Tant i Thailand

"ragnela " sa:
Nu är vi här i värmen igen! Underbart!

Vi åkte med Egypt Air. Byte i Kairo. På Kastrup träffade vi på en av mina brorssöner. Han och en kollega var på väg till Kairo, för att sedan ta sig till Tunis och flyga hem folk. Han är pilot. I flygplanet fick de jäsa i buissnissklass!

Men jag skall inte klaga. Från Kairo till Bangkok var det så lite folk i planet att vi fick varsitt 3-säte, så vi sov som små grisar den mesta tiden! I bland blev vi väckta för att äta. Mat o service var ok. Taxi (18 mil) kostade 2000 bath (480 kr) hem hit till vårt lilla hem. Inget att klaga på precis!

Här hemma var allt ok, men skitigt. I badrummet och köket finns fönster med tvärställda glas som bara går att vinkla, inte stänga. Så det kommer in en del damm. Och bajs från de små husödlorna, lite här o var. Efter 2 dagars städning var allt rent o fint igen!
Vi bad taxikillen stanna vid Big C så vi handlasde på oss lite mat. Första middagen bestod av nudlar! Den där 4-kantiga paketen, ni vet. Säkert helt fritt från näring men gott, tycker jag. B något mer tveksam.

Efter någon dag moppade vi till Baan Phe och handlade lite nödvändigheter. Moppen startade vid första försöket i år. Ibland har B fått ta den upp till Tapong för starthjälp. En gång när han kom leanes med den ute på stora vägen kom en thaikille och gjorde tecken åt B att sätta sig på moppen. Killen satte sin ena fot mot B,s sadel och sköt på!!Allt har en lösning!!

I onsdags fick vi åka med RoB (goda vänner) till Macro och storhandla. En massa godsaker blev det. Blåbär, "lingon" och jordgubbar (allt fryst), fryst fisk och färskt fläskkött. På kvällen malde vi kött för glatta livet. Senor och fett fick gatans hundar. Vår köttkvarn (Huskvarna nr 10) är lite känslig (slö). Någon som vet vem som kan slipa kniven? Nu har vi i alla fall mat i flera veckor.
I Sverige hade detta gått på vad vi nu fick betala i bath! Bl.a. fläskkött (färs o kotletter) till 12 portioner för ca 60 sv kr.

I går badade vi i havet! Underbart! Varmt o rent. Förra året flöt här oändliga mängder plastpåsar o frigolit i vattnet. En följd av översvämmningarna i Bangkok och norr därom, sa en del. Områdets pool är tömd och har bara lite skitigt vatten i botten. Gräset är meterthögt. Ingen städning av gatorna och det finns inga vakter kvar. Trist.

Vi var i Skåne några dagar innan vi reste. Träffade mina döttrar och en drös barnbarn. Vi gjorde världens finaste smörgåstårta. En stor en på långpannan. 11 personer gjorde rent hus på fatet! Kan någon förstå hur mycket tonåringar och unga vuxna kan äta? Men det är härligt att se! Den blev så himla bra.

Vi hyr ju vår lägenhet av ett Bangkokpar. Herr o frun Thai. Fru T är en j@vla gam. Nu påstår de (hon) att elen för "sommaren" gått på 4000 B!! Helt orimligt. Det brukar gå på sammanlagt 1500 B för el o vatten under tiden vi inte är här. De kommer ner hit nästa månad. Fotsätter gamandet får de se sig om efter en annan hyresgäst.

I n vecka ska vi åka på upptäcktsfärd. Först till HuaHin och sedan till Kho Phayam. Det ska bli skoj. Buss o tåg.

I januari bär det av till Sawa på Borneo i 3 veckor. Ska kolla på orangutanger och om vi har tur, världens största blomma, som lär lukta skunk!

Men innan dess: Vi hörs snart igen!

Kramis.

hej ragnela ! det med att dom inte städar området och inga vakter mm är som i många thai områden folk betalar inte årsavgiften och då ingen städning , det blev so i vårat gamla område men här är det tuffa tag( ingen sophämtning och varken bil eller mc inn på området om inte årets klisterlapp sitter på , :)

Från Rayong till Ranong.

Jag hade hört talas om en ö som skulle vara den sista paradisön på jorden. I Thailand. Så vi åkte dit!

Först minibuss till Bangkok (kolla alltid upp vilken väg bussarna tar, den vi åkte med åkte över Pattaya och Chonburi, med alla trafikljus),sedan Skytrain och Metro till järnvägsstationen. Vi bokade biljett till HuaHin, där vi tänkte göra ett stopp i den långa resan. Uselt tåg. Gick sakta och AC bestod av öppna fönster och dörrar. 2 ungar for runt som vildar och hojtade med sina gälla röster. Resan tog ca 5 timmar.

I HuaHin tog vi in på brygg-gesthouse.. Samma som för ca 8-9 år sedan. Det bara blev så. Litet svettigt rum med grannar som babblade hela nätterna och drumlade omkring i koridoren och ramlade hit o dit. Inget kul. Hela HH är numer som Pattaya. Fullt med horbarer och massaaaage madam! Västerlänska karlar som skrek o gapade och var asfulla kl 11 fm. Aldrig mer HuaHin!

Tåg fr HH till Chomphon. Jättefint tåg med AC. Det gick som på räls, snabbt o elegant. I C blev det minibuss till Ranong. R ligger på den västra sidan av Thailand, där det är som smalast, strax intill Burmagränsen. I R tog vi in på en fin resort (780 bath). Vilket rum! Massagefåtölj! Tyst o lugnt. Frukost ingick. Så nu var vi glada igen!

Transport till färjan som skulle ta två timmar, men tog tre, m.a.a. att motorn började brinna. Men det fixades och framme på ön Kho Pahyam blev det MC_taxi till Bamboo Bungalow. Vägarna på ön är bara smala mc-vägar. Cementbelaggda med de vanliga vägfällorna. Gropar och trasigt. Men i stort sett ok.
Många ställen på ön hade ännu inte öppnat för sässongen men Bamboo var nyss öppnat. En underbar "stuga" 10 m från havet blev vår för 3 nätter. Veranda ut mot vattnet med hängmatta och "vil"stolar (träliggstolar, obekväma). Badrummet bestod av tvättställ och toa under tak, men vid duschen var det öppet upp till himlen! Och ett sånt där stort munstycke som ger "regn" dusch. Härligt. Alla ställen har sina egna kraftverk. Vi hade ingen el på nätterna så man fick gå på toa i skenet från mobilen! F.ö. det enda den dög till, då i alla fall vår mobil inte hade någon täckning.

Bra restaurang. Vacker, promenadvänlig strand. men för höga vågor för min smak. Jag gillar inte när vågorna föser i väg mig. Jag badade endast några få ggr men B badade minst 3 ggr om dagen. Dagarna ägnades åt läsning o promenader. Jag tyckte det var avslappande men B tyckte det var väl händelslöst!

En del turister hyrde moppar och 4-hjulingar som de vräkte fram på stranden med. Fram o tillbaka. Paradisö? Nej, det var nog för 10 år sedan.

MC-taxi tillbaka till färjan. Den lille thaiaren försvann i min famn, när jag klamrade mig fast vid honom!

Färjan tillbaka tog utlovade 2 timmar. På båten satt en ung kille med dredlocks. I 2 timmar satt han o klöste desperat i huvudet!

Från Ranong blev det minibuss tii C-staden. Vägen är lite av en serpentinväg och utsikten var många ggr stråland. Bra väg men med mycket kreativa omkörningar.

I C hade vi massor av timmar på oss innan natt-tåget till Bangkok skulle gå. Vi tänkte att vi tar varsin 2-timmars massage så går den tiden. Men det var lättare sagt än gjort. På ett ställe förklarade de väldigt utförligt vad de hade för utbud och vad det kostade. När vi sa OK så kom det fram att de inte hade några massöser!
Nästa ställe skulle öppna kl 16.00. När vi kom dit igen vid den tidpunkte så hade de ingen masse. På nästa ställe skulle vi komma igen om en timme och då gick vi och åt middag så länge. Gissa om det blev masse där? Nej då! De hade plockat in annat folk att knåda, trots att de lovat.
Nu var vi less på letandet, så vi satte oss på stationen och läste o glodde på folk i 3 timmar.

Tillslut kom tåget och allt blev frid o fröjd. Jag älskar att åka sovtåg!
Från Bangkok och hem hit till Precca gick det som smort. Minibussen körde raka vägen!

Vi tycker att det är roligt att göra utfärder hit o dit i Thailand. Får se vart det bär i väg nästa gång.

Kram på er!

Finns nog inte så många paradisöar kvar.
Gäller nog att hitta rätt ställe på ön.
Åker man till en resort så är det nog inte lätt att hitta.

Ni skulle åkt över på andra sidan och tittat. Frågat lite lokalbefolkning om eventuella hus att hyra.

Sedan är ju begreppet paradisö upp till var och en.
En del vill ha lugnt och fridfullt. Helst bara 50 meter till egen strand med klart varmt vatten. Men samtidigt alla bekvämligheter såsom internet, Tv, nära till Resturanger och affärer som har allt.
Lite motsägelsefullt, tycker jag.
Blir som att äta kakan och ändå ha den kvar.

Tycker jag har hittat ett ställe som passar mig och min fru.
Vi bor cirka 15 km nor om stan precis i utkanten av en liten by.
Vi har 60 meter till vägen och det är lätt att hitta hit. Ändå lite avskilt.
Här finns bara 2 bungalows till uthyrning, en thaifamilj bor en bit bakom oss.
5 minuters promenad till stränder, resturanger, affärer, apotek och seven eleven.
En bit bakom oss är det skog, så det är lugnt om nätterna.
Visst galer liter tuppar och en och annan hund kan skälla lite. Men så är det väl överallt.
Det bästa är att allt ligger på en kulle. Så nu under regnperioden rinner allt vatten bort på 20 minuter.

Toppen tycker jag och sedan har man världens bästa hyresvärd.

Lät inte som en helt lyckad utflykt, men man blir ju en erfarenhet rikare :)
:)
Själv är jag mest nyfiken på sträckan ner mot Cambodja, så jag hoppas vi kan ta en tur åt det hållet nån gång.
Ha det gott, snart kommer vi hälsa B. G hälsar
Rolf

Bilder från minisemestern.

387.webp

395.webp

392.webp

Ser ju trots allt mycket skönt ut :thumbsup:
Fundrar, hur kom det sej att tåget BBK - HH tog så lång tid?
Och du hur gick det med elräkningen undrar vi.
mvh Rolf

Ragnella det finns några små öar utanför Kho chang som e riktigt trevliga o kan vara värt att pröva

"legolas " sa:
Glöm inte att ta med dig sjösjukepiller, det är ju jättebra för "inlandsbor" ;D ;D ;D

Du glömde att lägga till:
Sjösjukepiller bör intagas minst 2 timmar innan resans start, annars har pillret ingen effekt, att ta pillret när sjösjukan har inträffat gör pillret verkningslöst och du kommer hulka(Spy)som vanligt..

Sjtrpm/Jo-Be ;)

Jag ser ut som en mumie! Något gladare i ansiktet möjligtvis.

Sedan en tid tillbaka har jag sår på kroppen. Mest på armar och ben. De läker inte och bara poppar upp. I dag fick jag nog. Åkte in till det lilla sjukhuset nära busstationen i Rayong. Som jag misstänkte är det en infektion i kroppen. En liten människoplågare ryckte bort alla sårkart (att pilla bort ett o annat kan ju vara njutningsfullt!), men här var det många och stora! Gjorde mycket ont! Och sedan smetade han på "svidet!". Nått gult h@lvitte som svider ohyggligt Används det bara på falanger?. Och så förvandlade han mig till ovanstående!

I morgon ska vi åka med goda vänner till Ban Phe så jag kan köpa mig något med långa armar o ben. Så jag slipper alla komentarer!

Till tröst gjorde jag Janzon till middag! Alltid lika gott!

Sammanlagt kostade besöket ca 1400 Bath. Med piller o allt. Man blir mycket bra omhändertagen. Eftersom falanger är dumma i huvudet kommer vackra sjuksköterskor och föser en hit o dit. På fredag blir det återbesök. Hoppas att det ordnar sig. Annars är alternativet för mig att åka hem. Som det är nu kan jag inte bada, inte sola och orkar inte åka moppe. Svetten rinner ner i såren och det svider. Det enda jag klarar är att ligga i AC rum o läsa.

Tipset här om de små öarna utanför Kho Chang låter lockande. Det får nog bli nästa äventyr!

Hej så länge!

Hur fick du den infektionen o hoppas det löser sig snart för dig så du blir bättre

micke

Du har väl inte legat direkt på sanden och solat? En arbetskamrat till mig blev angripen av en massa sandloppor när han snålade med solstolshyran (tror det var på Koh Samui eller Koh Chang).

Äckliga, variga sår på hela ryggen som inte vill läka blev resultatet. :o Han har fortfarande problem med detta efter drygt två år. Allmän varning utfärdas härmed.

Krya på dig nu, detta får dom säkert bukt med, inte skall du behöva åka hem för en sådan sak heller.

Låter inte kul, du får trösta dej med att du får handla lite nya kläder.
Hoppas att dom får bukt med såren. Försök härda ut, det värsta kanke går över efter det att dom behandlat dej.
Men fan va jobbigt lider med dej. G hälsar och skickar krya på dej i mängder så även jag.
Kämpa på, Rolf

Frugan fick stora problem av strandloppor några år. Stämmer väl överrens med din beskrivning.

Ett tips till er som brukar ha problem med dessa små marodörer. Se till att du alltid ligger ovanför den linje som högvattnet når.

Vissa stränder på t.ex koh mak och koh kod besprutar sina stränder före och under högsäsong.

Tack alla för all uppmuntran! I natt sov jag ordentligt på mycket länge. Genast blir humöret bättre!

Kortisoncrem har jag prövat. Hjälper inte. Tror inte att det är sandloppor som är orsaken för på de såren hjälper kortison. Tror mer på "dåligt blod". Så jag hoppas på antibiotikan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp