Hej
Min erfarenhet är också blandad, jag är ju såpass gammal att man har upplevt våg efter våg med invandrare, det började ju med Finländare som till en början mest bestod av män som bodde i baracker som företaget dom började jobba på tillhandahöll, där var det polisutryckningar varje vecka, slagsmål, kortspel och ett supande utan dess like, men dom kom ändå till jobbet och var arbetsamma.
Sen kom det många flyktingar från Sydamerika på 70-talet vid militärkupperna där, på 80-talet började det komma flyktingar från länder som Iran och Irak, Libanon, Syrien, Turkiet och Eritrea, på 90-talet hade vi ju krig på Balkan och många flydde därifrån p.g.a etnisk rensning, i nutid är det ju främst flyktingar från Mellanöstern och Nordafrika som har kommit hit.
Varje grupp har ju haft sina egenheter och behövt lite tid för att anpassa sig, lära sig språket och bli en del av Sverige, sen är ju utmaningarna sannolikt större ju längre bort man kommer ifrån p.g.a dom stora kulturella och religiösa skillnaderna som finns.
Men jag är ändå övertygad om att alla oavsett var dom kommer ifrån i slutändan kommer att anpassa sig till livet här även om det tar några generationer, men det är viktigt att dom uppmuntras till detta och att vi bemöter och behandlar alla som vi möter på samma sätt som vi själva vill bli bemötta.
Sen finns det ju både svenska och utländska rötägg och dom får man försöka undvika och hålla sig ifrån.
Mvh isan lover