Chaiyaphum XCII + XCIII + XCIV + XCV + XCVI, Thailand Januari 2009
Idag bar det iväg upp till Yongyuts ”farm”, som hon kallar den. Hon har ju köpt och avbetalat på den farmen i nästan 14 år tills den blev betald. Hon låter sin pappa ”sitta” på den, antagligen tills han ”kilar vidare” eller ”kolar vippen” som vi sa när vi var små!!
Vi kom iväg runt 11.00 på förmiddagen, och vi åkte med Yutins bil, han hade då med sig sin fru (Yongtuts syster) Baloo, deras 2 barn. Vi var alltså förutom mig själv och Yongyut även Alaam (hennes syster) samt Namkaeng och Soda!!
Vi åkte styvt 3,5 mil och kom fram till kusiner på pappans sida, och där var mängder av olika slags folk, typ kusiner, kusinbarn, kusinbarnbarn, sido-släktingar av olika slag, Styvt 25 personer. Alla satte sig ner och käkade thaimat i ett hus där, på golvet förstås. Jag lyckades hitta en avsats och satte mig där och åt, skyllde på min allstädes närvarande fotbollsknän och fötter.
Mycket trevlig tillställning, fick skoja med dem mycket och de var alla jättetrevliga mot mig!! Ett par av dem ville ha nån som mig till make,, lovade att undersöka läget!!!
Sedan bar det iväg igen, nu med ett par nytillskott på pickupens flak; 1 faster, samt 2 av hennes barnbarn!! Fastern var alltså Yongyuts pappas syster!! Hänger ni med i alla svängar nu eller???
Vi åkte styvt 2,5 mil till på allt mindre vägar, men hyggligt bra måste jag säga. Vi kom fram till en avtagsväg.. OK då! Avtagsväg är väl rätt förmätet att kolla eländet!! Det var en ojämn yta som var näppeligen farbar, tur att vi hade en hög pickup. Det var som man ser ibland på Safari-Rallyt, väldigt knöligt att ta sig fram. Vid 2 tillfällen så gick jag av bilen, och gick framför och dirigerade den.
Efter cirka 1,5 kilometer på denna skitväg, så fick vi ställa bilen, och gå genom ljung och väldigt vackert landskap fram till deras pappas hem. Vi kom fram och det var faktiskt lite utav ett paradis därnere. Dock inte hans hem, det var bara en ”hydda” i våra ögon!! Han hade inte lagt ner något jobb alls på den det såg man! Men han trivdes nog ändå!!
Men runtomkring hyddan då!!! Ojoj, lummig grönska, med vackra blommor, Gul (!!!) bamboo, de är tydligen gula när de är unga, sa Yongyut... jag tror dock inte på det.... jag såg andra unga bamboo och de var gröna.. jag tror att det är en speciellt sort. Vet någon nåt om detta, meddela mig gärna..
Där fanns en damm med enl. uppgift stora fiskar i, och runt dammen ojoj!! I bakgrunden ser man en hög, hög bergskedja, otrooligt vackert!!! Rent Disney-sceneriet!
Yongyut äger alltså land där som sträcker sig allt ifrån infartsvägen där vi körde av ända fram till bergskedjan och området var då (jag vet inget om tunnland) ett avlångt område på 7 kilometer på längden samt cirka 3 kilometer på bredden!!!
Själva denna tomt, om man nu kan kalla detta område för tomt. Ligger som ni ju förstår långt bortanför all civilisation och värdet på marken kommer nog inte under de närmaste 200 åren att stiga någon nämvärt, om hon nu inte hittar guld eller annat godis där!!
Dock så är det av intresse att gro saker där, men vad???? Hon själv har räknat ut att man kan planetera dessa trän som man får stöttor till hussbyggande ifrån. Vinsten på en sådan operation brukar vara 1 till 3... alltså satsa 30.000 baht och få in 90.000 baht. En vinst på 60.000 baht!!!
Detta kapitel blev himla långt, så jag delar upp det på två kapitel. Sov gott nu så läser vi resten imorgon.
------------------------------------------------------
Nu till pappan. Han bodde där ensammen långt ute i buschen. Såg väldigt civiliserad ut måste jag säga. Hade ”normala” klädpaltor på sig. Han var trevlig och log mycket. Han hade alltså som vi sa, en hydda där han bodde, det blåste rätt igenom väggarna (av bamboo), så det var inte mycket till skydd!! Vidare så hade han satt upp en solcellskiva utanför hyddan på en stötta! (Dessa solceller får många gratis av thailändska staten har jag hört!) Så han kunde lyssna på radio, se på TV, koka mat och göra kaffe!!
De tre (3) döttrarna paraderade fram till honom en och en, föll på knä inför honom (typ som en muslim, fast med händerna ihop som thai gör), och överlämnade 1.500 baht. Han tog emot pengarna med en grymtning visade ingen som helst tacksamhet, och visade upp den känslokallhet som man bara väntade sig av en thailändare.
Dock blir man lika överaskad varje gång man möter denna otacksamhet!! Han fick in denna dag 4.500 baht plus gåvor av flera slag; cigaretter, mat, frukt och utav Yongyut en batteriladdare (kostnad 400 baht). Det gör ont i mig här i Thailand, många gånger när jag ser relationen mellan föräldrar och barn.
Barnen vet inte till sig av tacksamhet att de finns till och existerar (de själva alltså) för de har blivit så itutade detta redan ifrån första mjölken... Föräldrarna är fruktansvärt iskalla och visar inget alls. Jag vet alltså inte om de är rena skitstövlar som enbart tänker på sig själva eller om detta är den asiatiska stilen.
Hursom helst, det ser illa ut, och jag kan inte tänka mig att barnen mår bra av detta. Dessutom så går detta i arv till nästa generation, eller hur?? Jag tror att inställningen med att de tar hand om sina föräldrar som de gör är tack vare då det jag sade innan, de får i sig dessa värderingar väldigt tidigt i livet. Föräldrarna tar det för givet, skiter i vad barnen får försaka för att kunna hjälpa sina föräldrar.
Hela Isaan, häruppe alltså! Sägs det, föder barerna på turistorterna med tjejer. Vi pratar alltså om uppemot 50.000 tjejer som jobbar!! Tjejerna gör det för att få lite pengar till sin familj häruppe, och då handlar det om två mottagare av pengarna; föräldrarna och flickans egna barn. De flesta verkar det, som av dessa flickor som reser ner till barerna, har ett barn med en thai-kille, och har då blivit övergiven av honom. Vi har belyst detta ämne tidigare lite grand, men så här går det till; Bland thaiklillarna så finns det ett ideal, och det är att ”pippa” utan kondom!! De kör på, och sedan så överger de sitt eget barn och skiter i att hjälpa till att föda upp barnet.
Thailand som stat har inget regelverk som efterföljs. Killarna kan strunta i sitt barn och hoppa på nästa tjej och köra på henne också. Ingen klandrar tydligen killen!! Detta jag säger är inget undantag.
Det är så vanligt så det mer är en regel.... Så flickorna i barerna får ”ligga i”, ursäkta uttrycket... det är fruktansvärt hemskt, och det är inte utan att jag undrar om inte gammelmor och far är medvetna om vad som försigår, men de SKITER i det, bara ingen pratar om det. I flera fall häruppe så är det dessutom faktiskt 2.a generationen som flickorna representerar, deras mor har i flera fall också varit söderut på barerna och härjat i unga år!! Så de tar gärna emot dessa blods-pengar av sina döttrar och håller mun om det!!
Nä nu återgår vi till resan... Vi åkte hem vid 16. tiden och pappan följde med in till byn, han hade lite vattniga ögen, så antingen hade han en madam på gång eller så skulle han ta sig en ”stavnagel”!! Jag frågade Yutin, hur sjuttan kommer pappan hem igen, det är ju en helvetes väg och dessutom så blir det ju snart mörkt?
Inga problem, han brukar tassa på där i mörkret och dessutom så finns det en genväg.... hualigen en genväg.. hur ser den ut då, och i mörkret!!! Vi släppte av honom och körde tillbaka till kusinerna och släppte av de tre som hade åkt med oss till pappan.
Sedan bar det av hemåt, man var lite trött i ögat efter en hel dags resande. Men jag tycker enbart det var kul och intressant. Och jag fick många foton med mig, som kan glädja deras släkt antar jag!!
Vi höres snart igen.. ha det...
-----------------------------------------------------------------------
Marknaden startade i måndags med buller och bång!! Det var parader i det oändliga, de älskar ju parader härborta i Asien! Här nu, så startade det upp med en Elefant-parad/uppvisning, där var säkert minst 150-190st elefanter samtidigt inblandade, och det var en mäktig syn.
Sedan följde det parad på parad, och detta upprepade sig varje dag.... ofta startar dessa parader hemskans tidigt... för att inte tala om den där jädra musiken. Jag gillar ju musik, som de flesta av Er har lite kläm på tror jag. Men när den ekar rätt in i huset, trots att vi bor nästan 3 kilometer ifrån ”epicentrum”, så ledsnar även en sån som jag.
Betänk då att musiken startar VARJE morgon kl. 04.15 ungefär, håller sedan på med sitt jädra dunkande hela tiden fram till 23.59.. då stoppar den och är tyst fram till 04.15 igen... men i tisdags morse kunde inte thaiarna hålla sig, då öste de igång igen redan kl. 03.45.
Jag hade precis fått ett smått slaganfall av de där hundasen som skällde som besatta i de ”tysta” 3 timmarna”, och när de tystnade tillfälligt så startade dunket igen.... Jag pratade lite med Yongyut om det. Hon tycker för övrigt att jag frågar alldeles för mycket frågor... hon sade att detta är ”no problem för thai people”... mmmm... känns det igen????
Vi har varit och kollat lite mest varje dag. Det är ett oändligt utbud av allting, och det är görkul, många trevliga försäljare, de flesta verkar vara kvinnor faktiskt!! De kommer överallt ifrån visade det sig... Chiang-Rai Chiang Mai, Bangkok, Khorat, Khon Kaen samt många fler platser här i Isaan-området!!
Jag har ju fått liv i en ”talang” som jag inte visste jag hade! Alltså den där som man har när man t.ex. går omkring och kollar på saker och ting. Då ser man med helt andra ”ögon” än de flesta andra! När andra ser ett gytter av folk och massor av försäljningsstånd, då ser jag att thailändska folket har en helt fantastisk inställning och smak till strumpor.
Jag tog fram min kamera och började att plåta för glatta livet, här fanns det illröda strumpor till rosa kläder. Jag såg neongula strumpor till hazardblåa brallor. Det såg faktiskt väldigt illa ut, och visar på noll smak tycker man. Men man borde kanske ställa sig frågan, är västerländsk smak den som skall gälla i österland??? I alla fall.. foton på detta kommer i nästa kapitel tror jag!!
Jag var ute efter en sådan där klädhängare som man brukar ha ”stående” ute i hallen, ni vet! Vi kikade lite grand och dingelisten legolas blev heltänd, jag fick syn på en sådan... handlade på rak arm in en sådan, den kostade 1.100 bat = SEK 220:- kanon tycker man ju!! Vi tog hem den på vespan, men den vägde fasenimej mycket som vanligt här i Thailand.
Nu idag så åkte vi iväg, jag skulle visa Yongyut vilken möbel jag hade bestämt mig för att ha utanför min musikstudio på 2.a våningen! Vi har ju handlat där förut och varit helnöjda. Yongyut tjötade lite på tjejvis om min fräcka möbel, men gav sig till slut och medgav , -”Ok #¤%&/&()%¤#!!” , Jag antog att detta var bra!!
När vi skulle lämna möbelaffären, vad står inte precis framför våra fötter, jo! En sketfräck klädhängare, smal, smidig och lätt och den kostade 700 bat =SEK 140:-. Det är ALLTID på detta sätt... låt mig ge Er ett exempel ifrån Svedala:
1) Köpte in en digital-box till TV;n köpte den Cash 5.000:-. Efter 2 månader, så dök Den där reklamen upp med den där låtsas-gubben som pratar, han erbjöd hela jädra svenska folket en box för 2.500:- om man tecknade ett abonnemang! Senare efter ytterligare något år, så kostade dessa boxar 1 sketen krona!!!!
Det finns fler exempel, men jag blir så sur... skall försöka att vara nöjd, hängaren är OK.. tror jag..... Jag berättar i nästa kapitel lite mer om denna jättemarknad, lite fläskiga nyheter skall det allt bli! Ha det bra...
-----------------------------------------------------------------
Idag inhandlade vi köksskåpet som vi kollade in lite grand igår. De får beställa det ifrån Khon Kaen , så vi får det under morgondagen (15 mil dit) Det blev ett komplett skåp med både under och överdel, kostnaden blev till slut 4.800 baht, Så vi var nöjda kan ni tro!!
Nu löper vi nog en stor risk att detta skåp blir till en skrotsamlingsplats för allsköns bröte i köksregionen. Min tanke med detta skåp är att vi skall kunna börja att organisera verksamheten i köket, och inte låta allting ligga i en bröte när det har används.
Allting bara ligger kvar efter användning, och det åker inte ut till diskning. Det bara ligger kvar!!
Allting skall ha ”sin” plats, och alla här hemma skall fanimej veta om det. DET blir en stor utmaning för undertecknad falang!”! jag vill ju att detta skåp skall vara till hjälp för oss alla här hemma, och hjälpa oss att få ett snyggare kök!!
Måste säga det en gång till, det är för jädra kallt här nu sedan drygt 3 veckor tillbaka. Förut var det bara gött, nästan som en svensk sommardag! Men nu är det jobbigt att gå strumplös må ni tro!! Jag trodde aldrig detta om Thailand. Man hör ju bara om temperatur och dylikt om själva turistorterna typ Phuket!! Och där är det ju sina modiga 30 grader säger folk. Här hos oss det sista nu, så har det varit (gissningsvis) på natten 12 grader och på dagtid 16 grader. Dessutom så har det blåst rejält nu i en styv vecka, så temperaturen är nog ännu lägre i luften tror jag!
Enligt Yongyut, så kan januari vara stekhet eller sketkall, det är en orolig månad verkar det som! Sedan i februari så skall det börja lösa sig och bli så där himla varmt igen, och då är väl risken att man börjar längta efter januari igen...
Jag är på väg (kanske) att tappa mina två sista elever i engelskan (News och Nice). De kom här i tisdags och berättade att de bara kunde vara här i 30 minuter i fortsättningen. Jag svarade att det är väl ok!!! Sedan när betalningen kom, så var den också hälften. Så får SKETNA 200 baht/vecka (SEK: 40

, så skall jag ockupera 2 kvällar i veckan.
NEJ, det blev inget med det. jag mailade idag till mamman och förklarade läget, att jag inte var intresserad att offra 2 kvällar i veckan för 200 baht. Vi får se vad hon svarar på det mailet. Synd, för det är trevliga killar, och så kan de ju läsa det skrivna ordet på latin, vilket är väldigt ovanligt (sällsynt) härnere i Thailand!
Där vi handlade skåpet idag, så ville hon som sålde det till oss, att jag skulle ta mig an hennes son och tutor honom i engelska, hon ville det för jag hade ett gott hjärta sa hon!! Men jag förklarade för henne att jag just nu hade väldigt mycket att göra och inte hann hjälpa!!!
Jag tycker det är görjobbigt med ungdomar här som inte kan skriva eller läsa latin, det är oändligt mycket svårare att lära ut. Och de sätten som jag själv har kommit på fattar inte föräldarna alls.
Jag har ju t.ex. tagit ut ungarna som ni vet på fotbollslir under en timme där vi enbart snackade engelska eller höll klaffen... Jag har dessutom tagit ungarna till superaffären Lotus, och så låtsades vi handla där, så de fick lära sig vad sakerna hette på engelska.
Föräldrarna tyckte vi lekte antagligen och var inte imponerade alls. Och detta kommer då ifrån folk, som enbart har i stort sett varit i kontakt med värdelösa lärare. Nä jag håller mig till att vara pensionerad tror jag!!
Se där 95 kapitlet i hamn.. vi kör på va?? Nu skall jag gå och knyta mig, ha det gött hela konkarongen!!
-------------------------------------------
Idag är det lördag morgon, och jag sitter här och undrar; va kul saker skall hända i dag då, det är ju lördag???? Jo jag och Reine skall återigen försöka att vinna på V75, så det är ju något att se fram emot!! Vidare så är det väl tipsextra kl. 15.00..... sorry inte här, detta är Thailand!! OK, Let Dance på TV??? Idol?? Körslaget?? Seinfeld?? Frasier?? Travet kl. 21.30 då???
Nä tyvärr, inget av de TV-program jag gillar finns här. Får la kolla på kanal 45, naturprogram. Jag fattar visserligen inte vad den dubbade rösten säger, men jag fattar i alla fall när lejonet jagar en antilop för att få middag!! Eller myrsloken river upp en myrstack, eller när ormen hugger en råtta och käkar upp den...
Men tyvärr, så hamnar alltid den jädra TV;n på nyheter, och det är skittråkigt. Jag älskar att bygga bo och linda in mig mentalt i en puppa, inte behöva läsa alla de jädra tråkiga nyheter som folk älskar att se, men det gör allt mycket mer ont än gott, att läsa om allt elände som vi människor lyckas fixa till för oss.
Dessutom nyheter härnere i solens förlovade land? Här där TV vägrar visa en kyss i dokusåpan, här där TV vägrar visa en pistol i dokusåpan, om pistolen befinner sig över ljumskhöjd!! Här visar man med glatt hjärta hur flera av barnens huvuden var avhuggna jämns med axlarna i en bussolycka för ett par dagar sedan.
Det dog tydligen ett 30:tal barn i en bussolycka. Det är fruktansvärt olyckligt naturligtvis. Och det spelar ingen roll hur, när eller var i Thailand, dör någon så visas liket upp offentligt, mycket olyckligt beslut av TV att visa sådan skit, och sedan ha mage att tycka att det är oanständigt att visa kyssar i TV. Hur underliga äro inte vi människor???
Igår fredag, så hade vi gubbträff på BIG C som vanligt, det var Dan, David jag själv plus ett nytillskott som Dan träffat tidigare i veckan. Hans namn är Lars S. Och han är gift och bor nedåt Phuket till. Han brukar åka hit upp 2-3 gånger per år under max. 2 veckor så hans fru får träffa sin släkt här. Mycket trevlig kille från Gävle av alla ställen (jag bara skojar). Vi lär väl inte se mycket av honom i fortsättningen tror jag!! Men skoj att träffa honom och att prata (lite) svenska. Vi ville ju inte vara ohövliga och göra som thaiarna gör, prata i det oändliga vårt eget språk.
Idag så åt vi (jag) på l*dyboy cafe ihop med Yongyut och Namkaeng och Soda, de hade redan ätit salladsblad hemma, ihopkokta av Alfa!! Maten var kanon som vanligt och notan för mig gick på jämnt 50 baht, Spriten ingick i kalaset, alltså en kostnad för en middag på 10:-, jag tror jag kan leva med det!!
Under middagen så kom det ett samtal ifrån Amphorn (Dans Fru), hon smygringde och berättade att Dan fyllde sina modiga 67 idag..... och ville att vi skulle träffa dem som överaskning för Dan, på en restaurang, klart att vi sade ja!!
Men detta får jag berätta mer om imorgon, Ha det bra hela högen, så höres vi snart igen!
Handskak - legolas
2 bilder: svarfars damm där han badar varje morgon samt svärfar tillber bambudungen ganska ofta.... Detta är hans paradis som Yongyut köpt åt honom, det kostade henne 14 år av sitt liv... men tacksamheten har jag aldrig ens sett röken av.. sorgligt kapitel...