Shopping i Thailand stark krona svag baht.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

anonymous

Gäst
Billigt att handla i Thailand nu till och med en del av elektroniken har blivit billig pga den svaga bathen och starka kronan.

Farsan var och kollade på Tuk Com i Pattaya, priset på den kamera jag var intresserad av 43000 baht.
I Norge hittade jag den för 8490 kr på Elkjöp (Elgiganten) och kursen mot norska kronan var 5.44, Elgiganten Sverige 9000 kr nu, så 3000 bahts pris-skillnad.
För 1 år sen när jag köpte min förra kamera i Thailand var det motsatt.
Tur jag bad farsan kolla för hade tänkt köpa den i Norge nu.
På elgiganten i Norge fanns den inte i varuhus så var beställningsvara och i vanlig kamera-affär gick samma kamera på 10 000 Nok bara för kamerahuset, 54000 baht så nu är det köpläge i Thailand.

Sett att priser på Playstation är inte skyhöga längre den nya PS4 ligger lite under prisnivån i Europa, för 2 år sen när jag kollade på PS3 i Pattaya och Bangkok så låg det på 3 gngr priset mot Sverige.
Var väl lyxvaror då svårt att hitta i butikerna med, trots att den funnits flera år på marknaden.
Nu finns PS4 att hitta i flertalet affärer i Pattaya, marknaden har kanske blivit mer intressant här nu när fler Thai börjar få pengar och råd med dessa varor.

Samsung 85" för lite över 1 million baht fanns det på Central festival, utbudet på TV apparater har klart förbättrats mot för ett par år sen, då dem som fanns att få i Thailand oftast var av utgången modell i Sverige.
Fanns riktigt bra utbud på tv apparater och surrond ljud i den stora elektronik affären inne på Festival glömmer av vad den heter, ligger en likadan butik vid Foodland kan jämföras med Elgiganten, SIBA, mediamarkt etc. Prisnivån jämförbar med Sverige lite billigare nu pga. växelkursen.

Datorer fortsatt hopplöst att få senaste Laptop, kan säkert beställa delar och bygga ihop dig en bra stationär men dom färdig ihop-plockade var ren skit.
Åkte runt en hel dag bland olika kända datoraffärer i Pattaya.
kraftfullaste laptop jag hittade i Pattaya var modell ny i Sverige för ett år sen.
Dom flesta fanns inte ens på marknaden längre i Sverige när jag kollade på nätet. Den jag köpte låg på samma prisnivå som i Sverige 50000 baht, var ny i Sverige för ett år sen, den kraftfullaste laptop med dubbla grafikkort jag kunde hitta i Pattaya, så på datorer har dom en bit att gå än.

Kläder kan jag ju rekomendera detta ställe som en polare rekomenderade för mig sist.
Här hittar ni märkeskläder, skor etc. som passar vårat klimat i Sverige, billigt billigt, men dyrt för Thai.
Även kläder som passar Thaiklimatet låg massor av butiker där, men nytt för mig kände inte till det innan och mistänker att det är fler som missat för det var relativt tomt jämfört med dom andra shoppingmallen. Ligger vid Tesco Lotus där The Prasit och Sukhumwit går ihop. Alla butiker är sk. Outlets.

http://www.farangfriendly.com/export-shop-outlet-mall

Så nu har man fördrivit tiden lite, 15 timmar till avmönstring och jag är klar med allt och redo att gå av, så nu skall bara resten av tiden fördrivas, risk att det kan bli ett och annat inlägg ;)

Hämtade min nya dator idag, har 3st laptops så det blev en egen komponerad stationär, inte det värsta av allt men betydligt mer kräm än en vass laptop. I7 cpu med integrerad grafik på kortet och stöd för 3 monitorer, 3st 23" så man slipper växla fönster när man jobbar. Det svåra var å få datorfirman att fatta att jag ville ha tysta komponenter, hatar datorer som låter. Till slut lyckades vi hitta en tyst psu och en tyst cpu kylare, va först inne på en fläktlös cpu kylare, kör det i Svedala och den datorn hörs inte att den e igång, men kanske inte e så smart här nere, kör ju inte alltid med ac på kontoret. Iaf blev det en tyst å snabb maskin å nu går väl helgen till div installation å konfig :)

En kompis i Pattaya sa att det går att få tag på dom senaste datorerna i Thailand med men då får man åka till Bangkok och Pantip Plaza finns inte i Pattaya.

Köpte en Apple imac 21,5", kostade 13000:-kr,(c:a 65000bath)(Nettonet) funkar bra men annat operativ än Windows
Finns väl knappast i Pattaya.

20140226_124633.webp

Jo det finns att köpa i Central Festival, kanske på Tuk com också kommer inte ihåg.

Bra tråd du startade Jonas :thumbsup:
Egentligen självklart att det blir billigare i dagsläget men en sån dom jag tar bara tänkt på hotel och den typen av saker.

Jag är ju ute efter lite elektronik som Xbox bl.a. Ska inhandlas i juni om jag hittar i Phuket.
Guld inhandlades till mig i dec, men kom på att det är ju födelsedagar, konfirmationer, studenter mm så guld är ju en bra sak att köpa.
Då menar jag ju inte att köpa stora smycken på 4-8 bath/ st, utan mer dom små nätta halsbanden/ örhängen/armband för ca 1-5000 B/st.
( Eller billigare)

Vet inte om xbox är zonlåst kolla upp det innan, PS1 & 2 var zonlåsta på spel, PS3 är regionsfri när det gäller spel men låst när det gäller filmer skulle kolla film inköpt i Thailand på min ps3 inköpt i Sverige och det gick inte fel region. Men som sagt inga problem med spel det kan jag spela inköpta från alla delar av världen. Står på nätet att xbox one är regionsfri så är det den du skall köpa funkar den med spel i Sverige.

Är ju en del man kan tjäna på att passa på och handla när man är nere datorn och kameran tex. blir 1400 kr billigare ihop än om jag handlat dom i Sverige.

Man ska ha det här med garanti i åtanke spec när man köper elektronik. I vilket land kommer prylen att användas...

Sen kan man väl begära tillbaks pengar på flygplatsen, skatten på varan? För dom frågade mig om jag ville ha kvitto på datorn för att få tillbaks när jag lämnade landet. Har inte testat det glömde sist. Eller har jag missuppfattat det, har ju dom ställen med blå skyltar står någonting royal och duty free där man kan lämna in kvitto och få tillbaks efter man checkat in om jag fått för mig rätt.

"Jonas " sa:
Sen kan man väl begära tillbaks pengar på flygplatsen, skatten på varan? För dom frågade mig om jag ville ha kvitto på datorn för att få tillbaks när jag lämnade landet. Har inte testat det glömde sist. Eller har jag missuppfattat det, har ju dom ställen med blå skyltar står någonting royal och duty free där man kan lämna in kvitto och få tillbaks efter man checkat in om jag fått för mig rätt.
Jo det där stämmer, man får momsen tillbaka.
Har inte forskat så noga men har hört att det går att utnyttja det där även om man inte lämnar landet med varan.

Undra vad dom säger om jag kommer med ett kvitto på motorbiken ;)
Får börja ta med mig mina kvitton på elektronik jag köper varje gng jag lämnar landet.

Ok. Jag tycker mig alltid hitta värstingdatorer på pantip i Bkk. Sådana laptop som ännu inte kommit ut i Sverige. Flera modeller kommer hellre aldrig ut i Sverige för de är för dyra. Men då pratar vi om datorer från 15000 upp.
Ang. Momsåterbäring skall man fylla i ett formulär i butiken. Det är inte överallt man kan göra det. Därför lönar det sig att köpa av en stor datorkedja än från mustafas. Du får då tillbaka 7% och det blir då bra mycket billigare än Sverige och Mustafa.

Ja som jag skrev tidigare på Panthip kan du finna det senaste.

Men service och transporter brukat vara rätt bra i Thailand, vet man vad man vill ha går till sin lokala datorhandlare i stan nära byn, beställer på morgonen så är chansen stor att du har den levererad från Bangkok på eftermiddan.

Beställde min med egen valda komponenter och efter 2 dagar var den färdig byggd. Hade väl kunnat bygga ihop den själv men dom tog inte en baht extra för det och gjorde ett snyggt jobb. Håller precis på och installerar windows nu, den är precis så tyst som jag hoppades på, bara dvd:n som hörs :D

Nog lär det bli shopping i sommar, speciellt kläder. Inte i Bangkok men väl i Udon Thani och på Pratunam i Khon Kaen. Där kan man verkligen göra fynd. Mycket pengar att spara när man har tre barn. Så väskorna lär inte fyllas enbart av mat när vi reser tillbaka.

Nu kan man bara hoppas att kursen håller sig eller blir än bättre. ::)

Vet jag inte hur prisläget är i Udon Thani men marknaderna i Bangkok och Pattaya är billigare än det var i Lomsak, lite större konkurens. Sist jag var på marknaden i Pattaya var det en som sålde t-shirts 150 baht, calvin klein, diesel, Lonsdale ja dem vanliga kopiorna. Xl sålde hon för 100 baht.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp