Vad odlar ni i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Klimatet i Thailand är ju inte riktigt likt det som är i Sverige.
När vi kommer ner så har frugan fått för sej att det ska odlas grönsaker i pallkragar som vi sparade från vår flytt.
Ska bli spännade att se hur det går. Det lär ju bli dom vanliga gönsakerna, rädissor rödbetor morrötter dill perssilja tomaret osv.
Har lurat på rabarber men det funkar visst inte för det är inga kalla perioder som gör att plantan får vila.
Tror att jag ska smyga ner ett par sättpotaisar och se vad det blir.
Har ni nåt roligt som ni tagit med er från Sverige och planterat.
Som antingen växer som f-n eller inte funkar alls??
Rolf

"Rolf " sa:
När vi kommer ner så har frugan fått för sej att det ska odlas grönsaker i pallkragar som vi sparade från vår flytt.
Ska bli spännade att se hur det går. Det lär ju bli dom vanliga gönsakerna, rädissor rödbetor morrötter dill perssilja tomaret osv.
Har lurat på rabarber men det funkar visst inte för det är inga kalla perioder som gör att plantan får vila.
Rolf

Vi är ju nere nu i nordöstra..och frun har fått för sig att försöka med purjolök...! Vi får väl se hur det går...? Men potatis går alldeles utmärkt...köpte potatisen här och lät gro ett tag...tänk på att blanda lite sand i jorden och gödsla uta fa.#..n! Tomater växer utav bara den..likaså gurka...räcker att slänga ut lite halvätna tomater och inom kort börjar det växa!

"areeya " sa:
Vi är ju nere nu i nordöstra..och frun har fått för sig att försöka med purjolök...! Vi får väl se hur det går...? Men potatis går alldeles utmärkt...köpte potatisen här och lät gro ett tag...tänk på att blanda lite sand i jorden och gödsla uta fa.#..n! Tomater växer utav bara den..likaså gurka...räcker att slänga ut lite halvätna tomater och inom kort börjar det växa!
Ok, får leta runt lite på var man får tag i sand då. Tack för det. Massa fröpåsar är det här hemma.

Hej. Det är svårt tycker ja att få det ja vill att växa. Han som hade marken före mig skötte inte den lilla trädgården speciellt bra, låg mest i sin hängmatta och på baksidan av huset växer nu bara ogräs hej vilt. Ja tycker det är svårt att få bort det. Kanske duger att göra te på bladen?

Visa bilaga 33669

"Jonas Sjöstett " sa:
Hej. Det är svårt tycker ja att få det ja vill att växa. Han som hade marken före mig skötte inte den lilla trädgården speciellt bra, låg mest i sin hängmatta och på baksidan av huset växer nu bara ogräs hej vilt. Ja tycker det är svårt att få bort det. Kanske duger att göra te på bladen?

Eller skicka bladen till mig ;) ;)

Odlar de flesta frukter och gronsaker som går att odla här i Isaan.

Den frukt jag är mest nojd med, avseende odling, är passionsfrukt.
Det är en klängväxt som blir ca fem meter lång fullt utvuxen.

Den har stora vackra blad, stora vita blommor, och vackra frukter som mognar
i augusti-september.
Dessutom en mycket god frukt som är utmärkt att gora juice av.

IMG_0406.webp

Passionsfrukt.webp

Passion delad.webp

Själv skall jag odla lite Thaibath, dom runt omkring säger att växer på träd hos Faranger ;D ;D ;D

Skämt åsido, detta med passionsfrukt låter intressant , jag gillar ju dessutom den frukten ... Tomater likaså , behöver ni inte gödsla mycket med kodynga ,iofs så har vi gott om det ...

Tänkte ju följa tråden odla thaibaht och reflekter lite ifrån egen erfarenhet men eftersom vi inte får gå off topic så får jag lämna den tanken.

Ni som bor där, kan ni inte prova att plantera tulpaner.
Jag tror det kan funka om ni tar upp löken en gång om året och lägger den i frysen ett tag.

Det är värt att försöka.

faktiskt ingen dum ide alls , låter som ett skämt men efter lite tanke så..... ;)

"Rolf " sa:
Rolf

Hej Rolf!
Jordgubbsplantor tycker jag ni skall ta med er från Sverige.
Går bra i Thailand, om de får sol endast några timmar varje morgon och därefter i skugga resten av dagen.
De måste dock vattnas varje dag.
Fick själv ca en liter svenska jordgubbar på detta sätt for några år sedan.
Hade med mig [s -ex] plantor från Sverige.

Ingen dum ide. Vi har en rätt skuggig plats på tomten. Ska framföra det till frugan.

"Jonas " sa:
Tänkte ju följa tråden odla thaibaht och reflekter lite ifrån egen erfarenhet men eftersom vi inte får gå off topic så får jag lämna den tanken.

Jonas !

Varför inte starta en ny tråd i detta ämne, du har ju erfarenheter på detta område. :nod: :nod:
Dessutom så kan denna tråd nog aldrig bli Off Topic :D :D :D

gnägg gnägg.hjärnskak!jag undrar om det går att odla havre i thailand?jag har bestämmt för mig att jag har hört detta någonstans.polarn halva kanin har utsäde i affären som jag kan få skickat ner för ett test.det hade varit gott med lite annat foder i gröten på morgonen.

"Phonta " sa:
faktiskt ingen dum ide alls , låter som ett skämt men efter lite tanke så..... ;)

Det var absolut inget skämt, och jag har ingen aning om det funkar men det kostar ju inget att försöka mer än några lökar om man kan få nån att ta med och ge dig.
Däremot tror jag inte att löken kommer att klara lika många säsonger som här i Sverige men 1-2 gånger borde den blomma innan den har gjort sitt.

Odlas jordgubbar i Thailand i bergen mellan Phitsanulok-Lomsak säljer dom jordgubbar längs med vägen (the green toute)

I Chiang Mai och Chiang rai odlas det jordgubbar Jonas.
Dom brukar sälja som mest vid dec-jan, då är dom som bäst. Fast jag tycker våra svenska är mer smak på.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp