Is i Thailand

Björn

Nykomling
Hej!

Har hört att vattnet som används till att göra is av, är filtrerat. och då alltså drickbart. Har hittills avstått is. Är det någon som känner till hur det ligger till?

Thai är inte dumma, de vet att is som de tillverkar dricks upp.
De gör is av dricksvatten, har aldrig ens reflekterat över detta givet att de tänker på detta. Ibland tror vi västerlänningar att bara vi kan tänka. :kewl_transparent:
Min fru sa till mig häromdan att vi borde skaffa en vattenreningsverk för hon litar inte riktigt på dom som levererar vatten. :p
Jag ser det inte detta heller som några problem.

Hej

Numera finns det väl nästan bara is gjord på rent vatten, men din fråga är inte så dum, förr fanns det alltid två sorters is och då gällde det att se upp, den is som då var säker är den samma som nu, alltså den cylinderformade med hål igenom.

Förr frös man även vanligt orenat vatten till is som man sen använde till att kyla bl.a fisk, läsk och ölflaskor i boxar m.m, det hände att folk använde även denna orena is till drinkar, öl läsk som sen serverades, för Thailändare gick det bra men många utlänningar blev naturligtvis dåliga, bl.a brukade man använda denna billigare orena is när man sålde cola och andra drycker i plastpåsar som sen dracks med sugrör.

Sen hade vi ju en familj i byn som öppnade en liten affär hemma i huset, dom orsakade också en mindre epidemi i byn när dom förvarade rått kött och fisk i samma box som dom förvarade den is som dom sen sålde i påsar till kunder, inte så lyckat.

Men numera kan man i princip använda is överallt utan att ta någon risk, det finns nästa ingen som använder den billiga men orena typen av is längre.

Mvh isan lover

Jag och mitt x råkade få dålig is i en välkomstdrink på Phiphi på 90-talet. Alla som drack den blev rejält magsjuka i tre dagar.

Vet att på Lanta finns det 1 isfabrik som ser till att alla hotell och restauranger har is. Ägs av en av dom rikaste familjerna på ön. Dom har ca 10 frysbilar som åker runt hela ön.

vet att på min ”bar” köps det in 12 säckar per dag på högsäsong ala 50 bath styck

Thai är inte dumma, de vet att is som de tillverkar dricks upp.
De gör is av dricksvatten, har aldrig ens reflekterat över detta givet att de tänker på detta. Ibland tror vi västerlänningar att bara vi kan tänka. :kewl_transparent:
Min fru sa till mig häromdan att vi borde skaffa en vattenreningsverk för hon litar inte riktigt på dom som levererar vatten. :p
Jag ser det inte detta heller som några problem.
Vad det gäller bakterier så är det säkert lugnt. Är det bakterier i vattnet så märks det snabbt
Övrigt så skulle jag vara misstänksam. Kemikalier har en tendens att ansamlas, då allt ej går ut med urinen. Så där kan misstanken vara att vattenleverantören spekulerar i att vatten från flera källor används och kan skylla på eventuella effekter på andra när skadan uppkommer efter 20 års användande.

För sju år sedan fick ja problem med magen. Innan dess kunde ja dricka i princip vadsomhelst utan problem. Efter nåt år kom ja på det var isen.. nu kan jag bara dricka is på mcdonalds, kfc mfl som gör sin is själva av rent vatten. Även dom små avlånga cylindrarna funkar som finns på tex Black canyon. Har lite bättre resistens idag då jag kanske klarar ett glas is annonstäders men oftast gör det magen till ballong i 2-3 dagar

Liknande trådar

Tillbaka
Topp