Gummiträd, gummiplantage i Thailand

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ibland undrar jag om ni ens läser nyheterna, care taker regeringen har ingen rätt att använda statens pengar till att betala för riset. Opositionen dom gula stoppade det när det parlamentet blev upplöst och blev en care taker regim. Care taker regimen har ingen makt att fatta beslut om statliga medel, det var yingluks parti som försökte ta lån av banker för att betala för riset inte den Thailändska staten efter upplösningen.
Allt detta har skyllts på dom men dom har ju inte möjlighet att ta av dom statliga medlerna så dom försökte lösa problemet genom partiet för att hålla ord.
Thailand är ju vad man kan säga statslöst för tillfället för finns ingen regering som får fatta viktiga beslut.

"Jonas " sa:
Är det Rongs fält då eller bilder han googlat fram? Vad jag förstått på övriga inlägg är varken han eller hans frus familj bönder.
Jag är förvånad att du uttalar dig om sådant som du ingenting känner till.

Som sagt var jag vet ju inget om det därför undrade jag om det var dina fält får ju läsa vad jag skriver.

Nu är det full fart på gummitappningen ute på fälten.
Priset är lågt idag mot vad det var tidigare, i februari 2011 toppade priset på gummi och då var det tre gånger så högt som idag. Priset idag motsvarar det priset som var på gummi i augusti 2009.
Men tapparna som vi har klagar inte, de tycker det ger bra förtjänst ändå, fast priset anses mycket lågt.
De tappar i 10 dagar och sedan levereras gummit till en uppköpare där det vägs upp, det kommer in gummi från många ägare av fält. Sedan finns det uppköpare som bjuder på stocken, det är en form av auktion där den som bjuder högst får köpa alltsammans. Buden ligger mycket nära varandra men det kan röra sig om stora mängder en sådan här stock.
Den bästa tapparen som vi har han gjorde till sig själv mer än 5000 Baht på 10 dagar, han tappar varje natt ca 600 träd. Han har på sin lott 1200 träd som tappas varannan natt. Det är inget lätt jobb om man skall hinna med 600 träd, han måste först göra det 30 gradiga snittet i barken att gummit rinner i koppen och sedan på morgonen sätter han till en stabilisator i varje kopp som gör att gummit inte blandar sig med vatten om det kommer regn.
Efter tio dagar töms alla koppar, vissa tidigare om de blivit fyllda och alltsammans samlas ihop för leverans till uppköparen.
När tapparen går runt till varje träd måste han ha gummistövlar på sig därför på natten är ormarna i farten och jagar sina byten och ute på fälten är det en hel del ormar, att trampa på en orm skulle sannolikt medföra att ormen hugger. Alla ormar är inte giftiga men alla kobror är giftiga som det finns mycket av.
Gummitapparna uppskattar att de är sina egna chefer de bestämmer över sig själva, det har ingen boss.
Thailand producerar 100.000 ton gummi per år och det mesta exporteras, för gummit är det helt världsmarknadspriset som bestämmer priset, det finns inga subventioner för gummit idag.

"Rong " sa:
Nu är det full fart på gummitappningen ute på fälten.
Priset är lågt idag mot vad det var tidigare, i februari 2011 toppade priset på gummi och då var det tre gånger så högt som idag. Priset idag motsvarar det priset som var på gummi i augusti 2009.
Men tapparna som vi har klagar inte, de tycker det ger bra förtjänst ändå, fast priset anses mycket lågt.
De tappar i 10 dagar och sedan levereras gummit till en uppköpare där det vägs upp, det kommer in gummi från många ägare av fält. Sedan finns det uppköpare som bjuder på stocken, det är en form av auktion där den som bjuder högst får köpa alltsammans. Buden ligger mycket nära varandra men det kan röra sig om stora mängder en sådan här stock.
Den bästa tapparen som vi har han gjorde till sig själv mer än 5000 Baht på 10 dagar, han tappar varje natt ca 600 träd. Han har på sin lott 1200 träd som tappas varannan natt. Det är inget lätt jobb om man skall hinna med 600 träd, han måste först göra det 30 gradiga snittet i barken att gummit rinner i koppen och sedan på morgonen sätter han till en stabilisator i varje kopp som gör att gummit inte blandar sig med vatten om det kommer regn.
Efter tio dagar töms alla koppar, vissa tidigare om de blivit fyllda och alltsammans samlas ihop för leverans till uppköparen.
När tapparen går runt till varje träd måste han ha gummistövlar på sig därför på natten är ormarna i farten och jagar sina byten och ute på fälten är det en hel del ormar, att trampa på en orm skulle sannolikt medföra att ormen hugger. Alla ormar är inte giftiga men alla kobror är giftiga som det finns mycket av.
Gummitapparna uppskattar att de är sina egna chefer de bestämmer över sig själva, det har ingen boss.
Thailand producerar 100.000 ton gummi per år och det mesta exporteras, för gummit är det helt världsmarknadspriset som bestämmer priset, det finns inga subventioner för gummit idag.
Karma...Intressant, - den bästa tapparen tjänar 5000bath på 10 dagar vilket blir 500bath/natt. Troligen rätt bra ur ett thai perspektiv men miserabelt betalt ur ett svenskt.

Om Thailand skall behålla sin position som stor producent och exportör av gummi måste kostnaderna hållas nere.
Det finns inga subventioner på gummit utan det är helt världsmarknadspriset som bestämmer det.
Det går inte att rationalisera gummitappningen utan den måste göras manuellt.
En möjlighet är att få fram träd som ger större avkastning och det görs forskning på det området, men oftast uppstår vissa nackdelar vid högre avkastning av träden.
Den stora kostnaden för ägaren är handelsgödsel, ett fullvuxet träd som tappas ifrån behöver ca 1 kg handelsgödsel varje år.
Gummitapparna jobbar helt på procent vanligen har det varit 60% till ägaren och 40% till tapparen, men nu genom det låga priset på gummi är det många som ger 50% till tapparen.
När träden är vuxna är det minimal röjning som behövs, därför träden står med 3 m mellanrum och raderna har ett mellanrum på 7 m, som gör inget solljus kommer till marken mycket minimalt, det är halvmörkt bland träden även när solen skiner.
Gummiträden är bra för miljön därför det skapar fuktighet som ger regn och avger koldioxid och det förekommer en väldig massa småkryp på marken bland träden, även ormar.
När man befinner sig inne i en gummiodling känner man den syrerika luften där, som känns uppiggande, kanske bra för blodcirkulationen också.
Varje år tappar träden löv som ger väldiga sjåk med löv och gör att det på marken blir fuktighet under löven, med massor av småkryp, som maskar m.m.
Det regnar mycket mer där det finns gummiträd än annorsstädes, det finns de som kritiserat gummiodlingar och palmoljeodlingar men det är helt fel de här odlingarna är mycket bra för miljön.

Fick en tankeställare när jag läser detta om att bästa arbetaren får ihop 5000bath på 10 dagars slit.
Intressant, förstår servitrisen från Thailand där jag går och äter lunch att även med en låg lön här i Stockholm så har hon hamnat i himmelriket i jämförelse.
Om Thailand lättade litet på visa reglerna för falanger kanske EU kunde göra detsamma mot thai. Då skulle personalbrist i vården vara löst i Sverige. Orealistiskt men bara en tanke.

Du tänker inte alls på skillnaden på kostnadsläget i landet eller?! 20 000 bath räknar du det i mat och kläder boende i norra Thailand så är det som 20 000 kr i Sverige. Du kan ju inte jämföra lönen rakt av som du gör.
Vad tror du skulle hända om dom fick en Svensk lön jo kostnadsläget i landet hade blivit detsamma också dom hade inte haft mer pga. det.
Enda som håller samma prisnivå är onödiga lyxprylar, smartphones etc.
20 000 bath hade ju du som farang klarat dig gott på här nere om du hade huset betalt.

Skillnaderna är ändå väldigt stora, - men jag kan leva på 10,000bath/mån jomtien eftersom jag äger boendet.
Servitrisen från Thailand får ut avtalsenlig lön, jag gissar på minst 12000kr efter skatt, gissar att hon kan spara minst 2000kr/mån, vilket är 9000bath!
Endast höginkomsttagare i Thailand kan spara 9000bath/mån - vilket troligen är en normal lön för en servitris där.
Slutsatsen blir att en thai har allt att vinna på att skaffa jobb utomlands.

Om tapparen tjänar 5000 och ni delar lika fast ni har alla omkostnader kan det inte bli nån vinst att tala om. Vad tjänar ni netto på odlingen på ett år Rong?

"Hans Svensson " sa:
Skillnaderna är ändå väldigt stora, - men jag kan leva på 10,000bath/mån jomtien eftersom jag äger boendet.
Servitrisen från Thailand får ut avtalsenlig lön, jag gissar på minst 12000kr efter skatt, gissar att hon kan spara minst 2000kr/mån, vilket är 9000bath!
Endast höginkomsttagare i Thailand kan spara 9000bath/mån - vilket troligen är en normal lön för en servitris där.
10.000 baht, är det vad som är kvar när sponsorpengarna är utdelade?

"bson " sa:
Om tapparen tjänar 5000 och ni delar lika fast ni har alla omkostnader kan det inte bli nån vinst att tala om. Vad tjänar ni netto på odlingen på ett år Rong?
Det är min thailändska sambo som har hand om det ekonomiska vad gäller gummifälten, nu är det inte en tappare hon har, utan det är ett flertal.
Den stora kostnaden är från när träden planteras tills de börjar tappas, då är det endast utgifter, för röjning och handelsgödsel. Efter 7 år kan träden börja tappas och då är det endast kostnaden för handelsgödsel, röjning som behövs då är obetydlig.
Den ekonomiska vinsten från gummit beror på marknadspriset på gummit, därför det finns inga subventioner av staten på det och priset varierar för varje dag.
Idag är priset mycket lågt, jag skulle tro att det finns endast en väg på lite sikt det kan gå, och det är uppåt.
Den som köpte in tom mark för ca 8 år sedan och planterade gummiträd kunde köpa bra mark för ca 20.000 Baht per rai och idag kan de sälja samma mark med gummiträd på för ca 200.000 baht per rai.
Jag skulle tro att de stora pengarna ligger på prisstegringen av mark. Alla thaiare på landsbygden drömmer om att ha en gummiplantage, kanske därför de kan anlita tappare som gör jobbet och själva kan de segla omkring i en bil eller motorbike och snacka, käka och dricka med sina vänner, de ser det som en drömtillvaro.
Men för att få fram ett bra fält måste det skötas om med röjning och gödsling, därför träden står så tätt att det finns ingen möjlighet att näringen i marken räcker till utan det måste tillskott till.
Den handelsgödsel som användes är ca 25% nitrat + kalcium + fosfat m.m. nitratet måste Thailand importera från Norge därför blir handelsgödseln dyr i Thailand en 50kg säck kostar ca 1000 Baht.

"bson " sa:
Ok men hur mycket tjänar ni då?
Det måste du väl ändå veta.
Säsongen blir slut i januari när träden börjar fälla löven och då får hon göra en balansräkning och ett bokslut på gummiprojektet och då vet jag vinsten, att det kommer bli vinst är helt klart.
Det som är positivt för bönderna i Thailand är att de vet inte vad moms och skatter är, sådant har de aldrig hört talas om.
De betalar varje år till Landoffice en skatt på varje rai de äger, jag tror det rör sig om 2 Baht för varje rai, men det är allt.

"bson " sa:
Ok men hur mycket tjänar ni då?
Det måste du väl ändå veta.

Lika mycket som alla tappare tillsammans minus gödsel och de "förlorade pengarna" vid uppbyggandet.

Så, har man 10 arbetare som tjänar 500Thb var per dag (Ref. Hans Svensson) så betyder det att ägaren tjänar 5000Thb per dag.

På en Rai har man ca 90 träd och enkelt räknat så blir gödselkostnaden ca 2000Thb/år

Hur många Rai man behöver för att sysselsätta 10 tappare vet jag inte, men det kanske har framgått i tidigare inlägg.

Hur ofta man tappar träden vet jag inte heller. Men allt går nog att hitta i tråden.
Sedan är det bara att räkna.....om man ids.

"Hans Svensson " sa:
Jag anser man kan inte jämföra som du gör allt i kronor och öre, thaiarna uppskattar att ha en bra livskvalite och de kan de ha i sitt eget land.
På landsbygden äger de nästan alltid husen själva och det finns inga skatter på husen, utan kostnaden är underhåll och el. Elen används för fläktar och belysning där TV är den stora posten, någon aircon har de inte på landsbygden, inte många, det finns de som har men det är inte vanligt. Matlagningen görs vanligen med gas och det finns de som använder koks, som de framställer själva.
Boendekostnaderna är mycket låga kan man säga, vad gäller matkostnaden är det många som har eget ris som är basen i deras kost och de äter vanligen 3 gånger om dan ris med tillskott.
Det är mycket lätt att odla själv grönt till riset men det är också billigt att köpa på marknaden det, vanligen har de fisk, griskött och kyckling med riset, som de gör någon TomYam av och äter med riset. Det är många som odlar frukt som bananer och mango runt sina risdammar och även på tomten de är lättskötta frukter och är bra och nyttiga. Kaffe eller the, är inte vanligt att de dricker, utan isåfall är det regnvatten som de samlar in från taken i stora cementurnor även rostfria sådana 1000-1500 L , däremot läsk dricks i stora mängder och även risbrännvin.
Därför kan man inse matkontot är mycket lågt ute på landsbygden.
Eftersom det är samma klimat året runt med drygt 30 grader blir klädkontot och skokontot mycket lågt, en del skaffar paraply för regn och sol men det är väl den enda variationen.
Sedan har de alltid en motorbike eller två och nu är det väldigt många som skaffar sig bil också. Om de åker kortare sträcka tar de motorbiken, eftersom klimatet gör det behagligt att åka motorbike.
Sammantaget anser jag att de har en hög levnadsstandard om man ser till livskvaliten, exempelvis de har alltid släkt och vänner de kan babbla och käka med, jag skulle tro det finns inga ensamma människor på den thailändska landsbygden.

Nä den ensamme Thailändskan hon jobbar som servitris i Sverige och saknar sin familj och sparar 9000 bath i månaden, drömlivet enligt Hans som lever i sin egen lilla värld.

Vad man måste inse är att Thailand är ett stort jordbruksland, de är världsledande exportörer på ris, socker, tapioca, gummi, frukter, räkor, kyckling som det är världmarknadspriser på och hård konkurrens, de tål inte några större kostnadsökningar, som kraftiga lönehöjningar medför.
Sedan är turistnäringen stor idag i Thailand, som också är känslig för kostnadsökningar. De här näringarna jag nämt är mycket viktiga för att få in exportinkomster och skapar mycket jobb för folket.
Thailand har brist idag på arbetkraft inom jordbruket, fisket och byggbranschen, därför finns det ca 2 miljoner gästarbetare från grannländerna i landet.
Den här Yingluck regeringen genomförde kraftiga lönehöjningar som gjorde att många arbetstillfällen försvann till andra länder i Asien och risproduktionen fick stora problem som skulle lösas med prishöjningar på riset, men inte var genomförbart och blev i slutändan enorma kostnader för statskassan.
Man kan se vad som hänt i EU länderna när kostnaderna plötsligt ökat kraftigt, som Grekland, Spanien, Portugal med inträdet i Euron, deras tidigare basnäringar har fått stora problem som turismen och jordbruket, som till stor del varit basen i ekonomin för de länderna.
I Sverige slogs nästan hela rederinäringen ut när facket och regeringen inte accepterade lågprisbesättning från andra länder och inte anpassade skatterna för redarna till internationell nivå.

EU subventionerar sitt jordbruk med ca 60 miljarder euro, den största bidragstagaren är Frankrike, det är till större delen arealbidrag som gynnar storbönderna. Sverige får i jordbruksstöd från EU ca 8 miljarder kronor som är arealbidrag men Sverige betalar i avgift till EU 35 miljarder. Om inte EU hade subventioner till sitt jordbruk hade det slagits ut av import från låglöneländer, som exempelvis afrikanska utvecklingsländer. EU länderna har stora överskott som sedan dumpas på utvecklingsländerna som hindrar dem att få ett effektivt jordbruk, EU politikerna är inte dumma men egoistiska.
Sveriges jordbruk passar till stor del bäst att driva vallodling med mjölkproduktion och besättningar på ca 75 mjölkkor som ger bra lönsamhet för bonden, mjölken som produceras av svenska bönder håller hög kvalitet, därför korna går ute på vall under sommaren det finns lag på det och korna mår bra att gå ute på vall de blir motståndskraftiga också mot infektioner.
Därför användes mycket sparsamt antibiotika för svenska kor.
Men nu har EU beslutat att det skall bli mjölkfabriker i mellaneuropa med ca 700 kor i varje sådan fabrik och de här korna står på stall hela tiden och är därför fullproppade med antibiotika, som sannolikt påverkar mjölkprodukterna.
Mjölken till Sverige är planerad att köras upp i tankbilar och de svenska mjölkbönderna kan hälsa hem och de lär inte bli några öppna landskap och levande landsbygd.
För blandannat jordbruket i Sverige var inte EU någon bra ide.
Svenska EU politikerna tycks lägga sig helt platt för allt vad EU kommer med också, svenska mjölkbönderna kommer att bli överkörda helt enkelt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
62
Visningar
4 K
Raderad medlem 9675
R

Tillbaka
Topp