El i Thailand. TN-C eller TT system?

Jo, får du som Macke beskriver ström i dig mellan fas och jord. Jord och nolla är ihopkopplad efter JFB som kommer ju strömmen tillbaks via din kropp och JFB löser inte ut.

Så problemet är ju att nolla och jord är ihopkopplade fel.

Sen finns det ju andra problem i Thailand, som det verkar, och visst hade det varit bra med transformator som Pepsi skrev. Sen har vi ju inkoppling av el på publika platser, som man inte kan skydda sig från, som hotell, restauranger etc
Räkna pengar du istället och låt elektrikerna skriva här... Ha, ha, ha...

Senast redigerad av en moderator:
Det är exakt vad jag menar. Min central är värre än en bakgård;). Jag vill naturligtvis göra ngt åt det. Det är därför jag startade tråden, för jag vill inte att en ny tomte ska komma o dra åt en skruv o säga -Nu är det fixat!

Jag måste ha baskunskaperna rätt för mig så jag kan bedöma om han kan eller ej.

Där kom vi fram till att problemet hos mig ligger i att nollan och jord (med separat jordspätt) är sammankopplade.
Din bild på JFB är (utan att studera detaljerat) väldigt lik den jag har på min JFB. Har du inte tittat på mina bilder?
Om min central är "fucked up" så byter jag den genast.

Så åter igen, EGEN skyddsjord är att föredra?!

Då blir det 4mm kabel, tack.

Känns som att vi pratar förbi varandra och menar samma sak;)

Inkopplingen av skyddsjorden har ingenting med jordfelsbrytare att göra. Jordfelsbrytare ser bara till att samma ström som kommer in på fasen går ut på nollan, annars bryter den. JFB skall fungera även utan skyddsjord.

Att koppla in skyddsjorden på ett bra sätt är för att garantera att ström inte går ut i ledande skal på dina apparater. Det är en dubblering av säkerheten som JFB ger, men de har inget med varandra att göra

Är inte skyddsjorden säker utgör den en risk istället för ett skydd, då är det inte säkert att JFB hjälper.

Inkopplingen av skyddsjorden har ingenting med jordfelsbrytare att göra. Jordfelsbrytare ser bara till att samma ström som kommer in på fasen går ut på nollan, annars bryter den. JFB skall fungera även utan skyddsjord.

Att koppla in skyddsjorden på ett bra sätt är för att garantera att ström inte går ut i ledande skal på dina apparater. Det är en dubblering av säkerheten som JFB ger, men de har inget med varandra att göra

Är inte skyddsjorden säker utgör den en risk istället för ett skydd, då är det inte säkert att JFB hjälper.

Är de ihopkopplade går ju strömmen i jorden in i nollan och jordfelsbrytare ser inget fel. Ska de kopplas ihop måste det ske innan jordfelsbrytare.

Har inget med antal faser att göra.

Jordfelsbrytare kan inte avgöra vilken väg strömmen tagit i detta fallet.

Vet inte om du sett den men elsäkerhetsverket har en ganska bra broschyr om installation av jordfelsbrytare.
Jag har bifogat den. Tricket är ju bara att förstå varför och inte bara hur...

Jag förstår "varför" men ville bara få en bekräftelse på "hur".
Den var intressant med bilagan, tack. Men var är vi oense?

Är syftet att jag ska skriva ut dessa scheman och totalt förvirra snubben med 3 fas och en fungerande PEN?

Du har ett hus (och om jag minns rätt, en verksamhet) här i Thailand. Låt mig ställa frågan, Hur har du löst det i ditt elskåp? Har svårt att tro att du har en egen "tranfo". Hur har du löst med jorden? Litar du på din PEN ledare eller kör du med eget jordspätt?
Min erfarenhet är att bilmekaniker kör med de sämst servade bilarna...

Jag tror inte vi är oense.
Jag har både hemma i huset och i affären kört samma koncept, enkelt!
Använder bara Fas och nolla från eldistributören, kan växla med ett relä till en dieselgenerator i butiken.
Har en separat skyddsjord som kommer från en kopparstång i marken (3 meter) och sprids via centralen ut till alla vägguttag. Separata skenor för jord och nolla, inte hopkopplade.
Har ingen jordfelsbrytare men det kommer nog så småningom.

Jag tror inte vi är oense.
Jag har både hemma i huset och i affären kört samma koncept, enkelt!
Använder bara Fas och nolla från eldistributören, kan växla med ett relä till en dieselgenerator i butiken.
Har en separat skyddsjord som kommer från en kopparstång i marken (3 meter) och sprids via centralen ut till alla vägguttag. Separata skenor för jord och nolla, inte hopkopplade.
Har ingen jordfelsbrytare men det kommer nog så småningom.

Du är för rolig Mackes:)
Då kör du med det system som jag tyckte var rätt från början, dvs TT
Lita inte på andra, använd egen jord;)
"Separata skenor för jord och nolla, inte hopkopplade." Precis!, det är mitt problem idag:)

Vad tror ni om denna lösning?
Kabeln som är 4mm går till en "ny" central (via en 20A säkring i huvudskåpet) där nya grupper skapas.
16A till duschen
10A till köket
5A till belysning
Kablar dimensionerade där efter.

Om jag gör detta, borde en ny jordkabel från detta skåp göras?

Vad tror ni om denna lösning?
Kabeln som är 4mm går till en "ny" central (via en 20A säkring i huvudskåpet) där nya grupper skapas.
16A till duschen
10A till köket
5A till belysning
Kablar dimensionerade där efter.

Om jag gör detta, borde en ny jordkabel från detta skåp göras?

Nu vill jag inte agera någon elkonsult, det har jag för lite kunskap om förhållandena i Thailand för men jag kan svara på dina frågor. Har någon motfråga först.

Huvudskåpet innehåller bara en säkring och går sedan till distributören? Hur stor säkring och kabel från distributören?

Jag kör normalt som i Sverige med 10A säkringar och 1,5 mm kabel till alla vanliga uttag. 16A och 2,5 mm direktinkopplat eller med större uttag.

Sedan kan du räkna vad du behöver:
W=V*A eller A=W/V. Dvs 10A tar 2200W
16A tar 3500 w och 20A tar 4400W

Lägg ihop alla du kör samtidigt för att få det totala behovet. Med 20A max 4400W
Men säkringarna är ju oftast "tröga"

Jag kör enbart 220 volts LED för belysning, lite dyrare att köpa men enklare och billigare i drift och kan köra smidigare sladdar.

Absolut, gör en ny jordning och se till att den är säker! Minst 4 mm enledare, gärna mer.

När jag läser en del inlägg om elinstallationer i Thailand blir jag mest rädd...
En del förståsigpåare. Refererar till googlad info från elsäkerhetsverket mm.
Hur man räknar på effekter, ström mm. W= V * A.... Det är P=U*I
MAN KAN INTE GOOGLA TILL SIG KUNSKAP !!! :confused:
Det lär man sig genom att utbilda sig... Inte fan konstigt att så många dör pga elolyckor.
När något kostar pengar så tar folk genvägar. Ett klassiskt exempel är många Pizza bagare i Sverige
som fixar själv.. De har ringt mig och vill jag skall fixa deras el "billigt" ( i princip gratis ). :wai:
Jag klargör att jag aldrig befattar mig med hemma pulares inkopplingar som är rent livsfarliga.

Angående Thailand kan det vara bättre att skita i jordfelsbrytare om el leverantören inte kan garantera god jord.
Bättre att kolla samtliga apparater man har i huset. Mäta mellan jord , nolla och fas när apparaten är frånkopplad från elcentralen. Det skall inte vara någon som helst kontakt mellan jord och strömförande kretsar i apparaten.

Observera att jordfels brytare endast är ett komplement som skydd. Och enbart för jordfel genom maskin eller människa till jord. Tafsar man på de 2 hålen i väggen (fas och nolla) dör du oavsett JFB. :eek:
Jag har levt utan JFB i många år... och lever än... Men när jag köpte mitt hus var det installerat ett antal JFB.
Ett problem är just JFB löser ut vid fuktig luft ute... Räcker med en ytterbelysning.
Kul och komma hem från Thailand efter ett ström avbrott på ett par veckor...

Fundera på vad som är viktigast i förhållande till familj , barn mm. :wai:

När jag läser en del inlägg om elinstallationer i Thailand blir jag mest rädd...
En del förståsigpåare. Refererar till googlad info från elsäkerhetsverket mm.
Hur man räknar på effekter, ström mm. W= V * A.... Det är P=U*I
MAN KAN INTE GOOGLA TILL SIG KUNSKAP !!! :confused:
Det lär man sig genom att utbilda sig... Inte fan konstigt att så många dör pga elolyckor.
När något kostar pengar så tar folk genvägar. Ett klassiskt exempel är många Pizza bagare i Sverige
som fixar själv.. De har ringt mig och vill jag skall fixa deras el "billigt" ( i princip gratis ). :wai:
Jag klargör att jag aldrig befattar mig med hemma pulares inkopplingar som är rent livsfarliga.

Angående Thailand kan det vara bättre att skita i jordfelsbrytare om el leverantören inte kan garantera god jord.
Bättre att kolla samtliga apparater man har i huset. Mäta mellan jord , nolla och fas när apparaten är frånkopplad från elcentralen. Det skall inte vara någon som helst kontakt mellan jord och strömförande kretsar i apparaten.

Observera att jordfels brytare endast är ett komplement som skydd. Och enbart för jordfel genom maskin eller människa till jord. Tafsar man på de 2 hålen i väggen (fas och nolla) dör du oavsett JFB. :eek:
Jag har levt utan JFB i många år... och lever än... Men när jag köpte mitt hus var det installerat ett antal JFB.
Ett problem är just JFB löser ut vid fuktig luft ute... Räcker med en ytterbelysning.
Kul och komma hem från Thailand efter ett ström avbrott på ett par veckor...

Fundera på vad som är viktigast i förhållande till familj , barn mm. :wai:

Så om man försöker förenkla för folk som inte har den utbildningen så har man genast Googlat sig till den kunskapen. Du som kan så mycket kanske vet vad P, I, U och R betyder i elläran?

Och elsäkerhetsverkets instruktioner till elfirmor i Sverige är inget att ha????

Tycker du verkligen att det är bättre att förlita sig på en murare att koppla in elen än att försöka skaffa kunskap så att man kritiskt kan granska jobbet?

Att säga att man inte kan Googla till sig kunskap är samma sak som att säga att kunskap får man inte från böcker!

Välkommen till den nya världen där ingen sitter på piedestal längre som läkarna gjorde förr!

Att det skulle vara bättre att skita i jordfelsbrytare för att leverantören inte kan garantera bra jord är totalt fel. Det är en bra anledning att skaffa jordfelsbrytare!

Skall du kritisera får du faktiskt ha någon kunskap att komma med!

Så om man försöker förenkla för folk som inte har den utbildningen så har man genast Googlat sig till den kunskapen. Du som kan så mycket kanske vet vad P, I, U och R betyder i elläran?

Och elsäkerhetsverkets instruktioner till elfirmor i Sverige är inget att ha????

Tycker du verkligen att det är bättre att förlita sig på en murare att koppla in elen än att försöka skaffa kunskap så att man kritiskt kan granska jobbet?

Att säga att man inte kan Googla till sig kunskap är samma sak som att säga att kunskap får man inte från böcker!

Välkommen till den nya världen där ingen sitter på piedestal längre som läkarna gjorde förr!

Att det skulle vara bättre att skita i jordfelsbrytare för att leverantören inte kan garantera bra jord är totalt fel. Det är en bra anledning att skaffa jordfelsbrytare!

Skall du kritisera får du faktiskt ha någon kunskap att komma med!
Mackes !
Nu låter du som mina barn när de inte får som de vill... ;) Förstår du vill väl.. Jag klagar inte på dig...
Du säger du har kunskap / utbildning inom el. Vad för utbildning har du? Hur lång tid i skolan för din elutbildning?
Är det som fartygs maskinist? med lite el i den skolan? :)

1. Jag tror jag har betydligt mer kunskap inom ellära än vad du har..
2. Elsäkerhetsverkets information är MYCKET bra. I Sverige.
3. Att anlita en murare för att installera elen verkar vara det dummaste jag hört.
4. Du menar att man kan googla sig till kunskap som tar flera år i skolan att förstå.
5. Ditt svar : Välkommen.. Ingen sitter på piedestal som läkare längre.... Hoppas jag inte får den personen som hjälper mig när jag ligger på sjukhuset jättesjuk.... När läkaren googlat till sig diagnosen.. :eek:
6. Jordfelsbrytare fungerar inte om du inte har en god jord.

Kontentan... Jag kritiserar inte dig som person Mackes.. Och önskar du har samma önskemål..
Du verkar vara en bra kille med stort hjärta...
Men att säga att jag inte har någon kunskap inom el är lite förolämpning.. Låg nivå..
Jag har jobbat med el i över 35 år. Som elingengör och lärare på gymnasiet.

Är det ingen som gillar vad jag skriver så be admin ta bort det. Jag håller med en tidigare fråga i tråden....
Att ta bort tråden borde vara det bästa. Eftersom det är så många sakfel som kan få folk att göra installationer av el som kan medföra direkt livsfara... !!!

Jag funderar på att starta en ny tråd...
"Jag vill bli läkare utan utbildning.. Hur gör jag? "

Något för ADMIN ? ( Eller ta bort mig från tråden )

Bättre med språkforumet där det finns kompetens...:wai:

PEPSI

Mackes !
Nu låter du som mina barn när de inte får som de vill... ;) Förstår du vill väl.. Jag klagar inte på dig...
Du säger du har kunskap / utbildning inom el. Vad för utbildning har du? Hur lång tid i skolan för din elutbildning?
Är det som fartygs maskinist? med lite el i den skolan? :)

1. Jag tror jag har betydligt mer kunskap inom ellära än vad du har..
2. Elsäkerhetsverkets information är MYCKET bra. I Sverige.
3. Att anlita en murare för att installera elen verkar vara det dummaste jag hört.
4. Du menar att man kan googla sig till kunskap som tar flera år i skolan att förstå.
5. Ditt svar : Välkommen.. Ingen sitter på piedestal som läkare längre.... Hoppas jag inte får den personen som hjälper mig när jag ligger på sjukhuset jättesjuk.... När läkaren googlat till sig diagnosen.. :eek:
6. Jordfelsbrytare fungerar inte om du inte har en god jord.

Kontentan... Jag kritiserar inte dig som person Mackes.. Och önskar du har samma önskemål..
Du verkar vara en bra kille med stort hjärta...
Men att säga att jag inte har någon kunskap inom el är lite förolämpning.. Låg nivå..
Jag har jobbat med el i över 35 år. Som elingengör och lärare på gymnasiet.

Är det ingen som gillar vad jag skriver så be admin ta bort det. Jag håller med en tidigare fråga i tråden....
Att ta bort tråden borde vara det bästa. Eftersom det är så många sakfel som kan få folk att göra installationer av el som kan medföra direkt livsfara... !!!

Jag funderar på att starta en ny tråd...
"Jag vill bli läkare utan utbildning.. Hur gör jag? "

Något för ADMIN ? ( Eller ta bort mig från tråden )

Bättre med språkforumet där det finns kompetens...:wai:

PEPSI

Tack för att du avstår från personangrepp, det gör det alltid lättare att debattera.

Jag skall försöka svara så gott jag kan på dina frågor. Som jag sagt tidigare så vill jag inte vara någon elkonsult i Thailand, det har jag för lite erfarenhet för.

Dock har jag utbildning och praktik som fartygselektriker (Viking -67) har även jobbat som elektriker men glidit över på svagström.

1. Kan jag inte uttala mig om

2. Håller med, därför refererade jag till elsäkerhetsverkets broschyr.

3. I Thailand är det ofta murare och andra hantverkare som gör eljobbet. Har du ingen egen kunskap är det svårt att avgöra kompetensen eftersom det inte finns några certifieringskrav på elmontörer. Vem som helst kan installera och distributören kollar installationen men väldigt ytligt.

4. Jag menar inte att du skaffar dig kunskap på en dag genom att söka på nätet men alla skolböcker och oändligt mycket mer finns där så med lite ihärdighet och tid får du minst lika bra kunskap där som i skolbänken. Du kan snabbt få en förståelse för syftet och hur saker är tänkta att fungera.

5. Mina barns generation har lärt sig kritiskt tänkande till skillnad från min som bara skulle "hålla käften" och lyssna på de som kunde oavsett vad de kunde. Det kritiska tänkandet har lett till att auktoriteter som inte kan något blir allt ovanligare. Såg du senaste uppdrag granskning? Skrämmande, bara för en man har läkarlegitimation så tillåts han förstöra hundratal människors liv.

6. Ursäkta men det här med jordfelsbrytare har du nog missuppfattat, det har inget med skyddsjorden att göra! det är en enhet som mäter strömmen på inkommande fas och utgående nolla. Skiljer de sig vilket de gör om en del av strömmen smiter ner i jorden så bryts strömmen väldigt snabbt. Alltså enbart fas och nolla, inte skyddsjorden. Den har till uppgift att avleda ström som går ut i apparaters ledande hölje genom t ex fukt.

Jag har sett många livsfarliga anläggningar i Thailand där man litat på att husbyggare använt kompetent folk för att installera el och där besiktningen inte fungerat. Det jag försöker göra är att ge en bild över hur saker borde fungera och vilka risker som finns när man lever i Thailand där ordning och reda lyser med sin frånvaro. Jag försöker tipsa om hur man gör sig oberoende av de yttre faktorer som man inte kan lita på och inte har kontroll över och själv tar kontrollen. Vilket absolut inte behövs i Sverige.

Det kan du väl inte tycka är fel?

Känns som vi är överens nu att man inte ska koppla ihop skyddsjord och nolla efter en jordfelsbrytare. Det var dit jag ville komma och tyckte vi hade olika åsikt om innan (se inlägg #62).

VI är väl även överens att man inte ska göra installationen själv, men att kontrollera den ger ju ökad trygghet om man har kunskapen.

Pepsi tycker jag låter som en elektriker, de brukar sällan vilja kommentera dylika frågor då de är rädda att någon outbildad och utan certifikat gör jobben. I Sverige får man inte göra så mycket utan certifikat. Exempelvis inte koppla i en elcentral. Sant som Pepsi skriver år man ström genom kroppen mellan fas och noll skyddar inte jordfelsbrytaren.

En fråga, då ni bara diskuterar hur man räknar ut effekt på enfas, används inte trefas alls i Thailand? Eller jar det bara pga av att @Pjodd har enfas eller att det är vanligare?

Jag tycker absolut inte nåt ska tas bort från tråden, fortsätt bara... Min morbror har varit elektriker hela livet och jag som farlig hobbyelektriker får använda talja och block för att draaa info ur honom... Men det går märkbart lättare när han tycker mina frågor är vettiga, alltså att han tror att jag ska förstå nåt:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp