Highway code of Thailand

Inte speciell öm tå men man måste ju hålla isär begreppen sekularisering och religion! Religion behöver ju inte, och ska väl inte ha med politik att göra. Däremot kan ju ett land ha en grundfilosofi som grundar sig på en viss religion (dock utan förtryck eller dumhet).

De två stora religionerna i världen, kristendom och Islam ät båda grundade på samma filosofi men med en moral som är tvåtusen år gammal och som prästerna förtvivlat försöker översätta till dagens förhållande med blandat resultat.

Jag tycker inte att det faktum att man vill försöka hitta en mening med livet behöver tyda på okunskap men när man förnekar allt som förts i bevis för att kunna vara bokstavstrogen mot skrifter som är 2000 år gamla då talar vi om okunskap och ignorans.

När man också undviker att ta ansvar för saker i livet som man borde och kunde kontrollera med hänvisning till Gud eller Allah så är det också en form av okunskap. Bilolyckor beror på saker som till 99% går att kontrollera och inte på att Gud eller Allah har styrt bilen av vägen eller påverkat förloppet.

Detta bevisar ju den allt bättre statistiken för flyget där man accepterar att allt skall kontrolleras. Det är också en anledning till att allt fler stater lämnar religionen som ett beslutsunderlag för världsliga frågor.

Senast redigerad av en moderator:
Oavsett tycker jag det är skönare köra i Thailand för inte så strikt som hemma i Sverige.

Hej

Själv gillar jag friheten ute på landet med mindre vägar (ofta grusvägar) mindre trafik och lägre farter o.s.v, här fungerar det ändå även om folk inte har körkort, har druckit Lao Kao eller öl, kör på fel sida, kör utan hjälmar och är upptill 4-5 personer på en moppe o.s.v.

Men i städer och på större vägar där trafiken är tätare, farten högre o.s.v går det ju bara inte att blunda för dom stora problemen som finns, här fungerar det helt enkelt inte med frihet i trafiken, det visar ju både antalet döda och skadade per dag samt att Thailand är sämst i världen när det gäller trafik och olyckor.

Mvh isan lover

Hej

Själv gillar jag friheten ute på landet med mindre vägar (ofta grusvägar) mindre trafik och lägre farter o.s.v, här fungerar det ändå även om folk inte har körkort, har druckit Lao Kao eller öl, kör på fel sida, kör utan hjälmar och är upptill 4-5 personer på en moppe o.s.v.

Men i städer och på större vägar där trafiken är tätare, farten högre o.s.v går det ju bara inte att blunda för dom stora problemen som finns, här fungerar det helt enkelt inte med frihet i trafiken, det visar ju både antalet döda och skadade per dag samt att Thailand är sämst i världen när det gäller trafik och olyckor.

Mvh isan lover
Usch, det är sådant som du beskriver i första stycket som gör att jag avstår bilkörning i det längsta i Thailand. Vill inte ha på mitt samvete att ha kört på ett fyllo.

Usch, det är sådant som du beskriver i första stycket som gör att jag avstår bilkörning i det längsta i Thailand. Vill inte ha på mitt samvete att ha kört på ett fyllo.

Hej

Har förståelse för detta, det är nog många som resonerar likadant.

För egen del är jag ju uppväxt med att folk drack även på vardagarna i Sverige, både på landsbygden, på sjön och på fabrikerna o.s.v när folk arbetade, det gällde även dom som körde olika fordon yrkesmässigt, så jag blev nog lite avtrubbad och van med detta redan som barn.

När jag sedan kom till Thailand som 25 åring kände jag igen det mesta av detta och tyckte inte att det var speciellt konstigt, det liknade ju bara den ”frihet” som jag hade upplevt som barn i Sverige.

Mvh isan lover

Tycker det funkar okej köra i Thailand men tveklöst måste man vara mer uppmärksam å på alerten än i Sverige, men försöker avstå så mycket som möjligt att köra i mörker å förutom fyllekörningar är det ju inte ovanligt att man möter eller t.ex vid en u-turn eller kommer upp bakom nån där inget lyse är på eller trasigt.

Tycker det funkar okej köra i Thailand men tveklöst måste man vara mer uppmärksam å på alerten än i Sverige, men försöker avstå så mycket som möjligt att köra i mörker å förutom fyllekörningar är det ju inte ovanligt att man möter eller t.ex vid en u-turn eller kommer upp bakom nån där inget lyse är på eller trasigt.

Hej

Du resonerar som mig märker jag, väljer alltid om möjligt att köra längre sträckor med bil på dagtid, detta av flera anledningar t.ex många fordon saknar belysning helt eller har bara delvis fungerande belysning som du tog upp, men även att många förare ser dåligt och saknar glasögon är ett problem i mörkret, att det är så märker man när man möter en bil, då börjar bilen ofta vingla på vägen och föraren blinkar återkommande o.s.v, detta tolkar jag som om han känner sig osäker och ser dåligt, känner också flera nära bekanta och släktingar som ser dåligt och jag åker ogärna med dom efter mörkrets inbrott, det känns inte tryggt.
Sen har vi ju människor, hundar, kor och bufflar och annat som också plötsligt dyker upp i mörkret.

Jag kör även ogärna när det regnar rejält p.g.a att antalet olyckor ökar markant då, många har ju både dåliga däck och bromsar, försöker även att undvika ge mig ut på långturer vid vårt nyår och songkran o.s.v, då är det mycket fylla och extremt mycket olyckor på vägarna.

Ett annat problem tycker jag är att det finns så många olika typer av fordon på vägarna, dessa har dessutom väldigt olika fart, tänker då på bilar kontra, moppar, traktorer, Salengs, samlors och värst är väl dessa Rod Thai (iron Buffalo) som är extremt långsamma och dessutom nästan alltid saknar ljus bak och tyvärr inte sällan även fram, här löser ofta föraren detta med en pannlampa.

Alla dessa långsamma fordon tvingar ut snabbare fordon i mötandes vägbana och här uppstår inte sällan incidenter, lägger man sen till att även dom långsamma fordonen kan möta andra som kör på fel sida och mot trafiken tvingas ju dessa ändå längre ut i vägbanan och hindrar andra ännu mer o.s.v.

När några kör i över 100 km och andra i kanske bara 15 km uppstår det ofta problem, ser nästan alltid incidenter mellan långsamma och snabba fordon, en som kör i 100 km lägger ju sig inte frivilligt bakom en som kör i 15 km, då chansar han hellre och kör om fast han har möte och så uppstår många olyckor och situationer.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Du resonerar som mig märker jag, väljer alltid om möjligt att köra längre sträckor med bil på dagtid, detta av flera anledningar t.ex många fordon saknar belysning helt eller har bara delvis fungerande belysning som du tog upp, men även att många förare ser dåligt och saknar glasögon är ett problem i mörkret, att det är så märker man när man möter en bil, då börjar bilen ofta vingla på vägen och föraren blinkar återkommande o.s.v, detta tolkar jag som om han känner sig osäker och ser dåligt, känner också flera nära bekanta och släktingar som ser dåligt och jag åker ogärna med dom efter mörkrets inbrott, det känns inte tryggt.
Sen har vi ju människor, hundar, kor och bufflar och annat som också plötsligt dyker upp i mörkret.

Jag kör även ogärna när det regnar rejält p.g.a att antalet olyckor ökar markant då, många har ju både dåliga däck och bromsar, försöker även att undvika ge mig ut på långturer vid vårt nyår och songkran o.s.v, då är det mycket fylla och extremt mycket olyckor på vägarna.

Ett annat problem tycker jag är att det finns så många olika typer av fordon på vägarna, dessa har dessutom väldigt olika fart, tänker då på bilar kontra, moppar, traktorer, Salengs, samlors och värst är väl dessa Rod Thai (iron Buffalo) som är extremt långsamma och dessutom nästan alltid saknar ljus bak och tyvärr inte sällan även fram, här löser ofta föraren detta med en pannlampa.

Alla dessa långsamma fordon tvingar ut snabbare fordon i mötandes vägbana och här uppstår inte sällan incidenter, lägger man sen till att även dom långsamma fordonen kan möta andra som kör på fel sida och mot trafiken tvingas ju dessa ändå längre ut i vägbanan och hindrar andra ännu mer o.s.v.

När några kör i över 100 km och andra i kanske bara 15 km uppstår det ofta problem, ser nästan alltid incidenter mellan långsamma och snabba fordon, en dom kör i 100 km lägger ju sig inte frivilligt bakom en som kör i 15 km, då chansar han hellre och kör om fast han har möte och så uppstår många olyckor och situationer.

Mvh isan lover
Klockren analys :thumbsup:

Hej

När några kör i över 100 km och andra i kanske bara 15 km uppstår det ofta problem, ser nästan alltid incidenter mellan långsamma och snabba fordon, en som kör i 100 km lägger ju sig inte frivilligt bakom en som kör i 15 km, då chansar han hellre och kör om fast han har möte och så uppstår många olyckor och situationer.

Mvh isan lover
Jag kör mest i stan så finns ju ganska mycket belysning, dock ser man ju lite sämre med tonade rutor runt om.

Hej

Kan lägga till en sak som jag aldrig kommer att förstå eller känna mig bekväm med och det är att om det ex.vis finns ett större hål i vägen så vil trafiken på den sidan av vägen inte köra i detta utan kör då helt plötsligt över på mötande trafiks vägbana, detta oavsett om det finns utrymme för detta eller om mötande trafik hamnar i trubbel.

Detta har jag diskuterat med Thsiländare som inte ser något problem alls med detta, förklaringen har då varit att ”alla vet ju att det finns ett hål där och att folk då byter körfält och att störst fordon går först”, helt logiskt eller hur?

När jag då påpekar att alla som kör där kanske inte bor där och känner till hålet blir det tyst en stund, men sen kommer ändå att då får dom lära sig det, att lagen säger att den som har hinder av något slag på sitt körfält ska vänta tills det är fritt att använda motgående trafiks körfält, samt att det inte finns någon regel som säger att större fordon har företräde och kan ta andras körfält om dom vill är det ingen som bryr sig om alls.

Själv kom jag en mörk kväll på väg hem med salengen och jsg hade 3-4 passagerare, helt plötsligt kom en pick up körande rakt emot oss, jag visste inte vart vi skulle ta vägen, köra ut i skogen eller köra över på hans körfält, jag blinkade åt honom men han reagerade inte alls, så jag var tvungen att tvärnita och köra så långt ut på vägrenen som det gick, då passerade bilen oss med någon decimeters marginal, på fel sida mot trafiken, det visade sig då att det fanns hålor på hans körfält, istället för att sakta ned så tog han med sitt större fordon vårt körfält och struntade fullständigt i vad som hände oss, här var det nära att 4-5 personer dog.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Finns det statistik var de flesta omkommer i trafiken?
Är det i städer, större vägar eller rent av där trafiken är glesare?

Som du säger det är ju olika trafik-beteenden mellan by och stad.

Jag tittade på denna statistik för ett litet tag sedan. Hittar dock inte länken nu, så ta mitt svar för vad det är;)

I Bkk var det färre döda vilket är rimligt med att hastigheten är lägre och att fler mopedister har hjälm på sig. Hur många dör i en trafikkö, så det är rimligt.

70+% av alla dödsolyckor i landet var mopedister.
Så med enkel mattematik och med info från sjukhusen så kan jag konstatera att om bara hjälmar hade använts så hade det totala dödstalet sjunkit med 50% och då hade ingen stört sig på detta.

Lägg till bälten och ta bort folk från flaket på en pickis så har vi en nation som med undermålig kunskap att framföra fordon klarar sig relativt bra internationellt.

Hej

Som trafikant känner åtminstone jag mig mycket tryggare ute på landet, bara det att vägarna oftast är av grus, smala och i dåligt skick drar ju ned tempot, det är också relativt få fordon i farten.

Men någon bra statistik på hur det förhåller sig mellan olyckor i stad kontra landsbygd eller fina större vägar och mindre grusvägar har jag inte sett.

Men jag skulle gissa på att det kan vara ganska jämnt ändå eftersom vi har många singelolyckor på landet där inga andra fordon och människor är inblandade, folk kör omkull och av vägen ibland på egen hand, vuxna oftast p.g.a fylla och yngre leker med sina moppar i hög fart som dom inte klarar av.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
här fungerar det ändå även om folk inte har körkort, har druckit Lao Kao eller öl, kör på fel sida, kör utan hjälmar och är upptill 4-5 personer på en moppe o.s.v.

Så var vi här igen ,, tycker du fördummar dig själv med ett idiotiskt resonemang Isaan Lover

Kan bara instämma i att det är mkt trevligt att köra i th... Men jag tycker ju om att köra i sv också, tillhör inte dom som har ständiga problem med medtrafikanterna vare sig i sv el i th. Men det tar nån månad att komma "till ro" i thaitrafiken. Sen hur skönt som helst. Nu hemma i sverige, efter 2 veckor blinkar jag fortfarande ibland med torkarna:D

Kan bara instämma i att det är mkt trevligt att köra i th... Men jag tycker ju om att köra i sv också, tillhör inte dom som har ständiga problem med medtrafikanterna vare sig i sv el i th. Men det tar nån månad att komma "till ro" i thaitrafiken. Sen hur skönt som helst. Nu hemma i sverige, efter 2 veckor blinkar jag fortfarande ibland med torkarna:D
Även du min Brutus? Men du försöker i alla fall blinka, vi är ett utdöende släkte verkar det som.

Även du min Brutus? Men du försöker i alla fall blinka, vi är ett utdöende släkte verkar det som.
Du är en mes tyvvärr Berralund men det är du.
Jag kör var som helst men du är mest rädd och tror fortfarande att allt är rätt nytt för dig när du kommer ner.

Du är en mes tyvvärr Berralund men det är du.
Jag kör var som helst men du är mest rädd och tror fortfarande att allt är rätt nytt för dig när du kommer ner.
Du förstod nog inte vad jag menade. Det verkar vara färre och färre som använder blinkers här i Sverige nuförtiden, därför är vi som fortfarande gör det ett utdöende släkte. Och även jag har gjort samma förväxling ett antal gånger. Är jag en mes på grund av detta må det vara hänt. :rolleyes:

Du förstod nog inte vad jag menade. Det verkar vara färre och färre som använder blinkers här i Sverige nuförtiden, därför är vi som fortfarande gör det ett utdöende släkte. Och även jag har gjort samma förväxling ett antal gånger. Är jag en mes på grund av detta må det vara hänt. :rolleyes:
Lite mesig och toffel är du nog, men go gubbe hälsar Jonas och Alex. ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp