Gummiträd, gummiplantage i Thailand

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du frågade vad de ger per år 1000 träd, men tyvärr har jag inte de siffrorna. Det är ingen tvekan det går upp och ner gummimängden som kommer fram, beroende på många faktorer.

Jag har kollat upp vad det ger 1000 träd på 1 år, träd som är ca 10,5 år.
Man kan räkna med 750.000 baht per år.
Man tappar 20 dagar varje månad under 9 månader ger 180 dagars tappning.
Sedan blir det förlorade dagar genom regn, även vid hård blåst minskar mängden gummi som kommer fram, det stelnar och rinner inte fram som det ska.

hej
vad jag har hört finns det 2 vägar att sälja gummi
1 obehandlad
2 egen kemifabrik

vad har du räknat 750000 på

magnus

Det finns tre vägar att sälja gummi.
1. Man säljer den här vätskan som tappas från träden i flytande form.
Det medför efter tappningen går man runt och tömmer vätskan från kopparna i en hink man bär med sig.
Sedan kan man förvara vätskan i ett större kärl med att sätta till en kemikalie så att det inte koagulerar gummit. Den här flytande vätskan åker man sedan och säljer till en uppköpare efter några dagar.

2. Man tappar vätskan i kopparna och efter tappningen går man runt och sätter en härdare i koppen som gör att vätskan stelnar och man kan tappa i samma kopp nästa tappning. Efter någon dag töms kopparna och man har en fast form på gummit som man åker och säljer.
Nackdelen med det här sättet är det kan bli stölder, om det inte finns folk hela tiden på fältet.

3. Det är att man har en egen maskinpark för att göra mattor på 1 kg.
Här använder man flytande vätska som görs till mattor.
Jag rekommenderar inte det, om man skall ha rationella och bra maskiner är de dyra, det lönar sig inte för en liten odlare att köpa in sådana.
De här hantverksmaskinerna är arbetsintensiva och lätt att få defekter på gummimattorna, som gör att de slår ned priset för alltsammans man säljer vid de tillfället.
Om man vill göra mattor är det att rekommendera att låta de som har toppmoderna maskiner göra det. Numera ligger priset på ca 5 baht styck även lägre för 1 kg matta.
Fördelen med mattor är att de kan förvaras lång tid.
Det fanns de som skaffade de här hantverksmaskinerna för att göra själv mattor, men efter ett tag upphörde de med det, de ansåg det var inte värt den arbetsinsats som krävdes.
På många ställen har det numera kommit in toppmoderna maskiner för att göra mattor och då är det inte lönsamt att själv hålla på med det.

Vi åkte buss i södra Malaysia för några år sedan. "Det var ju tusan vad dom städar", tänkte jag. Det hängde dörrmattor på staketen utanför varenda kåk. Långt senare fattade jag att det var gummimattor!

Den här vätskan som tappas från träden innehåller ca 60-65 % vatten, därför är det viktigt att det regnar också eller att marken hålls fuktig.

Vad vi gjorde som visade sig mycket bra var att göra vallar mellan raderna.
Träden finns på rader där mellanrummet är 6 meter.
Med en Kubota traktor 45 hk schaktade vi små vallar mellan raderna på ett mellanrum av ca 25 m.
När det regnar kvarhålls vatten och det blir fuktigt för träden som är mycket bra för dem och sedan blir det ingen jorderosion.
Om marken lutar något är det mycket lätt att jord dras med i vattenflödet, som blir genom de mycket kraftiga regn som förekommer under regnperioden.
Därför fyller de här vallarna en mycket bra uppgift.

Det är inte något märkvärdigt med de här vallarna, de är ca 25-30 cm höga där uppgiften är för att bromsa starkt vattenflöde när regnet kommer ned kraftigt och sedan hålls marken fuktig som är bra för träden.
Om vattenflödet blir för kraftigt finns risk också att gödningen åker veck om den inte hunnit gå ned i marken.

De här gummiträden är c:a 2 år gamla.

160.webp

När träden är unga kommer det upp väldigt mycket sly och gräs speciellt under regnperioden. Ett bra sätt är att plöja ned gräset som ger gödsel på samma gång.
Mellan träden blir man tvungen spruta med växtgift, man bör alltid använda skyddsmask, skyddande kläder som jeans långärmad skjorta, gummihandskar och gummistövlar.
Det slarvas mycket med skyddet, men det är starka gifter som används.

247.webp

Tack Rong för bra text till dina bilder :thumbsup:

Jag hoppas du fortsätter att uppdatera oss här på forumet.

Vackert Rong fortsätt o berätta för oss noviser om gummiträden kul o se när det växer o knakar ;)

Jag har en liten gummiodling, burmerser är där och tappar och jag är med i en förening och då får jag 60% och de som tappar 40%. Har inte kollat vare sig lönsamhet eller om fördelningen stämmer men bättre än att marken står outnyttjad :)

Karma. Rong för bra info i denna tråd,ska titta till dom plantorna jag satt i december,ska väl köpa konstgödsel då,dom är då 6 månader.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
62
Visningar
4 K
Raderad medlem 9675
R

Tillbaka
Topp