bara , helt underbart.. karma kommer

Tack för uppmuntrande ord!

forts på Indonesienberättelsen:

Efter det vanliga trixandet med olika färdmedel var vi tillbaka i Bandung. Nästa stopp var Banjar och dit tog vi tåget morgonen efter. Underbart landskap! I Banjar satte vi oss på en buss och åkte till Pandagaran. (Det tog flera dagar för oss att lära oss namnet!). P ligger vid havet på södra sidan av Java. Vi bodde i en "hydda" med altan ut mot havet. Här kunde vi sitta och titta på fiskarna som kom och for med sina båtar.
En kväll när vi var på ett matställe kom det fram en kille och frågade om han fick prata med oss. På svenska! Han hade varit (var) ute och jordenruntluffat och hade inte talat svenska på länge. Så klart att han fick! Jag hörde att han var skåning och frågade varifrån han kom. "Från Tekomatorp" "jaha, då har du gått i skolan i Svalöv?" Jo, det hade han. "Kanske du känner min dotter K?" Då började gossen nästan gråta! "Ja, det gör jag! Men jag känner hennes brorsa ännu bättre. Jag är ju Pjoddens lillebror" Pjodden var min sons bästa kompis!!

Efter några lugna dagar i P då vi bl.a. hyrde cyklar och åkte igenom byn på både längden och tvären köpte vi biljetter till Yogjakarta. Dörr till dörr service. Minibnuss till en båt, båten tog 4 timmar. Mycket att se längs färden. många stopp där folk gick på och av. med knyten och säckar. "Bryggorna" består ofta bara av några bambupinnar!
Efter båtfärden blir det några timmar i minibuss tills vi är framme i Yogjakarta. Vi hade fått tips om bra hotell av några svenska flickor och där checkade vi in. 80 kr natte med frukost! Och där fanns swimmingpool!
I Y kollar vi bl.a. i Vattenpalatset. Ett 200-årigt bygge med pooler! Inte illa. Vi har blivit uppraggade av en "guide" som visar oss palatset och gamla staden. Fina små låga hus med fina trädgårdar. Som av en händelse har guiden släktingar som gör och säljer batik. Men vi köper bara några småsaker och då ger guiden upp och vi får klara oss själva! Vi tar oss på egen hand till Sultanens palats. En egen guide ingår i biljettpriset och han visar oss runt i de vackra salarna och pelargångarna. På ett ställe sitter en"gammelans" orkester och spelar på uråldriga instrument och en kör sjunger. Mycket stämningsfullt. Tillbaka till hotellet blir det "taxi".
Dagen efter åkte vi på en utfärd till Borobudur. Ett helt makalöst tempelområde. Stort och mäktigt och med en makalös utsikt. Det lär vara ett av de mest fantastiska buddisttempel i världen. I samma klass som Bagan i Burma och Ankor Wat i Cambodja. (Dem har vi också sett!). Efter 3 timmars bussresa till kom vi upp på Dieng-platån. Jorden bubblade och rök! Resan upp till platån var rent hissnande! Vi tittade på en sjö, som ändrar färg efter väderleken. Vid vårt besök var den grön. Det ångade och bubblade i sjön.
En kväll var vi och tittade på dockteater. Den berättar historier (sagor) som vi inte begriper och det är rätt långtråkigt så vi smiter. En dag tar vi oss till ett fantastiskt hinduiskt tempel, Prambanan. Det har legat i ruiner men byggs nu upp. En kväll ser vi ett fantastiskt ljussken på himlen. Senare får vi reda på att det var ett vulkanutbrott en del mil bort, som vi såg.
Vi åker till Surakarta på ett par dagar. Kollar in fler tempel och ett vackert vattenfall. Sedan tillbaka till Yogjakarta och därifrån buss till Bali! Efter 19 timmar i buss och lite färja är vi i Denpasar på Bali.

Oj,oj,oj vilken Ö! Så vacker, så grön. Vi tog in på ett hotell Mr Taman rekomenderat Det skulle vara hans dotters hotell men vi kom på senare att vi fattat fel Men vad gjorde det! Eftersom vi var lite möra efter resa tog vi efter avtvagning och lite vila och gick till en "fin" krog och åt halvtaskig mat för dyra pengar! På kvällen går vi ut och äter hamburgare (goda). Vid ett bord intill sitter 3 svenska damer och pratar och snart är vi involverade i samtalet. En av damerna är på Bali för att hälsa på sin dotter som är guide här för något resebolag. F.ö. är damen syster till kokerskan på fängelset i Växjö och som jag känner mycket väl!

forts följer....

Lego! Det var inte jag utan bror min som var med om en expedition till Antarktis. I bagaget hade han med sig morsans pomerans julbröd som man kalasade på i drivisen. F.ö. visade han film därifrån på en släktträff. 1 tim flygning över snö och is!

Nu är vi på Bali.
Vi kontaktade kokerskans systerdotter och åkte med på några bussturer på ön. Suveränt med svensk guide! Ön är helt otroligt vacker! Alla dessa terasser med vatten eller ris, i olika stadier. Höga berg och djupa dalar. En mycket levande religion. Man offrar och ber överallt. Vackra tempel, härliga stränder.
B provar på paraseiling, Man dras upp av en båt och glider runt under en fallskärm. Han är också ute på en dyktur. De såg hajar på nära håll! Snälla, påstod dykledaren.

Vi har hört att Kuta beach är en riktig håla så det måste vi kolla. Massor av pryttelaffärer, massor av turister. Men stranden är fin. Försäljare och massörer får hålla sig bakom ett rep 20 m från stranden!

Efter några dagar på Bali tar vi färjan över till Lombok. Den tar 4½ timme. Rätt dynigt så vi håller oss mest på däck, i friska luften, trots att vi bokat 1:a klass med AC. Efter övernattning på Lombok tar vi oss till den lilla ön Gili Travangan. Så fin! Vi bor i en hydda vid vattnet. Snorkling och dykning (för B) är helt otroligt. Här är det helpension som gäller. Det finns ingen affär på ön så det är bara att ta del av det som bjuds och se glad ut. Ja, det är inget fel på maten men på bordet far det om kring en massa katter. INTE aptitligt!
Jag snorklar och njuter. En bit ut i vattnet är det bråddjupt. Vattnet skiftar från turkost till becksvart vid en tvär linje. Jag vågar mig inte nära den. B och de andra dykarna dyker där och är jättenöjda med vad de får se.
Tillbka på Bali åker vi på en ny bussresa med Helena (kokersdkans systerdotter). Som tack för all omtanke får hon alla 3 böckerna om Sagan om ringen. Hon blir jätteglad.

Den 26/2 tog vi flyg till Sulavesi. Flygresan tog knappt 3 timmar. Taxi in till staden Ujung Batang (Mahakassar, tidigare)

det är bara att hålla med ,du har en underbar berättelse förmåga :-))

underbart :-))

Kul att läsa Ragnela din berättelse. Vilket detaljminne du har efter så många år. Jag som glömmer bort vad jag gjorde igår :D

Tack för uppmuntran!
Janne! Jag har en dagbok som stöd för minnet!

Förra inlägget, från mig, fick ett plötsligt slut. Någon knapp j@. blev påtryckt av misstag.

Vi landade i Ujung Bantang, på Sulawesi i alla fall. Staden hette tidigare Makassar. Har ni hört talas om Antimakasser? Det är virkade skynken man la/lägger över ryggstöden i fåtöljer och soffor så att de inte ska bli nersmorda av håroljan som kom från Makassar. Tror den hette så också.

U.B var en rätt tråkig stad, tyckte jag. Men vi tittade på en orkideodling. Vackra blommor men hela stället var statt i stark förruttnelse.
En reflextion vi gjorde var att alla städer i I var likadana. Skitiga, förfallna eller halvfärdiga. Byggen som var påbörjade men ej slutförda.
I UB var trottoarerna fulla med stora hål och trottoarkanterna 30 cm höga så vi snubblade fram med livet som insats.

Från UB skulle vi resa till Rantepao, som ligger på mitten av Sulawesi, ungefär.
Vi tog buss dit. Mycket fin busstur. Hissnande utsikt (och väg). Resan tog ca 8 timmar, som utlovat! R var ett spännande ställe. Fin stad, även om det låg en doft av sopstation över hela byggden. Massor av hus med svängda tak, enligt uråldrig tradition. I omgivningarna låg massor av olika typer av begravningsplatser. Genom att åka lokal transport (minibuss) eller fotvandring tog vi oss till flera av dem. På en del ställen var det grottor fulla med kistor och skelett delar. När en kista ruttnade sönder lade man bara knotorna i en hög. Vid en del begravningsplatser hade man huggit ut hyllor i berget och gjort som en balkong. På balkongen stod massor av dockor iklädda vita kläder. Dockorna såg ut att vara skulpterade i trä. Det skulle föreställa de döda, som stod och tittade ut över trakten, där de levt. Små barn (innan de fått tänder). begravdes i en viss sorts träd. Meningen var att nästa gång barnet föddes skulle det bli lika gammalt som trädet.
Mer betydande personer fick ett litet cementhus som grav. Utanför, i en glaslåda) stod en staty, i full storlek, av den döde. Utanför glaslådan lades Coca-cola och cigaretter.
En dag fick vi följa med på en begravning. Det var en man i en by en bra bit bort som skulle begravas. Han hade varit död i flera. Anledningen till att man ofta väntade med begravningarna var att anhöriga skulle hinna spara pengar och resa dit. medan man väntade på begravningen låg den döde i ett rum i huset. Han betraktades inte som "död" utan som "sjuk". Man ställde in mat o dryck till honom varje dag. Kroppen var balsamerad med örter, så att den inte skulle ruttna och lukta.
Vi åkte buss en bit, men sedan fick vi gå på risfältskanter i flera timmar, innan vi kom fram. Mycket folk vandrade på stigen. En del gubbar bar en gris (levande) mellan sig på bärstänger. Alla hade med sig gåvor. En del bar palmvin i långa bamburör. Vi hade med oss en limpa cigaretter. Väl framme i byn så höll begravningscermonin på. Just när vi kom fram slaktades en buffel. Man högg helt enkelt huvudet av den. Hela platsen mellan husen flöt av lera och blod. Eftersom vi tappat aptiten åt vi inget av begravningsmaten. Efter några timmar återvände vi till R med risfältskantsprommenad och minibuss.
En dag går vi en guidad tur genom byn. Bl.a. träffar vi en man som i rummet bredvid har sin, sedan 10 år döda, mamma liggande i väntan på begravning. Ingen frågar de anhöriga varför man väntar med begravningen. Det är familjens ensak. Bara turister frågar. Vi tittar in hos en familj som har en jättelik högtalaranläggning. Man äger också en trampsymaskin, som man stolt förevisar!

Vi skulle flyga från Rantepao till Balikpapan på Borneo. Med mellanlandning i UB. Flyplatsen i R var bara en landningsban stor. Vid incheckninge vägdes man tillsammans med sitt bagage på en "säckavåg", ni vet, en sån där som bönderna har. När det blev min tur sa vägmästaren: "Too much madam, too much".
Men vi kom iväg i alla fall. Efter ett kort uppehåll i UB flög planet mot Balikpapan . Det ligger i Kalimantan, den Indonesiska delen ab Borneo.
Jag somnade och när jag efter en stund vaknade sade B att vi var på väg tillbaka till UB! Det var något fel på planet. Efter en del palaver med flygbolaget fick vi gratis övernattning och mat i UB. På samma hotell vi bott innan, men sämre rum!
Nästa dag gick flyget som det skulle till Balikpapan. Vi tog taxi till ettt hotell som amerikanare, vi träffat i Rantepao, rekomenderat, Det var jättedyrt (j@la amrisar). 180 kr natten. Men som tur var skulle vi bara stanna en natt. Dagen efter åkte vi i 2 timmar med en buss till Samarinda. S ligger vid floden Mahakam river. På den hade vi tänkt oss en flerdagsutfärd.
Efter mycket pekande hit o dit hittar vi ett tourkontor där mr Rosali är boss. Vi bokar in oss på en 9-dagars tur på floden.

forte.....

Hej

Kul reseberättelse detta fortsätt gärna!

Ni var aldrig i ubud på Bali? Trevlig stad med mycket konst. Dessutom en rolig forsränning som utgår där ifrån :)

Min profilbild är faktiskt från uluwatu på Bali. Häftigt ställe med höga vertikala klippor ner i vattnet, fina tempel och enorma vågor de surfar på där utanför. Kul att kolla på. Men inget för amatören. :)

Jodå, vi var i Ubud. Men bara en kort visit under en utfärd.
Jag vill också åka forsränning! Men B tycker att jag är för gammal för sådana aktiviteter. Kanske är han rädd själv och skyller på mig?

Jag vill åka tillbaka till Bali och stanna en månad eller så. Och bo inne på ön någonstans och ta del av det vardagliga livet.

nu äntligen kommer fortsättningen på Indonesienäventyret. Sommaren har gått åt att reparera, så gott det går, en skröplig kropp.

Vi bokade som sagt en 9 dagars resa in i (och ut ur) dajakland. För 50 år sedan var man fortfarande huvudjägare. Resan kostade oss 3800 kr för 2 personer och då skulle ALLT ingå. Guide,resa, övernattning, mat m.m.
För säkerhets skull bunkrade vi upp med kex och konserver att ha om det skulle behövas.
Guiden Niel är en kille på 22 år som pratar engelska och en del dajakspråk.

Dagen efter började resan. Den började med en halv dags väntan på båten!
Under väntetiden tog Niel med oss till ett hus där man hade en 6 m krokodil i trädgården. Den hade fångats när den var liten men nu var den stor och sur så ingen vågade gå ut i trädgården länger. Man bara slängde åt den mat då och då.

Så småningom börjar båtfärden. Båten är en smal träbåt. Ca 15 m lång och i 2 våningar. Inte mycket passagerare så vi har gott om plats att bre ut oss och vår packning. På golvet, förstås! (Vår stora packning och pengabältena lämnade vi på mr Rosalii´s kontor. Det finns tydligen ingen gräns på hur korkat man kan bete sig)
Framåt kvällen skall vi byta båt. Det sker mitt ute i floden. Båtarna lägger sig sida vid sida och vi klänger över.
På denna båt är det mer folk men vi får plats på en låda där vi tar en av de tunna madrassern vi fått av mr R under oss och den andra rullar vi ihop till kudde. Niel ligger direkt på golvet, som alla andra. Sömnen blir inget vidare. På morgonen fixar N hett vatten åt oss och vi vispar i hop medhavd blåbärssoppa till frukost.

Längs stränderna är det glest med bebyggelse. Den består av rangliga skjul med en ännu rangligare brygga ut i floden. I ändan av bryggan är "utedasset". Det man åstadkommer där faller rätt ner i floden. Bredvid sitter folk och borstar tänderna, tvättar sig och tvättar kläder.
Vi kommer så småningom till Melak , ett samhälle på ca 2000 invånare, där vi skall göra ett uppehåll. På bryggan står en svensk kille och väntar på en båt , som aldrig kommer. Han berättar att han varit med om en healing-ceremoni och att den skall fortsätta i natt. Det vill vi gärna vara med om och vi ber N ordna att vi får vara med. Framåt kvällen blir vi hämtade av dajaker på moppar som skjutsar oss ut i djungelen på smal "väg". Sista biten får vi gå. I mörkret. Jag ser lysmaskar för första gången och något som lyser blått (murket trä?). Vi kommer fram till en stor hydda där det är mängder med folk och vi blir hänvisade till en plats i ett hörn. Damen som skall healas är medelpunkt för all uppmärksamhet.
I mitten av huset är ett torn i 8 "våningar" uppbyggt. Bredvid håller 8 män på att göra sig i ordning. De är medicinmän med en shaman som ledare. De är klädda i långa kjolar i vackra tyger, med långa band som hänger från midjan och ner. Överkroppen är bar. På huvudet har de en tygklut med en krona av vissna blad. I händerna har de stavar med torra blad utsmyckningar. De vandrar runt tornet till acompangemang av rytmiska trummor. I bland skämtar de med någon av publiken. Meningen med ceremonin är att blidka de onda andar som orsakat kvinnans sjukdom. Man håller på i 7 nätter, det är 6:te natten vi är där. Efter 4 timmar vänder vi tillbaka till vägen där våra moppekillar kommer och hämtar oss. Jag, B och svenskkillen Håkan (hans båt kom aldrig) var de enda västerlänningarna..
Dagen därpå åker vi med moppekillarna ut i djungeln igen. Den här gången skall vi kolla på orcideer. Bl. a Den svarta orciden. Fast den är vit med ett svart öga. Den lär vara sällsynt. Vi ser också flera andra sorter. Både som växer på marken och som hänger i träden. Mopperesorna är rätt absurda. En pytteliten dajak som vi stora västerlänningar klamrar sig fast vid. I full fart över stock och sten!

Morgonbåten, dagen därpå, kommer kl 14.00. Jag, B och Håkan (och Niel) åker vidare mot Databilang.

forts....

Innan jag fortsätter måste jag berätta att hibiskusfröna jag fick av Kent Bra växte som tusan. Men när plantorna var över metern långa utan att visa en enda blomma så åkte de på komposten.

Nu åter till flodfärden i Kalimantan.
. Inte kom vi till Databilang den dagen som utlovat. I stället stannade båten mitt i natten i Longiram. Det var bara att balansera i land på smala bräder och slippriga stegar. Enda Loshmentet som fanns var ok men N tyckte det var för dyrt (20 kr/pers/natt) så han sov på båten. Vi börjar misstänka att mr Rosali inte skickat med mycket av de 3800 kr vi betalt. Men N gör så gott han kan. Kvällen innan, på båten, lagade han en god middag på potatis, grönsaker och en löksallad. Eftersom vi gärna blir vegetarianer på en sån här resa så var det helt OK.
Loshmentet i Databilang saknar tvättmöjligheter. Mänskotvätt alltså. De tycker att man kan bada i floden. Det tycker inte vi. Efter lite palaver framkommer att det finns en källa med fint vatten en bit bort. B kollar och den blir godkänd.Dasset är fullständigt livsfarligt. Man ska klättra upp för en vinglig stege till en ostabil plattform där man kan huka sig och uträtta sina behov. Under går grisar och höns och väntar...
Nästa dag skall det bli bröllop i byn och det ser vi fram emot. På natten får jag urinvägsinfektion och får springa till dasset i ett kör. B får följa med för jag törs inte gå själv. Gissa hur glad han är?
Dagen därpå strövar jag runt lite i byn medan B och N tar sig över floden för att kolla en gravplats. Jag hittar ett markfast dass på ca 0,5 kvm. Medan jag är där inne hör jag skrik och spring utanför. Jag blir livrädd. Är det inte ett dass? Har jag brutit mot något tabu? Men jag tar mig ut och ser att folk springer mot ett hus i närheten och jag hakar på. På golvet i huset ligger en död man. Någon säger att han varit sjuk länge men nu dött.
På natten vaknar vi av ett förskräckligt oväsen. När vi tillslut vågar oss ut på balkongen för att se vad som händer så ser vi en massa män som går loss på en jättestock med motorsåg och yxor och vi förstår att de håller på att tillverka en kista.
Det blev inget bröllop dagen därpå, utan begravning. Vi fick vara med under cermonien. Mot en limpa cigaretter. Kistan som var ca 2 m lång och 80-90 cm hög hade nu målats i fantastiska mönster och färger. Den stod i ett vackert långhus och där var massor av folk. Man bjöd på mat och dryck alltmedan sörjande gick fram till kistan och sjöng/pratade med den döde. Men så kom båten vi skulle med och det var bara att hoppa ombord.
I byn träffade vi också på tanter med massor av tatueringar och "långöron". De hade fått hål i öronen som små och sedan hängdes mässingsringar i vartefter så att örsnibbarna töjdes ut. Nu nådde öronen ner till axlarna. Vi hann också med att gå på en kristen gudstjänst med vacker sång.
Vår resa vänder här och nu ska vi till byn Muara Muntai.
På båten sitter en man med gevär och eftersom vi är nyfikna berättar han att han är polis och är på jakt efter en tjuv. " Vad gör du om du hittar honom?" "Då skjuter jag honom!" "Men känns inte det förskräckligt att skjuta en människa?" "Bara om det är en vän eller släkting"

I MM är gatorna av trä. Flera kilometer trägator. Det finns några cyklar och en och annan moppe. Vi åker på en utfärd (på floden) till ett ställe där vi får se långhus.. Husen är 30-40 meter långa men rätt smala. De är avdelade på längden och den främre halvan är gemensam för alla. Den bakre är uppdelad i rum med mellanväggar. Rummen är olika stora beroende på hur stor familjen är som bor där. Nu för tiden bor de flesta i vanliga hus, men några långhus finns kvar. Förr kunde det finnas långhus som var 50-100 m långa.
På kvällen tänker vi ta en promenad, men det är ingen hit. Vi blir omringade av en skock ungar som rycker och sliter i oss och skriker och ylar så vi räddar oss snabbt in på hotellet igen. In på hotellet kommer en 6-7 killar och vill prata på engelska och vi pratar med dem en stund. De vill gifta sig med svenska flickor och det lovar vi att ordna!
Kl 05.00 tycker Allah att det är dags att vakna för då drar böneutroparna igång och sedan sjunger och mässar man ca 1 timme. Jag gillar att höra det. Rogivande. Ungefär som forna tiders väktare som ropade ut att det var lugnt i staden.
Så är det dags att dra vidare. Vi övernattar på en plats till innan färden går tillbaka till Samarinda. Där söker vi upp mr Rosali och hämtar våra stora ryggsäckar och orörda värdebälten. Men vi är inte helt nöjda med resan och tycker att vi ska ha kompensation för en del saker. Mr R säger att han skall komma till vårt hotell och diskutera saken på kvällen. Han kommer i sällskap av en jättestor man. Vi kommer tillslut överens om att han betalar en av våra flygbiljetter till Surabaya, på Java. Inte förrän de gått fattar vi att den store mannen var en "gorilla"! Senare på kvällen kommer ett sändebud med våra biljetter och ett brev från mr R. Han kan tyvärr bara betala hälften av vad en biljett kostar! Ack ja. På morgonen blir vi körda av mr R.s chaufför till flygplatsen.
Vi hör i högtalaren att de kallar på mr Bent. Det är Niel som kommer för att säga adjö och han ger oss varsin T-skirt!
Efter diverse förseningar kommer vi fram till Surabaja. Vi tar in på ett hotell med rum stora som skokartonger. Men billigt. Vi vill ha vår skitiga tvätt tvättad men de säger att det inte går, men efter att jag blivit arg tar de emot den. Dagen efter ser jag en liten flicka på 6-7 år stå och slita med vår tvätt! Jag har aldrig skämts så! Och jag gör det fortfarande när jag tänker på det.
Dagen efter tar vi oss till Mt Bromo. En utslocknad vulkan där det ska vara fantastiska soluppgångar. Det är det! Färden upp till krater sker på åsnerygg (och tillbaka igen). Nere i kratern pyser det och det stinker svavel. Men soluppgången är otroligt vacker.
Från Surabaya tar vi nattåg till Jakarta och sedan flyget hem.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp