Skithus i Thailand!

JBK.Ltd.

Forumveteran
Mormor fick för sig att bygga nytt och då föll valet på ett ny toalett(skithus), jag, fick då i uppdrag att komma med ideér gjorde en snabb ritning i mitt husbyggarprogram(HomePro+), denna enkla ritning visade jag upp för henne och skithusbygget startade upp. Så här kommer några bilder..

Som allt annat så börjar de stommen:
WP_20160223_11_10_30_Pro.webp

WP_20160223_11_11_28_Pro.webp

WP_20160223_15_28_41_Pro.webp

WP_20160223_15_36_52_Pro.webp

WP_20160224_15_10_20_Pro.webp

Blir det ett dass med klass eller enbart ett standardhål?
Personligen vill jag ju ha ett craproom med klass, vilket innebär riktig stol och bra dusch, ett handfat att vaska händer efter väl utfört arbete på tankestolen.
Så man får se när man är tillbaka om jobbet är slutfört eller om man ska få inreda det sista själv till eget behag??

Så nästa steg i utvecklingen av ett skithus, val av kakel & klinkers:

De två första bilderna är valet som frun & jag gjorde till vårt utrymme..
WP_20160306_09_16_49_Pro.webp

Den grå till golv och den vita till väggar..

WP_20160306_09_17_49_Pro.webp

Mormors val gick lite åt det andra hållet i sin del av "Skithuset"
WP_20160306_09_16_27_Pro.webp

En ganska ljus violett kakelfärgad på väggen, men golvet får en utomhus klinker i hennes del..

WP_20160306_09_17_04_Pro.webp

Då kommer vi till slutet på de bilder som jag har för tillfället tagit, får väl tjata på frun om att skicka fler:
:eek::D:eek:

Här har äntligen skittunnorna kommit i marken en för varje toalett..

WP_20160306_09_15_30_Pro.webp

Fick el. hann se när våra kakelplattor kom upp på väggen
WP_20160310_15_00_17_Pro.webp

Och själv gjorde den första VVS installationen i den del som blir vårt blivande utrymmet att vila arslet på eller skölja av sig dammet efter en varm dag i LOS..

WP_20160313_14_49_36_Pro.webp

På håll så ser det ju inte så illa ut i alla fall..

WP_20160306_09_19_14_Pro.webp

Hur fungerar det med skittunnor i Thailand? Åker allt bös och vatten ned i tunnan eller rinner vattnet vidare? Hur mycket rymmer varje tunna?

Allt som tillverkas i toaletten åker tunnan (2m3) den har ett överflödesrör och när det svämmar över är det dags att tömma skittunnan.
Dusch & handfat rinner ut i diket och återgår till naturen.

Nu kanske ni undrar varför det byggs ett nytt skithus, för det finns ju redan ett, men det ska byggas om till diskutrymme. orsaken är att alla köksredskap diskas på utsidan av huset, har några bilder.
Och tillagningen av mat skall också flyttas om inne i huset.

Gamla duschplatsen:

WP_20160223_11_37_01_Pro.webp

Och här är vattenreservoaren med skitstolen brevid:

WP_20160223_11_36_50_Pro.webp

Allt detta ska rivas ut och ställas i ordning igen med bänkar och diskhoar för att kunna diska alla tallrikar, bestik och annat man använder i köket(som också ska ändras och byggas om)för matlagning..

WP_20160223_11_36_33_Pro.webp

Blir ju kanon, vi byggde nytt badrum senast så jag får la fixa till det sista när vi kommer ner för hann inte bli helt färdig (går dock andända).
Dock hoppade vi inbyggd cistern och kör med plasttunna/or istället.

Får en sluträkning av mormor när allt är klart, så jag kan inte säga ett slutpris på bygget och jag behöver inte oroa mig att bli skinnad på en jäkla massa Bath.
Mormor, är snålare och håller i stålarna hårdare än mig
Vi köpte ett färdigt dass hus i liknande storlek som stod på betongplatta var med riktig dusch, rövdusch, riktig toalett och handfat, kaklat och färdigt för att bara koppla in vatten och 2 cement avlopp tunnor.
Gick på 30.000 bath har jag för mig levererat ställt på plats och installerat.

Ok! Då kommer det en fortsättning på skithusbygget, har just fått några bilder från frun och genast hittar jag ett fel som byggarna har gjort, när man inte är där och ser över på vad de gör eller rättare sagt övervakar bygget så går det åt helvete direkt. Ni, får ursäkta bildkvaliteten på vissa bilder frugan är ingen stjärnfotograf..

Ska inte klaga över thais färgval på ytterväggarna:
4138261810075.webp

Ser attans bra ut:
4138266803954.webp

Tankestolen på plats, här ska många ideér tillverkas:
4138269684386.webp

Duschhörnan blev över förväntan snygg:
4138273810551.webp

Och vattenreservoaren, som snart skall fyllas, blev jäkligt snygg helkaklad:
4138277169272.webp

Nu, kanske helhets bilden inte blev så skärpt p.g.a. fruns kamerahandling..
4138285673497.webp

But you get the picture!!
Vad min & fruns vilja har varit i skapandet av ett nytt SH i LOS..

Och nu till er andra att hitta felet i någon utav bilderna, krav: 1. tala om vilken bild(typ - bild nr: 5) 2. Förklara felet.

Lycka till! Ni vet först till kvarn får äran..

Jo-Be

Senast ändrad:
Jag tänkte!
För att hålla denna tråd livlig, så vill jag att den inte bara ska behandla toaletter och hur de kommer till, utan även fel och brister som uppkommer p.g.a. inkompetens hos personalen inom husbyggnation och annat är relaterat till detta.
Vi alla, som någon gång har börjat med ett projekt, har upplevt någon slags frustration inom detta fack, oavsett om man är nybörjare el. erfaren hantverkare från LOC. Visst! I grund och botten, handlar det säkert om olika byggnadskrav i emotsatt vad vi har i LOC och Europa, men jag känner att Thailand börjar komma i kapp och om inte redan gått om i standard.

Vad har ni här på TS att säga om klumpiga hantverkare och inkompetenta byggherrar i LOS ??

Vi har ett liknande skithus på svärföräldrarnas tomt i byn. Väldigt praktiskt och behändigt. I det nya huset i Khon Kaen skall vi ha tre dass inomhus så där behövs inget utedass.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp