Sjukdomar i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"matteisurin " sa:
En anhörig fick sin medicin utbytt mot ett lågpris alternativ, och blev som en zombie och mådde inte alls bra av det nya alternativet.. så ursäkta om jag inte instämmer i hyllningskören.

Kan bara se att det i så fall var läkarens inkompetens att inte skriva ut att den inte fick bytas ut. Eller så hade inte heller läkaren en aning om att det skulle betyda något för din anhöriga

"kjell.t " sa:
Du får ju köpa mycket innan det blir avdrag för högkostnadspriset, normalt folk kommer inte i närheten. De som har sjukdom som kräver dyra mediciner ska först betala sina tusenlappar i alla fall.

Jag vet att dom som har en sjukdom måste betala sina tusenlappar först, sen kommer högkostnadsskyddet in.
En anhörig till mig har bl.a diabetes. Det är inte många månader som han behöver betala fullt pris på sin medicin, efter det så kan han hämta ut resten utan att det kostar honom något speciellt.
Han behöver medicin dagligen för att fungera.
Utan högkostnadsskyddet hade han aldrig klarat av att betala för vad han behöver.

"Kycklingen " sa:
Jag vet att dom som har en sjukdom måste betala sina tusenlappar först, sen kommer högkostnadsskyddet in.
En anhörig till mig har bl.a diabetes. Det är inte många månader som han behöver betala fullt pris på sin medicin, efter det så kan han hämta ut resten utan att det kostar honom något speciellt.
Han behöver medicin dagligen för att fungera.
Utan högkostnadsskyddet hade han aldrig klarat av att betala för vad han behöver.

Har en son med epilepsi och sitter i samma båt men i andra länder är medicinen billigare och skulle inte komma upp i samma kostnad.
Varför kostar den mer i sverige?

"Birger " sa:
Sitter precis hemkommen efter två trevliga veckor i Thailand, nylandad med jetlag -men utan baksmälla- efter en fyra dagars hevetesresa som måste varit bland det dummaste jag gjort. Jag är extremt förvånad över att jag tog mig hem, resan borde avbrutits på sjukhus.
Saken var att jag och familjen varit i byn, jag och dottern Linda hälsade bland annat på Legolas och hans trevliga hustru i deras vackra hem i Chaiaphum. Legolas är en go göbbe av det slag som bara tillverkas väster om Hisingsbroa och hans fru är till den grad öppen i sinnet att hon begriper min thai, och det gör inte dom här korkade typerna som lägger ner språkförståelsen totalt om något uttalas fel. Jounghut bad mig upprepa och sedan rättade hon mig! Deras barn var görgoa, och Namkaeng och min Linda blev döpolare direkt.
Vad detta nu hade med saken att skaffa. Till saken: jag blev som vanligt myggbiten, kliade som vanligt, fick en infektion och tvingades till doktorn. Sedvanlig behandling, sjukhuset i VaengNoi var riktigt bra. Varnades för att jag nog kunde bli lite trött av antibiotikabehandlingen och borde vara återhållsam med alkohol. OK, det där kan vi ju.

Den 15:e skulle jag påbörja min hemresa, med buss fråm MuangPon. Dagen innan hade jag noterat ett märkvärdigt ointresse för mat, jag var inte hungrig och jag drack kopiöst. På natten började det, den vanliga diarren, men också frossa som närmast var kramper, jag frös så jag trodde jag frös ihjäl (obs, ingen ac-30gr varmt) och i nästa stund var jag brännhet. När jag måste på toa kunde jag inte stå, frugan måste hjälpa.
Hemresa otänkbar. Senare nästa dag flyttade jag in till hotell i Pon, jag var rädd för att ligga och dö i hettan i byn. Jag hade hallucinationer hela tiden, såg bl.a. min far sitta på serveringen mitt emot och dricka Chang med Kun Dau, men förstod i någon del av medvetandet att det ändå var just hallucinationer.
Efter ett dygns vila i svalka var jag lite bättre och kunde ta bussen till Bangkok. Orolig familj vinkade av. Min uppfattning om resan var att den tog 24 timmar och jag är fortfarande förvånad över att det bara var sex! Busspersonalen var informerad om att jag var sjuk och flera gånger hade jag på tungan att be dom om en mötande ambulans. Diarren hade upphört nu, den rådde dom små vita pillren på, kvar var febern och frossan, men jag var jä--t sjuk. Hur jag lyckades komma in på ett lopphotell på Sukhumvit, minns jag inte men taxichaffisen hjälpte mig nog. Efter ett dygns vila i svalka (Jag hade tänkt shoppa! och orkade inte ens gå ut och köpa vatten o cola) Kunde jag så ta mig till Suvarnnaphumi där den snälla personalen gav mig ett vilrum och hämtade mig för bordningen.
När nattmålet serverades orkade jag faktiskt äta lite, ungefär vad som är ett skrovmål för en kattunge, och det var det första målet på fyra dar. Jag blev så mätt att jag inte orkade frukosten senare...

Nu är jag hemma, jag är trött intill döden och jag undrar vad jag drabbades av. Min misstanke går till malaria, som alla högljutt påstår är okänd i trakten - men jag säger som Stefan Sauk, "-Jag är skeptisk!" Alla symtom stämmer, frossan stämmer inte med vanlig turistkolera men jag kan ju mycket väl ha haft bådadera.

Visa insikter och åsikter efterfrågas! Dumheter hänvisas till FI:s hemsida.

Jag är övertygad om att du råkade ut för Dengur feber, som är en infektion som man får från en mygga, vanligen dagtid. Det är en virussjukdom som ger mycket hög feber med muskel och ledsmärta. Efter ca två veckor är man vanligen helt återställd.
Jag åkte själv ut för den här Dengur febern och kunde knappast ta mig till toaletten, jag drack kopiöst med vatten, genom den höga febern.
Det finns en del som dör av den här febern, det drabbar oftast äldre och svaga, samt barn.

Trötte Birger

"legolas " sa:
Hans allting i medicinväg är otroligt mycket billigare här. Mina 2st olika blodtrycks-tabletter varje dag i livet kostar mig för 90 dagar 725 baht allt som allt...... bra pris...nej... det är ett grymt heelvetes bra pris.

legolas

Hejsan...tacksam om du ger mig namnet på medicinen och den verksamma substansen? Jag ska forska litet djupare, kanske kan jag byta ut Atacand mot ditt preparat. Jag ska maila en docent i medicin och fråga.

Mvh Hans Svensson

Rong!,

Du kan mycket väl ha rätt, symptomen stämmer rätt väl. Skall till infektion på måndag för ev bekräftelse -jag har inte orkat förrän nu. Men man får se det positivt, jag har gått ner två kilo och skaffat mig matvanor som får tösernas katter att verka frossare.
Alltid något!

"legolas " sa:
Hans allting i medicinväg är otroligt mycket billigare här. Mina 2st olika blodtrycks-tabletter varje dag i livet kostar mig för 90 dagar 725 baht allt som allt...... bra pris...nej... det är ett grymt heelvetes bra pris.

legolas

Var inne på det statliga apoteket i city, Vasagatan, - blev övertygad om att ta ett ersättningspreparat från Sandoz med sammaverksamma preparat...80% billigare än astrazenica!
För en gångs skull träffade jag på en person som kunde någonting, han rekommenderade att man tittar i MARTINDALE - där kan man översätta preparaten och hitta ersättningsmedel....Har dock ingen egen erfarenhet av att använda Martindale...Märkligt att inte Pattaya Hospital kunde tipsa om detta eller hjälpa till....

Hejsan,

Det verkar finnas behov för lite information om läkemedel här på sidan. Jag vet inte om följande sidor nämnts tidigare men jag kan rekommendera följande;

www.fass.se

www.felleskatalogen.no

På ovanstående sidor kan man hitta alla registrerade läkemedel som används inom sjukvården i Sverige och Norge. Förutom verkan och eventuella biverkningar kan man hitta "aktiv substans" och alla registrerade synonym-preparat (ersättningspreparat).

Jag använder både Fass.se och Felleskatalogen.no dagligen i mitt arbete. Det förekommer många synonympreparat på sjukhusen då dessa ofta är billigare än originalet men har samma verkan.

Innan man går över till ett annat preparat så föreslår jag dock att man kontaktar sin läkare och får bekräftat att det är riskfritt att byta.

Vänligen,

/K

"Kodok " sa:
Hejsan,

Det verkar finnas behov för lite information om läkemedel här på sidan. Jag vet inte om följande sidor nämnts tidigare men jag kan rekommendera följande;

www.fass.se

www.felleskatalogen.no

På ovanstående sidor kan man hitta alla registrerade läkemedel som används inom sjukvården i Sverige och Norge. Förutom verkan och eventuella biverkningar kan man hitta "aktiv substans" och alla registrerade synonym-preparat (ersättningspreparat).

Jag använder både Fass.se och Felleskatalogen.no dagligen i mitt arbete. Det förekommer många synonympreparat på sjukhusen då dessa ofta är billigare än originalet men har samma verkan.

Innan man går över till ett annat preparat så föreslår jag dock att man kontaktar sin läkare och får bekräftat att det är riskfritt att byta.

Vänligen,

/K
Det är väl läkemedel i Thailand som är aktuella och vad hjälper det då att läsa svenska fass?

"legolas " sa:
Andrejs, jag har prövat flera gånger. men tyvärr så finns det för mycket läkemedel här som kommer direkt ifrån Indien kopierat och färdigt och som INTE saluförs i Sverige. och man kommer inte nånvart alls med FASS, tyvärr.... OK ibland funkar det, men oftast, i mitt fall i alla fall, så funkar det inte alls.....
Har samma erfarenhet.Fass funkar bra i Sverige.

"gunnarg " sa:
Det är väl läkemedel i Thailand som är aktuella och vad hjälper det då att läsa svenska fass?

GunnarG,

Ja, om det inte hjälper dig så föreslår jag att du struntar i att läsa FASS. Kanske finns det personer som i första hand vill veta mer om den svenska varianten av läkemedlet innan dom går vidare med att leta synonympreparat. För att kunna hitta relevanta synonympreparat så bör man väl först kolla upp det man själv har på sitt recept, till detta är Fass ett utmärkt hjälpmedel.

Har du för övrigt funderat på att allt som skrivs på det här forumet kanske inte är riktat till dig personligen, därav behöver du inte svara på inlägg du inte anser berör dig. Förstår mig inte på folk som kommer med helt ointressanta åsikter i tid och otid när någon försöker bidra med information.

/K

Jag ger bara uttryck för min åsikt och står det på mitt recept jag får av min thailändska läkare ett läkemedel som med största sannolikhet är en kopia som inte finns i Fass så vad göra då?Du har inget åsiktsmonopol.Ursäkta mitt inlägg.

"gunnarg " sa:
Jag ger bara uttryck för min åsikt och står det på mitt recept jag får av min thailändska läkare ett läkemedel som med största sannolikhet är en kopia som inte finns i Fass så vad göra då?Du har inget åsiktsmonopol.Ursäkta mitt inlägg.

Det finns flera vägar att söka efter preparat på Fass hemsida. Du har säkert sett att det finns flera rutor för sökningar, beroende på vad man försöker hitta.

Ett förslag kan vara att du försöker att söka efter substans, inte efter namn på läkemedel, i den rutan fungerar även många substanser skrivna på engelska.

Du kan således söka på "Amlodipine" som är engelskans motsvarighet till "Amlodipin" alltså den verksamma substansen i Norvasc. Acetylsalicylic Acid eller Furosemide som också är engelska namn på substanser fungerar lika fint.

Men som sagt, alla preparat fungerar inte.

/K

"gunnarg " sa:
Har samma erfarenhet.Fass funkar bra i Sverige.

Nja, du får nog kolla efter substansen eller själva verkningsämnet.
Alvedon och Panodil är exempel på piller som innehåller paracetamol.
I Thailand går du säkert och köper paracetamol.
Lite googling eller allmänbildning angående substanserna och deras verkan kan vara en fördel om man ska använda sig av Fass.

"gunnarg " sa:

Vad är det som säger att ditt läkemedel är en kopia?
Att inte Apoteket saluför den?

"legolas " sa:
Därför att en stor del av läkemedlen härborta är just kopior. Och det beroende på att länderna härborta inte har varken intresse eller pengar att betala för original-mediciner. Indien är ett föredöme när det gäller att piratkopiera bl.a. mediciner...

Piratkopierande sträcker sig INTE enbart till mediciner utan til precis allting i livets alla skiften härborta. Ett land som t.ex. Thailand respekterar inte ett endaste patent känns det som. Här finner ni precis allting kopierat och klart, och så också mediciner.....

Ehh, ja. Helt dum i huvudet är jag inte.
Men om det står Alvedon på ett pille, är det då en kopia? Kan någon bok ge svar på om det är en kopia du håller i handen.

Eller det värst tänkbara. Tänk om bokheelvetet är en kopia????
Skärp er!

"legolas " sa:
Skärpa oss?? Du är en lustig man du Andrejs.. Vi behöver ingen bok för att se att det är en piratkopia, det räcker att fråga varifrån de köpt medicinen, och så kan man ju kolla på paketen också "Made in India" MINUS alla upptänkliga licensnummer och tillverkningsnummer som INTE finns på paketet med piller.

Dom enda mediciner som jag litar på här är de som är märkta med ett företagsnamn här i Thailand. jag litar i alla fall INTE på de som är märkta med MADE IN INDIA...

Kan man kopiera piller så kan man nog trycka MADE IN SAAWEEDEN på vilket paket som helst. Så att det står MADE IN INDIA kanske är ett tecken på att det är en seriös tillverkare?

Fast om man ser på hur mycket de svenska läkarna får i "sponsorpengar" av läkemedelsföretagen så ska du inte vara så säker på att du får den bästa medicinen. Det du kan vara säker på är att den inte är en kopia.

Och självklart så bör man passa sig för kopior. Att det kan vara sockerpiller är en sak, men om någon har lekt hokus pokus i ett eget litet labb så vet man aldrig vad man får i sig.

Men jag tror inte i dessa fall hjälper att läsa i Fass eller kolla batch nr. på kartonger o.s.v

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp