Jag har en förkärlek till tåg där resan är själva upplevelsen, inte ett transportsätt.
Sträckan Bkk-Nong Khai är skillnaden i klasser att 1:a klass är för två personer. Sofforna görs om till bäddar på kvällen och man har ett privat toalett.
De två gånger jag åkt ToR på den sträckan har det varit festligt och kul. På resorna söderut har jag valt att dra mig tbx.
Det finns bistro men inte provat maten.
2:a klass har jag ingen erfarenhet av men där åker backpackarna och som jag förstått det så finns det party där med.
Det är för 4 personer och sofforna görs om till våningssängar på kvällen.
Vissa av avgångarna norrut har fått nya vagnar
1:a klass ca 1100+ baht och 2:a klass ca 800 för enkelbiljetter.
Har även åkt 3:e klass från Ayutthaya-Bkk ett par ggr. Då blev det gratis. Här är ett system som gör att om tåget är sent så kostar det gratis (osäker på vilka klasser det gäller men det gör det iaf i 3:e klass) att åka. Detta vet dom i biljettluckan huruvida tåget är sent eller ej.
Spännande att åka bland lokalbefolkning, hönor och torkad fisk
Söderut finns (fanns, vet ej om den linjen finns fortfarande) Orientexpressen som är ett lyxtåg jag velat åka men inte riktigt hittat motivationen att betala den kostnaden för att komma till en destination som jag inte är intresserad av.
Det går inte snabbt även om "snabbtåg" (120km/h) är på gång. Men hoppas det dröjer för rälsen på många ställen inte är uppgraderad till denna hastighet.
Sitter på mobilen nu så googla gärna själv på railroad Thailand så hittar du den officiella sidan med rutter, klasser och priser.