Nybörjarbyggare i Thailand

N

Nanli

Gäst
Jag ämnar att bygga ett hus i Pathum Thani.
Det ska byggas på pålar för att skapa ett skuggigt utrymme under, i thaistil för att tillfredsställa hustruns önskningar.
Jag har gjort en planskiss men är osäker på am jag ska bygga i lättbetong eller i trä med isolering.
Det senare innebär att diffusionsspärren borde läggas på utsidan, inte insidan som är brukligt i Norden.
Vad är er mening?

Jag har bara ett råd. Se till att termitsäkra huset, impregnera eller använd trä som dom små bestarna inte gillar. Vårt första hus blev uppätet och vi blev tvungna att riva det (skall tillägga att det köptes i andra hand). Av skadan blir man vis heter det, nu bygger vi i betong och sten, absolut inga bärande trädetaljer.

Är du själv kunnig i hur ett hus ska byggas? Kommer du vara på plats och överse bygget?

Jag är nog hyggligt kunnig när det gäller att bygga i Sverige men ej i Thailand.
Har jobbat i byggsektorn sedan 1967. Lättbetong är mitt favoritmaterial men är öppen för förslag och synpunkter

Jag är nog hyggligt kunnig när det gäller att bygga i Sverige men ej i Thailand.
Har jobbat i byggsektorn sedan 1967. Lättbetong är mitt favoritmaterial men är öppen för förslag och synpunkter
Kan du vara här och överse och styra upp bygget så blir det nog bra, lättbetong är både billigt och äckligt enligt termiterna så kör på det, dubbla väggar med luftspalt i mellan.

Kan du vara här och överse och styra upp bygget så blir det nog bra, lättbetong är både billigt och äckligt enligt termiterna så kör på det, dubbla väggar med luftspalt i mellan.

Den lätt betong jag sett här i Waeng Noi, var långt ifrån billig. Det vi bestämde oss för var dubbla väggar med 38mm frigolit emellan. Hyggligt billigt och bör vara tillräckligt isolerande. Dom fasader som vetter direkt mot sittplatsen skall dessutom få en ytterpanel, för att inte stråla ut värme på oss om kvällen. Och stenborden utgår, det skall vara trä.

Jag såg exempel på olika isolerade väggar på en byggmarknad i Pathum Thani. En med en reflekterande folie som verkade vara kanon

Den lätt betong jag sett här i Waeng Noi, var långt ifrån billig. Det vi bestämde oss för var dubbla väggar med 38mm frigolit emellan. Hyggligt billigt och bör vara tillräckligt isolerande. Dom fasader som vetter direkt mot sittplatsen skall dessutom få en ytterpanel, för att inte stråla ut värme på oss om kvällen. Och stenborden utgår, det skall vara trä.

Jag har funderingar på att välja frigolit eller liknade i Thailand, men i Sverige har det ibland varit problem med att myror har bosatt sig i frigoliten så att den har fallit sönder. Har du sett några sådana problem med din isolering?

Det har jag ju inte, förstås, eftersom bygget inte kommit så långt. Jag har också funderat över detta men kommit fram till att vi får hålla efter myrorna och det är ingen totalkatastrof om dom gnager lite på frigoliten, luftspalten i väggen ger rätt hygglig isolering ändå. Ev skall vi försöka få tag på borax och spruta innersidan av väggarna med det. Borax är ofarligt, men avskys av de flesta insekter.

Vi har ett enkelt stenvägg fast vi har ett stort hus.
Tegel som ökats på åt båda hållen med cement.
Fungerar det också.
AC går nästan bara på natten och undrar givetvis hur stort skillnaden skulle bli med isolerad?
Rejäl tak så där kommer det inte in så mycket värme.
Lättbetong alla gånger före trä skulle jag föreslå om det inte blir dyrare trä som står emot insekter.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp