Första gången i Thailand och varför blev det Thailand??

• Trådstartare Trådstartare Thaiken
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

Thaiken

Gäst
Jag tycker det skulle vara roligt att höra av dom som är med här på CM hur det kommer sig att ni åkte hit första gången och varför ni kom att tycka så mycket om det landet?? Själv kom jag hit på en 14 dagars resa med Fritidsresor första gången Mars 2009 och hamnade då i Kata Beach . Redan andra dagen så kännde jag att här vill jag bo. Alla vänliga personer och helt underbart väder Har ju rygg broblem och kände nästan inte av det alls efter ett tag.Sen har det bara rullat på och försöker att vara så mycket jag kan där. Men skulle vara rolig att höra vad som gjorde att ni åkte hit och varför ni tycket om landet Kjellle

Ungefär som du kom till Karon 1994 och sedan var man fast. Ett antal charterturer senare hade jag fortfarande inte en tanke på en fastare relation men ett möte i Helsingborg för drygt fem år sedan förändrade den saken totalt. Så här sitter jag nu utanför vårt hus och skriver och kan inte vara mer nöjd med livet.

Slumpen, som vanligt bara slumpen. Jag stötte ihop med en thailändska i Alingsås, vi gifte oss och levde som hund och katt i två år innan jag tog mig samman och gjorde mig av med bråkstaken. Hade bara varit i landet en gång med henne, två veckors värmekoma i en infödingshydda i byn och var förvisso inte sugen på fler besök. Men det fanns ju ett och annat att förklara för släkten, så jag åkte dit en gång till för att göra upp.

Den här gången turistade jag själv och då blev det ju bra mycket trevligare! En av de många tjejer jag träffade blev min nästa (sista, hoppas jag) fru och nu har vi varit gifta i tolv år och besökt hennes by många gånger. Jag har nära kontakt med barn och svärson (dom är f.ö. här nu) och min frus assimilering till Sverige är sådan att jag numera talar thai också här hemma och bit för bit anpassat mig till thailändsk kultur.
Och jag har kommit att älska hennes skitiga, dammiga men trevliga by. Thailand för mig är just landsorten i Isaan, där trivs en gammal bonnläpp som jag utmärkt.

Så slumpen kom till sist att forma hela återstoden av mitt liv. Om två år flyttar vi dit.

Själv var jag och min förra fru på bröllopsresa till Thailand 1998. Vi var i Bangkok, Karon och Kata på Phuket och Phi Phi några nätter på varje ställe.

Vi gillade det och åkte nästan varje år sen (dock inte varje år pga hennes hälsa).

När hon dött av sin hjärntumör åkte jag själv till Phuket för att vila upp mig och de sista dagarna sprang jag på min nuvarande fru. Blev väl ingen blixtförälskelse men har växt fram. Nu två barn tillsammans och ingen av oss hade några barn sedan tidigate.

Efter jag träffade henne har vi aldrig tyvärr varit tillbaks i Phuket.

1989 under en jorden runt resa Thailand var det landet som då gjorde störst avtryck på mig. Återkom 1990 och var nära (nära skjuter ingen hare) att bli fast i Thailand pga den gula febern.....
Har återkommit ett femtontal ggr och har en ganska stor thai vänkrets, som man har lärt sig att sakna vid för lång frånvaro från dom.

Träffade min fru 2005 som är thailändska, hade aldrig varit i Thailand och hade egentligen aldrig haft intresse av att åka dit.
Numera försöker vi vara i Phuket mellan nov/dec till mars/april.

Men tror nog att som pensionär blir det sydeuropa eller varför inte Florida :).. Är lite för varmt på Phuket under regnperioden, kan knappt gå ut :(

BaBoo Vart i Phuket håller ni till ommer att vara i Kata från November till Maj

I Mars 2004 såg jag på nyheterna på tv om hur thaisen bönade och bad om att turisterna skulle återvända efter Tsunamin så jag tog famlijen med dåvarande fru och åkte ner, fick en kanon semester med riktigt låga priser på boendet men tyckte ändå inte att Thailand var det där paradiset man hört om. Rätt skitigt och det som eg var paradis stränder förstördes av alla förbaskade longtails som förde ett attas oväsen, det som eg var bra var väl priserna. Så kommande semestrar gick till platser runt medelhavet som jag eg upplever som mycket finare och betydligt kortare resväg.
För några år sen så var jag rätt mätt på charter överhuvudtaget och hade planer på att köpa mig en husbil och kuska runt i Sverige och Eurpoa på semestern istället, men så kom en skilsmässa i mellan och alla slantar gick till att lösa ut frun från hus och bohag.
Men precis i den vevan sände dom serien 30° i Februari och då blev jag grymt sugen på att bara skita i allt och dra iväg till Thailand. Sagt och gjort, packade väska och laptop och gav mig av med tanke om att stanna 3 mån. Tog inte lång tid innan gula febern slog till, är rätt bra på att värja mig men den är ju nästintill obotlig ;D
Avverkade ett gäng Thaitjejer innan jag träffade nuvarande för lite drygt ett år sen, nu känns Thailand som mitt hem nr1 och Sverige som målet för sommar semestern. Om 3v är det dags att åka "hem" igen :D
Tycker eg att det är alldeles för varmt i April/Maj men hellre det än att frysa i Sverige. Eg skulle jag vilja testa att bo i Spanien och andra ställen runt medelhavet men vill inte lämna tjejen så det får bli Thailand.
Bor ju just nu i Hua Hin men vill gärna prova fler ställen, dock så har inga utav de platser vi testat att bo på eller besökt hittills lockat mer än Hua Hin men finns några ställen kvar att utforska.

Har varit uppe i Udon Thani Har även varit I Kalasin och även i Surin och sedan i Nakhon si Thamarat om det nu stavas så Men har helantiden saknat havet och stranden. Är ju mycket fint uppe i norr men trivs kanonbra i Kata Beach och däromkring

Så här var det!

Indien har alltid varit mitt favoritmål. Indien dock, såååå strange och jag var rädd, så skrämmande och olikt. Östern har alltid varit mitt mål. Det första jag tänkte var Bali.

Nä tänkte jag då jag läste om det Australiens Malorca. Jag tittade på alla andra Malasia, Vietnam, Laos, Kambodja osv, men olika historiska begivenheter lockade mig inte.

Som nörd och kock är ju mat det viktigaste för mig, soldränkta stränder kan de ha för sig själva. Jag läste en broschyr om Thailand och dess historia av att inte ha varit en kollonialstat samt fantastisk mat.

Sagt och gjort 6 november 1989 åkte jag till Thailand för första gången och sen som ni alla andra var jag fast!

...sen har det även blivit 4 gånger i Indien som jag aldrig ångrar och jag skall dit igen, fantastiskt land och allt!

Lyco

Jag hade börjat att förbereda min flytt till Portugal, när jag julen -12 åkte till Isaan för att hälsa på en familj som hade flyttat ner för gott.
Dag 1 blev jag kär i deras hemmbiträde.
Dag 14 fick jag följa med hem till hennes by och fira nyår.
Dag 23 flög jag hem nyförlovad.
Sju månader senare var vi gifta och numera har jag varit där 8 ggr.
Jag jobbar en månad på båt i norge och är resten av tiden i Isaan, förutom nu, för lilla frugan är hos mig i min sommarstuga, taskig tajming pga vädret men det går bra ändå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp