Husköp i Thailand

Skillnad på tex istället för att åka ner på baren i Pattaya så var det 5 star hotell/condo dom träffades runt Wong Amat med barnen efter skolan på Fredagar.
Barnen lekte i poolerna, föräldrarna låg och sög på drinkar, olika stenbord bara.
Men som sagt dom är än rätt stor community där som lever vanliga liv, dom flesta har inte ens någon thai i familjen.
Och är av alla nationaliteter.

Träffat många faranger som har omsättning som skulle få en Svensk avundsjuk.
Bara för du inte träffat dom på dina veckorsresor i turistområden betyder inte att dom inte finns.
Och jajaja, du har vart här 1 miljon år men det betyder inte att dom inte finns idag.
Bara att köra förbi Pong i östra Pattaya och se alla 20-50 miljoner bahts villor, vilka många hade barn som gick i sonens förra skola för att se att dom finns.
Att du inte träffar dom på dina en veckosturer vid stranden är en sak.
Hur många av dessa har verksamheten i huset?

Jag har ju träffat många utlänningar som har fabriker runt Sriracha och inga små fabriker.
Det man träffar runt baren är inte allt.
Dock kände jag inte till dom när jag bodde i centrum och hängde runt barer, då trodde jag mer som du.
Både jag och frugan lärde mig mycket när vi bytte skola från Aksorn till the Regent på den tiden, inte bara sonen.
Men det skiljer sig nu går han på skola där han går nu är mer middle class faranger som har ungarna, klar skillnad och vi har fint boende i jämförelse, medans innan bodde vi i utehuset i jämförelse ;)
Bara för att du har en fabrik som går bra så kan du inte köpa hus på företaget och använda som bostad. Då måste du hyra huset av företaget och företaget skall redovisa inkomsten av detta.

Dessutom så äger falanger inte mer än 49% av företaget.
Det finns en mängd sätt att kontrollera fastigheter och företag på men diskussionen handlar om vad som är lagligt.

Senast redigerad av en moderator:
Bara för att du har en fabrik som går bra så kan du inte köpa hus på företaget och använda som bostad. Då måste du hyra huset av företaget och företaget skall redovisa inkomsten av detta.

Hej

Ja det är komplicerat att äga hus och mark i Thailand och det är ju precis så som myndigheterna vill ha det, dom flesta sätt att möjliggöra ett ägande är ju direkt olagliga eller indirekt olagliga, vill myndigheterna ställa till problem så är man körd, t.o.m Thailändare riskerar ju att bli av med allt ifrån hotell, hus och markinnehav som dom har officiella papper om förvärvet har föregåtts av några som helst oegentligheter eller fel begångna av någon anställd på ett markkontrollen eller liknande.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är komplicerat att äga hus och mark i Thailand och det är ju precis så som myndigheterna vill ha det, dom flesta sätt att möjliggöra ett ägande är ju direkt olagliga eller indirekt olagliga, vill myndigheterna ställa till problem så är man körd, t.o.m Thailändare riskerar ju att bli av med allt ifrån hotell, hus och markinnehav som dom har officiella papper om förvärvet har föregåtts av några som helst oegentligheter eller fel begångna av någon anställd på ett markkontrollen eller liknande.

Mvh isan lover

Ja det är komplicerat att äga hus och mark i Thailand

Hur kan detta vara komplicerat, Du skriver själv att det inte går, att detta är förbjudet, olagligt,

hur kan man äga marken när man inte kan bli ägare?

Hej

Mvh isan lover

Det är väl bra att dom har lite lagar och regler. Annars skulle nog markpriserna ha legat på en helt annan nivå om utländska intressenter hade haft lust på köp.
Visst borde man kanske ha någon for av annat upplägg, men...

Det är väl bra att dom har lite lagar och regler. Annars skulle nog markpriserna ha legat på en helt annan nivå om utländska intressenter hade haft lust på köp.
Visst borde man kanske ha någon for av annat upplägg, men...

Hej

Håller med helt, det är tur att markköp och husköp är förbjudet för utlänningar, utan ett förbud skulle stora delar av landet köpas upp av utlänningar och förmodligen all attraktiv mark längs kusterna och i attraktiva orter och städer.

Jag håller även med om att man ändå kanske borde överväga att tillåta något slags ägande för utlänningar, men då i väldigt begränsad omfattning.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt, det är tur att markköp och husköp är förbjudet för utlänningar, utan ett förbud skulle stora delar av landet köpas upp av utlänningar och förmodligen all attraktiv mark längs kusterna och i attraktiva orter och städer.

Jag håller även med om att man ändå kanske borde överväga att tillåta något slags ägande för utlänningar, men då i väldigt begränsad omfattning.

Mvh isan lover
Men bra att utlänningar får köpa i Sverige lr?

Ja det är komplicerat att äga hus och mark i Thailand

Hur kan detta vara komplicerat, Du skriver själv att det inte går, att detta är förbjudet, olagligt,

hur kan man äga marken när man inte kan bli ägare?

Hej

Det blir komplicerat för dom som trots förbudet och lagstiftningens syfte att hindra detta ändå vill äga mark och hus.

Mvh isan lover

Men IL brukar ju gilla allt i Sverige så ska bli kul att höra hans kommentar
Men en fråga?
Kan utlänning som inte är EUmedborgare köpa mark och bostad hur som helst i Sverige?
Jag som utskriven Svensk kan ju inte göra det men kan min fru göra det?
När jag skrev ut mig så sa dom att jag hade inte lov att äga annan bostad än fritidshus.

Men en fråga?
Kan utlänning som inte är EUmedborgare köpa mark och bostad hur som helst i Sverige?
När jag skrev ut mig så sa dom att jag hade inte lov att äga annan bostad än fritidshus.

Hej

I ditt fall är det nog en skattefråga.

Mvh isan lover

Men en fråga?
Du har missuppfattat.
Du kan köpa hur mycket hus du vill i Sverige men äger du en permanentbostad så blir du skattskyldig i Sverige.

Men en fråga?

Enligt en mäklare jag har kontakt med, det ska gå, lite mer omständigt, men ska funka, nu nämnde jag inget om att min fru var gift med en svensk.

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
2 K
W

Tillbaka
Topp