Husköp i Thailand

Varför blanda in hus i en Usufruct?, kan inte läsa mig till att ett Usufruct skulle gälla hus, ett avtal om land, en viss kunskap har jag i detta, enär jag själv innehar ett Usufruct-avtal med min fru, som för min del gäller på livstid, och det står även inskrivit att min årskostnad är 0 Bath. en mark som jag själv kan hyra ut på 30 år, skall skrivas in och registreras på Land Office,

nmax, Oftast går detta om man är gifta. i mitt fall så gick detta inte att registrera på Land Office, chefen där sa att jag skriver inte under detta om Ni inte är gifta, nu förhöll det så att avtalet var en del i allt, giftermål, sinsod, bygga farm, det var bara att ändra lite i planeringen, efter giftermålet så var det inga problem med Usufruct...

Jag har för mig, att Usufruct kan gälla båda land och land med hus.

Det jag hittar om ämnet är på engelska, och där talar man om "property".

Så jag menar, att man kan inneha ett Usufruct-avtal även det finns ett hus på egendomen.

What is Usufructs?

A usufruct, in Thai language, called "Sidhi-kep-kin", provides temporary ownership rights for use and enjoyment of the property along with an advantage of being able to reap the profits from property belonging to another as long as the property is not damaged or altered in any way.

Use of Usufructs

Although the law does not prevent Foreigners from being able to apply to register a usufruct on a land, however, this is still subject to the discretion of the Land Officer.

WHAT IS A USUFRUCT AGREEMENT?

Usufruct contracts are governed by sections 1417 to 1428 of the CCCT. A Usufruct is a right granted by the owner(s) of the land/house in favor of a Usufructuary whereby this person has the right to possess, use and enjoy the benefits of an immovable property (section 1417 CCCT). The Usufructuary has the right to manage the property (sect 1414 CCCT). It can be on a piece of land, on a house or on both of them.

Finns det inte också en möjlighet att notera i chanote, att utlänningen har rätt att bo på fastigheten (Usufruct ?)

Det er selvfølgelig en mulighet, men sett på bakgrunn av at de aller fleste av oss neppe lever i 30 år så er det egentlig ikke så stor forskjell på hva man velger å gjøre.

Finns det inga undantagsregler för experter?
Såg nånstans att för vissa VIP så var det möjligt med en raj. Fanns för något år sedan en artikel i Bangkok Post

Dersom man invester noe sånt som 40 mill. baht i Thailand så kan kjøpe 1 eller 1/2 rai. Men jeg husker ikke helt "tallene".

Läste, för länge sedan, om en engelsman som hyrde en grävmaskin och en beväpnad polis, då han som ägare till huset (f d frun ägde marken) tog sig för att jämna det med marken. Släkten var rejält upprörd, så polisen fyllde sin funktion. :police:

Man hade nog bespetsat sig på att få huset gratis då det nog var i princip osäljbart.

Hej

Kommer också ihåg detta fallet, hans f.d slängde ut honom och huset stod på frugans mark, släkten var med och drev bort honom, men han hade själv betalat alla räkningar på material och själva bygget, detta hade han kvitto på, så han gick till polisen och lade fram detta, då fastslog polisen att själva byggnaden tillhörde honom och att han fick göra vad han ville med denna.

Så han hyrde in en grävmaskin som jämnade allt med marken till sin f.d och hennes släkts besvikelse, tycker det var bra gjort eftersom dom försökte blåsa honom och betedde sig som dom gjorde.

Mvh isan lover

Hej

Kommer också ihåg detta fallet, hans f.d slängde ut honom och huset stod på frugans mark, släkten var med och drev bort honom, men han hade själv betalat alla räkningar på material och själva bygget, detta hade han kvitto på, så han gick till polisen och lade fram detta, då fastslog polisen att själva byggnaden tillhörde honom och att han fick göra vad han ville med denna.

Så han hyrde in en grävmaskin som jämnade allt med marken till sin f.d och hennes släkts besvikelse, tycker det var bra gjort eftersom dom försökte blåsa honom och betedde sig som dom gjorde.

Mvh isan lover
Undra om han visste detta från början eller om han trodde sig kunna lita på sin fru....

Jag tror att samtliga som köpt hus och blivit lurade trodde sig kunna lita på sin fru.
Men det kan givetvis inte hända medlemmar här på TS.

Kan nog hända även medlemmarna här då jag redan blivit blåst på en rejäl slant av ett ex i Sverige. På den tiden tillräckligt mycket pengar för att förstöra livet och lämna en hög dåliga alternativ och dåliga råd från omgivningen som var lika upprörda.

Med facit i hand så får jag skylla mig själv till viss del då jag borde ha agerat annorlunda, satt stopp för skiten långt innan det ens blev ett problem och lämnat henne i skiten istället.

Kan nog hända även medlemmarna här då jag redan blivit blåst på en rejäl slant av ett ex i Sverige. På den tiden tillräckligt mycket pengar för att förstöra livet och lämna en hög dåliga alternativ och dåliga råd från omgivningen som var lika upprörda.

Med facit i hand så får jag skylla mig själv till viss del då jag borde ha agerat annorlunda, satt stopp för skiten långt innan det ens blev ett problem och lämnat henne i skiten istället.
Men folk här blir ju så förbannade på mig när jag skriver om äktenskapsförord, finns ju inte på kartan att nån här kan bli lurad så jag har trott att man som medlem på TS blir immun mot lurendrejeri.
För det kan väl inte vara så att forumet är fullt av naiva Lilla Fridolfs?

Antar att det finns alltid någon jävel i släkten som vill ha sin avedel på stuts oavsett hur bra man själv har varit.
Det är lika grymt i Sverige som här många gånger.
Jag pratade med en advokat innan köpet och var medveten om vad det handlar om.
Jag har bra förhållande med Nois släkt men är ändå inte säker om jag skulle vilja bo kvar i huset säg om tio år ens.
Jo om hon sköter det mesta så cyklar jag vidare. Hon skall ju gå i pension om två år.
Det är tre år sedan vi byggde och det är lagom hus prismässigt men bekväm.
Driftskostnader bara fickpengar så hade jag hyrt hus med samma standard hade jag redan varit uppe nära på hela huskostnaden.
Det gäller att tänka till på detaljer.
På lantmäteriet föreslog de mig först att jag gifter mig och får sedan ärva huset från min fru men min advokat rekommenderade starkt detta förfarandet. Alltså Ursfruckt.
i Vårat fall ha detta funkat perfekt och snart har vi helt graris boende om man räcknar värdet på pengarna jag la i huset.
Lån har vi aldrig tagit.

Antar att det finns alltid någon jävel i släkten som vill ha sin avedel på stuts oavsett hur bra man själv har varit.
Det är lika grymt i Sverige som här många gånger.
Jag pratade med en advokat innan köpet och var medveten om vad det handlar om.
Jag har bra förhållande med Nois släkt men är ändå inte säker om jag skulle vilja bo kvar i huset säg om tio år ens.
Jo om hon sköter det mesta så cyklar jag vidare. Hon skall ju gå i pension om två år.
Det är tre år sedan vi byggde och det är lagom hus prismässigt men bekväm.
Driftskostnader bara fickpengar så hade jag hyrt hus med samma standard hade jag redan varit uppe nära på hela huskostnaden.
Det gäller att tänka till på detaljer.
På lantmäteriet föreslog de mig först att jag gifter mig och får sedan ärva huset från min fru men min advokat rekommenderade starkt detta förfarandet. Alltså Ursfruckt.
i Vårat fall ha detta funkat perfekt och snart har vi helt graris boende om man räcknar värdet på pengarna jag la i huset.
Lån har vi aldrig tagit.
Har du räknat internränta på insatt kapital plus ränta på ränta effekt?
Personligen så räknar jag med minst 10% internränta då jag aldrig gjort sämre avkastning än så men 4-5% är det minsta man ska räkna med, plus att man återinvesterar räntan hela tiden.
För mig så skulle det bli mycket dyrare att äga än att hyra, spec ett år som detta.

Du som är gammal valutahandlare vet precis vad jag menar och erkänn att du inte räknat internränta när du säger att ni bott gratis :reta:

Har du räknat internränta på insatt kapital plus ränta på ränta effekt?
Personligen så räknar jag med minst 10% internränta då jag aldrig gjort sämre avkastning än så men 4-5% är det minsta man ska räkna med, plus att man återinvesterar räntan hela tiden.
För mig så skulle det bli mycket dyrare att äga än att hyra, spec ett år som detta.

Du som är gammal valutahandlare vet precis vad jag menar och erkänn att du inte räknat internränta när du säger att ni bott gratis :reta:
Nej när jag köper hus räknar jag inte så.
Inte heller när ja äter på restaurang. Att jag hade kunnat göra en besparing om jag hade lagat detta själv. Eller köper kläder, då kommer fåfängan fram, du vet cykelkläder.
Samma när jag köper bil, jag köper den jag just för tillfället behöver och har andvändning till, eller bara vill ha.
Samma med hus eller lägenhet. Jag köper den jag gillar, där jag vill bo o s v. Sedan tittar jag på min egen hushållsbörs, har jag pengar? ok köp.
Däremot när jag handlar valutor, eller olja med just nu, så är det en kassa bredvid. Pengar jag har över när jag har köpt allt oväsentligt som hus.
Dom pengar kan jag spekulera med.
Om jag tänkte på ditt vis med boendet så skulle jag bo på någon riskoja ute i periferin inte slösa på livets lyx. :reta:

Nej när jag köper hus räknar jag inte så.
Inte heller när ja äter på restaurang. Att jag hade kunnat göra en besparing om jag hade lagat detta själv. Eller köper kläder, då kommer fåfängan fram, du vet cykelkläder.
Samma när jag köper bil, jag köper den jag just för tillfället behöver och har andvändning till, eller bara vill ha.
Samma med hus eller lägenhet. Jag köper den jag gillar, där jag vill bo o s v. Sedan tittar jag på min egen hushållsbörs, har jag pengar? ok köp.
Däremot när jag handlar valutor, eller olja med just nu, så är det en kassa bredvid. Pengar jag har över när jag har köpt allt oväsentligt som hus.
Dom pengar kan jag spekulera med.
Om jag tänkte på ditt vis med boendet så skulle jag bo på någon riskoja ute i periferin inte slösa på livets lyx. :reta:

Ja, inte fan orkar man ju leva som att man var ett investmentbolag.

Men folk här blir ju så förbannade på mig när jag skriver om äktenskapsförord, finns ju inte på kartan att nån här kan bli lurad så jag har trott att man som medlem på TS blir immun mot lurendrejeri.
För det kan väl inte vara så att forumet är fullt av naiva Lilla Fridolfs?

Hej

Det finns risker med allt och hela livet består ju av risker och riskbedömningar man gör, detta enda ifrån vaggan till graven, sen är vi alla nog lite olika när det gäller att hantera dessa, en del vill ha kontroll och blir oroliga om dom inte har det, andra har kanske inte något behov av kontroll och sover lugnt ändå.

Mvh isan lover

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
2 K
W

Tillbaka
Topp