Lite om hur och varför man fastnade för Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Min nuvarande fru och jag åkte till Thailand första gången 2001. detta efter hon skrapat fram 100,000:- på en trisslott.
Jag hade varit i Thailand tidigare ett par gånger. Bangkok 1978, Phuket 1989, och Phuket då var ju i startgroparna och helt underbart.
Vi bokade en resa till Phuket i två veckor och detta var väl helt underbart. Även om Phuket nu var rena Mallorca. Alltså mer svenskar än på Kiviks marknad.
I samband med att man skulle 50 år (2006) så funderande man på att åter igen ta en resa. Men denna gången ville vi undvika de större turistorterna. Vi letade efter resor och fann att smartast är nog att bara boka biljett och hyra bostad privat eller på plats. På Blocket såg vi en annons om Bungalow uthyres på Koh Phangan. Ägaren bodde bara cirka 60 km från oss så vi åkte dit och fastnade direkt. Han hade långtidshyrt en bungalow och tyckte det var onödigt att den var tom.
Vi bokade upp oss för februari 2007.
Allt frid och fröjd, man fyllde 50 i december och såg fram emot att få komma iväg från snö och kyla. Vi flög till Bangkok och vidare till Koh Samui för att sedan ta Hadrin Queen till Koh Phangan. Det blåste full storm och folk spydde runt om oss på båten. Kom fram ganska sent och tog en taxi till Ladas i på beach Surat thani. Väl där fick vi beskedet att just den bungalown vi hyrt var överbokad och det redan bodde folk där. Så hon hade gyrt en annan bungalow åt oss.
Trötta efter resan ville man inte bråka utan vi fick skjuts till huset och gjorde oss hemmastadda.
Ägaren (mr Thep) var en trevlig kille vars föräldrar bodde bakom de två bungalows han hade för uthyrning.
Vi trivdes jättebra i två veckor, till Lada kom upp och sa att nu var det ledigt hos henne och vi fick flytta. Sov dåligt på nya stället så dagen efter ringde jag till Thep och frågade om bungalown var ledig. Det var den och vi flyttade tillbaka och betalade honom för ytterliggare två veckor.
Här kunde äventyret slutat då vi sällan åker till samma ställe två gånger.
Juken 2007 tillbingade vi på Dominikanska republiken. Våren 2008 blev det Karibienkryssning och så lite Kreta på hösten.å när det var dags för semester 2009 bestämde vi att Koh Phangan var nog den bästa vintern vi haft på länge. Tog kontakt med Mr Thep och bokade två månader i samma bungalow. La in oim 60 dagars turistvisa och stack iväg januari 2009.
Helt underbart. De extra solstolar och borg vi löpt två år innan fanns kvar och bemötandet var som att komma hem.
Det blev två helt underbara månader och vi investerade i lite bättre standard på vårt boende.
Hösten 2010 bokade vi upp på tre månader och hade visa för 2*60 dagar.
När vi kom ner hängde våra kläder (nytvättade) i garderoben. Kaffebryggare och annat stod framme. Gungstolen på altanen. Ja det märktes knappt att vi varit borta.
Andra veckan där nere vann jag drygt 30.000 på V75 och vi bestämde att satsa det på vårat nya vinterhem. Gjorde upp en årshyra med mr Thep och började rusta upp det hela.
Byggde en liten köksträdgård med bambustaket och allt. Hade med mig lite frö till tomater och gurka (nya sorter) som man planterade.
Slängde ut den stora dubbelsängen och ersatte den med två bäddsoffor, ny bokhylla med platt tv.
I köket blev spis med dubbla brännare, ny kyl och frys, vattenkyl och ny diskbänk invändigt. Gillade inte att diska i hon utanför fönstret. Kopplade in varmvatten i duschen och skaffade bredband.
Allt var helt underbart och tiden gick allt för fort.
Så nu har våra kläder hängt där nere sedan mars och det är snart dags att åka ner igen. Denna gången med 3*60 dagars visa.
Flyger från köpenhamn den 19/10 och kommer inte tillbaka till Sverige förrän den 20/4. bara att hoppas att snön försvunnit.
Det blir två visaruns den första till Kuala Lumpur ett par dagar innan jul och sedan en vecka till Bali i februari.
Så nu vill bara att de sista 4 veckorna här ska gå fort.

"kentbra " sa:
Min nuvarande fru och jag åkte till Thailand första gången 2001. detta efter hon skrapat fram 100,000:- på en trisslott.
Jag hade varit i Thailand tidigare ett par gånger. Bangkok 1978, Phuket 1989, och Phuket då var ju i startgroparna och helt underbart.
Vi bokade en resa till Phuket i två veckor och detta var väl helt underbart. Även om Phuket nu var rena Mallorca. Alltså mer svenskar än på Kiviks marknad.
I samband med att man skulle 50 år (2006) så funderande man på att åter igen ta en resa. Men denna gången ville vi undvika de större turistorterna. Vi letade efter resor och fann att smartast är nog att bara boka biljett och hyra bostad privat eller på plats. På Blocket såg vi en annons om Bungalow uthyres på Koh Phangan. Ägaren bodde bara cirka 60 km från oss så vi åkte dit och fastnade direkt. Han hade långtidshyrt en bungalow och tyckte det var onödigt att den var tom.
Vi bokade upp oss för februari 2007.
Allt frid och fröjd, man fyllde 50 i december och såg fram emot att få komma iväg från snö och kyla. Vi flög till Bangkok och vidare till Koh Samui för att sedan ta Hadrin Queen till Koh Phangan. Det blåste full storm och folk spydde runt om oss på båten. Kom fram ganska sent och tog en taxi till Ladas i på beach Surat thani. Väl där fick vi beskedet att just den bungalown vi hyrt var överbokad och det redan bodde folk där. Så hon hade gyrt en annan bungalow åt oss.
Trötta efter resan ville man inte bråka utan vi fick skjuts till huset och gjorde oss hemmastadda.
Ägaren (mr Thep) var en trevlig kille vars föräldrar bodde bakom de två bungalows han hade för uthyrning.
Vi trivdes jättebra i två veckor, till Lada kom upp och sa att nu var det ledigt hos henne och vi fick flytta. Sov dåligt på nya stället så dagen efter ringde jag till Thep och frågade om bungalown var ledig. Det var den och vi flyttade tillbaka och betalade honom för ytterliggare två veckor.
Här kunde äventyret slutat då vi sällan åker till samma ställe två gånger.
Juken 2007 tillbingade vi på Dominikanska republiken. Våren 2008 blev det Karibienkryssning och så lite Kreta på hösten.å när det var dags för semester 2009 bestämde vi att Koh Phangan var nog den bästa vintern vi haft på länge. Tog kontakt med Mr Thep och bokade två månader i samma bungalow. La in oim 60 dagars turistvisa och stack iväg januari 2009.
Helt underbart. De extra solstolar och borg vi löpt två år innan fanns kvar och bemötandet var som att komma hem.
Det blev två helt underbara månader och vi investerade i lite bättre standard på vårt boende.
Hösten 2010 bokade vi upp på tre månader och hade visa för 2*60 dagar.
När vi kom ner hängde våra kläder (nytvättade) i garderoben. Kaffebryggare och annat stod framme. Gungstolen på altanen. Ja det märktes knappt att vi varit borta.
Andra veckan där nere vann jag drygt 30.000 på V75 och vi bestämde att satsa det på vårat nya vinterhem. Gjorde upp en årshyra med mr Thep och började rusta upp det hela.
Byggde en liten köksträdgård med bambustaket och allt. Hade med mig lite frö till tomater och gurka (nya sorter) som man planterade.
Slängde ut den stora dubbelsängen och ersatte den med två bäddsoffor, ny bokhylla med platt tv.
I köket blev spis med dubbla brännare, ny kyl och frys, vattenkyl och ny diskbänk invändigt. Gillade inte att diska i hon utanför fönstret. Kopplade in varmvatten i duschen och skaffade bredband.
Allt var helt underbart och tiden gick allt för fort.
Så nu har våra kläder hängt där nere sedan mars och det är snart dags att åka ner igen. Denna gången med 3*60 dagars visa.
Flyger från köpenhamn den 19/10 och kommer inte tillbaka till Sverige förrän den 20/4. bara att hoppas att snön försvunnit.
Det blir två visaruns den första till Kuala Lumpur ett par dagar innan jul och sedan en vecka till Bali i februari.
Så nu vill bara att de sista 4 veckorna här ska gå fort.

