legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har faktiskt inte heller några personliga erfarenheter av det, men kompisens styvson var i hop med en sådan i ca. ett år. Jag fick mig en god pratstund med Hennom ( Hon/Han)

Vi kan ju alltid fråga Kycklingen, hon har ju flera sådana vänner.

Jag har ju som er ingen egen erfarenhet, men är övertygad om att Gazton har rätt. Det är ju ändå en man som vi pratar om som har tagit bort en kroppsdel för att sätta dit en annan del.

Legolas du har så rätt där måste man vara riktigt uppmärksam om du ska se någon skillnad

glimten66 8)

Jag vet inte om jag som tjej ser lättare än er killar, eller om jag som person är mer uppmärksam på att se detta.
En tjej som är född till tjej har ju i regel mjukare drag från början, en man brukar få lägga på mer makeup för att se mer kvinnlig ut, silkon i kinderna,händerna,struphuvudet,rösten,gångstilen finns hur många kännetecken som helst om man tittar.
Samtidigt tror jag att många män vet, men vill inte veta.

En annan sak av intresse för många av Er, kanske det kunde vara, att få höra lite grand om hur svårt många av thailändarna har det, och har haft det!! Jag har naturligtvis inte alla detaljer, men skall berätta lite grand om det som jag fått mig till livs. VÄLDIGT VÄLDIGT många familjer häruppe, speciellt då familjer här i provinsen ”Isaan”, alltså bl.a. Chaiyaphum, har varit eller är grymt fattiga, speciellt då ute på landsbygden här runt omkring. Deras boende har varit ett värdelöst otätt ”hus”, alltså ett hus bestående av lite plankor, korrumperad plåt och/eller växtblad!!

De berättar för mig hur grymt jobbigt det var när de hela tiden under regnperioden har varit blöta hela dagarna, och under natten haft svårt att sova på grund av det regn som hela tiden strömmat in i det skräphus som deras far och mor har snickrat ihop. De berättar vidare hur svårt det var många, många gånger på grund av matbristen . Deras mamma och pappa har rent ut sagt inte klarat av att försörja dem alls, de har många gånger blivit räddade utav munkar i templen, dit de kan gå och tydligen tigga ihop lite mat till familjen!!

Mat.... de berättar också... att de fick lära sig att ta tillvara på allt som fanns runt omkring dem, det är väl därför som de är så kära i smaken och lukten utav dessa grymt starka växtkok som t.ex. Alfamodern kokar ihop här hemma!! När vi går på Supermarketen och äter kvällsmat, så älskar Yongyut att köpa lite utav de kryp som de säljs där.. hon gillar vidare att sticka upp ett av de där krypen upp under min näsa, och det är för [¤#@@¤%] äckligt.

Vi pratar alltså om stekta insekter av alla de slag som finns, snyggt och fint sorterade är de, och Thaiarna älskar tydligen att äta skräpet!! Men det finns en ådra i mig som säger ifrån ganska klart och tydligt, varför äta skiten när det finns bättre mat att få på tallriken!! Vidare, vanan att äta uppsprättade grodor, paddor, ormar, fåglar, löv, växtlökar, växt-skjälkar och allting som de inte dör av, kommer alltså ifrån att de kanske inte hade så stor chans att välja mat.

Rekryteringen utav s.k. ”bar-flickor” sker då mestadels härifrån ”Isaan-området”, och är frukten utav den misär som finns och som funnits här sedan urminnes tider. Töserna känner en urkonstig skuld till sina föräldrar och gör ALLT som står i deras makt för att ta hand om dem. Om detta sedan blir att de blir våldtagna och utsatta för pr*stitutionens värsta scener spelar ingen roll, det är värt detta.. bara de kan ta hand om sina föräldrar.

Sönerna (bröderna) skyddas som i de flesta kulturer, de skall väl inte behöva bidraga till familjen eller..Så istället för att kravet ligger på att ALLA barnen skall ”ta hand om”, och inte bara flickorna, så jäser pojkarna omkring och spelar ”Allan” och låter sina systrar pr*stituera sig nere i turistorterna, medans de själv latar sig och dricker brännvin i en härlig fart!! Det finns inte det minsta dåligt samvete där inte. Sedan vid behov så spelar pojkarna familjeöverhuvud, fast de inte ens kan föda en katt i huset med den arbetsinsats de gör!!

Så!! Då har vi nafsat detta ämne i ”hasorna” lite grand.. Sov gött, så hörs vi nästa gång

----------------------------------------------------

Detta fick du karma för väldigt bra skrivet Legolas :wai:

glimten66 :wai:

Jag håller med glimten66, förbaskat bra skrivet och helt sant. Det blev karma nr 99, snart stort jubileum. Du är värd det!! :thumbsup: :wai:

Skönt att ha nåt att läsa på morgnarna. Kom på mej själv medans du ondgjorde dej över Alfamoran och hennes oförmåga att hålla snyggt omkring sej. De flesta golv i thai hus är väl av klinkerstyp eller liknande, när man städar då hasar man runt skiten med en svabb, eller är det så att man har dammsugare också? Har märk här hemma att dammsuger man inte först så blir det fan inte rent med bara en svabbning.
Städning är ett intressant ämne det finns lika många läror om vad som är rätt som det finns katthår i våra soffor.
Apropå det hur går din kamp mor myrorna, det var länge sen jag hörde nåt.

Det där med borsten kan jag bara bekräfta. Och den är effektiv som sagt.

Det kom ett par killar och försökte sälja en dammsugare till oss förra året. Dom hade ingen framgång kan jag säga. Lever man på att sälja dammsugare i Thailand så lär man ha det knapert och är kanske lika illa omtyckt som dammsugarförsäljare är i Sverige, hehehe. ;)

Du är nog likadan som jag när det gäller att rensa i landet.
Då ryker det mesta även de små tussarna som ska bli rödbetor. Så nu är man bannlyst som ogräs rensare. ;D
Ser fram emot lite bild spel :nod:
Rolf

Legolas!!

Nästa gång"Alfa"sitter och gafflar om ditten å datten, när hon väl ska resa sig och lyfta sitt breda arsel, sträck ut en hand och hjälp henne upp, håll ett fast grepp om handen och led henne utanför ytterdörren, sträck ut din andra arm och visa vad du har gjort med tomten.

Sen fort som tusan släpper du hennes hand du håller i och rusar in i huset, slår igen ytterdörren och hasplar den från insidan så hon inte kan ta sig in huset igen ;D :D ;D...

Tror du hon skulle förstå piken??

Eller skulle alfadottern gå i taket :P ;) :P... Jo-Be

Fan, det är ju nästan så att man blir religiös på kuppen. :angel:
Ett fullkomligt lysande arbete. Får se om du kan få en Karma.
:wai: Rolf

"legolas " sa:
Du Jo-Be, du är la en jädra terroristgubbe... skulle jag göra nåt så skulle alfadottern verkligen gå i taket, slite te mig och sedan skälla i 2,5 timmar.. nä var lugn, detta är 2008 än så länge... "pappa" har allt under kontroll i dagsläget, du får vänta och se hahaha!!!

Legolas!

Lite terrorist är vi nog alla till lags ;D :D ;D... Jo-Be

Nu har jag läst ifatt! Det tog ett tag så det hann bli flera kharma under tiden :)

Angående:
Lördagsfotboll:

Det behöver väl inte vara på TV - Du kan väl titta på stans fotbollslag? :)

Myrorna och matskräp där du har datorn:
Blir myrorna inte mätta på det tanterna lämnar framme i köket? :)

Ladyboyskirurgi:
Struphuvuden fixar de t o m på bysjukhuset i Sakon Nakhon!

Underredet är mycket svårare, antagligen är det därför många inte byter den delen :)
Om jag fattat beskrivningen rätt, så klyvs snoppen, vänds utochin, och stoppas in (hur de nu gör plats för det).

Besvärlig svärmor:
Nog betydligt svårare än snoppvändning :)
Därför tänker jag försöka att undvika att svärmor börjar komma annat än som gäst. Hoppas att pengarna räcker till att fräsha upp föräldrahuset, så att svärmor vill bo där.
Kanske underlättar det om man själv är äldre än fruns föräldrar, eftersom thai ska lyssna på äldre? :) MEN eftersom äldsta barnet (=t ex jag) helst ska gifta sig med yngsta (mellan är OK) i respektive syskonskara, så skulle ålderskillnaden till frun bli lite väl stor då.

Karma kommer för de vackra bild spelet

det måste ja lära mig hur man gör
glimten66

Har jag missat det eller har du inte berättat det? - Blev det ingen fotbollsträning, som du skrev om att du blev inbjuden att testa om du ville sköta i en byskola?

Har de inga skollag i fotboll också? Högst uppe i nordväst har de/många av skolarna i alla fall basket- och volleybolllag, och i skolan, som jag känner till mest om, har de provinsens bästa pingisskollag.

Ja, gällande hjälp till svärföräldrar då de blir gamla, så att de behöver mycket hjälp med skötseln också, så siktar jag på att det blir löst av thaisläkten, men med ett extra penningbidrag från mig och frun t ex till om en gör mycket mer, så kan den få det för "förlorad arbetsförtjänst".

Gällande dina texter från tidigare glömde jag att skriva om två saker:
Äta blommor o d:
Det gör jag också i Sverige. T ex:
/Rödklöverblommor är goda då de är nya. Men de är lite väl starka om man äter många av bara sådana.
/"Svärmorstunga" (har något annat namn också, som jag glömy) är en ganska vanlig trädgårdsväxt. Den är god. Men ät inte för mycket för den är afrodicium :) (eller hur det stavas.)
/SMÅ maskrosblad, INTE mittvenen. Inte särskillt gott, ungefär som vanliga salladsblad, men nyttigare än dem.
/Kaveldun = "Cigarrer" tycker många är godast av vilda växter (utom bär). Allt går att äta utom fjunen, även roten, men det ska vara INNAN de är nära fröning.

Och så var det något mer, som jag hade glömt, men nu har jag glömt vad jag hade glömt :)

----
Gällande Dans problem:
Det där gäller ju många thailänska MÄN också, så det är ingen kvinnogrej :)

Ofta verkar det vara för att undvika otrevliga situationer, fastän det ju blir mycket värre av att de inte säger något!!!
(T ex då jag sökte programmerare, så sa en att han hade ungefär halvtid ledigt för mina jobb, och jag gav honom ett jobb. Då det borde ha varit klart för flera dagar sedan, så kontaktade jag honom och till slut talade han om att han hade för mycket att göra i minst en månad, för att sticka emellan med mitt tvådagars bråttomjobb (Första delen var bråttom. Resten var inte så bråttom.) Och det tyckte han inte var viktigt att tala om för mig!!! :(

I Nakon Phanom tävlar även byskolor i provinsmästerskapet för skollag enligt en lärarinna där. Om jag fattade rätt så har Sakon Nakhon så också.

---
Det märks att du är från storstan :) Att gå i mörker är inte särskilt svårt, i alla fall om man känner till vägen och det inte är hög skog, för ögonen vänjer sig vid mörkret, och det kommer ljus från månen.

---
Vet inte om det var vanligt att föräldrarna visade tacksamhet, eller bara tog för givet att barnen skulle ta hand om dem, innan vi hade pensioner i Sverige. Någon som vet hur det var vanligtvis?

---
Det där med att det är vanligt att thaimän är oansvariga skitstövlar, skapar säkert mycket sorgligt. Mycket anmärkningsvärt att sådana thaimän inte klandras av andra bybor. Om det skulle klandras av allmänheten, så skulle antagligen männens familjer ändra inställningen för att rädda ansiktet, men nu verkar den allmänna inställningen vara, som du brukar uttrycka det, när någon missköter sig: "it's up to the thaiman".
Men det finns EN bra effekt av thaimännens skitbeteende - Farangmän blir mer populära :)
Numera, då fler och fler thaikvinnor har vanliga jobb utanför hemmet, har det även börjat förekomma att thaikvinnor kickar ut thaimän, som vill stanna. T ex vet jag en, som kickade ut sin man, för hon ledsnade på att han inte bidrog ett dugg, utan bara söp och latade sig. Men än så länge är det säkert vanligare att thaimännen sticker.

---
Nu har jag kommit på vad jag hade glömt två gånger förrut! :)
Du beklagade dig om att det var svårt att lära småbarn engelska,
men senare kom du tydligen på att det gick bra med uteövningar.

Småungar lär sig flera språk ENKLARE bara de fattar vilka ord, som hör till vilket språk. T ex:
/Då jag somnat ifrån TV har jag ibland vaknat till ett barnprogram typ för 2-åringar och där lär de dem dels lite svårare svenska ord, men de har även en speciell figur, som säger en del samma på engelska.
/Chilenska kompisar hade småbarn, som blev tvåspråkiga mycket snabbare än föräldrarna. Familjerna pratade spanska hemma, och på dagis pratades svenska. Småbarnen hade fattat att de med sydamerikansk utseende pratade spanska, och de med svenskt utseende pratade svenska. I början såg de mycket konfunderade ut då jag pratade spanska till dem :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp