Ta huslån i Thailand.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Gällde livförsäkringen bara att lösa lånet? Om lånet är löst efter 3 år är försäkringen förfallen då?

Hann ni gå till någon annan bank idag?
För att få lånet så måste försäkringen tecknas och betalas för alla åren innan, hörde med @krister precis som har samma bank.
Hade det inte varit det hade det ju inte varit något att fundera på.
Jag försökte få till med att jag vet ju inte om jag betalar av lånet på 3 år eller 30 år så vill ju inte ja sitta med den försäkringen.
Svaret: Vi kan ju inte veta innan om du har för avsikt att betala av det på 3 år eller kan göra det.

Men finns ju årsalternativ som sagt en 3 årig avbetalning är inga problem för mig, jag ville bara ha den låga månadskostnaden göra något annat med pengarna under varje år och sen en klumpsumma vid årsskiftet varje år i 3 år.

Senast redigerad av en moderator:
För att få lånet så måste försäkringen tecknas och betalas för alla åren innan, hörde med @krister precis som har samma bank.
Hade det inte varit det hade det ju inte varit något att fundera på.
Jag försökte få till med att jag vet ju inte om jag betalar av lånet på 3 år eller 30 år så vill ju inte ja sitta med den försäkringen.
Svaret: Vi kan ju inte veta innan om du har för avsikt att betala av det på 3 år eller kan göra det.

Men finns ju årsalternativ som sagt en 3 årig avbetalning är inga problem för mig, jag ville bara ha den låga månadskostnaden göra något annat med pengarna under varje år och sen en klumpsumma vid årsskiftet varje år i 3 år.
Lite märkligt att den behövs om du står som borgenär, då är det väl snarare på dig försäkringen skulle tecknas. Om du betalat av lånet på 3 år borde då försäkringen inbringa en kontantsumma om du skulle gå bort, då kunde den ju vara mer intressant.

Premien är ju ganska stor del av totala lånesumman, annars förstår jag iofs banken, men är man ung och frisk är ju risken låg och så borde ju premien vara ...

Lite märkligt att den behövs om du står som borgenär, då är det väl snarare på dig försäkringen skulle tecknas. Om du betalat av lånet på 3 år borde då försäkringen inbringa en kontantsumma om du skulle gå bort, då kunde den ju vara mer intressant.

Premien är ju ganska stor del av totala lånesumman, annars förstår jag iofs banken, men är man ung och frisk är ju risken låg och så borde ju premien vara ...
Jag förde samma argument som du för, jag sa att det är ju jag som står för inkomsten och jag har redan en försäkring som täcker detta, om min fru dör gör det ingen skillnad gällande avbetalning på lånet när min son ärver.
Men jag kanske missade att skriva det, de är banken som säljer försäkringen där är haken.

Senast redigerad av en moderator:
Får också säga att jag gillade inte banktjänstekvinnan då hon tog argumentationer som ett påhopp kändes det som och det gick inte att diskutera med henne då hon verkade ha svårt att förstå vissa delar.
Därför jag skall ner till min bank (samma som @Långeman skrev om) dom är väldigt vana att ha att göra med västerlänningar och har anställd personal bara för att ta hand om ärenden gällande utlänningar och väldigt lätta att ha att göra med plus att det är där mitt lönekonto är med.
Som jag skrev tidigare, detta var kontakt som villagen ordnade och jag ville gå dit först och få ett erbjudande som jag kunde gå till min bank med och se vad dom kontra med.

Så som jag skrev i trådstarten detta var första bankbesöket.

Ja men jag frågade om någon hade erfarenhet om det här nere när det gällde huslån...........
Att man kan förhandla med banker och få det mesta vet jag väl då jag verkar ha fått bra mycket mer ut utav banken än många andra här nere.

Skit samma, dumt att göra tråd om det, jag kommer ju som vanligt komma in här sen och berätta vad man kan få utav banken, då jag har fått dem mesta tjänster redan och dom av någon oförklarlig anledning verkar gilla mig, kanske är mina blåa fina ögon 55555 ;)

Hej Jonas

Jag har liknande erfarenheter som dig att bankerna inte har något emot att man kollar runt med andra.
En 30-årig livförsäkring ska du nog inte acceptera om den inte passar eran plan.
Frugan tog lånet när vi köpte hus, min inkomst kunde de inte brytt sig mindre om, så jag är inte 100% men hon kollade runt på flera innan köpet så det ska gå bra att ta en annan bank en den som byggherren samarbetar med. Det var bättre villkor i TMB iom att första året var räntefritt (2010).
Ett krav som vi inte kom undan var 10 års brandförsäkring på huset, kostade inte mycket och kan vara bra att ha dessutom. De flesta banker verkar göra lånen med amorteringsplan på 30 år men med omförhandling efter tre år. Jag gissar att en anledning är att bankerna då kan höja lånebeloppet eftersom de räknar på om man kan betala/amortera tillräckligt beroende på låntagarens månadslön. Det innebär alltså inte att du måste ha lånet längre tid än just tre år, men inte kortare heller, det går också bra att byta bank efter dessa tre år.
Vi gillade inte heller att betala onödig ränta till banken även om det kanske inte blev så mycket extra efter inflation och skatteavdrag och jag förstår absolut din vilja att bli av med det snabbast möjligt men lägg inte för tung börda på dig själv.
Självklart ska du kolla runt och ta den banken som ger bäst lån för er, själv använde vi två banker iom omförhandling efter de första tre åren varav TMB var den ena men är osäker på om det var den från början eller om det var den vi avslutade med efter 5 år.

Lycka till / SatanG

Senast ändrad:
Hej Jonas

Jag har liknande erfarenheter som dig att bankerna inte har något emot att man kollar runt med andra.
En 30-årig livförsäkring ska du nog inte acceptera om den inte passar eran plan.
Frugan tog lånet när vi köpte hus, min inkomst kunde de inte brytt sig mindre om, så jag är inte 100% men hon kollade runt på flera innan köpet så det ska gå bra att ta en annan bank en den som byggherren samarbetar med. Det var bättre villkor i TMB iom att första året var räntefritt (2010).
Ett krav som vi inte kom undan var 10 års brandförsäkring på huset, kostade inte mycket och kan vara bra att ha dessutom. De flesta banker verkar göra lånen med amorteringsplan på 30 år men med omförhandling efter tre år. Jag gissar att en anledning är att bankerna då kan höja lånebeloppet eftersom de räknar på om man kan betala/amortera tillräckligt beroende på låntagarens månadslön. Det innebär alltså inte att du måste ha lånet längre tid än just tre år, det går också bra att byta bank efter dessa tre år.
Vi gillade inte heller att betala onödig ränta till banken även om det kanske inte blev så mycket extra efter inflation och skatteavdrag och jag förstår absolut din vilja att bli av med det snabbast möjligt men lägg inte för tung börda på dig själv.
Självklart ska du kolla runt och ta den banken som ger bäst lån för er, själv använde vi två banker iom omförhandling efter de första tre åren varav TMB var den ena men är osäker på om det var den från början eller om det var den vi avslutade med efter 5 år.

Lycka till / SatanG
Behövde ni ingen livförsäkring där försäkringsbolaget tar över och betalar lånet?
Jag ser att Bangkokbank har samma krav som SCB gällande detta när jag kollar på deras hemsida.

Det här står på extra kostnader som tillkommer på bangkokbanks hemsida, så kommer inte komma undan den där försäkring även om jag går till dom ser jag.
Insurance Premiums
  • Fire insurance premium
  • Credit insurance premium (which ensures the insurance company will take charge of the loan in the event of the borrower's death or disability)

Hej Jonas

Ett krav som vi inte kom undan var 10 års brandförsäkring på huset, kostade inte mycket och kan vara bra att ha dessutom. De flesta banker verkar göra lånen med amorteringsplan på 30 år men med omförhandling efter tre år. Jag gissar att en anledning är att bankerna då kan höja lånebeloppet eftersom de räknar på om man kan betala/amortera tillräckligt beroende på låntagarens månadslön. Det innebär alltså inte att du måste ha lånet längre tid än just tre år, men inte kortare heller, det går också bra att byta bank efter dessa tre år.

Lycka till / SatanG
Men man kan väl välja att få ett lån tex. på 5 år, det hade passat, då hamnar jag på samma månadskostnad jag betalar i hyra nu och en 5 årig livförsäkring är OK, kommer ju inte kosta ett kök eller möblerat hus iallafall.

Skall höra med SCB imorgon angående lån på 5 år.

Behövde ni ingen livförsäkring där försäkringsbolaget tar över och betalar lånet?
Jag ser att Bangkokbank har samma krav som SCB gällande detta när jag kollar på deras hemsida.

Det här står på extra kostnader som tillkommer på bangkokbanks hemsida, så kommer inte komma undan den där försäkring även om jag går till dom ser jag.
Insurance Premiums
  • Fire insurance premium
  • Credit insurance premium (which ensures the insurance company will take charge of the loan in the event of the borrower's death or disability)

Nej jag minns iaf inget om någon annan försäkring än brandförsäkringen och det borde jag isf kommit ihåg. Ska dubbelkolla. Kan ju också ha ändrats sedan dess, de gör ju allt de kan för att komma över andras stålar.

/ SatanG

Senast ändrad:
Kollar på Bangkokbanks hemsida nu och dom har sämre ränte-erbjudanden än jag har fått på SCB

http://www.bangkokbank.com/BangkokBankThai/Documents/Site Documents/Home loan/HL Rates/Walkin_EngQ12018.pdf

Jonas !
Det är alltid bättre att gå in och förhandla på plats, framför dina krav och se vem som erbjuder bästa alt.
Som du vet ,är inte alla kontor samma i Th även om dom har samma namn, detta gör det lite mer komplex
vid förhandlingar om lån i TH.
Framför allt, skynda inte var kall.

Om man vill ha lån på 30 år och de ska omförhandla villkoren var tredje år och man måste teckna en 30-årig livförsäkring har de ju bundit in dig ganska mycket, man går ju knappast då till nästa bank där man kanske får 0,5% lägre ränta men måste betala 200 000 baht i ny försäkring om nu försäkringen följer lånet!

Jonas !
Det är alltid bättre att gå in och förhandla på plats, framför dina krav och se vem som erbjuder bästa alt.
Som du vet ,är inte alla kontor samma i Th även om dom har samma namn, detta gör det lite mer komplex
vid förhandlingar om lån i TH.
Framför allt, skynda inte var kall.
Ja jag får höra med dom.
Fast alla säger att Bangkokbank är dyraste banken när det gäller huslån och skall undvikas in i det sista.
Jag vet inte om det är det enskilda kontoret som beslutar när det kommer till lån man får ju lämna in en ansökan och tar 10-14 dagar att få en bekräftelse, trodde beslut togs på kontor i Bangkok.
Här är ränteerbjudandena från olika banker.
Bangkokbank är 0.25% dyrare än vi har fått nu.
Räntan vi har fått är vi nöjda med, är jj bara att jag ite vill teckna 30 årig livförsäkring.
Vet jag iofs inte hur mycket försäkringen kommer kosta men räntan är ok så skall bara se till att få ner lånetiden så vi inte behöver så lång försäkringstid.
2646575.webp

Vi är ju i situation där vi har sämre förhandlingssituation.
Farangs inkomst som ligger till grund för lånet.
Frugan har ju ingen inkomst så hon får ju inte lån utan mig.
Nu är det ju ingen stor summa pengar vi skall låna motsvarar ju bara 350.000 kronor resten betalar vi själva direkt.
Så hinner inte bli så mycket i ränta om man betalar det på 3 år.
Så det lilla som kan variera i ränta är inte värt att lägga tid på.
Det är som sagt bara livförsäkringen men nu kollade jag på andra bankers hemsidor igår och verkar som att i dagens läge har bankerna det som krav att man har en livförsäkring som skall ta över lånet vid dödsfall.

Nu är det ju ingen stor summa pengar vi skall låna motsvarar ju bara 350.000 kronor resten betalar vi själva direkt.
Det är som sagt bara livförsäkringen men nu kollade jag på andra bankers hemsidor igår och verkar som att i dagens läge har bankerna det som krav att man har en livförsäkring som skall ta över lånet vid dödsfall.

Låter lite som oss vi tog ju lån i ktb fast damen hade ju iofs inkomst från Sverige visa upp,

vårat var på 20 år men vi tänker lösa det nästa år vi var också tvungna ta en försäkring men hade 2 alternativ första gissar jag liknande ditt förslag, men det vi tog var betala 100 000 bht/ år i 6 år sen få tillbaka allt med ränta efter 4 år till, men när vi prata med banken nu så sa dom inga problem om vi ville ta ut dom pengarna i förtid för å lösa lånet fick känslan dom var glad slippa betala räntan till oss isf.

Låter lite som oss vi tog ju lån i ktb fast damen hade ju iofs inkomst från Sverige visa upp,

vårat var på 20 år men vi tänker lösa det nästa år vi var också tvungna ta en försäkring men hade 2 alternativ första gissar jag liknande ditt förslag, men det vi tog var betala 100 000 bht/ år i 6 år sen få tillbaka allt med ränta efter 4 år till, men när vi prata med banken nu så sa dom inga problem om vi ville ta ut dom pengarna i förtid för å lösa lånet fick känslan dom var glad slippa betala räntan till oss isf.
Jag har en sådan du beskriver på mig, är ju rätt dålig ränta på dem försäkringarna.
Man kan avsluta den när man vill men man kommer till ett år där man får tillbaks allt utan ränta ca. Halva tiden på försäkringen.
Avslutar man den innan den tidpunkten som det blir +-0 så får man - tillbaks mot vad man betalat in.
Har din fru skattbar inkomst i Thailand så är dom 100.000 om året avdragsgilla.

Ja jag får höra med dom.
Fast alla säger att Bangkokbank är dyraste banken när det gäller huslån och skall undvikas in i det sista.
Jag vet inte om det är det enskilda kontoret som beslutar när det kommer till lån man får ju lämna in en ansökan och tar 10-14 dagar att få en bekräftelse, trodde beslut togs på kontor i Bangkok.
Här är ränteerbjudandena från olika banker.
Bangkokbank är 0.25% dyrare än vi har fått nu.
Räntan vi har fått är vi nöjda med, är jj bara att jag ite vill teckna 30 årig livförsäkring.
Vet jag iofs inte hur mycket försäkringen kommer kosta men räntan är ok så skall bara se till att få ner lånetiden så vi inte behöver så lång försäkringstid.
2646575.webp

När lånet är betalt så kan du väl avsluta förs samt begära tillbaka pengar på livdelen

Ja det kanske är ändrat, att låntagaren saknar inkomst eller skillnad iom att det nu är en farang inblandad som borgenär.
Frugan nekade till att ha varit tvungen att ta någon livförsäkring 2010 då hon lånade.

/ SatanG

Jag har en sådan du beskriver på mig, är ju rätt dålig ränta på dem försäkringarna.
Man kan avsluta den när man vill men man kommer till ett år där man får tillbaks allt utan ränta ca. Halva tiden på försäkringen.
Avslutar man den innan den tidpunkten som det blir +-0 så får man - tillbaks mot vad man betalat in.
Har din fru skattbar inkomst i Thailand så är dom 100.000 om året avdragsgilla.

Tror det nyligen ökade till 150k. Det är antagligen det som gör dom hyffsat populära, inte räntan i sig.

/ SatanG

Ja det kanske är ändrat, att låntagaren saknar inkomst eller skillnad iom att det nu är en farang inblandad som borgenär.
Frugan nekade till att ha varit tvungen att ta någon livförsäkring 2010 då hon lånade.

/ SatanG
Hon hade nog inkomst till skillnad om en låntagare saknar inkomst, även med en farang som borgenär så vill nog banken ha mer säkerhet om frun inte jobbar. Därav en försäkring som garanterar återbetalning av lånet.
En kreditprövning görs nog bara på den som lånar pengar.
Kan man förhandla bort försäkringen så stiger väl låneräntan gissar jag.
Vem står som ägare huset styr till stor del och faranger har handikapp i Thailand att göra ägarskap i sitt eget namn.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp