Gummiträd, gummiplantage i Thailand

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

magnusjansson

Gäst
hej
någon som vet något om gummiträd?
dvs vad ger ett gummiträd per deg när den är 8 år ok man
börjar beskära den,
magnus

hej

jag har varit runt på flera gummiodlingar,
dom påstår att varje träd ger 33bath om dagen från det är 8 år
träden ger gummi tills dom är ca 20-25 år.
sedan kan man sälja trädet till möbelindustrin för 2- 3000bath

vore roligt om någon kunde bekräfta detta

magnus

HEJ

ja tanken kan vara att det är en pensionförsäkring för fru/flickvän,
träden planters med 3m mellanrum i rader, 6 m mellan raderna,
så på tex 10 rai 400x 400 får det plats med rader 66 rader 6 m x 130 rader 3 m
ca 8600 träd.

8600x 33 bath dvs 283800 per dg

kan verkligen detta stämma

magnus

Hej!
10 rai blir INTE 400x400m utan 10 rai blir 400x40m
Gör om och gör rätt ;-)

hej
vart för bra där med 10 rai !

ok 10 rai 400m x 40m

planterat som dom sagt på dom plantage jag varit på,
3meter mellan träden i rader,
6 meter mellan raderna

10 rai ska då kunna rymma 7 st rader med 133 träd per rad dvs ca 900-950 träd

detta inbringar då om det nu stämmer vad dom sagt till mig 950x33thb

31350 bath per dag

jag håller nu på att ordningställa 1 rai för att plantera gummiträd på,
har varit ok köpt in plantorna, dom hade 4 st olika på det plantaget jag var på
dom billiga kostade 30 bath dom som kostade mest tillika dom jag köpte!
kostade 45 bath st.

anledningen till att dom kostade mer var att dom tålde klimatet där
vi ska plantera bäst.

magnus

hej

skördetiden är när du själv vill,
dvs om du beskär trädet varje morgon så rinner det ner under
några timmar i en skål som sitter på trädet.

magnus

Detta låter intressant du får dela med dig om du får fram mer information.
Frugan vill att vi skall köpa 10 rai mark här 50 000 raien. men ligger väldigt avsides duger bara till odlingmark och helt igenväxt så jag har sagt nej men kanske skall tänka om och bli gummiodlare :)

hej

kul att du tänker på samma sak som mig Jonas.

jag har denna vecka averkat 1 rai med skog ok palmträd,
jag bad en grävskopa gräva upp allt ok välta träden.
det gjordes på ca 2 timmar,

sedan gjorde jag upp med en thai man att han fick ta
alla träd mot att han röjde upp.

sedan kom en traktor ok samlade ihop allt det vart en majbrassa kan jag lova,med samma traktor plöjde sedan marken

marken är nu kanon ser ut som vilken åker som helst,

detta är ett prov för mig,
om det ser bra ut om 3-4 månader dvs plantorna gror
ska jag plantera resterand rai,

det blir betydligt lättare
dom har används till ris ,skördades förra veckan
tror att det skulle vara lämpligt att plantera dessa gummiträd
juni-juli inför regnperioden

en fråga Jonas var i thailand har du tänkt köpa mark,

magnus

Låter intressant...men...själv är jag då en bit över 70 år(innan första skörden)...hoppas jag kommer ihåg varför jag planterade dom?..Och ...till vilket syfte...Skall försöka "plantera" i min andra hälft och höra vad hon säjer...vi har mkt land..men kanske denna "gummi" är omodern och inte går att sälja efter 8-10 år?? ???
Ris o andra grödor lär väl inte bli omoderna i framtiden...

Frank

...funderar på allt miljösnack om gummiplantager och om det alltid är lagligt att planterara gummiträd i Thailand. En brandfackla? Ja kanske men ärligt talat har jag inte tagit reda på alla fakta utan gått på hörsägen. Kanske att ngn av er eminenta cm-folk can bringa klarhet i frågan.

Något som jag vet mer om när det gäller miljöhänsyn, jätteräkor. Skäms alla ni som stoppar dessa i trutarna. (fast gott, de e de)

Svar ja, man ska hålla sig ifrån dem då man skövlar stora områden, bl.a med mangroveskog för att odla räkorna. Man förstör förutsättningarna för massor av livsformer genom detta.

När man startar en gummiplantage måste man se till att marken är lämplig för gummiträd.
Man planterar i spikraka rader 3 m mellan träden och vanligen 6 m mellan raderna.
Mellan raderna kan sedan planteras tapioca som ger ekonomiskt tillskott och håller borta ogräset.
Första 3-4 ären fordrar plantorna handelsgödsel ca 500 g planta per år , vanligen gödslar man två gånger per år.
När träden blir 5 år och äldre får man räkna med ca 1 kg per träd.
Att hålla borta ogräset är en jobbig bit, kan göras manuellt med hacka, som måste göras på det sättet när tråden är små.
Sedan är det enklast att ogräsbespruta med kemikalier, under regnperioden växer ogräset enormt.
När tråden blivit 5 år blir det inte mycket ogräs därför trädkronorna täcker ljuset och trädens släpper massor med löv också.
Om man gödslat och skött plantagen bra, kan man börja tappa gummi efter drygt 7 år, men nu skall man inte tro att alla träd man planterat kan tappas.
Det kommer finnas träd som dött, därför det går inte att omplantera när träden är äldre än tre år.
Sedan finns det träd som växer sakta och är för små att tappa. På 1 meters höjd skall omkretsen på trädet vara ca 50cm, men många har gått ned till 45 cm och börjar tappa där. Det finns också de som tar mindre träd men det straffar sig, de blir kortlivade på gummi och detsto större träd, det ger mer gummi. Det är mycket dålig affär starta för tidigt, men det är klart suget på inkomst driver till det.

Den som tappar måste kunna den biten, om det skärs djupt kommer det mer latex men kan skada trädet också.
Tappningen startar efter midnatt och tapparen går från träd till träd och gör ett 30 graders snitt i barken med en speciell kniv, snittet är lika tjockt som myntet 1 bath och sedan rinner latexen i en ränna ned till en kopp som finns fastbundet i trädet.
Sedan när han skurit alla träden tar han en tupplur och låter latexen rinna ned i koppen.
Vid 6-7 tiden på morgonen går han runt till alla kopparna och tillsätter en härdare så att latexen stelnar och han kan fortsätta nästa natt med samma kopp.
Efter 5-6 nätter töms kopparna och latexen tas till försäljning.
Det finns ett annat sätt också och det är att efter varje natts tappning gå runt och tömma latexen i en hink från koppen, som sedan förs till ett större kärl och den här flytande latexen säljs sedan efter 5-6 tappningar. Den här metoden är jobbigare för tapparen, men det kan inte bli några stölder av latexen.

Hur mycket ett träd ger beror på storleken och hur det gödslas och hur tapparen skär trädet, skär han djupt kommer det mer latex men kan skada trädet också. Även om träden har samma ålder är träden olika i storlek och sedan görs omplanteringar som gör att storleken på träden varierar.
Tappningen sker två nätter i rad och uppehåll en natt och sedan två nätter, när det regnar går det inte att tappa.
När träden tappar löv går det inte heller att tappa.
Ett område med 8-900 träd kan ge ca 10.000 bath under 5 tappningar med dagens pris som anses mycket lågt, ett år sedan var det ca dubbla priset mot i dag.
Den här kalkylen gäller 8 åriga träd, ett gummiträd skall tappas 2-3 år innan de börjar ge full produktion.

Det har funnits påståenden gummiplantager skulle inte vara bra för miljön, men det är helt felaktigt.
Där det finns gummiplantager blir det mycket mer nederbörd och en mycket syrerik luft, genom att träden står mycket tätt också.
Jag skulle vilja påstå gummiplantager är mycket positivt för miljön.

"ledarn " sa:
Det innebär ju att ett träd ger ca: 100bath/vecka.. Vid skörde tid !!
Tar man bort regnperiod och lövtappning (kanske 10-15 veckor/år)

Då återstår ca: 35-40 veckor/år x 100bath = 3500-4000bath/träd och år....
Har du då 1000 träd blir det ju 3,5-4 miljoner bath.... BRUTTO !!

Kan detta stämma..? (eller har jag räknat helt tokigt)

Ja, detta förstår ju alla????

f¨rhoppnoingsvis skall jag kunna ge lite info om det här på onsd. svärfar bad om 1300 baht till att odla upp 5 rai majsfäl nu (otrolig vinst tillbaka 4000 baht) diskussionen om gummiträd kom upp och visa sig att polischefen som bygger mitt hus har invensterat i gummiplantage i pithsanulok nu skall kolla med han. Har erbjudande på att k¨pa loss 10 rai mark för 500 000 baht.

En liten uppdatering om gummiträd:
Efter att man tappad i tre år ger träden full produktion kan man säga, det är alltså ca 10,5 år efter planteringen.
En plantage med 1000 träd och 10,5 år gamla träd gav den här säsongen, vid varje tappning ca 3500 till 4000 Bath och då gjordes sådana här 1 kg mattor. Träden tappas två nätter i följd och ledig en natt.
Lövfällningen har startat nu i slutet av januari, därför blir det stopp i tre månader med tappning.

hej
vad ger 1000 träd totalt på ett år ?
hur många dagar tappas dom per år ?
tacksam för svar

Det är uppehåll c:a 3 månader för lövfällning, det går inte att tappa när det regnar och sådant går inte att förutse. Men gummiträden fordrar regn för att ge bra med gummi, men som sagt lagom är bäst.
Sedan beror det på hur man gödslar, man bör ge två givor per år ca 600 gr kvävegödsel, varje träd två gånger per år. När träden blivit c:a 7 år är det mycket lite rensning av sly som behöver göras, inte att jämföra med när träden är unga. Därför kan man säga underhållet är litet för vuxna träd och sköts de om bra, skall de räcka att tappa i 25-30 år.

Gummipriserna anses som mycket låga nu, förra säsongen var det nästan dubbla priset. Men jag skulle tro priset på gummi kommer ligga på den här nivån framöver, tidigare var det för högt. Thailand är mycket stor producent på gummi och nya plantager kommer fram hela tiden, som kommer göra att det blir press på priset nedåt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
62
Visningar
4 K
Raderad medlem 9675
R

Tillbaka
Topp