Trafik och trafikmoral i Thailand

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Vi har ju en annan tråd där trafiken i Sverige och Norge diskuteras. Men det är än mer intressant med trafiken och dess moral i Thailand, om det nu finns någon moral överhuvudtaget.

Ett skräckexempel tycker jag att övergångsställen är. Här verkar fotgängarna mer eller mindre vara lovligt byte. Man ökar farten i stället för att sakta ner, jag är nästan livrädd för att bli nermejad. Men det är väl frukten av den ytterst bristfälliga körkortsutbildningen i landet eller frånvaron av sådan.

Vad tycker ni? Har jag rätt eller fel?

Fel Berra! Yttest sällan någon blir påkord på overgångsställe här i Thailand.

Vanligare att gångtrafikanterna går rakt ut i gatan och blir påkord, men då blir bilisten
nästan alltid ansvarig.

Senast redigerad av en moderator:
Jag använder inte övergångsställe i Thailand mer än i Bangkok, då de på andra ställen ger falsk trygghet.
Precis min känsla också. Det är anledningen till att jag startade tråden. Detta är exakt den känslan jag har fått i Udon Thani.

Jag använder inte övergångsställe i Thailand mer än i Bangkok, då de på andra ställen ger falsk trygghet.
Det gäller att ta sig till mitten fort och sen så fort man kan så fort över till trottoaren på andra sidan ;) Brukar bara gå över där det finns rödlysen när man är någonstans, dock i Bangkok finns det många broar som man kan gå över för att komma till andra sidan gatan

Det gäller att ta sig till mitten fort och sen så fort man kan så fort över till trottoaren på andra sidan ;) Brukar bara gå över där det finns rödlysen när man är någonstans, dock i Bangkok finns det många broar som man kan gå över för att komma till andra sidan gatan
Jo fast mitten är ju ingen trygghet om det inte är en refug, man måste ju alltid vara beredd på det minst oväntade ... rödljus funkar ju ganska bra i Udon, men bara ganska en del moppar tror ju inte det gäller dem ...

Jo fast mitten är ju ingen trygghet om det inte är en refug, man måste ju alltid vara beredd på det minst oväntade ... rödljus funkar ju ganska bra i Udon, men bara ganska en del moppar tror ju inte det gäller dem ...
Jag är så smal så drar jag in magen så är det inga problem att ställa sig på mittlinjen, måste bara se till att dom inte kör över mina 45: or :D

Det vore bättre om dom skippar alla övergångsställen, förbjud dessa i lagen. Korsa gatan vid trafiksignaler även om dessa invaggar folk i falsk säkerhet.

Tänker inte så mycket på det, promenerar man skyndar sig över vägen när det är lucka.
I Bkk är det lättare men värre med tex mopeder som fraktar runt inne bland alla marknader.

Det vore bättre om dom skippar alla övergångsställen, förbjud dessa i lagen. Korsa gatan vid trafiksignaler även om dessa invaggar folk falsk säkerhet.

Livet som gångtrafikant i Thailand invaggar en ju från dag ett i genuin otrygghet, tycker jag. ;) Iofs bra, men också skrämmande när man tänker på vad som kan hända om man inte är uppmärksam varje sekund i trafiken.

En kompis till en av mina kompisar berättade om att han var på väg ut i trafiken av misstag en gång medan han stoppade ned sitt bankomatkort i plånboken när en thailändsk tant skrek åt honom så högt att han snannade upp just som han passerades av en betongbil bara centimetrar från sitt ansikte.

Gå bara inte över vid rödljus för gående, ingen stannar, rena dödsfällan här i TH.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp