Hembränt legaliseras i Thailand.

• Trådstartare Trådstartare apknug
  • Start datum Start datum

Hej

Jag tror inte att den sprit som daglönare och bönder kommer att producera blir speciellt ren, dom har knappast råd att rena med aktivt kol o.s.v, så den blir nog i många fall oren, men det är ju i.o.f.s även Lao Kao som säljs över disk i butik också, vilket stef@n mycket riktigt påpekade.

Mvh isan lover

Inte direkt dyrt att tillverka eget aktivt kol.

Nä lao kao är det vidrigaste jag smakat och okolat hembränt är bättre. fy f vilken dynga....

Tom sprit i en plastisbrännare är ju bättre så svårt att misslyckas där...

Som ett led i Thailands liberalisering planerar Thailand att legalisera hembränning. Det kommer samtidigt att bli tillåtet att brygga sin egen öl, om !an mot förmodan skulle ha tröttnat på Leo.

Med betoning på "planerar"

Har seriöst funderat på detta. Lao kao är ju nästan färdigt och håller typ 30% så en gång genom destilleringsapparuturen så kanske man får finsprit?
Har provat att köra lao kao genom aktivt kol,,, det smaka och lukta lika djävlikt efteråt, det kommer inte att fungera att koka om smörjan eftersom det inte går att filtrera bort lukt och smak, ska du göra finsprit späd ner första koket till 15/20% rena genom aktivt kol och koka sakta och håll någa på tempen så får du 85/90% ren sprit perfekt för diverse likör essenser

Har provat att köra lao kao genom aktivt kol,,, det smaka och lukta lika djävlikt efteråt, det kommer inte att fungera att koka om smörjan eftersom det inte går att filtrera bort lukt och smak, ska du göra finsprit späd ner första koket till 15/20% rena genom aktivt kol och koka sakta och håll någa på tempen så får du 85/90% ren sprit perfekt för diverse likör essenser
När jag 'kokade hemma' (30 drygt år sedan) sedan fick jag 96% alkohol. Sen tillkom ju filtreringen genom aktivt kol, men det gick inte att skilja på myndigheternas 'köpesprit'.

När jag 'kokade hemma' (30 drygt år sedan) sedan fick jag 96% alkohol. Sen tillkom ju filtreringen genom aktivt kol, men det gick inte att skilja på myndigheternas 'köpesprit'.
Mätte du vid +20 ?man kan inte få mer än 96 % å sedan blandas ut till ca 40% före kolning ca 0,5 liter i timmen då har du bra nyttigheter 555

Köra dåligt sprit genom aktivt kol gör ju inte nämnvärt nytta av erfarandhet men att destillera en gång till så händer det grejer om man har rätt apparatur med termometer på röret. oOch givetvis slängs den första kaffekoppen som kom ur för det är där flinkeln är.

Har brännt en hel del alkohol i mina dagar, haft 2 st 50 literskokare med elpatroner.
Temp viktig, stoppa i tid.
Körde alltid först en dunk vatten genom kolet (reningsystemet) sen spriten och efter det uträknad mängd som kunde stå kvar i röret med vatten.
Kompis sa innan, aldrig kunnat dricka ren sprit innan men din va lätt, höll 46% efter jag blandat med vatten..

Dock tog snuten första.
Och lite rolig historia, snuten ringer efter beslaget ok xxxxx lyssna här nu och häng med.
Du brände aldrig för att sälja.
Nej.
Du kommer aldrig göra anspråk.
Nej.
Ok avskrivet och maskinen finns inte.
Står väl i hans källare idag ;)

Hej

Ja den håller ju en väldigt dålig kvalitet, men jag tror att det finns bönder som är kapabla att framställa ännu sämre produkter än Lao Kao, dessutom kapabla att dricka upp det, blir knappast hälsosamt.

Mvh isan lover
Den Lao Khao som normalt dricks i våran hemby är då inte köpt över någon affärsdisk. Smaken och lukten påminner ju oss svenskar om okolat hembrändt men det betyder väl inte att farlig att dricka. Dessutom gillar de ju den smaken som den är.

Den Lao Khao som normalt dricks i våran hemby är då inte köpt över någon affärsdisk. Smaken och lukten påminner ju oss svenskar om okolat hembrändt men det betyder väl inte att farlig att dricka. Dessutom gillar de ju den smaken som den är.
Hej

Hos oss på landet är det Lao Khao köpt i butik som dominerar nästintill totalt, men i städerna verkar det vara betydligt vanligare med hembränt som man t.o.m kan köpa i plastpåsar.

Håller med om att dom som är vana med Lao Khao gillar smaken av finkel, dom tror väl att det är så riktig sprit ska smaka, en del är väldigt skeptiska till importerad sprit eftersom den inte lutar och smakar finkel, en del tror att den typen av sprit måste vara väldigt svag eftersom den knappt luktar något.

Men har dom provat riktig sprit några gånger så är det många som ändrar sig och föredrar vodka, gin och whiskey före Lao Khao

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp