Highway code of Thailand

Mickey666

Medlem
Highway Code of Thailand

så sant!!

* En förare måste passeras till varje pris. Även om det inte finns någon plats när du gör det.

* Under inga omständigheter måste du ge plats åt andra fordon eller fotgängare.

* Du är bara ansvarig för vad som ligger direkt framför dig. Bakom och till sidorna är någon annans problem.

* När du drar ut i trafiken, titta inte, det kommer bara att störa dig. Lita på att andra förare kommer att se och undvika dig.

* Speglar på fordon är rent där för dekorativa ändamål. De kan dock användas för att kontrollera hår, smink eller klämma finnar.

* Slösa inte tid på att tänka på när du kör en motorcykel. Det behöver inte mycket koncentration, så använd tid för att ringa telefonsamtal eller text.

* Hjälp spara transportkostnader genom att transportera två eller till och med tre passagerare på en motorcykel. Kanske även fyra om man är ett litet barn eller en baby.

* Trafikljus är bara rådgivande.

* Det är tillåtet att köra fel väg ner en enkelriktad gata på en motorcykel, om det sparar dig några minuter från att gå på rätt väg.

* Om du kör en stor, dyr bil så är du väldigt viktig / rik. Känn dig fri att vara ett komplett rövhål.

* Indikatorer är bara på fordon, eftersom det är tydligt att andra länder använder dem. Om du vill försöka använda dem, kör med - en indikator blinkar och vrid sedan i andra riktningen.

* Byt aldrig oljan i ditt fordon. Bara fortsätt fylla på. Den svarta röken från din avgas är ett tecken på att du kanske behöver köpa ett annat fordon, när den här inte längre fungerar.

* Låt ditt barn stå i passagerarsätet i bilen. Det ger dem en bättre utsikt.

* Om du letar efter någonstans, köra långsamt, ta fart, kör långsamt, ta fart och stanna sedan mitt i vägen.

* Låt inte en nära miss oroa dig. Det är ett tecken på att din körning är av en acceptabel standard. Om det var dåligt skulle du ha haft en olycka skulle du inte? Fortsätt som tidigare.

* Kom ihåg att den thailändska polisen inte är där för att genomdriva lagen eller bistå trafiksäkerheten. De är där för att tjäna pengar. Se till att du alltid har några hundra baht på dig när du kör, för muta.

Hej

En tråd som väl är i högsta grad aktuell en helg som denna med tusentals människor skadade och hundratals dödade, blir själv mer och mer rädd i trafiken här, när man var yngre hängde man bara på och oroade sig inte, nu när man är äldre, har familj och barn så reagerar man mer, som ung var Thailand i många avseenden lite som Liseberg oavsett vilket fordon du åkte, folk stod på stötfångarna och satt på taket när dom åkte buss, hoppade av och på i farten, folk hoppade på långsamma tågs tak vid viadukter, man mötte både elefanter, kor och bufflar på vägen i mörkret.

Undrar hur mycket religionen med tro på återfödsel påverkar folks vilja att ta så stora risker, chansa och strunta i allt vad sunt förnuft heter?

Mvh isan lover

Hej

Diskuterade detta med alla olyckor, dödade och risktagandet itrafiken med en del Thailändare, deras teori var i första hand inte återfödsel i sig utan tron på ödet, enligt dom spelade det ingen som helst roll vilka risker man tar, hur man kör eller vilka säkerhetsåtgärder man vidtar t.ex hjälm, bälte, nykter-onykter eller om man sitter på flaket o.s.v.

Det är ödet som bestämmer när en människa ska dö eller skadas och ödet kan man inte påverka alls, ödet drabbar alla lika när det är dags oavsett vad man själv vill och försöker skydda sig mot, tillämpar begolkningen denna princip så förstår man ju lite bättre varför folk agerar som dom gör.

Vi hade ju en riktig mönsterpojk i släkten som dog i år, han var dryga 20 år, extremt skötsam, arbetsam, generös och snäll, byborna menade att han som skötte sig så bra, körde lugnt och hade hjälm dog ändå i en olycka, detta var ödet, varför dör inte bråkstakarna som kör runt i 100 km i byn fulla?

Men som belöning för att han har skött sig kommer släktingen att återfödas ganska snart, dom säger sig t.o.m veta av vem och när, detta har man fått reda på av andarna med hjälp av schamaner och spåmän, så nu är det släktingens yngre bror som ska bli far till sin äldre bror när denne återföds.

Tro det den som vill.

Mvh isan lover

Hej

Diskuterade detta med alla olyckor, dödade och risktagandet itrafiken med en del Thailändare, deras teori var i första hand inte återfödsel i sig utan tron på ödet, enligt dom spelade det ingen som helst roll vilka risker man tar, hur man kör eller vilka säkerhetsåtgärder man vidtar t.ex hjälm, bälte, nykter-onykter eller om man sitter på flaket o.s.v.

Det är ödet som bestämmer när en människa ska dö eller skadas och ödet kan man inte påverka alls, ödet drabbar alla lika när det är dags oavsett vad man själv vill och försöker skydda sig mot, tillämpar begolkningen denna princip så förstår man ju lite bättre varför folk agerar som dom gör.

Vi hade ju en riktig mönsterpojk i släkten som dog i år, han var dryga 20 år, extremt skötsam, arbetsam, generös och snäll, byborna menade att han som skötte sig så bra, körde lugnt och hade hjälm dog ändå i en olycka, detta var ödet, varför dör inte bråkstakarna som kör runt i 100 km i byn fulla?

Men som belöning för att han har skött sig kommer släktingen att återfödas ganska snart, dom säger sig t.o.m veta av vem och när, detta har man fått reda på av andarna med hjälp av schamaner och spåmän, så nu är det släktingens yngre bror som ska bli far till sin äldre bror när denne återföds.

Tro det den som vill.

Mvh isan lover

Jag skulle vilka säga att detta inte har så mycket med nationalitet eller religion att göra. Allt det du nämner är grundat i bristande utbildning och kunskap!

Religion är också något som grundar sig i okunskap, när man nått en bildningsnivå som till exempel i Sverige så har religion och vidskeplighet på bred front spelat ut sin roll.

Att inte kunna läsa och förstå statistik och hur den visar orsak och verkan eller att acceptera när förvriden eller feltolkad statistik används för propaganda är bara ett tecken på att man inte förstår det man läser.

Jag har nu bott i Isaan i sex år och jag måste säga att okunskapen är frapperande här, allt med lite mer komplicerade orsakssamband skylls på andar eller spöken. Byskolorna för dessutom denna traditionen vidare liksom seden med att skydda hedern. Det är inte alls lika tydligt i storstadsregionerna där man har en helt annan förmåga att ta ansvar, sen får ju logiken ibland ge vika för pengarna liksom i övriga världen.

Jag skulle vilka säga att detta inte har så mycket med nationalitet eller religion att göra. Allt det du nämner är grundat i bristande utbildning och kunskap!

Religion är också något som grundar sig i okunskap, när man nått en bildningsnivå som till exempel i Sverige så har religion och vidskeplighet på bred front spelat ut sin roll.

Att inte kunna läsa och förstå statistik och hur den visar orsak och verkan eller att acceptera när förvriden eller feltolkad statistik används för propaganda är bara ett tecken på att man inte förstår det man läser.

Jag har nu bott i Isaan i sex år och jag måste säga att okunskapen är frapperande här, allt med lite mer komplicerade orsakssamband skylls på andar eller spöken. Byskolorna för dessutom denna traditionen vidare liksom seden med att skydda hedern. Det är inte alls lika tydligt i storstadsregionerna där man har en helt annan förmåga att ta ansvar, sen får ju logiken ibland ge vika för pengarna liksom i övriga världen.
Varför skulle religion grunda sig på okunskap?

Så alla som är troende har ingen kunskap? Och alla i Isaan är också okunniga.

Många generaliseringar och är inte det på gränsen till hets mot folkgrupper!

Förlåt om jag trampade på en öm tå, men utbildningsnivån och sekulariseringen går faktiskt hand i hand på många ställen. Jag skrev inte att alla i Isaan är okunniga men att jag tycker det är "frapperande många".

Senast redigerad av en moderator:

Tveklöst är det så att graden av religiositet är omvänt proportionell till graden av utbildning. Därmed inte sagt att alla religiösa är korkade, absolut inte. Jag har överlag inga problem med religion, även om jag själv är agnostiker, jag har dock problem med människor som låter religion övertrumfa allmän kunskap och vetenskap och det gör man väl till viss del om man låter en munk välsigna MCn istället för att sätta på sig en hjälm.

Senast redigerad av en moderator:
Tveklöst är det så att graden av religiositet är omvänt proportionell till graden av utbildning. Därmed inte sagt att alla religiösa är korkade, absolut inte. Jag har överlag inga problem med religion, även om jag själv är agnostiker, jag har dock problem med människor som låter religion övertrumfa allmän kunskap och vetenskap och det gör man väl till viss del om man låter en munk välsigna MCn istället för att sätta på sig en hjälm.
Fundamentalism och dumhet så klart men inte generellt att alla som har en tro är dåligt utbildade. Därav har ju ex.vis kristendomen förändrats under historien, men budskapet är ju detsamma.

Förlåt om jag trampade på en öm tå, men utbildningsnivån och sekulariseringen går faktiskt hand i hand på många ställen. Jag skrev inte att alla i Isaan är okunniga men att jag tycker det är "frapperande många".
Inte speciell öm tå men man måste ju hålla isär begreppen sekularisering och religion! Religion behöver ju inte, och ska väl inte ha med politik att göra. Däremot kan ju ett land ha en grundfilosofi som grundar sig på en viss religion (dock utan förtryck eller dumhet).

Som agnostiker gör man, antar jag, både att gå till en munk och tar på sig hjälmen, eller? Kanske har man redan hjälmen på när munken gör sitt :p

Hej

Är beredd att hålla med dig rent principiellt, men har svårt för att se hur Thailand ska komma dit inom överskådlig tid, här ser man ju det mer som att det är utlänningarna som saknar kunskap, insikt och är i behov av utbildning, vi falanger vet ju inte ens att spöken och andar finns och påverkar våra liv dygnet runt.

Sen är väl ett problem att spöken och andar finns även i skolans värld, affärsvärlden och inom politiken, vill minnas att även Diktatorn Prayuth har rådfrågat medium och andar under sin tid vid makten, åtminstone om man ska tro på media.

Vår son hamnade lite i blåsväder förra året när han i skolan påstod att spöken inte fanns, han fick både elever, personal och lärare emot sig, dom tyckte att han var väldigt okunnig.

Efter detta frågade han mig vem som har rätt, jag sa att han givetvis har rätt och skolan fel, men tillade att han bör hålla detta för sig själv för att inte reta upp dom som är fullständigt övertygade om motsatsen.

Mvh isan lover

Hej

Håller med men vill även lägga till relativt utvecklade länder som USA på listan, där är ju många övertygade om att Gud skapade världen och människan, detta gäller t.o.m vissa av deras Presidenter och trots att all modern vetenskap entydigt påvisar motsatsen.

Mvh isan lover

Hej

Håller med men vill även lägga till relativt utvecklade länder som USA på listan, där är ju många övertygade om att Gud skapade världen och människan, detta gäller t.o.m vissa av deras Presidenter och trots att all modern vetenskap entydigt påvisar motsatsen.

Mvh isan lover
Alla blir inte av med okunskapen för att de går i skolan. Särskilt inte om skolan ignorerar vetenskapen.
"Bibelbältet" i USA är väl ett bra exempel.

Hej

Min egen uppfattning i frågan är att jag tror att både religion, tro på ödet, att man lever i nuet i kombination med tro på spöken och andar gör att situationen är som den är, lägger man sen till att vare sig medborgare eller poliser är speciellt intresserade av att följa lagen så är nog dagens situation ingen större överraskning.

Mvh isan lover

Hej

Min egen uppfattning i frågan är att jag tror att både religion, tro på ödet, att man lever i nuet i kombination med tro på spöken och andar gör att situationen är som den är, lägger man sen till att vare sig medborgare eller poliser är speciellt intresserade av att följa lagen så är nog dagens situation ingen större överraskning.

Mvh isan lover
Jag har bara en teori i min skalle. Ungdomar saknar förmågan att kalkylera resultat av det man gör tills de har blivit 25 år gamla.
Jag tror att Thai har inte den förmågan överhuvudtaget oavsett ålder.
Vad det beror på vet jag inte men så uppfattar jag folks beteende. Alltså fullt seriöst.

Jag har bara en teori i min skalle. Ungdomar saknar förmågan att kalkylera resultat av det man gör tills de har blivit 25 år gamla.
Vad det beror på vet jag inte men så uppfattar jag folks beteende. Alltså fullt seriöst.

Hej

Är nog beredd att hålla med och här spelar nog tankarna på ödet, karma och allt annat hokus pokus som vi utlänningar tycker är lite märkligt in, jag förvånas själv över en del saker t.ex frugans kusin med fru som åker bil med ett litet barn på ett år i knät fastän bilen har airbag, när jsg påpekade detta så visste dom först inte vad en airbag var, men när vi visade varningsskylten och lät dom läsa texten förstod dom, men inte ändrande dom sig ändå, nu vet dom att det är farligt men fortsätter att köra med barnet framför sig.

Eller när mon nu döde svärfar kom tillbaka efter en biltur och sa att våran son då ca tre år kunde köra bil, vadå sa vi, jo han fick stå framför ratten och styra bilen själv, det gick jättebra sa en stolt svärfar, med tillägget att tills vi kom till en 90 graders kurva då räckte hans armar inte till och när han tog tag i ratten åkte barnet med runt ett halvvarv och trasslade in sig, så det blev en incident.

Gissa om frugan blev arg och så var det slut med bilturerna för vår son med svärfar.

Mvh isan lover

Visst har mognad med ålder att göra också, men i Thailand är det unikt.
Är ju dagligt vittne till den ibland kaotiska trafiken i Phil och de flesta är unga, men där ser man ingen som kör mot enkelriktat. Respekten för trafiklagar är en enorm skillnad mot Thailand där det verkar närmast vara en rättighet att bryta mot allt som gynnar en själv.
Däremot är fordonsparken till stor del i bedrövligt skick i Phil, men håller på fasas ut via staten.
Många +50 år gamla jeepny får inte förnyad licens för passagerare så det blir 50 år till på vägarna som fraktfordon.
Lite avvikande är att det finns olika regionala trafikregler och olika straffsatser inom landet.
Utan hjälm kostar 3000p i böter i Cebu City men 300p här.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp