"Hans Svensson " sa:
Skillnaderna är ändå väldigt stora, - men jag kan leva på 10,000bath/mån jomtien eftersom jag äger boendet.
Servitrisen från Thailand får ut avtalsenlig lön, jag gissar på minst 12000kr efter skatt, gissar att hon kan spara minst 2000kr/mån, vilket är 9000bath!
Endast höginkomsttagare i Thailand kan spara 9000bath/mån - vilket troligen är en normal lön för en servitris där.
Slutsatsen blir att en thai har allt att vinna på att skaffa jobb utomlands.
Jag anser man kan inte jämföra som du gör allt i kronor och öre, thaiarna uppskattar att ha en bra livskvalite och de kan de ha i sitt eget land.
På landsbygden äger de nästan alltid husen själva och det finns inga skatter på husen, utan kostnaden är underhåll och el. Elen används för fläktar och belysning där TV är den stora posten, någon aircon har de inte på landsbygden, inte många, det finns de som har men det är inte vanligt. Matlagningen görs vanligen med gas och det finns de som använder koks, som de framställer själva.
Boendekostnaderna är mycket låga kan man säga, vad gäller matkostnaden är det många som har eget ris som är basen i deras kost och de äter vanligen 3 gånger om dan ris med tillskott.
Det är mycket lätt att odla själv grönt till riset men det är också billigt att köpa på marknaden det, vanligen har de fisk, griskött och kyckling med riset, som de gör någon TomYam av och äter med riset. Det är många som odlar frukt som bananer och mango runt sina risdammar och även på tomten de är lättskötta frukter och är bra och nyttiga. Kaffe eller the, är inte vanligt att de dricker, utan isåfall är det regnvatten som de samlar in från taken i stora cementurnor även rostfria sådana 1000-1500 L , däremot läsk dricks i stora mängder och även risbrännvin.
Därför kan man inse matkontot är mycket lågt ute på landsbygden.
Eftersom det är samma klimat året runt med drygt 30 grader blir klädkontot och skokontot mycket lågt, en del skaffar paraply för regn och sol men det är väl den enda variationen.
Sedan har de alltid en motorbike eller två och nu är det väldigt många som skaffar sig bil också. Om de åker kortare sträcka tar de motorbiken, eftersom klimatet gör det behagligt att åka motorbike.
Sammantaget anser jag att de har en hög levnadsstandard om man ser till livskvaliten, exempelvis de har alltid släkt och vänner de kan babbla och käka med, jag skulle tro det finns inga ensamma människor på den thailändska landsbygden.