Husköp i Thailand

Når det gjelder "huskjøp" i Thailand så mener jeg vi utlendinger har 3 reelle alternativer.

1. Lease (leie) eiendommen for 30 år av sin kone og eie selve huset.

2. Leie et hus.

3. Som en kombinasjon av 1 og 2 hvor man betaler for eiendommen som man leaser (leier) av sin kone og hun låner penger i banken for selve huset og utlendingen garanterer for lånet og betaler de månedlige avdragene til banken. Noe som gjør det lettere økonomisk å skaffe seg et hus.

Finns det inte också en möjlighet att notera i chanote, att utlänningen har rätt att bo på fastigheten (Usufruct ?)

Finns det inte också en möjlighet att notera i chanote, att utlänningen har rätt att bo på fastigheten (Usufruct ?)

Oftast går detta om man är gifta.
Men hur bra är det eg?
Du kan inte sälja, du har bara rätten att nyttja huset så länge du lever och vid en ev skilsmässa så har du helt plötsligt ett pris på ditt huvud, inte bara för ditt x utan för hela hennes släkt. Dom kanske inte har ihjäl dig men kan ju göra livet surt så du inte vill bo kvar så dom får flytta in istället.

Men hur bra är det eg?
Du kan inte sälja, du har bara rätten att nyttja huset så länge du lever och vid en ev skilsmässa så har du helt plötsligt ett pris på ditt huvud, inte bara för ditt x utan för hela hennes släkt. Dom kanske inte har ihjäl dig men kan ju göra livet surt så du inte vill bo kvar så dom får flytta in istället.
Pris på ditt huvud vad är det för människor du blandar dig med och för den delen kan tänka dig att ingå äktenskap med. Du bara svamlar en massa som du inte har fog för.

Men hur bra är det eg?

Pris på ditt huvud vad är det för människor du blandar dig med och för den delen kan tänka dig att ingå äktenskap med. Du bara svamlar en massa som du inte har fog för.

Jag vet om en utlänning i Thailand, som varit ute för något liknande, som @nmax beskriver, så helt fel är det inte att skrive det.
Och jag vet, att denna utlänning aldrig i sin vildaste fantasi kunde ha föreställt sig, att han skulle råke ut för detta.
Han överlevde, men med vissa funktionsnedsättningar.

Men jag tror trots allt, att det mycket sällan skulle komma därtill, men det kan hända.

Jag vet om en utlänning i Thailand, som varit ute för något liknande, som @nmax beskriver, så helt fel är det inte att skrive det.
Och jag vet, att denna utlänning aldrig i sin vildaste fantasi kunde ha föreställt sig, att han skulle råke ut för detta.
Han överlevde, men med vissa funktionsnedsättningar.

Men jag tror trots allt, att det mycket sällan skulle komma därtill, men det kan hända.
Ja det är ju upp till var och en att avgöra men bra att ta med alla aspekter när man funderar.

Men hur bra är det eg?
Jag har arrenderat tomten och huset för 30 år. Har inget behov av hus när jag dör, om hon dör före mig så kan jag bo kvar och är inte rädd för släkten fast vet inte om jag skulle vilja bo kvar heller om hon dör.
Jag har för mig att man bör inte vara gift när man skriver pappren.
Det var inte vi då och jag fick ju husboken i mitt namn.

Jag har arrenderat tomten och huset för 30 år. Har inget behov av hus när jag dör, om hon dör före mig så kan jag bo kvar och är inte rädd för släkten fast vet inte om jag skulle vilja bo kvar heller om hon dör.
Jag har för mig att man bör inte vara gift när man skriver pappren.
Det var inte vi då och jag fick ju husboken i mitt namn.
Personligen så hade jag hellre valt att leasa huset av frun än en usufrucht. Då kan man ju faktiskt sälja. Vet inte vad skatten på leasingen blir men troligtvis en billig försäkring om att kunna få nåt tillbaka.
Om frun går bort före så ärver man ju alltihop och har 6 eller om det är 12 mån på sig att sälja.

Hej

Det är säkerligen inte vanligt men visst har det förekommit, känner också till såna fall, men vanligt är det absolut inte, men att en Thailändsk familj kanske inte har några direkta känslor för en falang som själv inte har brytt sig om dom, inte integrerat sig eller ingått i familjen på något vis har åtminstone jag lite lättare att förstå.

Mvh isan lover

Men hur bra är det eg?

Pris på mitt huvud?, då torde det betyda att jag blir/blivit mer värdefull?

@PDT sa

PDT sa:

Varför blanda in hus i en Usufruct?, kan inte läsa mig till att ett Usufruct skulle gälla hus, ett avtal om land, en viss kunskap har jag i detta, enär jag själv innehar ett Usufruct-avtal med min fru, som för min del gäller på livstid, och det står även inskrivit att min årskostnad är 0 Bath. en mark som jag själv kan hyra ut på 30 år, skall skrivas in och registreras på Land Office,

nmax, Oftast går detta om man är gifta. i mitt fall så gick detta inte att registrera på Land Office, chefen där sa att jag skriver inte under detta om Ni inte är gifta, nu förhöll det så att avtalet var en del i allt, giftermål, sinsod, bygga farm, det var bara att ändra lite i planeringen, efter giftermålet så var det inga problem med Usufruct...

Hej

Det är säkerligen inte vanligt men visst har det förekommit, känner också till såna fall, men vanligt är det absolut inte, men att en Thailändsk familj kanske inte har några direkta känslor för en falang som själv inte har brytt sig om dom, inte integrerat sig eller ingått i familjen på något vis har åtminstone jag lite lättare att förstå.

Mvh isan lover

Kan hända även i Sverige... Fel ex med fel familj/umgänge så är det dags att flytta då du inte kan bo kvar och leva ett normalt liv när kriminella svin vill få bort dig.

Kan hända även i Sverige... Fel ex med fel familj/umgänge så är det dags att flytta då du inte kan bo kvar och leva ett normalt liv när kriminella svin vill få bort dig.

Hej

Det kan nog hända överallt, men som Svensk har man nog lättare att hantera en sån situation i Sverige än ex.vis som ensam falang i Thailand omgiven av sin exfrus familj och släktingar, men har man skött sina kort har man med största sannolikhet inte ens något att frukta vid en separation där heller.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Lite konstigt, att du som utgångspunkt utgår ifrån, att det är utlänningen, det är fel på, så med andra ord, thai är bra, och falang är dåliga, är det det, du menar ?

Lite konstigt, att du som utgångspunkt utgår ifrån, att det är utlänningen, det är fel på, så med andra ord, thai är bra, och falang är dåliga, är det det, du menar ?

Hej

Jag tror att lite kniviga situationer kan uppstå av olika skäl och det behöver inte alls alltid vara utlänningens fel, men som utlänning är man naturligtvis i ett underläge på bortaplan. då gäller det nog att ha skött sina kort väl.

Men du kan nog lugnt utgå ifrån att många Thailändare har lättare att hitta fel och lägga skuld på en falang än en annan landsman (landsmaninna), det finns naturligtvis både bra och dåliga falanger-Thaitjejer, bra och dåliga svärföräldrar båda länderna.

Mvh isan lover

Läste, för länge sedan, om en engelsman som hyrde en grävmaskin och en beväpnad polis, då han som ägare till huset (f d frun ägde marken) tog sig för att jämna det med marken. Släkten var rejält upprörd, så polisen fyllde sin funktion. :police:

Man hade nog bespetsat sig på att få huset gratis då det nog var i princip osäljbart.

Där jag bodde innan i spenaten hittade man vid ett hus gubben (västerlänning) nedgrävd på hans frus tomt.
Hittades även i ån en västerlänning och en Thai avrättade med nackskott.

Hej

Håller med helt, det är tur att markköp och husköp är förbjudet för utlänningar, utan ett förbud skulle stora delar av landet köpas upp av utlänningar och förmodligen all attraktiv mark längs kusterna och i attraktiva orter och städer.

Jag håller även med om att man ändå kanske borde överväga att tillåta något slags ägande för utlänningar, men då i väldigt begränsad omfattning.

Mvh isan lover
Finns det inga undantagsregler för experter?
Såg nånstans att för vissa VIP så var det möjligt med en raj. Fanns för något år sedan en artikel i Bangkok Post

Men en fråga?
Kan utlänning som inte är EUmedborgare köpa mark och bostad hur som helst i Sverige?
Jag som utskriven Svensk kan ju inte göra det men kan min fru göra det?
När jag skrev ut mig så sa dom att jag hade inte lov att äga annan bostad än fritidshus.
Är du i huset bara någon månad så är det i praktiken ett fritidshus. finns många egyptier som äger hus i Hyltebruk. Problemet för dom är att de inte får flytta in i husen.

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
2 K
W

Tillbaka
Topp