En annan sak av intresse för många av Er, kanske det kunde vara, att få höra lite grand om hur svårt många av thailändarna har det, och har haft det!! Jag har naturligtvis inte alla detaljer, men skall berätta lite grand om det som jag fått mig till livs. VÄLDIGT VÄLDIGT många familjer häruppe, speciellt då familjer här i provinsen ”Isaan”, alltså bl.a. Chaiyaphum, har varit eller är grymt fattiga, speciellt då ute på landsbygden här runt omkring. Deras boende har varit ett värdelöst otätt ”hus”, alltså ett hus bestående av lite plankor, korrumperad plåt och/eller växtblad!!
De berättar för mig hur grymt jobbigt det var när de hela tiden under regnperioden har varit blöta hela dagarna, och under natten haft svårt att sova på grund av det regn som hela tiden strömmat in i det skräphus som deras far och mor har snickrat ihop. De berättar vidare hur svårt det var många, många gånger på grund av matbristen . Deras mamma och pappa har rent ut sagt inte klarat av att försörja dem alls, de har många gånger blivit räddade utav munkar i templen, dit de kan gå och tydligen tigga ihop lite mat till familjen!!
Mat.... de berättar också... att de fick lära sig att ta tillvara på allt som fanns runt omkring dem, det är väl därför som de är så kära i smaken och lukten utav dessa grymt starka växtkok som t.ex. Alfamodern kokar ihop här hemma!! När vi går på Supermarketen och äter kvällsmat, så älskar Yongyut att köpa lite utav de kryp som de säljs där.. hon gillar vidare att sticka upp ett av de där krypen upp under min näsa, och det är för [¤#@@¤%] äckligt.
Vi pratar alltså om stekta insekter av alla de slag som finns, snyggt och fint sorterade är de, och Thaiarna älskar tydligen att äta skräpet!! Men det finns en ådra i mig som säger ifrån ganska klart och tydligt, varför äta skiten när det finns bättre mat att få på tallriken!! Vidare, vanan att äta uppsprättade grodor, paddor, ormar, fåglar, löv, växtlökar, växt-skjälkar och allting som de inte dör av, kommer alltså ifrån att de kanske inte hade så stor chans att välja mat.
Rekryteringen utav s.k. ”bar-flickor” sker då mestadels härifrån ”Isaan-området”, och är frukten utav den misär som finns och som funnits här sedan urminnes tider. Töserna känner en urkonstig skuld till sina föräldrar och gör ALLT som står i deras makt för att ta hand om dem. Om detta sedan blir att de blir våldtagna och utsatta för pr*stitutionens värsta scener spelar ingen roll, det är värt detta.. bara de kan ta hand om sina föräldrar.
Sönerna (bröderna) skyddas som i de flesta kulturer, de skall väl inte behöva bidraga till familjen eller..Så istället för att kravet ligger på att ALLA barnen skall ”ta hand om”, och inte bara flickorna, så jäser pojkarna omkring och spelar ”Allan” och låter sina systrar pr*stituera sig nere i turistorterna, medans de själv latar sig och dricker brännvin i en härlig fart!! Det finns inte det minsta dåligt samvete där inte. Sedan vid behov så spelar pojkarna familjeöverhuvud, fast de inte ens kan föda en katt i huset med den arbetsinsats de gör!!
Så!! Då har vi nafsat detta ämne i ”hasorna” lite grand.. Sov gött, så hörs vi nästa gång
----------------------------------------------------
Detta fick du karma för väldigt bra skrivet Legolas
glimten66