Ja, Lego det är inte lätt, undrar om de som kommer med liknande inlägg, tänker då på SSS här och det har ju funnits ett antal till har läst allt från början och satt sig in i din värld. Jag är ganska övertygad om att i nio fall av tio har man inte riktigt satt sig in i det man läser utan bildar sig en alltför snabb uppfattning.
Sen visst får man räkna med mothugg och det är du ju givetvis medveten om, men jag tycker att ger man mothugg kan man väl vara lite konstruktiv, SSS kom igen då och ge lite tips på hur Legolas och vi andra skall se på Thailand då, du som vet, måste ju vara fantastiskt att känna som du gör, vi är alla spända på vad vi kan lära oss, därför är detta ett forum om Thailand, för att vi alla skall kunna lära av varandra.
Det jag blir sur på är att man bara slänger in ett inlägg, utan att presentera sig eller tala om någon som helst bakgrund, när kom du till Thailand, hur länge har du bott, vart bor du, hur bor du osv? Bor du i ett falangcommunity eller bor du som Lego ute på landet? osv osv.... För det blir ju omöjligt att bemöta kritiken om man inte får något underlag.
Jag har extra stor förståelse, eftersom du Legolas innan knappt visste vad Thailand var om man läser dina första dagbokssidor och ta detta steg från en hemvand inarbetad miljö med rötter långt ner i den västkustska berggrunden till landet uppe i Isaan, är en stor bedrift och mycket vågat och i det läget.
Sista kapitel här är vi väl fortfarande på 2009...eller? Så ett år ungefär har gått och det är ju inte konstigt att det har varit omtumlande.
Sen är vi ju olika människor precis som du själv säger, jag har fått uppfattningen av att du är en mycket traditionell svensk med som jag sa stadiga rötter till den omgivning du är uppväxt i och omkring, tryggt och där skåpen stått där de alltid stått och en kärlek till det genuint svenska, kan ha fel men så uppfattar jag dig och då är det ännu större bedrift av dig att våga ta det steg du gjort och att det märks att du kämpar med det nya och ovana och det är förståeligt att du kan känna det konstigt och jävligt rent ut sagt många gånger. (nu refererar jag ju till dagboken tidsmässigt)
SSS och andra som inte kan förstå hur du kan se eller uppleva som du gör och som bara tycker att du generaliserar, tror jag har svårt att själv uppleva eller ens ha förmåga till att sätta sig in i hur andra kan känna, och jag undrar om de har analyserat din dagbok så som jag gjort eller har ett mottagligt sinne som andra medlemmar här har .
Sen tror jag att eftersom dagboken haltar tidsmässigt så läser man antagligen nutid och jag i alla fall är ju helt övertygad om att du nu 2011 har lagt dig på botbänken och fått omvärdera ett antal gånger sedan augusti 2008 och förmodligen ser annorlunda på saker och ting idag och det är naturligt att det omedelbara många gånger får andra värden efter ett tag och jag ser det inte som kritik av vare sig Thailand eller Thai, utan känslor och upplevelser av situationer och skeenden och det är just det som du beskriver, så man måste läsa dagboken utifrån det perspektivet.
Nä Legolas, jag tycker du är en fantastisk människa som tagit detta steg och på det sätt som du gjorde, helt abrupt slet du upp de djupa rötterna i det göteborgska urberget och landade i ett svajigt risfält och gjorde upp men moder Svea samt drog åstad till din kära i landet långt borta! Fan vad romantiskt och vilken saga som få får uppleva!
Du har rätt att tycka och känna och ingen skall tysta dig för det och det faktum att du ifrågasätter och visar känslor visar ju bara på en enorm vilja och intresse av att lära dig om ditt nya liv och land du fått. Var inte orolig Legolas, du kommer känna Thailand ofantligt mycket mer än vad många av dina kritiker någonsin kommer att känna LOS!
Keep upp the good work...gnägget!!
Mvh Peter