Varför använde ni inte de 130000 ni vunnit till att betala KF ?
Nu vet jag ju att Kronofogde tråden försvann i och med att vi bytte Webbhotell. Men du skrev ju att ni är skyldiga KF massa pengar.

Bara en stilla undran.

Som Sagt 100,000 hadde varit en droppe i havet.
Skulderna uppgår till över 5 miljoner och är sedan mitten av 70talet. Så kan du ju räkna ut räntan och omkostnader.
Hjälpte inte med att både aktiebolag och jag gjorde personlig konkurs.
Inkassobyråerna bara avvaktar.
Gjorde mig helt grön hos KF 2007 och det slutade med att 20 nya bara la in sina ärenden.
Hadde hoppats på att nya skuldsaneringslagen skulle bli något i still med Finlands.
Skulder äldre än 15 år driver inte Finska KF in längre.

Har försökt att komma överens med alla fordringsägare.
Men det är över 200 stycken så det går inte helt enkelt. De har fått massor av erbjudande från mig, men då inte alla accepterat detta, så har det varit meningslöst.

Även sökt skuldsanering men fått avslag.

Så i stort sett kan man säga att jag gav upp redan för 15 år sedan. Har provat att få hjälp med jämna mellanrum av den kommunala ekonomiska rådgivare som finns.

Men som han säger. Det hela bottnar i fel gjorda av konkursförrättaren 1977 och det verkar omöjligt att få till en ändring. Går ej att överklaga, då det så gammalt. Det mesta är preskriberat.
Bara skuldern som inte preskriberas.

Så man har hamnat i moment 22.

Nej, alla fordringsägare får nog nöja sig med att dela på den femhundring som KF kan dra från ens pension varje månad.

Skuldsanering hadde varit helt ok, men en snabbare lösning vore att rymma utomlands i 3 år.
Enligt lag måste fodringsägare skicka ut krav minst var tredje år.
Så om man inte fått ett krav på tre år kan man begära att skulden avskrivs. Allt enligt min ekonomiska rådgivare.

Så man får väl se hur man gör. Ska söka skuldsanering en gång till 2012.
Går inte den igenom så flyttar vi till Thailand men står skrivna i Sverige. All post till os i Sverige returneras till avsändaren. Efter 3 år så begär man avskrivning av skulderna då fodran ej bevakats.

Visst det är inte lätt för 2 pensionärer att leva på knappt 15.000:- i sammanlagd inkomst.
Men vi har klarat det och lyckats plocka undan till vinter i Thailand i ett par år nu.
15,000SEK i månaden är ju över 60,000 THB och det går ju att leva på i Thailand.

Nej, i år testar vi 6 månader, trivs vi så meddelar vi KF att vi flyttar utomlands men står skrivna på vår svenska adress.
Efter 3 år så får man se hur man gör. Man vet ju inte hur länge man lever, så varför oroa sig

Kent

Nä, det är som du säger, har man fastnat i ekkorhjulet så går det inte att att sej ur för egen maskin.
Om du inte själv klantade till det i samband med KK't så behöver du inte ha dåligt samvete över en så gammal skuld.
Stick och göm dej nånstans :D Jag ska inte skvallra ;D

Säga vad man vill om KF men här i Stockholm är dom trevliga som sjutton. Morsan lade näsan i vädret med en skatteskuld på 200 000:-.
Ringde dom och förklarade pensionär inga tillgångar. Nähä då skriver vi av det. Efter en koll av bankkonton.
Det känns skönt att dom inte stövlar hem till gamla och oroar dom i onödan.

Som sagt KF är inte så svåra att göra. Med kommer vart tredje år och dricker kaffe. Mycketr mer blir det inte de kan få.
De är ju helt insatta på ens situation.

Värst är ju alla inkasso byråer. Att de skickar krav är väl en sak, men numera ringer de på både kvällar och helger.

Nä, det lutar åt att sätta sig i Thailand 3 år. Låta all post som kommer till adressen i Sverige, gå i retur, och sedan begära avskrivning.

Den bråkdel som ligger aktivt hos KF får man väl göra upp med.

Det är nog bara att låta samvetet styra.
Blir det i så fall Koh Phangan som blir hemmet??
Är det den ön som ligger vid Ko Samui?

Stämmer Rolf, Koh Phangan är ön utanför Koh Samui.
Här är det mycket billigare att bo och äta än på Samui eller Phuket.
Koh Phangan är ju mest känt för Full Moon Parties och det är mest backpackers som kommer hit.
Allt festande är på södra delen av ön och norr om staden Thong Sala är det lugnt.
Så här lär man tillbringa ännu en vinter. Odlar lite blommor och skickar lite frö och sticklingar till Sverige. Mest för att hålla sig sysselsatt. Odlar även lite udda Tomater och Gurka. Gjorde succe förra vintern.

Som du skriver G>unnararg. Inte blir det mycket kvar när KF dragit sitt.
Men som sagt boendet är betalt och knappt 15,00 SEWK blir det kvar utav frugans och min pension varje månad. Cirka 4,000:- går till banklån, försäkringar och kostnader och huset i sverige.
Så det blir närmare 50,000 THB till matpengar här i Thailand.
Det räcker lätt. Spenderar knappt 1,000 THB om dagen i mat och taxi här. Så det blir några Bath över till nöjen.

Och det där med SAMVETE, tar väl ingen med sig till Thailand.
Baka bröd på det Vetet, den som kan.

Varför en annan fastnade för thailand ? så kan jag väl inget annat än att skylla på det kvinnliga släktet. Därefter har det ena gett det andra.

För det första:
Jag åker inte till Thailand för att rymma från min skulder. Tråden börjar mer och mer likna detta.
Hadde jag bara velat bli av med mina skulder vore det lättare att flytta till Danmark.
En väninna gjorde det för drygt två år sedan. Fick nytt personnummer och blev kreditvärdig igen. Det tog 22 månader innan hon fick sitt första krav från Sverige. Nu flyttar hon till Finland och hoppas det ska ta lika lång tid igen.

Det andra:
Hadde det bara varit skulderna så är det ju enklare för mig att bara returnera alla kravbrev under tre år. Som sagt det krävs att fordringsägaren bevakar sin skuld minst en gång var tredje år.

Tredje:
Det blev Thailand för jag älskar värme, naturen och folkets inställning.
Min kropp fungerar bättre vid plus 30 grader än vid vid minus 10.
Hemma sommartid väger man runt 110 kg och rör sig knappt, blodsockret ligger på 15 till 20.
Efter två veckor i Thailand är man nere på 100 kg, är ute och går och rör på sig mycket mer, blodsockret går ner till 8 - 10. Ska ligga runt 5. I stort sett alla blodvärden är bättre här nere.

Människorna har en livssyn som passar min egna och de flesta är öppna och ärliga.

Naturen är en viktig del. Som en före detta herpetelog så gillar man ormar och insekter, sånt det finns det ju i massor. Nu på senare år har man växlat från reptiler till blommor, och det finns det saknas ju knappast här. Hela gården är full med Hibiscus, Adenium, Plumeria, Hoya och massa annat roligt. Och mer lär det bli.

Nej, Thailand blir det minst 4 månader varje vinter, hur det än går med skuld-sanering eller avskrivning.

15.000 kr/mån på 2 personer är ju inga problem att klara sig på. Eftersom ni har lyckats spara ihop till flygbiljetterna redan.
Jag utgår ifrån att ni ska betala hyra och fasta utgifter för erat svenska boende också under tiden ni är i Thailand och betalar för erat uppehälle där.

Jag vet många här som jobbar dagligen men ändå inte kan unna sig en 4 månaders semester i Thailand.

Skuldsanering/avskrivning ? ? Vem betalar det kalaset, en sån som jag kanske. Dags för mig att börja spara nu så jag har egna pengar den dagen jag ska gå i pension. För några pensionspengar lär jag ju aldrig få ut av staten den dagen, dom pengarna som jag betalar in lär ju andra ha haft nytta av istället för att dom kommer tillbaks till mig.

Kom tilbaka till verkligheten.Alla thailändare är inte ärliga och det är nog inte så lätt att bli av med sina fodringsägare som du hoppas och hur går det med ditt bostadsbidrag när du bor i Thailand?

Varför bara komma med negativa svar är det ingen som kan ha nåt bra förslag att komma med ???
Situationen är ju inte unik på något sätt, det måste finnas många som sitter i samma situation.

Tack för infon ang. skulder legolas.

Här ska ingen jagas eller jaga. Men om alla på ett forum har exakt samma åsikter hur långa blir trådarna då?

Det är väl inget problem. Då blir ju trådarna precis som Sverige i stort, dvs en samling mesar och ja-sägare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp