Min lilla roadtrip (bilresa i Thailand)

P

Pjodd

Gäst
Då bär det av imorgon:).
Brorsan och hans tjej impulsköpte flygbiljetter till Bkk. Dom landar i kväll med tomma resväskor och kommer spendera morgondagen med att fylla upp dom.

Vi börjar här i Kalasin vid 8-tiden och lunkar ner till Bkk med en del stopp längs vägen. Ett garanterat stopp blir vid outleten norr om Saraburi. En massa butiker i ett vackert område, som att vara i ett sydeuropeisk land. De flesta märkena finns här och alla plagg är märkta med en prislapp så det är inga godtyckliga priser här, och därmed riktigt billigt. Rekomenderar ett stopp här om ngn är på sträckan Saraburi-Korat.
Möta brorsan i Bkk, därefter kör vi ner till Ao Manao som första övernattning, spenderar dagen där och på kvällen vidare till Krabi, Phuket eller nått. Vidare resväg är inte bestämd.
På söndag skiljs vi åt för tanten har konferans mån-tis i Loei. En stad som jag tidigare bara passerat men nu kan utforska lite på egen hand.

Kan bli att vi hamnar lite i bilsnacksträsket i tråden;), jag älskar (ja, det var kanske till att ta i, men iaf gillar) att köra bil i Thailand. Inte den dagliga körningen, utan roadtriarna. Bilisterna kör inte som dårar, dom kör som alla andra som inte har ett körkort eller köpt sig ett:). Deras oförmåga att kunna planera körningen ser jag som en utmaning och sport, men jag vet att jag är lite knepig på vissa saker:) Det som ligger mig i fatet är att tjejen ska med, hon tillåter mig inte att köra om på insidan när det är en tvåfilig väg:( men däremot så är det helt ok blinka, tuta och på gränsen till att knuffa bort framförvarande bil som segar sig i högerfilen:eek: "Dom ska lära sig att inte köra sakta där"...
Hon börjar sakta förstå att det blir säkrare att köra om på insidan än att ligga cm nära bilen framför. Sakta men säkert så har jag börjat få köra mer på mitt vis:nod:. Men när det blir tre eller fler filer så kan jag tryggt leva ut mina lustar. Roligast där är när man hittar ngn annan som håller mina 120-130 där jag låter honom köra framför mig. Trixet här är att köra om honom utan att öka farten. Det görs genom att byta till filer som inte har LGF (långsamtgående fordon;)) och på det viset "förnedra" personen i sin svindyra bil:laugh:. Det brukar oftast resultera i att min nyfunna vän på vägen vill vill visa att hans bil är mycket snabbare än "den där jäkla Toyotan", så han stampar platta i mattan. Jag ser att han kommer och som sann gentleman så byter jag fil och släpper förbi honom, för att stunden senare köra om honom igen:). Inte allt för sällan så sker det till vänster om en lastbil i första filen och då gäller det att snabbt byta 4filer till höger så han får syn på mig igen:cool:.
Men det tar på krafterna, hjärnan är helt slut efter ett antal timmars körning och ständigt analyserande men kul är det, jäkligt kul.

Ett varningens ord här är på sin plats. KÖR INTE SÅ!!! Absolut inte om du är en som bara pendlar till jobb varje dag och definitivt inte om du inte har erfarenhet i thaitrafiken!
Jag påstår inte att jag är duktig eller bäst, den som tänker så hamnar snabbt i en otrevlig situation.
120 låter kanske inte snabbt men i denna trafiken blir man sällan omkörd.

Att inte stanna för en polis vid hastighetskontroll kostar 500 Baht extra när brevet med foto kommer i brevlådan:) 128km/h var jag klockad på. Vet inte hur fort man fick köra men det var ingen motorväg.
Att köra om på insidan kostar 200 Baht. Jag är osäker på om det gäller för hela dagen, samma som när man blir tagen utan hjälm på moppen, man bara visar kvittot att man betalat redan om man blir stoppad en gång till samma dag. Det funkar så iaf med om man saknar skattekvittot, bara att visa böteslappen igen (egen erfarenhet;))

Att det "alltid är farangens fel" vid en olycka tror jag är en stenbordskröna. Det är så många detaljer som inte kommer fram och det är så lätt att kläcka ur sig detta. Försäkringsbolagen kräver internationellt körkort. Har man inte det så får man vackert pynta. Att vara på fyllan i en olycka även om man själv inte orsakat den är inte heller billigt. Ngn som har en EGEN erfarenhet får jättegärna flika in.

Ni behöver inte berätta hur dum i huvudet jag är som kör så, det vet jag redan:D

YES!!!
Uppsatsen klar som ska lämnas in senast söndag, hade en räkning som skräpade också betald så nu får man lite semestervibbar. Inga måsten i en veckas tid:). Första semesterchangen är upphälld

Då bär det av imorgon:).
Brorsan och hans tjej impulsköpte flygbiljetter till Bkk. Dom landar i kväll med tomma resväskor och kommer spendera morgondagen med att fylla upp dom.

Vi börjar här i Kalasin vid 8-tiden och lunkar ner till Bkk med en del stopp längs vägen. Ett garanterat stopp blir vid outleten norr om Saraburi. En massa butiker i ett vackert område, som att vara i ett sydeuropeisk land. De flesta märkena finns här och alla plagg är märkta med en prislapp så det är inga godtyckliga priser här, och därmed riktigt billigt. Rekomenderar ett stopp här om ngn är på sträckan Saraburi-Korat.
Möta brorsan i Bkk, därefter kör vi ner till Ao Manao som första övernattning, spenderar dagen där och på kvällen vidare till Krabi, Phuket eller nått. Vidare resväg är inte bestämd.
På söndag skiljs vi åt för tanten har konferans mån-tis i Loei. En stad som jag tidigare bara passerat men nu kan utforska lite på egen hand.

Kan bli att vi hamnar lite i bilsnacksträsket i tråden;), jag älskar (ja, det var kanske till att ta i, men iaf gillar) att köra bil i Thailand. Inte den dagliga körningen, utan roadtriarna. Bilisterna kör inte som dårar, dom kör som alla andra som inte har ett körkort eller köpt sig ett:). Deras oförmåga att kunna planera körningen ser jag som en utmaning och sport, men jag vet att jag är lite knepig på vissa saker:) Det som ligger mig i fatet är att tjejen ska med, hon tillåter mig inte att köra om på insidan när det är en tvåfilig väg:( men däremot så är det helt ok blinka, tuta och på gränsen till att knuffa bort framförvarande bil som segar sig i högerfilen:eek: "Dom ska lära sig att inte köra sakta där"...
Hon börjar sakta förstå att det blir säkrare att köra om på insidan än att ligga cm nära bilen framför. Sakta men säkert så har jag börjat få köra mer på mitt vis:nod:. Men när det blir tre eller fler filer så kan jag tryggt leva ut mina lustar. Roligast där är när man hittar ngn annan som håller mina 120-130 där jag låter honom köra framför mig. Trixet här är att köra om honom utan att öka farten. Det görs genom att byta till filer som inte har LGF (långsamtgående fordon;)) och på det viset "förnedra" personen i sin svindyra bil[emoji23]. Det brukar oftast resultera i att min nyfunna vän på vägen vill vill visa att hans bil är mycket snabbare än "den där jäkla Toyotan", så han stampar platta i mattan. Jag ser att han kommer och som sann gentleman så byter jag fil och släpper förbi honom, för att stunden senare köra om honom igen:). Inte allt för sällan så sker det till vänster om en lastbil i första filen och då gäller det att snabbt byta 4filer till höger så han får syn på mig igen:cool:.
Men det tar på krafterna, hjärnan är helt slut efter ett antal timmars körning och ständigt analyserande men kul är det, jäkligt kul.

Ett varningens ord här är på sin plats. KÖR INTE SÅ!!! Absolut inte om du är en som bara pendlar till jobb varje dag och definitivt inte om du inte har erfarenhet i thaitrafiken!
Jag påstår inte att jag är duktig eller bäst, den som tänker så hamnar snabbt i en otrevlig situation.
120 låter kanske inte snabbt men i denna trafiken blir man sällan omkörd.

Att inte stanna för en polis vid hastighetskontroll kostar 500 Baht extra när brevet med foto kommer i brevlådan:) 128km/h var jag klockad på. Vet inte hur fort man fick köra men det var ingen motorväg.
Att köra om på insidan kostar 200 Baht. Jag är osäker på om det gäller för hela dagen, samma som när man blir tagen utan hjälm på moppen, man bara visar kvittot att man betalat redan om man blir stoppad en gång till samma dag. Det funkar så iaf med om man saknar skattekvittot, bara att visa böteslappen igen (egen erfarenhet;))

Att det "alltid är farangens fel" vid en olycka tror jag är en stenbordskröna. Det är så många detaljer som inte kommer fram och det är så lätt att kläcka ur sig detta. Försäkringsbolagen kräver internationellt körkort. Har man inte det så får man vackert pynta. Att vara på fyllan i en olycka även om man själv inte orsakat den är inte heller billigt. Ngn som har en EGEN erfarenhet får jättegärna flika in.

Ni behöver inte berätta hur dum i huvudet jag är som kör så, det vet jag redan:D
Jag kör på liknande sätt ibland ... när min fru slumrar till sen får jag inte det mer.

Angående att vara onykter lyckades min frus bror att kvaddad sin nästan nya bil när han skulle åka hem onykter.

Polisen kom och brossan ville ju inte att det skulle komma fram att han var full för då skulle ju inte försäkringen gälla.

Det kostade 10 000 för att polisen skulle intyga motsatsen.

Min fru skällde ut honom efter noter, sa att hon bryr sig inte om han dött men han har en dotter som behöver sin far och andra oskyldiga kunde dött.

Han förstod och lovade att inte köra onykter mer ... vi får väl se.

Trevlig tråd.. Angående outletten norr om Saraburi hur långt norrut namn på byn . Kommer där igenom någon gång per år kommer förbi nu i feb så skulle vara trevligt med ett stopp där. Skall bli intressant med tycke om Ao Manao tänkte stanna till där i början på mars när vi drar ner till Phuket..

Jag ska lägga upp lite bilder från outleten, bland annat på tavlan som visar alla märken som finns. Kommer man söderifrån så ligger det på höger sida . Det finns en u-turn ngn km längre fram. Det är nästan lite svårt att missa det då det ligger intill vägen och med en skylt... Du får se bilderna;) Kan iof även ta en skärmdump också från mobilens gps så får man ett hum om var det ligger.

Sen finns den där sjön på vänster sida (när man kör norrut) innan Korat. Verkar mysigt som ett matstopp men vi stannar inte där när vi kör söderut (undviker att göra dessa u-turns), och på hemvägen så har vi alltid varit sena på det. Men en vacker dag...

Kommer rapport från Ao Manao;)

Sen middag med barnen (som inte följer med på resan)
Vi var hungriga så bilden blev tagen lite sent, men gissa vad vi åt?
300 Baht gick det på:)

image.webp

Kom fram vid midnatt efter ett längre stopp i Bkk. Det började regna strax efter Bkk så det drog ner hastigheten. Vägarna blir snorhala med de första dropparna. 3 olyckor såg vi. En minibuss låg på sidan, sedan en seriekrock och därefter en lastbil med trailer som oxå låg på sidan med fler bilar inblandade.

Återkommer lite senare med mer om resan:)

Vi kollade med 3 hotell på strandvägen men allt fullbokat så vi tog på parallellgatan. Detta är i byn strax norr om Ao Manao

Trevlig tråd, kul att få vara med tackar!

Precis som @Nils G skriver skall det fungera att ladda upp flera bilder om man gör så, men internetuppkopplingen begränsar kanske?

image.webp
image.webp
Ok, bilder från Ao Manao. Helt ok med lite öde strand som jag älskar, men som vanligt när jag är på denna kusten så blåser det en hel del. Så nu har jag bestämt mig för att hålla mig till stränder som är på västsidan då dessa är överlägset bättre i min statistik av lugnt badvänligt turkost vatten.

Vackert? Ja, men jag börjar bli kräsen:/.
När ni kör dit så gör inte som jag! Det är ett militärt område så håller till körbanan! Jag svängde undan för en färrist men då blåstes en visselpipa. Det var ingen färrist utan ngt liknande som hade kameror som filmade så vi inte hade bomber under bilen hehe. Tur jag stannade annars hade väl lite bly flygit i luften. Vågade inte fota efter det när vi körde över en landningsbana:)

Håll till godo;)

Vi beställde lite mat via roomservice. Sjukt god grillad fisk i en fantastisk sås, stekt ris i en ananas, grillad kyckling i om än godare sås, skaldjurssallad o ngt till. Detta på resortens restaurang som brukar betyda - dyrt. Gissa om vi blev paffa när notan kom på hela 800 Baht;). Som gratis juh.
Vi har rummet utanför poolen och där åt vi. Den andra bilden är när vi ätit klart men vill visa vyn vid poolen

image.webp

image.webp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp