A
Anonymius
Gäst
Fast den kärringen är inte riktigt funtad enligt mig. Hon vägrar se vad som händer omkring henne.
http://www.kostdoktorn.se/hellenius-och-skramselpropagandan-om-hjartsjukdom
Ja, vad jag egentligen är ute efter är att som västerlänning gärna låter sig duperas av det fantastiska när det gäller exotiska länder och att allt är så nyttigt och människorna är de friskaste i världen osv.
Om det nu hade varit så skulle inte sjukhusen i t e x Thailand vara överfulla med människor. Vad jag mer är ute efter är att inget är farligt, utan måtta och framförallt variation.
Maten i Asien generellt är ju väldigt enformig, ris 5 gånger om dagen, därför är ju diabetes en folksjukdom där. Vi i västvärlden har ju mycket mer varierad mat och har ju därför större möjligheter till att äta bättre.
Använder själv kokos, jättebra att steka i då jag vill ha extra frasiga yta, kanon för huden och gott samt innehåller en del bra saker som Laurinsyra och kaprylsyra, men då skall det inte vara deodoriserad (kokossmaken borttagen) utan kallpressad så att det är naturligt samt smakar kokos och inga flytande kokosoljor för de är ju förstörda redan. Jag köper Kung Markattas.
Sen har jag ingen direkt känsla av att man äter mycket kokos mer än i södra delarna då, ser nästan aldrig folk som äter mat med kokos i mer än då Bua Loy och Ruam Mit och liknande.
Men att kokos innehåller nästan 90 % mättat fett är ju sant, men de som förespråkar kokos som en hälsobringare menar att detta mättat fett bryter kroppen medan andra menar att det är samma ohälsosamma fett som i margarin och som inte bryts ner utan lagras i kroppen, ja, jag för min del bryr mig inte, jag tror fortfarande på en frisk hjärna och omväxlande och varierad mat samt naturlig mat och mindre processad mat och kokos ger ju en frisk hjärna säger de som vet, alltså det finns ämnen i kokos som påverkar hjärnan på ett positivt sätt, bland annat skall det ju ha bra effekt för Alzheimerpatienter.
Själv äter jag aldrig processad mat, bara färsk oförfalskad mat. Sen ett litet påpekande angående Nam Falangs inlägg om Olivolja att den inte tål att hettas upp, det är precis tvärtom, då det finns höga halter av E-vitamin som skyddar, rapsolja t ex som väl är den vanligaste oljan vi använder till stekning tål upphettning sämre än Olivolja. Italienarna använder ju bara Olivolja vid stekning t ex.
Kokosolja tål ju höga temperaturer och förstörs inte vid upphettning då den inte härdar vid upphettning som andra oljor.
Alternativet till dessa oljor är faktiskt äkta smör, har samma egenskaper vid upphettning det härdar inte. Så egentligen är äkta smör det absolut bästa alternativet när man vill steka, men å andra sidan bränner det fort.
Jag själv blandar olivolja och smör när jag steker!
Vad jag är ute efter är att dämpa den alltid överdrivna tron på alla dessa exotiska saker som skall revolutionera vår hälsa och vårt liv, du behöver bara gå runt knuten utanför där du bor så finns massor av örter och andra ätbara saker som har minst lika stora hälsobringande effekter som något exotiskt, det är bara det att vi inte har kunskap om det och inte vet, utan vi åker 800 mil till andra sidan jordklotet och hittar undergörare.