El i Thailand. TN-C eller TT system?

Jag ska inte bagatellisera idén, för jag har själv varit fundersam. Jag tror att det i slutändan är en smaksak.
Jag gillar idén att värma upp det vatten jag använder för stunden. Å andra sidan så har man lagrat varmvatten om det skulle bli strömavbrott:).
Vad gäller energiförluster så, tja, båda har sina för o nackdelar.
Ska vi bygga nytt blir det med beredare..
Bygger vi bara om det hus vi redan har eller köper färdigt blir det ju flera värmare som får gömmas..

Om något skiter sig i genomströmningsvärmaren räknar jag med att skyddsjorden tar det och automatsäkringen löser ut. Det är ju jordade metallelement i värmaren.

Det största problemet jag har är alla förlängningssladdar utan jord, vet inte var de kommer ifrån jag köper inga! Sedan tror jag att jag skall sätta upp en signallampa som indikerar att jag verkligen har jord. Om råttorna tar kabeln...

Problemet är att det tar för lång tid innan säkringen löser ut, så en jordfelsbrytare behövs om man ska vara skyddad om felet uppstår när man står och dushar. Det kan hända att jordfelsbrytare har blivit inkluderad i en del av dessa inline-beredare på senare tid pga olyckorna som skett, men jag har inte kollat upp om det är så.

Tänk på att jorden måste vara rätt om den ska fungera ordentligt, så det bör man hålla koll på i tillägg till indikatorlampan isf. Ett vanligt problem är att marken är för torr där man har anlagt jordningen.

Sätt er ner innan ni tittar på bilden och/eller läser beskrivningen...

Har gjort en schematisk bild på hur det är kopplat i elskåpet.
Fasen går till HB (huvudbrytaren) som är bra (det är väl märkligt att man skriver "bra" på en självklarhet).

Nollan (eventuellt PEN) går en lustigare väg.
Leverantörens kabel är kopplad till jordskenan. Det går sedan en kabel mellan jordskenan till HB.
Dvs att jag alltid, även när jag bryter HB så är jag "online" med nollan i stadsnätet. Kul...

Bruna kablar går från säkringarna (jag hoppas att det är den färgkoden som används) som är fas.
Blå är kopplade till nollskenan
Grå är kopplade till jordskenan
Vid jordad kabel (med 3 ledare) så är svart nolla:confused: (där finns ingen blå) dock är brun fortfarande fas.

Om detta stämmer vill jag inte uttala mig om, det är så det är kopplat i mitt hus. Det kan vara helt åt skogen med färgerna.

El schema.webp

Angående det här med inline-beredare eller vanlig beredare, så tycker jag vanlig beredare är mest rejält. Samtidigt med tanke på antalet installerade inline-beredare och den generella (o)kunnigheten om el, så verkar ju antalet olyckor väldigt få.

Ska man ha en vanlig varmvattenberedare så kan man tänka på att ställa den på ett så varmt ställe som möjligt för att minska elförbrukningen, och sedan är det viktigt att vara medveten om att det innebär högre krav på vattenledningsrören om man har vanlig varmvattenberedare. De vanliga blåa PVC-rören kommer inte att bli bra.

Vill man ha en inline-beredare så är det bra att få undan den från fukt och risk för direktkontakt med vatten så som @Pjodd har gjort.

Glömde att skriva att jag hittade en grön kabel kopplad till jordskenan. Den "bara försvann" så jag följde den och det visade sig att den övergick till röd kabel för att sedan försvinna ut i väggen.
Kan detta vara kabeln till jordspetten? Jösses...

Det som är extra spännande är att även om jag bryter HB och det händer ngt i stadsnätet (typ ledningar faller ihop eller får kontakt med varandra) så blir all jord hemma strömförande... Det är en exotisk känsla:oops:

Glömde att skriva att jag hittade en grön kabel kopplad till jordskenan. Den "bara försvann" så jag följde den och det visade sig att den övergick till röd kabel för att sedan försvinna ut i väggen.
Kan detta vara kabeln till jordspetten? Jösses...

Skyddsjorden skall aldrig brytas även om det är en PEN anslutning. Har du egen jord gäller samma sak men då bryter man ju nollan.

Känns säkrast att köra egen jord. 2 meter koppar spett och rejäl kabel till centralen.

Skyddsjorden skall aldrig brytas även om det är en PEN anslutning. Har du egen jord gäller samma sak men då bryter man ju nollan.

Nu kanske vi pratar förbi varandra, men om jag har två "tåtar" som är direkt kopplade till HB så när denna bryts så kan jag äta middag på jordkabeln då jag är helt bortkopplad från omvärlden. MEN om det är kopplat som i mitt fall så vågar man inte komma i närheten av ngt som är jordat. Rekommendationen är att knata omkring i foppatofflor hela dagarna:)

HJÄLP !!!!
När jag läser inläggen i denna råd blir jag livrädd om ni har familj ni värnar om..
De flesta inläggen är skrivna helt utan någon som helst kunskap!!
Electric engineer i thailand är hong nam engineer ( toa ingengör ) imorgon. :-)
Vem av er som gjort inlägg har någon utbildning som elektriker eller liknande?
Efter vad jag läst skulle jag inte våga ha mina barn att ducha i ert hus...
Mackes är mest nära sanningen.. Men !! För fan!! Börja inte trixa med elen om ni inte kan det till 100%.
Var räddd om barnen... Om du själv dör är det upp till dig pga snålhet.

Jag skulle kunna ha en lång utläggning om hur både en jordfelsbrytare fungerar och hur el skall kopplas in i ett hus.
Det spelar ingen roll om det är i Thailand eller i Sverige. Elen fungerar lika dant.

Pjodds ritning var verkligen härlig... Ungefär så beskriver man när man inte har en susning om vad man pratar om.
( Inget ont om Pjodd).

Angående varmvattensberedare och genomströmsvärmare så har ju sistnämnda betydligt högre verkningsgrad, i varje fall i Sverige, då man bara värmer vattnet när man använder det. Sen i Thailand om man sätter dessa på taket och solen värmer dem så kan det ju påverka.

Angående elinstallation så känner jag inte till hur det är i Thailand och tror inte det är enhetligt. I Sverige gäller följande färger. Gulgrön är jord, blå är nolla, grå, brun och svart faser i ett tre fassystem. I enfas används bara brun som fas.

Ska man ha jordfelsbrytare i Sverige ska man inte ha gemensam nolla och jord. Jorden är enbart en skyddsjord och ska inte kopplas ihop med nollan. Sätter man in jordfelsbrytare i gamla system där de är ihopkopplade måste dessa separeras.

I Sverige installeras endast TN-S numera. Gamla TN-C ska byggas om när man installerar jordfelsbrytare.

Jag skulle rekommendera att använda en riktig elektriker som vet vad han håller på med. Inte gissa.

Vill du ändå testa själv, se här: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet

Glöm inte skruva åt rejält. Man gör bara fel en gång med el, glöm inte det!

Och som du skrev, skyddsjord får aldrig gå genom huvudbrytare, den ska alltid finnas. Normalt sett bryter man heller inte nollan, men nollan måste ju finnas till jordfelsbrytaren, det är ju hela grejen ... så var försiktig!

HJÄLP !!!!
När jag läser inläggen i denna råd blir jag livrädd om ni har familj ni värnar om..
De flesta inläggen är skrivna helt utan någon som helst kunskap!!
Electric engineer i thailand är hong nam engineer ( toa ingengör ) imorgon. :)
Vem av er som gjort inlägg har någon utbildning som elektriker eller liknande?
Efter vad jag läst skulle jag inte våga ha mina barn att ducha i ert hus...
Mackes är mest nära sanningen.. Men !! För fan!! Börja inte trixa med elen om ni inte kan det till 100%.
Var räddd om barnen... Om du själv dör är det upp till dig pga snålhet.

Jag skulle kunna ha en lång utläggning om hur både en jordfelsbrytare fungerar och hur el skall kopplas in i ett hus.
Det spelar ingen roll om det är i Thailand eller i Sverige. Elen fungerar lika dant.

Pjodds ritning var verkligen härlig... Ungefär så beskriver man när man inte har en susning om vad man pratar om.
( Inget ont om Pjodd).

Förstå mig rätt;)
Det är just av oro jag undrar. Jag har inte gjort installationen och tänker inte själv pilla i den. Jag vill bara skaffa mig kunskap så jag kan övervaka elkillen som kommer. Därav frågorna i första inlägget.

Teckningen som jag gjort är inte en ritning på hur jag vill ha det, utan en ritning på hur det är nu. Detta för att ni lättare ska se hur det är kopplat och kommentera huruvidare det är korrekt eller ej.

Ngt galet verkar det bevisligen vara, frågan är vad.

Vidare så är det en intressant diskussion om man vågar lita på att det är fungerande jord OM det nu är en PEN ledare vi har (nu pratar vi i Thailand). Det finns anledningar att folk blir grillade på löpande band här.

Att ha det som nu med nolla och jord sammankopplat OCH egen jord känns inte rätt.

Jag påstår inget, men vill gärna veta. Uppskattar gärna om du kan ta dig tid och hjälpa mig så det blir rätt.
Åter igen, jag tänker inte pilla själv;) men vet jag hur det ska vara så kan jag snabbt märka om elkillen har koll på det han gör.

Och som du skrev, skyddsjord får aldrig gå genom huvudbrytare, den ska alltid finnas. Normalt sett bryter man heller inte nollan, men nollan måste ju finnas till jordfelsbrytaren, det är ju hela grejen ... så var försiktig!

Jag vill få det till att alla (2 i detta fallet) huvudledningar ska in i huvidbrytaren. Sedan är allt integrerat i skåpet. Nollskenan är redan kopplad som den ska, jordskenan är avskärmad (med en tydlig markering på en skruv där förmodligen kabeln från jordspättet ska skruvas i), JFB behöver jag inte tänka på då den redan är kopplad.

Det jag reagerar på är att inkommande nolla är kopplad först till jordskenan och därefter till huvudbrytaren.

Senast redigerad av en moderator:
Lägger in en bild på centralen. Det kanske kan underlätta när man vet hur det ser ut:)

Jag kanske är orolig i onödan?

IMG_1914.webp

Nu kanske vi pratar förbi varandra, men om jag har två "tåtar" som är direkt kopplade till HB så när denna bryts så kan jag äta middag på jordkabeln då jag är helt bortkopplad från omvärlden. MEN om det är kopplat som i mitt fall så vågar man inte komma i närheten av ngt som är jordat. Rekommendationen är att knata omkring i foppatofflor hela dagarna:)

Då var vi tillbaks i hemmet. Det är bäst jag lugnar Pepsi (och dig) med att jag är utbildad (fartygs)elektriker och har pysslat med el en hel del.

Det du säger om att du via PEN är inkopplad till nätet är helt i sin ordning om man litar på nätet, så har vi det i Sverige också men kanske en något säkrare distribution. Jag skulle nog inte heller vilja ha in en obruten kabel från andras installationer med tanke på hur det ser ut här där betongkillarna oftast kopplar in elen.

Om Nollan bryts bortanför grannens installation och den inte är riktigt jordad så kommer du att få ström från dessa in på din nolla, det är den stora risken med gemensam skyddsjord/nolla. Det är därför man jordar nollan kontinuerligt i distrubitionsnätet.

När du inte litar på distributionen till 100% är TT-kopplingen med egen jord att föredra men man skall då inte koppla ihop nollan med jorden, din jord är din egen säkerhet. Huvudbrytaren bryter båda inkommande (fas / nolla) och kopplas sedan in in JFB. Jordfelsbrytare har jag inte pysslat med och vill inte "gissa".

Precis som Pepsi säger handlar det ju om säkerhet och livsfara så varför inte anlita en "seriös" elfirma för att göra om installationen? Sådana borde gå att hitta. Min byggare hade kontakt med en sådan firma.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp