Thailand, skitdyrt om man vill ha kvalitet?

Upplever du att Thailand är dyrt när det kommer till kvalitet.

• JA!

Röster: 36 65.5%
  • Nej jag är blind!

Röster: 11 20.0%
  • Nej jag har tunnelseende!

Röster: 5 9.1%
  • Har aldrig varit i Thailand.

Röster: 1 1.8%
  • Jag vet inte, jag får aldrig gå med och handla så jag har inte koll på priserna!

Röster: 2 3.6%

• Totala väljare
    55

Varför bor du i Thailand överhuvudtaget Jonas , detta har du frågat mig otaliga då jag haft åsikter om Thailand .
Nu frågar jag dig detsamma ;)
Men jag gör precis som dig handlar på marknaden och kläder har jag iofs börjat handla på Tesco på Theprasit tycker dom har ok kläder, tröjor/skjortor 250-350 bath lite dyrare än marknaden.
Som jag skrev i första inlägget jag är ingen märkesbög och jag flyttade inte till Thailand pga. Prisnivån jag har råd att bo i Sverige men jag trivs bättre här nere.
Jag har bara suttit och jämfört priser lite på liknande varor av högre kvalitet och konstaterat att här verkar Thailand inte vara billigare.
Vissa saker till exempel mitt Playstation har jag köpt i Sverige för det var stor prisskillnad och det är Made in Asiatiskt land.

Men jag förstår inte varför en Lexus av samma modell tex. kostar lite över 1.2 millioner svenska kronor i Thailand jämfört med lite över 500.000 kronor i Sverige.
Vad gör denna prisskillnaden, är det nåt jag missar här?
Jag var inne på Lexus sida i Sverige och Thailand exakt samma beteckning på bil och såg likadan ut.

Extrema importskatter i Thailand gör att det blir så här och visst har du rätt Jonas.
Men jag ser det inte som ett problem då jag själv inte behöver en Merca och hatar Heiniken.
30 cl Sangsom kostar 145 baht och räcker lätt en hel kväll och faktum är att priserna på beg bilar har tokrasat här sista åren pga att förra regeringen delade ut 100.000 till alla som köpte ny bil så nu är marknaden knökfull av beg bilar. Så ni som tycker att beg bilar är dyrt här kollar på fel ställe.
Men en sak som faktiskt är rejält billigare här är ju nya moppar, alltid nåt ;-)

Jag tror att Thailand har höga importtullar för att gynna inhemska producerade varor.

Och Thailand producerar väl inte premium och lyx varor. Eller någon som vet mera om detta?

Någon skrev nyss att han köpte med sig kaffemaskin till Thailand för den var så dyr i Thailand ;)
Jo jämfört med löner dessutom så blir det ju extremt dyrt vissa grejer...vi tar med lite allt möjligt till Thailand men främst presenter, inte mycket i väskorna som vi ska ha själva.

Jag brukar ta med mig något varje gång och ska jag exempelvis ha en kapselmaskin/espressomaskin så köper jag den här, då det är större omsättning på sådana här hemma och då bra mycket bättre priser

Priserna ligger mycket högre på begagnad bil här nere jämfört med Sverige.
En anledning kan jag tro att handpenningen är mycket lägre på en begagnad 1 år gammal bil än en helt ny om man köper från bilhandlare, då har man helt plötsligt råd med handpenningen som man inte klarade annars.
Själv har jag ju inte en susning om detta med handpenning eller inte då jag är som en del kallat mig fattigpensionär , så jag köper min begagnade bil cash ;)

Det mesta av hög kvalitet i Thailand är nog dyrare eller lika dyrt, men skulle jag köpa mig samma höga livskvalitet i Sverige så skulle det bli väldigt mycket dyrare. ;)

Men jag förstår inte varför en Lexus av samma modell tex. kostar lite över 1.2 millioner svenska kronor i Thailand jämfört med lite över 500.000 kronor i Sverige.
Vad gör denna prisskillnaden, är det nåt jag missar här?
Jag var inne på Lexus sida i Sverige och Thailand exakt samma beteckning på bil och såg likadan ut.

Tror att du missat att i Sverige riktar sig Lexus säljaren till en storre kopkrets, och håller priset nere for att kunna sälja flera med lägre vinstmarginal per styck.
Firman tar sedan in en hel del på dyr service senare.

Säljaren i Thailand riktar sig endast till en mindre krets, dvs mycket rika, och begär så hogt pris av dem han kan.
Om de vill ha bilen koper de oavsett om den kostar 1 miljon eller 1,2 miljoner. Status bland kompisarna att ha betalt mycket.

Kan man sammanfatta det då med att i Thailand så är det dyrare om man vill ha sk. "lyxvaror" men Thailand är billigare på dagligvaror och kläder (ej märkeskläder)

Kan man sammanfatta det då med att i Thailand så är det dyrare om man vill ha sk. "lyxvaror" men Thailand är billigare på dagligvaror och kläder (ej märkeskläder):thumbsup:

Tror att du missat att i Sverige riktar sig Lexus säljaren till en storre kopkrets, och håller priset nere for att kunna sälja flera med lägre vinstmarginal per styck.
Firman tar sedan in en hel del på dyr service senare.

Säljaren i Thailand riktar sig endast till en mindre krets, dvs mycket rika, och begär så hogt pris av dem han kan.
Om de vill ha bilen koper de oavsett om den kostar 1 miljon eller 1,2 miljoner. Status bland kompisarna att ha betalt mycket.
Ja lite mindre marknad har dom i Thailand Januari-September såldes det 600 Lexus bilar i Thailand i Sverige såldes det under 2015 lite mer 1532 bilar, men priset är ju mer än dubbelt så högt.
Mercedes verkar sälja lika mycket i Sverige som i Thailand.
Sverige 2015 såldes 14017 Mercor.
Thailand 2015 hittade jag bara månads statistic men dryga 12000 Mercor (Personbilar), sålt runt 1000 i snitt i månaden orka inte plusa ;)

Ser man ju inte dessa bilar i Isaan men över 20% av Thailands befolkning är registrerade som boende i Bangkok.
I Pattaya ser man mycket Mercor.

Så inte så mycket större marknad i Sverige och absolut inte så mycket större så det kan försvara priskillnaden, priset är mer än dubbelt så dyrt på kvalitets bilar.

Jag håller med Jonas på alla punkter (utan att egentligen har läst allt)

Det enda jag köper i Thailand är någon enstaka t-shirt, och då för att jag börjar bli kort om kläder där nere.

För mig finns det inget att köpa i Thailand, som jag inte skulle kunna köpa i Sverige och det är sällan något att spara om man köper i Thailand.

Nu köper jag inte så mycket i Sverige heller, för den delen, så det är väl skitsamma.

Men just bilar som Jonas tar upp.
Sjukt dyrt i Thailand och köper man en Honda så är den väldigt strippad på alla punkter. Det känns som att hela bilen ska rasa ihop bara man stänger dörren.

Även om jag inte direkt shoppar, så kostar 1månad i Thailand mycket mer än vad en månad i Sverige kostar mig.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp