Rätt och fel Någon som har aktiekonto i Thailand.

Vad är rejält i dina ögon. 15% på vinst 10% på utdelning. I sverige 30% på allt
Så det är en fördel skattemässigt här nere då gentemot Sverige?

Jag har ju pensions/livsförsäkring här nere och på den får man göra skatteavdrag, så då borde jag väl kunna dra av den delen i eventuell skatt på vinst eller utdelning?

Så det är en fördel skattemässigt här nere då gentemot Sverige?

Jag har ju pensions/livsförsäkring här nere och på den får man göra skatteavdrag, så då borde jag väl kunna dra av den delen i eventuell skatt på vinst eller utdelning?
Du får ju som utskriven inte öppna en själv men be att din farsa öppnar en ISK åt dig, det gick ju bra förra gången du hade aktier på farsan ;) :D:D:D:D

Du får ju som utskriven inte öppna en själv men be att din farsa öppnar en ISK åt dig, det gick ju bra förra gången du hade aktier på farsan ;) :D:D:D:D
Jag har eget aktiekonto i Sverige på Swedbank så jag behöver inte öppna något nytt i Sverige men varför skall jag handla i Sverige?

Det när jag hade på farsans var när jag var runt 19-20 år gammal, har allt levt och haft eget sen dess, vad nu det hade med min fråga om att handla aktier i Thailand att göra överhuvudtaget??.

Då skall jag ju skicka pengar från Thailand till Sverige, växla till Svenska kronor, sen när dom skall användas skall jag skicka ner dom hit igen och växla tillbaks, förstår inte varför jag skall göra det, vad är vitsen?

Varför skall jag handla i Sverige och skatta i Sverige, vad är fördelen för min del?

Jag frågade om Thailändskt aktie konto inte Svenskt.

Jag har eget aktiekonto i Sverige på Swedbank så jag behöver inte öppna något nytt i Sverige men varför skall jag handla i Sverige?

Det när jag hade på farsans var när jag var runt 19-20 år gammal, har allt levt och haft eget sen dess, vad nu det hade med min fråga om att handla aktier i Thailand att göra överhuvudtaget??.

Då skall jag ju skicka pengar från Thailand till Sverige, växla till Svenska kronor, sen när dom skall användas skall jag skicka ner dom hit igen och växla tillbaks, förstår inte varför jag skall göra det, vad är vitsen?

Varför skall jag handla i Sverige och skatta i Sverige, vad är fördelen för min del?

Jag frågade om Thailändskt aktie konto inte Svenskt.
Jag vet vad du frågade om och det var ju om det finns för/nackdelar men aktiekonto i Thailand och det gör det helt klart.
Antar att du tänker dig att det primära syftet är att över tid göra vinst?
Då är en ISK i Sverige klart fördelaktigare även om du måste skicka pengar.
Har inte Norge liknande alternativ? Du får väl lönen i NOK?

Skatten är en sak men största risken som jag ser det är ju valutakursen, litar du mer på Thailands ekonomi än den Svenska eller Norska så ska du väl helt klart ha aktiekonto i Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet vad du frågade om och det var ju om det finns för/nackdelar men aktiekonto i Thailand och det gör det helt klart. Finns en hel drös men vill du inte veta så skit i det då.
Du har ju inte svarat en enda sak.

Du har skrivit att det var hög skatt, men av vad @magunnar skrev så va ju inte skatten så hög.

Sen har du skrivit att jag skulle fixa ett ISK.

Du har inte skrivit någonting egentligen om för och nackdelarna, absolut ingenting..

Du har ju inte svarat en enda sak.

Du har skrivit att det var hög skatt, men av vad @magunnar skrev så va ju inte skatten så hög.

Sen har du skrivit att jag skulle fixa ett ISK.

Du har inte skrivit någonting egentligen om för och nackdelarna, absolut ingenting..
Om du gör vinst så är det lägre skatt på en ISK än aktie konto i Thailand, framgick inte det?
Har inte i huvet den exakta brytgränsen just nu men du kan ju googla kostnaden för en ISK och själv räkna ut hur mycket vinst man behöver göra per år för att det ska löna sig mot att betala skatt i Thailand.
Sen skrev jag väl om valutarisken, just nu är ju bahten stark så där tar du en stor risk.

Om du gör vinst så är det lägre skatt på en ISK än aktie konto i Thailand, framgick inte det?
Har inte i huvet den exakta brytgränsen just nu men du kan ju googla kostnaden för en ISK och själv räkna ut hur mycket vinst man behöver göra per år för att det ska löna sig mot att betala skatt i Thailand.
Sen skrev jag väl om valutarisken, just nu är ju bahten stark så där tar du en stor risk.
Du skrev om valuta risk efteråt ja när du hade ändrat ditt inlägg, när jag svarade så hade du bara skrivit det jag citerade ;)

Ja valutarisken är ju en stor faktor och svår, en nackdel med att ha lön i en valuta och bo i ett land med annan valuta.

Jag har som sagt en liv/pensionförsäkring här nere med och den är ju skatteavdragsbar så här nere kan jag dra av skatt men jag har inget i Sverige att dra skatt på.

Ja, pråtar som en rigtig profs:cool:
Nej ingen risk.
Är bara noga med att väga risk/reward och står utanför och väntar när vågen visar fel.
Trada när index rasat en längre tid är inte svårt, nu däremot är det lurigt så ligger max in med 20% i taget. Just nu knappt 15.

Med lite flyt så fixar USA NK en rejäl dipp.
Kan tom bli tokras ala 2007 om det blir krig på riktigt och du vet hur snabbt det går när det väl börjar rasa..

Du skrev om valuta risk efteråt ja när du hade ändrat ditt inlägg, när jag svarade så hade du bara skrivit det jag citerade ;)

Ja valutarisken är ju en stor faktor och svår, en nackdel med att ha lön i en valuta och bo i ett land med annan valuta.

Jag har som sagt en liv/pensionförsäkring här nere med och den är ju skatteavdragsbar så här nere kan jag dra av skatt men jag har inget i Sverige att dra skatt på.
En fördel med ISK är ju att du betalar en schablonskatt på innehavet och that's it. Schablonskatten är låg när räntan är låg, dock beslutade regeringen att höja den alldeles nyligen.

Du för ju inte göra förlustavdrag, men hela grejen är ju att göra vinst :D

Men får ju bara ha ISK om man är fullt skatteskyldig i Sverige, men kan din pappa öppna konto och du handlar funkar det väl.

Svårt att exakt skriva när ISK skulle löna sig i förhållande till aktiekonto i Thailand beror ju på hur ditt kapital utvecklas, hur länge du ska sitta på innehavet, avdrag i Thailand, valutarisk etc ....

Fördelen med Sverige är väl att insättningsgarantin garanteras av en stabilare ekonomi .... men det kan man ju så klart diskutera ...

En fördel med ISK är ju att du betalar en schablonskatt på innehavet och that's it. Schablonskatten är låg när räntan är låg, dock beslutade regeringen att höja den alldeles nyligen.

Men får ju bara ha ISK om man är fullt skatteskyldig i Sverige, men kan din pappa öppna konto och du handlar funkar det väl.

Svårt att exakt skriva när ISK skulle löna sig i förhållande till aktiekonto i Thailand beror ju på hur ditt kapital utvecklas, hur länge du ska sitta på innehavet, avdrag i Thailand, valutarisk etc ....

Fördelen med Sverige är väl att insättningsgarantin garanteras av en stabilare ekonomi .... men det kan man ju så klart diskutera ...
Ja tack för infon.

Sverige är ointressant för min del vilket som.

Min fråga i tråden gällde bara Thailand.

Tanken var bara om ja skulle öppna en aktie portfölj här nere om någon hade tex. använt sig av Bangkok-banks tjänst som jag länkade.

Jag har ju fondkonto på kasikorn men eftersom ja använder Bangkok-bank mest nu och dom verkar mer utvecklade när det gäller fonder och aktier när man ser på den sidan så tänkte jag kanske testa.

Min fråga gällande fördelar och nackdelar var inte jämfört med Sverige för som sagt Sverige ligger långt ner för min del.
Då är det mer intressant jämfört med andra länder i regionen.

Det går nu inte så illa för Thailands ekonomi skulle nu voga stycka ut hakan o sägja att det kommer att bli bättre för Thai en Swe men det är vad jag tror men vad vet jag är bara en tomte:xmas_smiley::cool:

Nej ingen risk.
Är bara noga med att väga risk/reward och står utanför och väntar när vågen visar fel.
Trada när index rasat en längre tid är inte svårt, nu däremot är det lurigt så ligger max in med 20% i taget. Just nu knappt 15.

Med lite flyt så fixar USA NK en rejäl dipp.
Kan tom bli tokras ala 2007 om det blir krig på riktigt och du vet hur snabbt det går när det väl börjar rasa..
Ja, jag är ute med ca 10% men bara i US har plockat hem allt från Sverige. Men håller på att klura ut nästa steg med US.

Ja det händer ju mycket i världen nu.
Brexit.
Usa vs Nord Korea.
Idag håller kurderna i Irak val för självstyre, Iran och Turkiet stänger gränserna och har sagt att dom skall blockera olje exporten.
Oljan står i högsta pris sen 2015 efter raset.
Någon tid i fred och stabilitet skall vi nog inte förvänta oss.

Kan ju vara bra att ha ett aktiekonto öppnat och klart här nere om ett ras kommer ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp