El i Thailand. TN-C eller TT system?

Lägger in en bild på centralen. Det kanske kan underlätta när man vet hur det ser ut:)

Jag kanske är orolig i onödan?

IMG_1914.webp
När man ser den elcentralen blir man ju orolig, jag håller med dig! Så här får det inte se ut i Sverige, men nu är ju detta i Thailand.

Om jordfelsbrytaren inte löser ut via testknappen skulle jag vara orolig, och detta beror ju på att jord och noll är ihopkopplade i elcentralen. Det ska de inte vara! Nollan ska du inte koppla till jord, koppla spettet till jord och koppla sedan inte ihop dessa.

I Sverige bryter man inte nollan i huvudbrytaren, kan förstå om man vill göra det i Thailand. Att skriva att du inte behöver tänka på jordfelsbrytaren då den redan 'r inkopplad förstår jag inte. Fungerar inte testknappen kan du räkna med att den inte löser ut när den ska!

Jag skulle rekommendera dig också en seriös elfirma.

Sätt er ner innan ni tittar på bilden och/eller läser beskrivningen...

Har gjort en schematisk bild på hur det är kopplat i elskåpet.
Fasen går till HB (huvudbrytaren) som är bra (det är väl märkligt att man skriver "bra" på en självklarhet).

Nollan (eventuellt PEN) går en lustigare väg.
Leverantörens kabel är kopplad till jordskenan. Det går sedan en kabel mellan jordskenan till HB.
Dvs att jag alltid, även när jag bryter HB så är jag "online" med nollan i stadsnätet. Kul...

Bruna kablar går från säkringarna (jag hoppas att det är den färgkoden som används) som är fas.
Blå är kopplade till nollskenan
Grå är kopplade till jordskenan
Vid jordad kabel (med 3 ledare) så är svart nolla:confused: (där finns ingen blå) dock är brun fortfarande fas.

Om detta stämmer vill jag inte uttala mig om, det är så det är kopplat i mitt hus. Det kan vara helt åt skogen med färgerna.

El schema.webp
Jag skulle inte koppla inkommande nolla till jordskenan skulle koppla den till nollskenan eller via HB till nollskenan, men tänk då på att jordfelsbrytaren inte fungerar när du bryter strömmen (dvs om det är fel på HB). Jag skulle koppla spettet till jordskenan och ingen nolla där.

Vidare skulle jag intressera mig för JFB, men tror att den kommer fungera om du kopplar bort inkommande nolla till jord. Det där ser inget bra ut om du inte ens litar på nollan.

Då var vi tillbaks i hemmet. Det är bäst jag lugnar Pepsi (och dig) med att jag är utbildad (fartygs)elektriker och har pysslat med el en hel del.

Det du säger om att du via PEN är inkopplad till nätet är helt i sin ordning om man litar på nätet, så har vi det i Sverige också men kanske en något säkrare distribution. Jag skulle nog inte heller vilja ha in en obruten kabel från andras installationer med tanke på hur det ser ut här där betongkillarna oftast kopplar in elen.

Om Nollan bryts bortanför grannens installation och den inte är riktigt jordad så kommer du att få ström från dessa in på din nolla, det är den stora risken med gemensam skyddsjord/nolla. Det är därför man jordar nollan kontinuerligt i distrubitionsnätet.

När du inte litar på distributionen till 100% är TT-kopplingen med egen jord att föredra men man skall då inte koppla ihop nollan med jorden, din jord är din egen säkerhet. Huvudbrytaren bryter båda inkommande (fas / nolla) och kopplas sedan in in JFB. Jordfelsbrytare har jag inte pysslat med och vill inte "gissa".

Precis som Pepsi säger handlar det ju om säkerhet och livsfara så varför inte anlita en "seriös" elfirma för att göra om installationen? Sådana borde gå att hitta. Min byggare hade kontakt med en sådan firma.
Mackes! Du har ett sunt tänk.. Som fartygs elektiker förstår du nog problemet lite bättre.
Jag har konstruerat många anläggningar på fartyg mm. Har man lite i skallen och varit på en båt så förstår man att man inte kan slå ner ett jordspett för att få bra jord.. :-) Blir lite lång kabel...
I Sverige är det inga problem med elen från elleverantören. Då är en jordfelsbrytare ett mycket bra komplement för att undvika olyckor via elen. Men det förutsätter att inkommande jord aldrig bryts.
Men i Thailand kan du inte lita på el leverantören. Av olika skäl.
Ett är att deras jordning är som kiss my ass.. Och att de har så många ledningar hängandes intill varandra att det induceras spänning mellan kablarna i stolparna.
Bor man däremot ute på landet och eldistributionen är kass, kan man installera en full transfomator mellan elleverantören och sitt hus. Kostar en del.. Då fungerar det ungefär som en båt. Hur jordar man en båt?
Alla säkringar skall då vara 2-poliga. Dvs man bryter både fas och nolla. ( Inte i Sverige)
Lite överkurs... Inget man trixar med själv om man inte har kunskap.

Jag har jobbat med el i över 35 år och är elingengör. Då tänker man lite annerlunda än hemmapysslaren.

Mackes! Du har ett sunt tänk.. Som fartygs elektiker förstår du nog problemet lite bättre.
Jag har konstruerat många anläggningar på fartyg mm. Har man lite i skallen och varit på en båt så förstår man att man inte kan slå ner ett jordspett för att få bra jord.. :) Blir lite lång kabel...
I Sverige är det inga problem med elen från elleverantören. Då är en jordfelsbrytare ett mycket bra komplement för att undvika olyckor via elen. Men det förutsätter att inkommande jord aldrig bryts.
Men i Thailand kan du inte lita på el leverantören. Av olika skäl.
Ett är att deras jordning är som kiss my ass.. Och att de har så många ledningar hängandes intill varandra att det induceras spänning mellan kablarna i stolparna.
Bor man däremot ute på landet och eldistributionen är kass, kan man installera en full transfomator mellan elleverantören och sitt hus. Kostar en del.. Då fungerar det ungefär som en båt. Hur jordar man en båt?
Alla säkringar skall då vara 2-poliga. Dvs man bryter både fas och nolla. ( Inte i Sverige)
Lite överkurs... Inget man trixar med själv om man inte har kunskap.

Jag har jobbat med el i över 35 år och är elingengör. Då tänker man lite annerlunda än hemmapysslaren.

Transformator var inge dum idé! Alla här kör med jordspett men sedan använder ju de flesta Thai inte någon skyddsjord alls, jag fick springa runt stan i tre varv för att hitta en förlängningssladd med jordade uttag och trepolig anslutningskontakt, nästan alla saknade jord. Det är kanske där man får börja. Så här brukar det se ut:

5.webp

Transformator var inge dum idé! Alla här kör med jordspett men sedan använder ju de flesta Thai inte någon skyddsjord alls, jag fick springa runt stan i tre varv för att hitta en förlängningssladd med jordade uttag och trepolig anslutningskontakt, nästan alla saknade jord. Det är kanske där man får börja. Så här brukar det se ut:

5.webp
Problemet med jordspett är att oftast är marken väldigt torr. Och jordspettet inte fyller sin funktion.
OCH!! Har man bara 2 trådar utan separat jord in till centralen så skall man inte laborera med jordfelsbrytare.
Vad skall man med jordade förgreningsdosor om man inte har riktig jord in i huset?
De flesta husen i Sverige som har 20-30 år på nacken har ingen jord i rummen.
En fulltransformator kostar kanske ett par kronor. Behöver man 2-3000 W kan det kosta.
Transfomatorn skall ta allt i huset. Inte per uttag.
Tex när man jobbar i en tank och svetsar mm så används fulltransfomator som personligt skydd.
Ett krav av svenska myndigheter. Elnätet är galvaniskt skilt från din anläggning.
Ingen ström igenom kroppen....

Problemet med jordspett är att oftast är marken väldigt torr. Och jordspettet inte fyller sin funktion.
OCH!! Har man bara 2 trådar utan separat jord in till centralen så skall man inte laborera med jordfelsbrytare.
Vad skall man med jordade förgreningsdosor om man inte har riktig jord in i huset?
De flesta husen i Sverige som har 20-30 år på nacken har ingen jord i rummen.
En fulltransformator kostar kanske ett par kronor. Behöver man 2-3000 W kan det kosta.
Transfomatorn skall ta allt i huset. Inte per uttag.
Tex när man jobbar i en tank och svetsar mm så används fulltransfomator som personligt skydd.
Ett krav av svenska myndigheter. Elnätet är galvaniskt skilt från din anläggning.
Ingen ström igenom kroppen....

Så rent pragmatiskt, hur löser man situationen i Thailand? Skall varje människa med lite koll och krav inhandla en transformator?

Jag har ju trots allt bott här i 5 år utan incidenter och apparaterna är jordade när jag kollar. Jorden lör ju inte vara torr hela vägen ner, någonstans kommer ju fukten. Löser leverantören det så borde ju jag kunna lösa det. Kanske enklare med ett 5 meters jordspett än en trafo. Efter 5 meter verkar det ju inte hända så mycket...

Image3.webp

Tack för alla svar (även om vi inte är färdig ännu;)
Så för att summera frågeställningen om jag förstått det rätt.

1. Är det TT system eller TN-C med PEN ledare i Thailand?
Det är ett TN-C med högst tvivelaktig jordning i PEN ledaren.

2. Att bygga om TT till TN-C är vad jag vet vansinne.
Om man läser mellan raderna så, ja. Men det är inte aktuellt här.

3. Om PEN ledaren är tveksam (som den är här), så är det säkrare att köra med TT?
Här råder lite delade meningar.
Att göra om till TT är fördel men torra jordspett kan göra det hela lönlöst.
Fortsätta med TN-C och använda ojordade uttag i hemmet

4. Om JFB inte löser ut med testknappen, är det mekaniskt fel på JFB, eller kan det vara felkoppat i skåpet?
Här kommer problemet troligtvis att lösas genom att det blir rätt kopplat i skåpet (nollan skiljs från jord)

Så vad jag kommer fram till är att först och främst (åter igen, det är inte jag som ska göra det) så ska inkommande nolla bort från jordskenan och direkt in i huvudbrytaren på sin plats. Kabeln mellan huvudbrytaren och nollan ska naturligtvis kastas bort.
Detta kommer då troligtvis lösa problemet med JFB.

Mäta kabeln (den gröna som övergick till rött) som jag misstänker går till jordspettet, eller ännu bättre, dra en ny kabel till spättet. Kabeln ska fästas på sin märkta plats på jordskenan.
Det är ganska enkelt att hålla marken fuktig vid spettet. Mitt är nerslaget (1,5m kopparspett avsett för ändamålet) där kondensvattnet från ac'n rinner ut. En annan plats man kan använda är i rabatten där man dagligen vattnar. Så att hålla marken fuktig är det absolut minsta bekymret.

Att använda en egen transformator vore lite småhäftigt men vi måste tänka realistiska/ praktiskt brukliga lösningar;)

Så vad tycker ni om detta? Har jag missat ngt?
Som jag skrev innan, jag vill veta av er som kan, så om "el"killen kommer och säger att allt ser bra ut som det är, så vet jag att han inte är seriös. Om ngn kommer o ändrar allt till så som jag skrev och ni tycker det är ok, så vet jag att han har koll på läget och behåller hans telefonnr. Duktigt folk växer inte på träd här nere.

3. Om PEN ledaren är tveksam (som den är här), så är det säkrare att köra med TT?

4. Om JFB inte löser ut med testknappen, är det mekaniskt fel på JFB, eller kan det vara felkoppat i skåpet?
Här kommer problemet troligtvis att lösas genom att det blir rätt kopplat i skåpet (nollan skiljs från jord)

Så vad jag kommer fram till är att först och främst (åter igen, det är inte jag som ska göra det) så ska inkommande nolla bort från jordskenan och direkt in i huvudbrytaren på sin plats. Kabeln mellan huvudbrytaren och nollan ska naturligtvis kastas bort.

Mäta kabeln (den gröna som övergick till rött) som jag misstänker går till jordspettet, eller ännu bättre, dra en ny kabel till spättet. Kabeln ska fästas på sin märkta plats på jordskenan.
Det är ganska enkelt att hålla marken fuktig vid spettet. Mitt är nerslaget (1,5m kopparspett avsett för ändamålet) där kondensvattnet från ac'n rinner ut. En annan plats man kan använda är i rabatten där man dagligen vattnar. Så att hålla marken fuktig är det absolut minsta bekymret.

Att använda en egen transformator vore lite småhäftigt men vi måste tänka realistiska/ praktiskt brukliga lösningar;)

Som jag skrev innan, jag vill veta av er som kan, så om "el"killen kommer och säger att allt ser bra ut som det är, så vet jag att han inte är seriös. Om ngn kommer o ändrar allt till så som jag skrev och ni tycker det är ok, så vet jag att han har koll på läget och behåller hans telefonnr. Duktigt folk växer inte på träd här nere.
Pjodd !
Önskar hjälpa dig med problemet. Men kan inte per ett forum där mycket kan misstolkas ge dig konkreta tips.
Om det misstolkas kan det bli farligt för familjen. Personligen vet jag hur man gör och kan mäta mig fram till vad som är skit i anläggningen. Man måste se anläggningen innan man tar beslut om vad som är bästa lösningen.
Ström och spänning är inte så komplicerat om man har grundläggande kunskaper.
På 90-talet jobbade jag som lärare på gymnasiet gällande elsäkerhet. Inte ens eleverna som gått i elutbildning i 3 år hade en susning om hur det funkar.
På mina lektioner i gymnasiet och även utbildningar för erfarna ingengörer senare försöker jag alltid att förklara frågeställningar som för ett barn.
El fungerar som vatten... ( Tänk varmt vatten) Det som går in till ditt värme element skall komma tillbaka till varmvatten beredaren. Om inte... läckage.. Samma gäller för el. En jordfelsbrytare övervakar att all ström som går ut från den kommer tillbaka. Om inte... Läck på ledningen.
Oftast pga av fukt, gamla slitna kylar , frysar, ugnar och varmvatten beredare ..
Det skapar det som kallas för jordfel... Dvs det blir en differens mellan vad som går ut från JFB och vad som kommer tillbaka. Problemet i Thailand är att man inte kan garantera att man har god jord, dvs noll Volt på nolla eller PEN.
Detta problem kan utvecklas hur mycket som helst... Många dör i Thailand pga ej jordad "nolla".
Kanske någon på forumet kan utveckla det mer.. Tror inte jag är den enda som är elingengör här..?

För Pjodds skull hoppas jag det löser sig.. Vill du ha råd hör av dig till mig.

Vi börjar lite fortsatt bygge hemma hos familjen i Korat nästa vecka.

Pepsi

Pjodd !
Önskar hjälpa dig med problemet. Men kan inte per ett forum där mycket kan misstolkas ge dig konkreta tips.
Pepsi

Jag förstår. Även om det skulle bli rätt i mitt fall så kanske ngn annan läser och vill "fixa själv", så går det åt pipan för att en detalj inte stämde överens. Rätt tänkt!
Det är bara jag som ibland tror att jorden kretsar runt mig;)
Om det är ok för din del så kan vi fortsätta via PM för att förhindra "hemmapulare" att ge sig på det elektriska själva. Kanske rent utav be Admin att ta bort denna tråd? Jag ser faran i att "fixa själv" men kanske inte alla kan det...

Jag förstår. Även om det skulle bli rätt i mitt fall så kanske ngn annan läser och vill "fixa själv", så går det åt pipan för att en detalj inte stämde överens. Rätt tänkt!
Det är bara jag som ibland tror att jorden kretsar runt mig;)
Om det är ok för din del så kan vi fortsätta via PM för att förhindra "hemmapulare" att ge sig på det elektriska själva. Kanske rent utav be Admin att ta bort denna tråd? Jag ser faran i att "fixa själv" men kanske inte alla kan det...
Tror det är bättre att folk läser lite om hur viktigt det är. Att ta bort infon hjälper ingen...
Kanske en och annan "hemmapulare" lär sig lite.
Jag är hjälper gjärna till om det finns frågor..
Men vad som förvånar mig är att det är så många "duktiga" på på olika områden på TS... Men ingen kan svara. Kanske det fallit utanför kunskapsnivån man skaffar sig genom att googla till sig det.. :-)
Det finns kanske ingen på TS som har kompetens inom el?

Det är väl bara att konstatera att du inte vet och då är det säkrast att bara använda nollan som nolla och skapa din egna skyddsjord (TT)
En TT kan du inte själv bygga om till TN-C, då måste distributören vara med.
Om du skall bygga en egen jord måste du se till att den fungerar i alla väder, här krävs kompetens!
Alternativet du har är att lita på att distributören gör det korrekt, kan du det?
Om allt är rätt kopplat och JFB inte är felaktig skall den lösa ut när du trycker på test
Nollan skall alltid först in i jordfelsbrytare, innan den går till huvudbrytaren. Jordfelsbrytare skall koppla bort allt från anläggningen om det inte är balans mellan inkommande och utgående ström.
Du har inte råd att "gissa" med skyddsjorden, detta kan betyda skillnaden mellan liv och död och skall utföras professionellt och alltid under alla förhållanden fungera och ha rätt impedans!
Det är inte orealistiskt, be om ett pris på det av din proffselektriker.

Jag tycker som jag sade innan att du skall anlita ett proffs och be honom beskriva hur han tänker lösa problemet. Klarar han inte den läxan på ett trovärdigt sätt så klarar han inte heller jobbet! Då får du leta vidare.

Det är väl bara att konstatera att du inte vet och då är det säkrast att bara använda nollan som nolla och skapa din egna skyddsjord (TT)

En TT kan du inte själv bygga om till TN-C, då måste distributören vara med.

Om du skall bygga en egen jord måste du se till att den fungerar i alla väder, här krävs kompetens!
Alternativet du har är att lita på att distributören gör det korrekt, kan du det?

Om allt är rätt kopplat och JFB inte är felaktig skall den lösa ut när du trycker på test

Nollan skall alltid först in i jordfelsbrytare, innan den går till huvudbrytaren. Jordfelsbrytare skall koppla bort allt från anläggningen om det inte är balans mellan inkommande och utgående ström.

Du har inte råd att "gissa" med skyddsjorden, detta kan betyda skillnaden mellan liv och död och skall utföras professionellt och alltid under alla förhållanden fungera och ha rätt impedans!

Det är inte orealistiskt, be om ett pris på det av din proffselektriker.

Jag tycker som jag sade innan att du skall anlita ett proffs och be honom beskriva hur han tänker lösa problemet. Klarar han inte den läxan på ett trovärdigt sätt så klarar han inte heller jobbet! Då får du leta vidare.
Jag håller med om det mesta du skriver, dock i Sverige så bryter man inte nollan vid huvudbrytare och jordfelsbrytaren kopplas in efter huvudbrytaren.

Vet inte riktigt vitsen med att bryta nollan, tror man att det är spänning på den är det väl bra att bryta den.

Jordfelsbrytaren kan väl omöjligt fungera om nolla och jord är sammankopplad. Får man ström i sig från en fas till jord och jord och nolla är ihopkopplad kan väl inte de hedliga jordfelsbrytarna vi har i Sverige känna att det är något fel. I Sverige utlöser ju inte jordfelsbrytaren om du får en ström genom kroppen från fas till nolla men från fas till jord. Så jag förstår inte hur det skulle kunna fungera. Men skulle vilja hur jordfelsbrytaren är inkopplad, kan inte se det. Tänk på att den är den viktigaste komponenten du har i elcentralen. Bryter den inte vid test, bryter den inte sen heller.

Känner inte till hur det ser ut i Thailand och vill inte spekulera i det heller.

Heh, det är spännande med forum, särskilt när som i detta fallet en amatör samtalar med personer som är fackkunniga:). Jag får ta på mig ansvaret att vi stagnerat i att "nollan inte ska brytas" och att jag verkar så nonchalant till kopplingen på JFB. Jag har helt enkelt varit otydlig, för jag förstått att ni vill poängtera dessa saker medan jag slarvigt "tjatar" om att peta in inkommande kablar till huvudbrytaren men jag ska förklara;)

Det finns i denna centralen bara ett ställa att sätta de 2 inkommande kablarna, det är i huvudbrytaren (därav mitt tjöt om att koppla in dessa där). Huruvida den bryter nollan eller ej, har jag ingen aning om och ligger heller inte i mitt intresse då jag här måste lita på tillverkaren.
JFB'n är integrerad med huvudbrytaren så inget att koppla eller ändra där inte. Så här lät jag säkert som väldigt ointresserad medan ni av naturliga skäl vill poängtera vikten av att det ska vara rätt. Det finns helt enkelt inget att ändra.

Missförstå mig rätt nu, jag förringar absolut inte era kunskaper i ämnet men just detta skåpet (jag vet inte hur andra ser ut) så kan man (med lite förstånd) inte göra fel, även om elkillen misslyckades fatalt.
2 tåtar kommer in utifrån, sätta in dom i huvudbrytaren med rätt kabel på rätt plats, kabeln från jordspättet kopplas på avsedd plats i jordskenan. Klart!:)

@mackes "Klarar han inte den läxan på ett trovärdigt sätt så klarar han inte heller jobbet! Då får du leta vidare."
Detta är just kärnan i hela diskussionen Mackes. Om inte jag vet hur det ska vara utfört, hur ska jag veta att han är trovärdig och/eller kunnig?;)
Nu känner jag att jag är redo att kalla hit elfolk som får pilla i skåpet.

Jag ska från mobilen skicka in ett par bilder efter detta inlägg.

På översta bilden ser ni uppe till höger jordskenan. Till vänster är det inkommande nolla (se förstorad bild längst ner) och till höger så går kabeln ner till HB. Det är svårt att få till en bra bild, men det finns ingen annan stans att sätta in nollan än just till HB. På den nedersta bilden ser nu hur tomten böjt ut en del av kabeln så den ska få plats i jordskenan. Bara det borde man begripa att ngt är fel och att kabeln inte hör hemma där...

2:a bilden är för att se HB's infästningar (nä så heter det inte... Där kablarna ska in)

3:e bilden visar hur HB och JFB sitter ihop. Där får man hoppas att tillverkaren har gjort rätt;)

4:e bilden vore väl ett fall för polisanmälan i Sverige? Det är inkommande nolla som inte fick plats i jordskenan. Tvinnade trådar är väl inte heller så sexigt...
Så nu efter detta våldförande på kabeln så är den knappast längre godkänd för 32A För att inte tala om den kabeln som går mellan jordskena och HB...

När jag höll på att titta runt i skåpet så såg jag en spännande sak. En tidigare bild som jag postade kan ni se att 20A säkringen är påslagen. Under den så sitter en 1,5mm kabel:eek:. Jodå, inte bara att kabeln är bara godkänd för 10A, den går dessutom hela vägen bort till köket (ca 30m).
Den satt ursprungligen på en 10A säkring, men efter att den ständigt löste ut när dom duschade där nere så löser man det Thaistyle genom att bara flytta kabeln till en högre säkring, och varför då inte till den högsta (finns även 16A även om det också naturligtvis är helt katastrof).
1,5mm kabel, 30m på en 20A säkring...
Tittade nu och såg att deras värmare till duschen är på 3500W. Det är 15,2A
Ja då förstår jag (i hans sätt att tänka) att han satte den på 20A. Om ngn duschade och micron var igång samtidigt så räckte det dåligt till.

Den flyttade jag tbx till sin ursprungliga 10A säkring direkt. Alla helt oförstående om varför.
Det går inte att lita på ngn, man måste kunna en hel del baskunskaper själv.

Hur ser det ut i era elskåp i Thailand? Kanske en nyttig "tråd" (heh lite kul där) trots allt?

Klarar jag mig på 4mm kabel till en 20A säkring? Måste dra ny kabel juh...
Längden är ca 30m och jag vill minnas att det är vid 40m som man ska gå upp ett steg, eller?

Heh, det är spännande med forum, särskilt när som i detta fallet en amatör samtalar med personer som är fackkunniga:). Jag får ta på mig ansvaret att vi stagnerat i att "nollan inte ska brytas" och att jag verkar så nonchalant till kopplingen på JFB. Jag har helt enkelt varit otydlig, för jag förstått att ni vill poängtera dessa saker medan jag slarvigt "tjatar" om att peta in inkommande kablar till huvudbrytaren men jag ska förklara;)

Det finns i denna centralen bara ett ställa att sätta de 2 inkommande kablarna, det är i huvudbrytaren (därav mitt tjöt om att koppla in dessa där). Huruvida den bryter nollan eller ej, har jag ingen aning om och ligger heller inte i mitt intresse då jag här måste lita på tillverkaren.
JFB'n är integrerad med huvudbrytaren så inget att koppla eller ändra där inte. Så här lät jag säkert som väldigt ointresserad medan ni av naturliga skäl vill poängtera vikten av att det ska vara rätt. Det finns helt enkelt inget att ändra.

Missförstå mig rätt nu, jag förringar absolut inte era kunskaper i ämnet men just detta skåpet (jag vet inte hur andra ser ut) så kan man (med lite förstånd) inte göra fel, även om elkillen misslyckades fatalt.
2 tåtar kommer in utifrån, sätta in dom i huvudbrytaren med rätt kabel på rätt plats, kabeln från jordspättet kopplas på avsedd plats i jordskenan. Klart!:)

@mackes "Klarar han inte den läxan på ett trovärdigt sätt så klarar han inte heller jobbet! Då får du leta vidare."
Detta är just kärnan i hela diskussionen Mackes. Om inte jag vet hur det ska vara utfört, hur ska jag veta att han är trovärdig och/eller kunnig?;)
Nu känner jag att jag är redo att kalla hit elfolk som får pilla i skåpet.

Jag ska från mobilen skicka in ett par bilder efter detta inlägg.

För det första, en elcentral skall inte se ut som en Thailändsk bakgård, det skall vara lätt att följa inkopplingar och se hur allt är kopplat! Så gör om och gör rätt säger du till elektrikern.

Du säger att JFB inte kopplar ur anläggningen när du trycker på test. Då har du förmodligen ingen jordfelsbrytare! Titta på den lilla ritningen på JFB (bifogad).

Lite teori då.

Strömmen kommer in på line (1) genom jordfelsbrytaren och går ut till din anläggning på load (2) genom din brödrost och tillbaks på andra load (4), tillbaka genom jordfelsbrytare och ut på nollan (3). Om du har kontaktfel i din brödrost så att strömmen går ut i plåten och du tar i den så kommer en del av strömmen att gå genom dig ner i marken (jord). Då kommer det att gå mer ström genom 1-2 än det kommer tillbaks genom 4-3. Där skall JFB bryta på mindre än 0,04 sekunder och stanna i brutet läge. Denna obalans simulerar du med testknappen.

Har du en ordentlig jordanslutning på plåten på din brödrost så borde inte bara JFB bryta utan också säkringen lösa ut eftersom du får kortslutning mellan fas och jord. Men om du bara har en liten läckström, t ex en borrmaskin som blivit blöt så går inte säkringen men då kommer JFB att lösa ut.

Om din egna skyddsjord är svag eller bruten så har du här en fara, strömmen som går ut i brödrosten kommer att sprida sig till alla dina jordade enheter i huset och göra dessa strömförande. Jag skulle tro att man i Thailand resonerar i termer ju fler jordar desto bättre och kopplar ihop den egna jorden med nollan,

Risken med att göra så så är att om din granne inte har skyddsjord och distributionen av nollan bryts före honom så kommer han att skicka ut fas genom sina maskiner till er gemensamma nolla som då kommer att gå ut i din skyddsjord, risken i ett sådan läge är att anslutningen till din skyddsjord brinner upp för den enda säkring som finns är ju den på grannens fas och där är inte helt osannolikt att det sitter en spik. I det scenariot hjälper ju inte heller en JFB.

Så med tanke på dessa risker skulle jag vilja se en ordentlig proffesionellt utförd skyddsjord som inte är hopkopplad med nollan.

4 mm skall vara ok med 20A

El.webp

För det första, en elcentral skall inte se ut som en Thailändsk bakgård, det skall vara lätt att följa inkopplingar och se hur allt är kopplat! Så gör om och gör rätt säger du till elektrikern.

Det är exakt vad jag menar. Min central är värre än en bakgård;). Jag vill naturligtvis göra ngt åt det. Det är därför jag startade tråden, för jag vill inte att en ny tomte ska komma o dra åt en skruv o säga -Nu är det fixat!

Jag måste ha baskunskaperna rätt för mig så jag kan bedöma om han kan eller ej.

Du säger att JFB inte kopplar ur anläggningen när du trycker på test. Då har du förmodligen ingen jordfelsbrytare! Titta på den lilla ritningen på JFB (bifogad).

Där kom vi fram till att problemet hos mig ligger i att nollan och jord (med separat jordspätt) är sammankopplade.
Din bild på JFB är (utan att studera detaljerat) väldigt lik den jag har på min JFB. Har du inte tittat på mina bilder?
Om min central är "fucked up" så byter jag den genast.

Så åter igen, EGEN skyddsjord är att föredra?!

Då blir det 4mm kabel, tack.

Känns som att vi pratar förbi varandra och menar samma sak;)

Jo, får du som Macke beskriver ström i dig mellan fas och jord. Jord och nolla är ihopkopplad efter JFB som kommer ju strömmen tillbaks via din kropp och JFB löser inte ut.

Så problemet är ju att nolla och jord är ihopkopplade fel.

Sen finns det ju andra problem i Thailand, som det verkar, och visst hade det varit bra med transformator som Pepsi skrev. Sen har vi ju inkoppling av el på publika platser, som man inte kan skydda sig från, som hotell, restauranger etc

Liknande trådar

Tillbaka
Topp