Flytta till Thailand.

• Trådstartare Trådstartare thailand123
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

thailand123

Gäst
Hej, ska börja att presentera mig: Är en kille på 19år, dvs att jag går ut skolan till sommaren som snickare. Har varit i Thailand en månad vart år i 4 år. Kan en hel del om landet och dess kultur. Efter var gång jag har kommit hem så har jag bara velat flytta dit och leva resten av mitt liv där. har ca 150 000 sparade på ett konto, men hade inte tänkt att flytta från om ca 5år, och då kommer jag enligt mina planer ha ca 650 000kr sparade.

Anledningen till att jag vill flytta till Thailand är att jag absolut älskar landet, människorna är underbara (finns såklart undantag), härligt klimat och god mat , finns 1000 anledningar till, men framför allt slippa kalla sverige och behöva jobba hela livet.

Så nu kommer ett par frågor som jag har grubblat på ett tag.

Ungefär hur länge kommer dessa pengar räcka? dvs ett hyfsat boende , kanske en liten lägenhet med ac men inte mycket mer, käka normalt och kanske unna mig en utekväll då och då. Vill gärna bo vid t.ex Pattaya eller dylikt. Och då menar jag inte att jag ska ta med mig hem kvinnor var dag.

Hur lätt är det att få tag i ett jobb? kanske inte ett lagligt jobb men så man håller sig sysselsatt om dagarna och man kanske tjänar lite grann då och då.

Hur mycket rekommenderar ni att man ska spara ihop innan man tar steget att flytta ner till Thailand. Dvs pengar så det räcker till man har bosatt sig ordentligt, kanske hittat ett jobb osv.

Har också funderat mycket på ekonomiskt oberoende dvs, inte jobba alls , bara kunna njuta av dagarna bo bra och käka bra osv.. hur mycket pengar anser ni att man måste ha för att betraktas som ekonomiskt oberoende i Thailand?

Tack på förhand!

Nej du kan inte flytta till Thailand och stanna när du är 19 år annat än i undantagsfall.

Ett är att du har en kunskap som landet behöver och något företag i Thailand som är beredd att anställa dig för denna, och jag tror inte att Thailand anser sig behöva fler snickare.
Att arbeta som lärare i engelska skulle kunna fungera om du är en fena på språket men det kommer att ta lång tid att hitta ett sådant jobb och det blir knappast i Pattaya.

Det andra är att du har väldigt mycket pengar och då pratar vi miljoner SEK.

Du kan i och för sig åka ut ur landet var tredje månad och få ett nytt VISA, det är många som gör det men du kommer att ha fruktansvärt svårt att bygga upp en fungerande vardag här med dina förutsättningar. Vad med vänner och familj i Sverige? Det kostar dig 40-50000 Baht varje gång du vill åka hem.

Så gör som oss, fortsätt drömma, åk hit på semester och njut av veckorna eller månaderna här. Med dina förutsättningar skulle du bara komma hem efter något år med brustna illusioner, och det är inte roligt. Jag tror att några veckor eller månader om året här kommer att ge dig alldeles tillräckligt. Börja med det, det har de flesta av oss gjort.

OK Legolas, då kavlar vi upp ärmarna och tar en ny dust.

"legolas " sa:
Är man 19:år så vet man inte speciellt mycket om livet alls, och har man inte kunskaperna så är det ju ytterligt svårt att också ta beslut som är vettiga. Skittråkigt att skriva negativt här, men du kommer garanterat att få sådana svar här så man häpnar, där man uppmanar dig att infria dina drömmar, så ta till dig dom inläggen istället. Men jag klarar faktiskt inte av att vara positiv när en undom, i många fall en barnunge på 19 år, försöker att ta sig in i den vuxnas värld på det sättet.

Den svenska definitionen av vuxen är 18 år, då förlorar föräldrarna makten och man har rätt att ta egna beslut och göra vad man vill med sitt liv. Att kalla killen för barnunge är en grov förolämpning som är onödig, förmodligen slutade han att ta till sig vad du skriver här. Synd, för du har en hel del vettiga och nyttiga synpunkter.

"legolas " sa:
När du skriver att du vill bo i Pattaya, så skriker ju varningslampan helt och fullständigt, och man märker hur barnsligt ett sådant beslut är för en 19:årig kille som absolut inte är mogen för ett sådant beslut. Du kan lika gärna bo kvar hemma, och börja skicka pengar ner till någon snygg brud på nån internet-datingsajt, för det är ändå där dina pengar kommer att hamna till slut...

Barnsligt? Det finns en uppsjö med vuxna människor från västvärlden som bor i Pattaya, kan man inte bara acceptera att alla inte tycker som oss? För jag tycker inte heller att det är ett ställe att bo på, det närmaste jag kan beskriva stället som är en nöjespark och en nöjespark är inte så kul när man vaknar på vardagsmorgonen.

En svensk ungdom på 19 år är i regel otroligt barnslig. De har inte klarat av något själva. Bor hemma och tar inte ansvar för någonting. Föräldrarna är försörjningspliktiga tills barnen gått ut gymnasiet, vare sig de är 18 eller 20 år. Hur den här killen kunnat spara ihop så mycket pengar är en gåta.

Vi har träffat på en del sådana här ungdommar under vår tid här och på våra resor. Snyltar på andra. "Thailändarna är så gulliga och bjuder på mat, fast de är så fattiga!"

"ragnela " sa:
En svensk ungdom på 19 år är i regel otroligt barnslig. De har inte klarat av något själva. Bor hemma och tar inte ansvar för någonting. Föräldrarna är försörjningspliktiga tills barnen gått ut gymnasiet, vare sig de är 18 eller 20 år. Hur den här killen kunnat spara ihop så mycket pengar är en gåta.

Vi har träffat på en del sådana här ungdommar under vår tid här och på våra resor. Snyltar på andra. "Thailändarna är så gulliga och bjuder på mat, fast de är så fattiga!"

Det låter som om du glömt hur det var...
Jag kan inte hålla med. Men visst, 19-åringar har inte en massa livserfarenhet som dig. Men på något sätt måste de ju skaffa sig den, och inte är det genom att sitta hemma.
Jämfört med många av de Thailändska pojkarna som definitivt inte får lära sig att ta ansvar så framstår de svenska ungdomarna dock som mönster.

"thailand123 " sa:
har ca 150 000 sparade på ett konto,

Så nu kommer ett par frågor som jag har grubblat på ett tag.

Ungefär hur länge kommer dessa pengar räcka? dvs ett hyfsat boende , kanske en liten lägenhet med ac men inte mycket mer, käka normalt och kanske unna mig en utekväll då och då. Vill gärna bo vid t.ex Pattaya eller dylikt. Och då menar jag inte att jag ska ta med mig hem kvinnor var dag.

Hur lätt är det att få tag i ett jobb? kanske inte ett lagligt jobb men så man håller sig sysselsatt om dagarna och man kanske tjänar lite grann då och då.

Hur mycket rekommenderar ni att man ska spara ihop innan man tar steget att flytta ner till Thailand. Dvs pengar så det räcker till man har bosatt sig ordentligt, kanske hittat ett jobb osv.

Har också funderat mycket på ekonomiskt oberoende dvs, inte jobba alls , bara kunna njuta av dagarna bo bra och käka bra osv.. hur mycket pengar anser ni att man måste ha för att betraktas som ekonomiskt oberoende i Thailand?

Tack på förhand!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tycker att du ska följa dina instinkter och försöka för annars kommer du att ångra dig senare.
I värsta fall kommer du att bränna dina pengar och bli tvungen att åka hem och börja om men du är så ung så det är ingen fara då du har gott om tid framför dig.
I livet lär man sig av sina misstag och vågar man aldrig göra något så blir livet väldigt enformigt.Däremot kommer du att få viktig livserfarenhet.

Att hitta ett jobb kan du göra om du är framåt och går runt och talar med olika företagare annars kan du redan nu börja googla och maila ditt intresse för olika jobb men det är lättast på plats.Att jobba svart är nog det lättaste alternativet men med en lön på max 30 000 baht/månad till att börja med.
Mitt råd är att använda max hälften av dina sparade pengar här innan du ger upp och flyttar hem igen annars blir det tufft att komma hem helt tomhänt.
Hur mycket som behövs för att leva här är helt individuellt och mellan ca 30 000 baht till 1 miljon baht per månad beroende på livsstil.
Hyr ditt boende och känn dig för och skaffar du fast sällskap så kommer dina pengar ta slut dubbelt så fort men du får dubbelt så kul gissar jag.
Jag flyttade hit och hade några Svenska miljoner med mig och hade jag inte börjat arbeta så hade pengarna inte räckt många år men då hade jag familj från starten och köpte mitt boende och bil,mc..
Nu kommer jag snart att gå med i V75 gänget här och då blir det minst 1200 kronor i vinst var tionde vecka så då kan jag trappa ner mitt arbete här.

Lycka till med dina planer.

Redigeringsorsak: Ej komplett citat fixat.

Nej, jag har inte glömt hur det var att vara 19 år. Då hade jag försörjt mig själv i 5 år, varav 1 år utomlands som piga.

Att föreslå att någon skall jobba svart är rent kriminellt!

Jag svarar efter min egen erfarenhet här och att hitta ett riktigt jobb för en ung kille med snickar-bakgrund här är väldigt svårt om jag då är kriminell som säger att -Att jobba svart är nog det lättaste alternativet så bjuder jag på det Herr Rangel-Polis. :police:

Angående kostnader tycker jag att priserna stiger kraftigt i thailand,
sista 5 åren har priserna stigit rejält !

jag tror med den växande medelklassen, så kommer vi
få se en prisökning med 20-30 % dom närmaste 2-3 åren.

"legolas " sa:
Håller med dig.....jag för min del har sparat som "favoriter" ett flertal länkar rörande Philippinerna, där man idag kan leva en bra bit billigare än i Thailand....

legolas

Är du säker på detta? Jag har en kompis som jag gick på sjöbefälskolan med som är halvfillipinare hans far Svensk och mamma Fillipinska, han är uppväxt och bor i Fillipinerna men har varit i Thailand en del senast i Aug-Okt och han sa att Thailand var billigare?
Jag vet inte själv, pratar jag med Fillipinarna ombord verkar det mer vara same same men inte billigare vi brukar jämföra priser när vi har tråkigt på våra vakter :)

Ja man får se hur det blir i framtiden men en sak ær säker Fillipinarna är duktiga på att dra utomlands och dra hem pengar till landet, dem har ju väldigt mycket lättare än andra Asiater pga av språket.
Och det är inga småslantar dom drar in om man tänker på prisnivån i landet.

För sjömän så ligger lönerna här ombord.
Lättmatros 1100 dollar skattefritt i månaden.
Matros runt 1800 dollar i månaden.
Båsen pumpman 2200-2500 dollar i månaden.
2nd officer 4200-4800 dollar i månaden och dom officerare som kommer till den här typen av fartyg kommer nog få en rejäl lönhöjning inom något år kanske på ca. 1000 dollar.
Allt skattefritt.

En Fillipinsk fabriksarbetare i hemlandet har samma lön som en Thailändsk.
och det kryllar ju av dessa sjömän så många nyrika finns det gott om i fillipinerna, blir väldigt stor klass skillnad jämfört mellan dom som drar iväg och dom som stannar hemma.
Och fortsätter det såhär så kommer det ju påverka prisnivån i Fillipinerna.

Om nu Thailand blir 20% dyrare så lär nog omvärldens priser öka likartat så jag kommer inte att välja Fillipinerna men kanske Burma om kommunismens ränder hunnit att försvinna under min livstid.Men Thailand väger oerhört tungt då man lärt sig så mycket här och jag vet inte om jag har kraften att börja lära på nytt någon annanstans.Med frugan har diskussionen inte varit aktuell....ännu.

Det e väl lite som dom andra säger flytta ner blir svårt på dom pengarna men du kan kanske bo nått år o leva livet
drog själv i den åldern ner till spanien i 2 år o jobba som bartender kul som fan

så själv klart ska du åka ner o leva lite men som nån sa när drygt hälften e slut boka biljett hem så du inte blir strandad o Pattaya älskar jag själv men som 19 åring åka dit o bo nehej då hade jag varit dö nu ;)
innan jag träffa gumman o vi grabbar va ute där kan ja tala om att det va inte billigt va inte ovanligt att man drog i väg 20-25000 bath på en kväll (några timmar) men okey vi va o e fortfarande kungar där nere ;D
Vi stannar allti där några dar o festar runt när vi e i Thailand

För det första så har nog de flesta missat min lilla "presentation".. Då jag säger att jag är 19 nu och ska kanske flytta ner om 5-6år. Dvs att jag kommer var ca 24-25år. Nu verkar jag ju bara vara en liten skitunge som inte fattar något .. men men skit i det...

Dessutom det med att bo vid Pattaya kan vi ignorera helt , eftersom det verkar ju misstolkas en hel del.

När man jobbar där nere "olagligt",vad är det för jobb tex? Och hur lätt är det att få tag i dessa jobb?

Var rekommenderar ni att man ska bosätta sig då? Kan absolut inte tänka mig mitt ute i ingenting på landsbygden eller något sånt skit .. Vill gärna vara i närheten av havet och ett större samhälle med lite turism.

Har även blivit mycket snack om Filippinerna.. Är det kanske ett alternativ? Vad är skillnaden om man tänker på kultur , priser osv ?

"thailand123 " sa:
För det första så har nog de flesta missat min lilla "presentation".. Då jag säger att jag är 19 nu och ska kanske flytta ner om 5-6år. Dvs att jag kommer var ca 24-25år. Nu verkar jag ju bara vara en liten skitunge som inte fattar något .. men men skit i det...

Dessutom det med att bo vid Pattaya kan vi ignorera helt , eftersom det verkar ju misstolkas en hel del.

När man jobbar där nere "olagligt",vad är det för jobb tex? Och hur lätt är det att få tag i dessa jobb?

Var rekommenderar ni att man ska bosätta sig då? Kan absolut inte tänka mig mitt ute i ingenting på landsbygden eller något sånt skit .. Vill gärna vara i närheten av havet och ett större samhälle med lite turism.

Har även blivit mycket snack om Filippinerna.. Är det kanske ett alternativ? Vad är skillnaden om man tänker på kultur , priser osv ?

Hejsan...

150.000kronor är mycket pengar, var rädd om dem...! Snickare är ett bra jobb, lär dig yrket på ett större bygge - du har sedan en bra grund att stå på och kan ta många olika uppdrag om några år!

Börja med en rejäl semester under vinterhalvåret - du är så pass ung så jag tycker du ska se mer än jomtien beach utanför Pattaya...! Jag föreslår följande resa: Filippinerna - absolut! Du får en reseupplevelse som heter duga, upptäck Manila några dagar, Angeles, flyg från Manila till Cebu, en härlig ö....Cebu city är fint, ta bussen till Moalboal...ett äventyr....Ta gärna dykcertifikat i Puerto Gallera, en härlig ö, många svenska dykarinstruktörer där....Du får en massa livserfarenhet!

Att hyra lägenhet på jomtien beach kostar c:a 10.000bath per månad för ett hyfsat boende, man kan klara sig på 500-1000bath dag! Jag tycker det är en tillvaro för litet äldre personer som vill slå dank inte en kille i din ålder!

Mvh Hans Svensson

Som Hans skriver man kan leva bra och billigt i Pattaya med, allt är inte barer.
Bodde där själv i 6 månader gick alldrig på barerna och spendera alldrig dom summorna som vissa pratar om 500-1000 baht om dagen lever du gott på i den staden.
Vill man gå ut och dricka öl finns det många bra ställen där du kan sitta och tjöta med folk och dricka chang för 50 baht.
Finns mycket att göra där med förutom barer. Trivdes bra med det andra som fanns där möjligheten att ta en båt ut till nån av öarna och bada, gå på bio med icke dubbade filmer, Maten att inte bara behöva äta thai, där kan man till och med gå och få sig en dagens svensk husmanskost för 50 kr, vill man äta thaimat så åk till dom små Thaiställena där Thai sitter och äter då kommer du ner på 10-15 kr, det mesta finns där om man ser förbi barerna och var staden mer har att erbjuda.
Har en polare som bor där med sin Thaifru under vinterhalvåret hyr en bungalow 9000 baht i månaden.
Vill man inte bo ute i djungeln och risfälten utan vill ha lite storstad och lite liv så är väl områdena runt Pattaya bäst kostnadsmässigt för Phuketsidan är för dyr.

Vad gäller Fillipinerna skulle jag nog hoppa över Manilla för den staden har utvecklats till att vara rent livsfarlig, Fillipinarna själva som jag arbetar med säger att dom skulle alldrig gå ut efter mörkret i Manilla.
Cebu därimot säger alla skall vara riktigt fint mer västerländsk anpassade och bäst om man skall bosätta sig där nere, stor stad men inte den överbefolkning som manilla har + inte den kriminaliteten. Det om Fillipinerna är ingen egen erfarenhet utan vad fillipinarna själva ombord här säger samt vad en kompis som bor där också säger.

Något jag direkt har märkt är vart tog trådskaparen vägen, honom skrämde ni bort med pekfingrar och gubbsnack , snacka om omoget beteende ..
Jag träffade min förra hustru när hon var knappt fyllda tjugo år , mer mogen människa får man leta efter , korrekta beslut efter noggrant övervägande värderande av vad dessa innebär.. ja hon var vuxen vid tjugo ,det är då säkert. Att utgå från att en 19 åring är en pojkspoling är verkligen korkat ,det finns undantag .. ta min kritik för vad den är ,jag var vuxen och utflugen vid 18 års ålder och visst har jag gjort mina tabbar men stått på egna ben sedan den åldern . Han kikar nog inte mer på denna tråd Lego, där sket det sig min vän , men alla är vi människor och gör våra misstag . Jag gör det ofta ;D

"Phonta " sa:
Något jag direkt har märkt är vart tog trådskaparen vägen, honom skrämde ni bort med pekfingrar och gubbsnack , snacka om omoget beteende ..
Jag träffade min förra hustru när hon var knappt fyllda tjugo år , mer mogen människa får man leta efter , korrekta beslut efter noggrant övervägande värderande av vad dessa innebär.. ja hon var vuxen vid tjugo ,det är då säkert. Att utgå från att en 19 åring är en pojkspoling är verkligen korkat ,det finns undantag .. ta min kritik för vad den är ,jag var vuxen och utflugen vid 18 års ålder och visst har jag gjort mina tabbar men stått på egna ben sedan den åldern . Han kikar nog inte mer på denna tråd Lego, där sket det sig min vän , men alla är vi människor och gör våra misstag . Jag gör det ofta ;D

Han skrev ju 4 inlægg innan ditt igen, inlægg #25

Ja, jag sade ju att även jag gör fel ofta ;D Men dumt är det att skriva ner honom som det gjordes i början , sen spårade tråden ur helt , men det är ju charmigt ..... ;)
Jag känner en Svensk kille som har byggfirma i Pattis , kanske han vill ha Svenska snickare till sina hotellrenoveringar . Mycket trevlig kille , honom skulle jag gärna jobba åt .. Om jag vore yngre och inte pensionär ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
7 K
Farang53
F
M
Svar