legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det där lät som en stortstadskomentar det också :)
/Om det inte är inne i en skog, så ser man ju hyffsat även UTAN månljus, efter att ögonen vant sig med mörkret. (I alla fall om man inte är för gammal. Mörkerseendet minskar mycket med åldern. Jag gick från landsvägen utan månljus då jag var c:a 40. Efter det vet jag inte, för jag har inte behövt gå där i mörker sedan dess.)
/Det finns jätteormar NV om Bangkok, men har du några så stora ormar där du är då? De är ju de enda, som skulle ha intresse av att anfalla en människa annat än i självförsvar, eftersom människan är för stor för att ätas av nästan alla ormar. Vet inte om det finns några ormar, som stannar bara av kaxighet :) men de har ju inget intresse av att vara kvar om det kommer någon, som är större än de kan svälja, för det är ju bara farligt för dem. Så sticker de inte iväg om de känner att det kommer någon för stor?

---
Dina elever visste det såklart, men den delen av det jag skrev gällde en metod, som fungerar på 1-2-åringar, och då fungerar den nog hyffsat även på 4-6-åringar, som du skrev att du hade problem med. Det var därför jag skrev den komentaren :)
Varför besvärade du dig att försöka få 4-6-åringar att sitta still för? Det går att t ex hoppa omkring och sjunga ramsor också.

Har legat lite efter, men nu har jag kommit ikapp :)
Börjar få slut på superlativ, men som jag förstått så är du alltid mottaglig för uppskattning. ;)
Så här kommer det.
Ska bli hur spännande som helst att följa dina relationer till ungarnas mamma och även Alfa tanten.
Vi lär väl få uppleva när det blir rättning i leden och armlängd lucka :thumbsup: ;D

Jag väntade på att du skulle ge mej en för ett atg sen men den kom inte heller. Trodde aldrig jag skulle komma över 13.
Men som den generösa skepnad som jag är så föregår jag med gott exempel. Var så god, det har du väl förtjänat.
Ingen inbördes beundran här inte ;D

Så rätt. Får testa i bastun i kväll där ingen ser mej.
Det värsta är det där med sumpen, vi har ju börjat med källsortering :D

Det är denna tråden jag tycker mest om hittills på forumet.
Men här finns ju så många trådar så jag har bara tittat på en bråkdel än.

Men dina berättelser ger jag dig gärna karma för! Om jag bara visste hur man gör för att dela ut dom.

Under tex Legolas så ser du nåt som heter öka inom hakparenteser [öka] klicka där :nod:
Alltså välj den som du vill ge en karma och under namnet Klicka/öka

"legolas " sa:
Lunkan, pappan bor ute i skogen på min frus mark, det handlar om att GÅ nästan 4 km igenom sly och ljung och grenverk. Grenverk som härnere i Thailand inte liknar något som vi har i Sverige. Allt grenverk här i Thailand har taggar och det är taggar som är som mordvapen faktiskt. man skär sig rejält på dem. Dessutom flera av dem har ett milt gift, som är jävligt irriterande i flera dagar efteråt.

Lunkan, du skall veta något ytterligare om ormar som du glömde. Du går där i beckmörkret du kan OMÖJLIGEN se precis allting där på marken, och plötsligt så trampar du på en av dem. De hugger blixtsnabbt, och giftet är nog lurigare än bettet ifrån de stackars pytonormar som till äventyrs skulle finnas där. jag kan lova dig att promenera i 4 km ut till vägen med kroppen full av ormgift är ett styrkeprov som inte många. om ens någon klarar av tror jag.

Så jag undrar om inte ditt inlägg var mer präglat utav storstadsmänniskans syn än vad mitt var... Lunkan du har läst för mycket "Den sista Mohikanen".... Jag är "den siste Mohikanen"
;D ;D ;D
Pappan verkar inte ha några större problem, om han tar genvägen på natten :)

Nu läste/tänkte du ju inte IGEN!
(Utom jätteormarna alltså) normala ormar FLYTTAR på sig då de av vibrationerna KÄNNER att det kommer någon större än dem, så du behöver INTE se dem för att inte trampa på dem :) då man går där de känner vibrationer.

Varför skulle min post vara byggd på att LÄSA någon bok??! Jag har vandrat/paddlat MASSOR i naturen, och har aldrig blivit biten av någon orm*. De ringlar IVÄG då man kommer (utom då de ligger på berg i dagen, för då känner de inte att man kommer.)

*Däremot har jag blivit biten av 2 fästingar, för - till skillnad från ormarna - så VILL de anfalla människor :)

Håller inte riktigt med dej att ormar flyr när dom känner vibrationer i marken. Det finns otaliga berättelser om folk som trampat på ormar och blivit bitna. Otaliga husdjur blir också bitna spec. de hundar som man tränar på spårning. Sen finns dom jävlarna som hänger i träden och dom syns knappt i dagljus (har jag själv fått erfara).
Men det skadar aldrig att klampa fram som en elefant

Jag hittade denna tråden för några dagar sedan och har nu sträckläst den under 3 kvällar. Mycket trevligt och underhållande, tack så jättemycket att du tar dig tid och energi att göra detta.
Jag känner ju igen väldigt mycket av attityd och beteenden hos familj och byfolket. Dock det där med att det inte fanns godis att köpa, det måste vara ett glädjande undantag för din by och omgivning. I Pang Khon, Sakhon Nakhon tycker jag ungarna springer för jämnan med nåt godis i munnen - bedrövligt när man ser de skratta, rena katastrofen med massor av karies i tänderna. I de värsta fallen är de väl utan tänder innan de fyller 30.
Jag har letat efter dina foton du har tagit, men inte hittat, finns de att tillgå nånstans? Skulle vara trevligt att titta på dessa.

"Rolf " sa:
Håller inte riktigt med dej att ormar flyr när dom känner vibrationer i marken. Det finns otaliga berättelser om folk som trampat på ormar och blivit bitna. Otaliga husdjur blir också bitna spec. de hundar som man tränar på spårning. Sen finns dom [¤#@@¤%]rna som hänger i träden och dom syns knappt i dagljus (har jag själv fått erfara).
Men det skadar aldrig att klampa fram som en elefant
Ja, men det är väl
/när ormarna ligger där de inte kan känna vibrationer?
/eller då det är så varmt att de blir slöa/sover? vilket de ju normalt gör på dagen, och den här diskussionen gällde på natten :)

Att vissa djur blir bitna är inget konstigt för:
/dels går många mycket MJUKARE än människor brukar göra
/dels rör sig många djur sig FORTARE i naturen än människor brukar göra
/och dels JAGAR ju t ex katter och hundar :)
och då någon hinner komma så nära att ormen känner sig hotat, DÅ stannar den och lägger sig i huggställning.

"Lunkan " sa:
Pappan verkar inte ha några större problem, om han tar genvägen på natten :)

Nu läste/tänkte du ju inte IGEN!
(Utom jätteormarna alltså) normala ormar FLYTTAR på sig då de av vibrationerna KÄNNER att det kommer någon större än dem, så du behöver INTE se dem för att inte trampa på dem :) då man går där de känner vibrationer.

Varför skulle min post vara byggd på att LÄSA någon bok??! Jag har vandrat/paddlat MASSOR i naturen, och har aldrig blivit biten av någon orm*. De ringlar IVÄG då man kommer (utom då de ligger på berg i dagen, för då känner de inte att man kommer.)

*Däremot har jag blivit biten av 2 fästingar, för - till skillnad från ormarna - så VILL de anfalla människor :)

LUNKAN
det finns ett par orm sorter i thailand som inte flyr av vibrationerna utan dom går i försvar i stället ska ta reda på va dom heter sen har tyvär glömt o de e dessa ormar som dödar flest folk i thailand o inte kobran som många tror

LEGOLAS bara älskar din issan berätelse ha de så gott :wai:

glimten66

"glimten66 " sa:
LUNKAN
det finns ett par orm sorter i thailand som inte flyr av vibrationerna utan dom går i försvar i stället ska ta reda på va dom heter sen har tyvär glömt o de e dessa ormar som dödar flest folk i thailand o inte kobran som många tror

glimten66
Är det ormar, som hänger i (större) träd?
Jag funderade en del på om de känner gångvibrationerna därifrån.

"glimten66 " sa:
LUNKAN

glimten66

Vad gäller ormar så är det precis som du skriver, glimten66. En sort som jag vet inte flyr utan ligger i bakhåll är Russels Viper och det är en av de ormar som orsakar flest bett i Sydostasien och Indien (om inte den allra farligaste). En mycket farlig orm med långa gifttänder och väl kamouflerad. :o

Sen finns kraiten också. Jag vet inte om den flyr eller anfaller, men den är ytterst giftig. Kobran (även kungskobran) flyr normalt fältet, men om den blir trängd... usch!! :o

Va, finns det ormar i Thailand?
Det är det ingen som har sagt till mig!
Det var ju jet-ski uthyrarna och trafiken man skulle passa sig för, ju.
Och svartväxlarna o dom korumperade poliserna o statstjänstemännen.
Osså gold-diggerna o ryssarna o dom Indiska skräddarna, men nu ormar också.
jag vet inte om det blir nån mer Thailandsresa för mig....hmm.
Tål o funderas på.

"LG " sa:
Va, finns det ormar i Thailand?
Det är det ingen som har sagt till mig!
Det var ju jet-ski uthyrarna och trafiken man skulle passa sig för, ju.
Och svartväxlarna o dom korumperade poliserna o statstjänstemännen.
Osså gold-diggerna o ryssarna o dom Indiska skräddarna, men nu ormar också.
jag vet inte om det blir nån mer Thailandsresa för mig....hmm.
Tål o funderas på.

Ja fy vilket farligt land vi älskar. Att det kan finnas så mycket farligt i ett och samma land, man kan ju bli sketrädd för mindre. ;) ;D ;D

PS. Legolas, ursäkta intrånget i din tråd. DS :-[

nej dom hänger inte i några trän de kan ja lova vi e rätt förskonade från orm i alla fall va ja kan se där nere men hos kamraten bara 3 mil från oss glöm att ja går solo i mörkret fan dom har ju haft kobror o skit inne

"glimten66 " sa:
nej dom hänger inte i några trän de kan ja lova vi e rätt förskonade från orm i alla fall va ja kan se där nere men hos kamraten bara 3 mil från oss glöm att ja går solo i mörkret fan dom har ju haft kobror o skit inne

Glimten66

Det farligaste djuret utöver omar och annan skit är LING HOMOSAPIENS ;D :D ;D
Nått man verkligen måste passa sig för... Jo-Be

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym