Förlänga vistelsen i Thailand på plats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Nu när det har krånglat till sig med turistvisumansökningar per post till konsulatet i Göteborg blir ju genast frågan aktuell om man kan söka förlängning på plats i t ex Udon Thani eller Khon Kaen. Eller måste man åka in till exempelvis Laos för att få ytterligare 15 dagar?

Någon här som vet och/eller har gjort detta?

om du åker över till Laos eller Kambodja får du max 15 dagar tillägg som visa on arrival.
Om du e lite smartare åker du en tur till Vientiane, tidigt som sjutton, åkr direkt till Thaiambassaden innan kl 11 (tror jag) så kan du söka 2 månaders visum med 2 entrys. Precis samma som du skulle sökt i Sverige. Du tar in på hotell och hämtar ditt färdiga visum efter kl 13 dagen efter.
Om ni e i Bkk eller öster om det, kan ni ta en minibuss till Kambodja, överfarten ligger i Png Nam Ron området (Ban Laem) där kan ni få 15 dagars visarun utan att sätta er fot i Kambodja och hela processen tar 5 minuter. Kambodjanerna fyller i alla papper åt er, du skriver bara under... kostar 1400B
Minibussen går från Anungsavari (vicrorymonument) och då ligger busshållplatsen på Phanon Yotingatan precis under tollroad. Fråga efter bussen till Ban Laem, i Pong nam Ron, så visar dom er. kostar 330B och tar ca 4 timmar enkel resa. Fördelen e att själva stämplingen bara tar 5 min. Du kan göra en sån visarun hur många gånger du vill var 15e dag till passidrna tar slut 555

Berra, du får 30 dagar på Suvarnambhumi när du kommer och skall du förlänga i Udon eller Nong Khai, får du max 15 dagar EN gång. Och det kostar lika mycket eller ett par Baht mer än om du skall krångla dig över gränsen.
Det är ett val om du skall hem till Sverige inom 15 dagar, annars måste du äver gränsen (eller betala overstay 500B/dag)

"krister " sa:
om du åker över till Laos eller Kambodja får du max 15 dagar tillägg som visa on arrival.
Om du e lite smartare åker du en tur till Vientiane, tidigt som sjutton, åkr direkt till Thaiambassaden innan kl 11 (tror jag) så kan du söka 2 månaders visum med 2 entrys. Precis samma som du skulle sökt i Sverige. Du tar in på hotell och hämtar ditt färdiga visum efter kl 13 dagen efter.
Om ni e i Bkk eller öster om det, kan ni ta en minibuss till Kambodja, överfarten ligger i Png Nam Ron området (Ban Laem) där kan ni få 15 dagars visarun utan att sätta er fot i Kambodja och hela processen tar 5 minuter. Kambodjanerna fyller i alla papper åt er, du skriver bara under... kostar 1400B
Minibussen går från Anungsavari (vicrorymonument) och då ligger busshållplatsen på Phanon Yotingatan precis under tollroad. Fråga efter bussen till Ban Laem, i Pong nam Ron, så visar dom er. kostar 330B och tar ca 4 timmar enkel resa. Fördelen e att själva stämplingen bara tar 5 min. Du kan göra en sån visarun hur många gånger du vill var 15e dag till passidrna tar slut 555

Krister skriver följande

Du kan göra en sån visarun hur många gånger du vill var 15e dag till passidrna tar slut 555

Om du har tur JA, annars kan du bli helt nekad återresan in i Thailand igen, om du har otur.
Det finns begränslingsregler för antalet inresor med turistvisa.

Stod innan på Thai ambassadens hemsida att du kunde få max 3 st turist visa on arrival på en 180 dagars period, det står inte längre där.
Frågat på konsulatet i Gbg och på immigration här vad som gäller, du kan få hur många du vill var svaret av dom. På konsulatet undrade dom varför jag brydde mig om att söka 1 års visa den gngn när jag jobbade som ja gjorde.
Eftersom jag bara reser på visa on arrival, är inte säker och är lite orolig ibland om jag kommer in eller ej, med tanke på det som stod innan på ambassadens hemsida men är väl ca. 2 1/2 år sen jag såg den infon sen var den borta och pratade med immigration och konsulatet om det för ca. 2 år sen och dom sa som sagt inga problem kan få hur många du vill.

"krister " sa:
Berra, du får 30 dagar på Suvarnambhumi när du kommer och skall du förlänga i Udon eller Nong Khai, får du max 15 dagar EN gång. Och det kostar lika mycket eller ett par Baht mer än om du skall krångla dig över gränsen.
Det är ett val om du skall hem till Sverige inom 15 dagar, annars måste du äver gränsen (eller betala overstay 500B/dag)

Tack Krister, då får det bli Udon eller Nong Khai. 15 dagar räcker, vår vistelse i Thailand blir fem veckor totalt. Det gäller inte bara mig utan hela familjen som kommer att resa på svenska pass eftersom frugans thaipass har gått ut. Hon skall förnya sitt i Udon, det är enklare än att åka till ambassaden i Köpenhamn eller Stockholm. Vientiane blir det nog inte denna gången, men osvuret är bäst. :wai:

"Berralund " sa:
Tack Krister, då får det bli Udon eller Nong Khai. 15 dagar räcker, vår vistelse i Thailand blir fem veckor totalt. Det gäller inte bara mig utan hela familjen som kommer att resa på svenska pass eftersom frugans thaipass har gått ut. Hon skall förnya sitt i Udon, det är enklare än att åka till ambassaden i Köpenhamn eller Stockholm. Vientiane blir det nog inte denna gången, men osvuret är bäst. :wai:
Du kan förlänga med sju dagar på Immigration och det kostar 1900 Baht.
Begreppet visa on arrival förekommer i tråden men det gäller inte svenskar
som får 30 dagar visumfritt vid ankomst till Thailand.

"UTH " sa:
Du kan förlänga med sju dagar på Immigration och det kostar 1900 Baht.
Begreppet visa on arrival förekommer i tråden men det gäller inte svenskar
som får 30 dagar visumfritt vid ankomst till Thailand.

Jaså, bara 7 dagar. Då får det kanske bli en tur till Laos i alla fall. 1900 Baht är ju inte billigt precis heller, men overstay är inte aktuellt och blir dessutom dyrare. Tack!

Informationen som står från immigration i pattayaguide står det att man kan få 7 och 15 dagars förlängning hos immigration 1 gång.
Så mycket olika info här.

Den bästa lösningen är nog att frugan går in på Immigration i Udon och frågar vad som gäller. Sen får man agera därefter helt enkelt.

Her som helst, Berra,
Jag är 99% säker på att du får 15 dagar på immigratin i Nong Khai. Jag gjorde en sådan där förra året har jag för mig. Om du kommer från Udon, så svänger du av mot friendship bridge vid rödljusen innan stan.
När du nästan är framme vid bron, kanske 2 - 3 km innan så ligger det på höger sida. 1900B låter bekant så det blir det för dig och din fru per person. Har du barn under 7 år (har jag för mig) så behöver dom inte förlänga visumet.
Om du inte skulle få 15 dagar så får ni ta er dom sista 2 km till gränsen och friendship bridge.
för att ta sig över bron måste man lösa bussbiljett ca 20B per peson. För att komma in i Laos behövs 30 USD till (eller ca 1200B) och två foton. sedan kostar det 20B tillbaka med bussen. Problebet med att åka över till Laos här är att det kan ta flera timmar. Fördelen är taxfreen.
Din fru kan göra en "borderpass" som är giltlig en resa. Det finns kontor som fixar detta nära gränsen. Hon behöver då bara thai ID kort och tabien ban. Kostar då typ 50B för henne att komma in i Laos.

"Jonas " sa:
Informationen som står från immigration i pattayaguide står det att man kan få 7 och 15 dagars förlängning hos immigration 1 gång.
Så mycket olika info här.
Skall vi slå vad om en låda Chang?

Om att det stod där i Pattayaguide isåfall vann jag eftersom jag läste det precis.

Kan det vara så att olika immigrationskontor har olika regler eller rutiner för samma sak?

Tänk på att man kan få problem om returbiljetten har datum längre fram än 30 dagar i tiden. Flygbolaget kan neka dig gå ombord på nerresan om du då inte har visum och Immigration kan neka dig 30 dagars visumfritt. Det står tydligt på Thaiambassadens hemsida:

. I have ticket to Thailand over 30 days and I don’t have visa to Thailand
will I have problem to check in at the airport.
Swedish citizen and some specific countries (please check at do I need a visa) may travel to
Thailand and will receive a visa exception when you arrival for purpose of tourism and not
exceeding 30 days and in some case the authority to check in and flight to Thailand for some
airline they might have restrict rule and regulation that if you have ticket over 30 days you
should have apply visa as well otherwise they will not let you onboard so please check with
airline carefully.

Har hört att folk haft problem, vet inte om det är skrönor.

Har inte barnen thaipass? Är det inte bättre att ta en tur till ambassaden, kan ni ansöka i Köpenhamn? Skönt att slippa strulet när man är därnere.

"Janne " sa:
Tänk på att man kan få problem om returbiljetten har datum längre fram än 30 dagar i tiden. Flygbolaget kan neka dig gå ombord på nerresan om du då inte har visum och Immigration kan neka dig 30 dagars visumfritt. Det står tydligt på Thaiambassadens hemsida:

. I have ticket to Thailand over 30 days and I don’t have visa to Thailand
will I have problem to check in at the airport.
Swedish citizen and some specific countries (please check at do I need a visa) may travel to
Thailand and will receive a visa exception when you arrival for purpose of tourism and not
exceeding 30 days and in some case the authority to check in and flight to Thailand for some
airline they might have restrict rule and regulation that if you have ticket over 30 days you
should have apply visa as well otherwise they will not let you onboard so please check with
airline carefully.

Har hört att folk haft problem, vet inte om det är skrönor.

Har inte barnen thaipass? Är det inte bättre att ta en tur till ambassaden, kan ni ansöka i Köpenhamn? Skönt att slippa strulet när man är därnere.

Har någon haft problem med detta? Skall flyga med Thai.

Berralund be resebyrån att skri a ut en bokning ur landet i två dar typ så gjorde jag på förra resan när när vi va nere drygt 40 dar då va det inga problem me thai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp