legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den där "Dibodal" har jag bannlyst och samtliga inlägg är raderade.
"Forumreglerna " sa:
Trivsel

Forumet ska vara en plats för debatt med en trevlig ton och berikande i största allmänhet. Alla ska känna sig välkomna med sin medverkan i forumen. Välj därför ord med omsorg. Det hör till god ton att följa generell netikett vilket annars kan leda till avstängning. Du får inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Undvik personliga påhopp och ärekränkning.

:wai:

Visst kan man ha synpunkter, men att raljera på ett i MITT tycke nedvärderande sätt tre ggr efter vad man har fått svar i vad trådskaparen menade är inget mer än ett trolls förhopopnings av dom här berömda "sekunder av berömdhet" Se så kryp tillbaks under din sten kära troll

Hej Legolo.Du tog vell inte illa upp for min undran,om det ar sa ber jag om ursakt :wai:

har borjat lasa din Blogg fran borjan,mycket kul :thumbsup:.
Ex nar din Fru var 4 timmar sen,nar du kom till Suvan.Thai och tider ar lika med noll :)
Mvh Roger

Hej igen.Min onskan ar en bildtrad pa frukter och namnet pa dessa,Legolo du har manga fina bilder pa
frukter ;)
Tack i forhand :)
:wai:

P3120050 [800x600].webp

Sorry Lego :offtopic:

Du har nog redan löst problemet me den Gula boken men till alla andra som har problem me amphure gå över dom o gå direkt till chang wat eller hur de nu stavas vi hade problem me amphure i några frågor o dom va som hos Lego då gick vi till Changwat o berättade vårat problem dom lyssnade o sa att gå tillbaka i morgon bitti vi ringer dom i dag
O dagen efter ajj va hjälpsamma dom va på amphure dom stog fan i givakt när ja kom in genom dörren

micke glimt

Berra de e nog felstavat men de e myndigheten över amphure fråga damen hon vet

Språkbarriären kan vara svår att överbrygga, det är ett som är säkert. Min hustru kunde varken engelska eller svenska när jag träffade henne, så vår konversation var minimal. Men envishet och tålamaod övervinner det mesta och om inte det räcker så finns kärleken där.

Nu efter ett par terminer på SFI så går allt utan problem, livet är härligt ibland! :nod:

Nu på fredag så skall jag träffa svärmor (Alfa) nummer 2, och göra upp om fru nummer 2, vi får se hur dyrt det blir. Ryktet säger dock att den familjen nog vill dra mig på cirka 50.000 baht i hemgift. Men det kan de ju drömma om, max 25.000 baht kan jag tänka mig!! Jag börjar redan att planera boendet här hemma. Soda och Namkaeng får dela det stora sovrummet som ju Namkaeng bor i, i dag!

Och sedan är den stora frågan, skall jag göra som haremsgubbarna gjorde förr? De lät fruarna bo ihop, och själva bodde de ensamma i ett annat rum. Jag tror nog att det lutar åt att jag tar Sodas sovrum, så får Yongyut och Ajhupa sova ihop, så får vi se hur det går.[/color]
Legolas din gottegris, är detta på riktigt?? Två fruar! Visserligen är det ca två år sedan du skrev detta, men kom i håg vad en Engelsk gentleman sa till mig för några år sedan:
One wife means trouble, two wifes means double trouble.

Jag väntar otåligt på att läsa hur detta kommer att utveckla sig.

/Anubaan

Ja det var väl en himla tur att du med författarens rätt kryddade din berättelse. Konstigt att ingen reagerade i alla fall. Men det där med två fruar fick mig att komma i håg en annan helt sann historia.
När min gamla fru fyllde 40 år så sa jag lite skämtsamt om jag skulle byta ut dig mot två 20 åringar. Fick en iskall blick och ett kort konstaterande - Det skulle du aldrig orka med!

/Anubaan

Du e la go du!

Tjänstemän i Thailand ;D

Jag menar, här vill de då så gärna ha falangens pengar som kommer Thailand tillgodo vareviga månad. Men de vill INTE att falangen skall ha någonting i gengäld överhuvudtaget. De hotar med avvisning om inte en miljon dokument ifylles, och en miljon krav uppfylles.

Tjänstemän i Sverige ;D

Jävligt kvicka med att kunna läsa av att folk är skyldiga dem pengar, men fan ingen koll alls hastighets-mässigt på att återställa pengar. Jag anser detta vara ren och skär stöld av mina pengar
Ganska lika eller hur ;)

Förresten var är den för övrigt goe gubben Janne Josefsson nu när vi svenskar blir så jädra dåligt bemötta härnere

Han har i hop det med en filippinska, så räkna inte men någon hjälp där inte ;D

Mvh Peter :wai:

Hej Legolas!

Du och jag har samma land som hemmvist men jag känner inte igen mig i mycket som du skriver, har en hel del goda och några mindre bra upplevelser här i Thailand men jag skulle inte komma fram till vad du gör och dra de generaliserade halvsanningar om thailändare som du gör. Så olika man kan se på saker och ting fasst man bor i samma land.

"sss " sa:
Hej Legolas!

Du och jag har samma land som hemmvist men jag känner inte igen mig i mycket som du skriver, har en hel del goda och några mindre bra upplevelser här i Thailand men jag skulle inte komma fram till vad du gör och dra de generaliserade halvsanningar om thailändare som du gör. Så olika man kan se på saker och ting fasst man bor i samma land.

Har jag inte sett det här förrut ?? :waiting:

Herregud va sysslar gubben med! Fru nr.2,nu har han fått solsting därnere?
Äh jag slänger in kärringarna i samma sovrum så får jag ett eget rum:)
Nene han måste skämta om detta tänkte jag,eller?Haha sikken dåre :thumbsup:

Ja, Lego det är inte lätt, undrar om de som kommer med liknande inlägg, tänker då på SSS här och det har ju funnits ett antal till har läst allt från början och satt sig in i din värld. Jag är ganska övertygad om att i nio fall av tio har man inte riktigt satt sig in i det man läser utan bildar sig en alltför snabb uppfattning.

Sen visst får man räkna med mothugg och det är du ju givetvis medveten om, men jag tycker att ger man mothugg kan man väl vara lite konstruktiv, SSS kom igen då och ge lite tips på hur Legolas och vi andra skall se på Thailand då, du som vet, måste ju vara fantastiskt att känna som du gör, vi är alla spända på vad vi kan lära oss, därför är detta ett forum om Thailand, för att vi alla skall kunna lära av varandra.

Det jag blir sur på är att man bara slänger in ett inlägg, utan att presentera sig eller tala om någon som helst bakgrund, när kom du till Thailand, hur länge har du bott, vart bor du, hur bor du osv? Bor du i ett falangcommunity eller bor du som Lego ute på landet? osv osv.... För det blir ju omöjligt att bemöta kritiken om man inte får något underlag.

Jag har extra stor förståelse, eftersom du Legolas innan knappt visste vad Thailand var om man läser dina första dagbokssidor och ta detta steg från en hemvand inarbetad miljö med rötter långt ner i den västkustska berggrunden till landet uppe i Isaan, är en stor bedrift och mycket vågat och i det läget.

Sista kapitel här är vi väl fortfarande på 2009...eller? Så ett år ungefär har gått och det är ju inte konstigt att det har varit omtumlande.

Sen är vi ju olika människor precis som du själv säger, jag har fått uppfattningen av att du är en mycket traditionell svensk med som jag sa stadiga rötter till den omgivning du är uppväxt i och omkring, tryggt och där skåpen stått där de alltid stått och en kärlek till det genuint svenska, kan ha fel men så uppfattar jag dig och då är det ännu större bedrift av dig att våga ta det steg du gjort och att det märks att du kämpar med det nya och ovana och det är förståeligt att du kan känna det konstigt och jävligt rent ut sagt många gånger. (nu refererar jag ju till dagboken tidsmässigt)

SSS och andra som inte kan förstå hur du kan se eller uppleva som du gör och som bara tycker att du generaliserar, tror jag har svårt att själv uppleva eller ens ha förmåga till att sätta sig in i hur andra kan känna, och jag undrar om de har analyserat din dagbok så som jag gjort eller har ett mottagligt sinne som andra medlemmar här har .

Sen tror jag att eftersom dagboken haltar tidsmässigt så läser man antagligen nutid och jag i alla fall är ju helt övertygad om att du nu 2011 har lagt dig på botbänken och fått omvärdera ett antal gånger sedan augusti 2008 och förmodligen ser annorlunda på saker och ting idag och det är naturligt att det omedelbara många gånger får andra värden efter ett tag och jag ser det inte som kritik av vare sig Thailand eller Thai, utan känslor och upplevelser av situationer och skeenden och det är just det som du beskriver, så man måste läsa dagboken utifrån det perspektivet.

Nä Legolas, jag tycker du är en fantastisk människa som tagit detta steg och på det sätt som du gjorde, helt abrupt slet du upp de djupa rötterna i det göteborgska urberget och landade i ett svajigt risfält och gjorde upp men moder Svea samt drog åstad till din kära i landet långt borta! Fan vad romantiskt och vilken saga som få får uppleva!

Du har rätt att tycka och känna och ingen skall tysta dig för det och det faktum att du ifrågasätter och visar känslor visar ju bara på en enorm vilja och intresse av att lära dig om ditt nya liv och land du fått. Var inte orolig Legolas, du kommer känna Thailand ofantligt mycket mer än vad många av dina kritiker någonsin kommer att känna LOS!

Keep upp the good work...gnägget!!

Mvh Peter :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A