Familjeliv i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag kommer förmodligen att flytta till Thailand för gott när våra äldsta barn är färdiga med skolan om ca 9 år. Har funderat mycket på hur ni som är bofasta där nere får dagarna att gå, har ni fasta rutiner eller är det spontanitet som gäller?

Även om man är lite äldre när man flyttar ner så måste man ha något att pyssla med på dagarna, tristessen får inte ta överhanden. Det skiljer naturligtvis beroende på var man bor, framför allt mellan Pattaya / Phuket och Isaan.

Det skulle vara intressant att höra om ert familjeliv, tankarna finns där hela tiden.

Jag har en fråga till dig, ska du flytta till Thailand när äldsta barnet gått färdigt skolan, vad händer med detta barn som då kanppast kan stå på egna ben och de andra, ska de då gå i skola i Nong Bua eller? Vad tycker barnen då om att bryta upp?

Det är såna tankar jag har, så vill höra dina funderingar!

Mina och frugans tankar är att flytta ner när båda dom större barnen är färdiga med gymnasiet och kan stå på egna ben. Då får dom själva avgöra om dom vill flytta med eller stanna kvar, det kan ju komma in eventuella pojk- eller flickvänner i bilden som gör att dom vill stanna kvar. Framtiden får utvisa hur det blir till slut, inget beslut kommer att tas lättvindigt.

Han kommer att vara 11 eller 12 då, det ligger minst 9 år framåt i tiden. Lite tidigt att gå så djupt in i det tycker jag.

Han kommer att vara 11 eller 12 då, det ligger minst 9 år framåt i tiden. Lite tidigt att gå så djupt in i det tycker jag.

Lite intressant är det ändå Berra, du får tänka på att skolorna ser helt annorlunda ut i en liten by i Isaan mot i sverige. Trots att nya regeringen säger att standarnden på kommunala skolor ute på landsbygden kommer höjas avsevärt så kanske man ska ta det med en liten nypa salt. Finns det bra privata skolor på pendlingsavstånd, eller måste ni kanske flytta till en större stad?

För oss så va ungarnas skolgång den primära orsaken att vi valde den stad som vi valde, ja o frugan.

Det är just det jag menar med att vi har tid att avvakta några år och se vad som händer med skolstandarden. Frugan påstår att hennes skola hemma i vår lilla stad är bra men undervisningen i engelska är obefintlig. Detta är den kritiska punkten, jag vill att han skall lära sig bra engelska eftersom det ger honom en helt annan och mycket bättre framtid.

Annars lär det finnas bra skolor i Udon Thani, det utgår jag ifrån. Det är en stor stad, annars finns Khon Kaen inom rimligt avstånd. Som sagt, det brådskar inte med ett beslut men läget skall absolut hållas under kontroll.

Att ta en 11 åring som växt upp i Sverige till Thailand kommer nog inte att bli så enkelt Berra. Kulturkrocken och avbräcket med kompisar i den åldern kommer att bli väldigt tufft.
Har ni inte grabben med er till 100% så kommer det inte att funka.

Som svar på din fråga så för min del jobbar jag ju men annars är det golf som gäller för mig. Sen grejar vi i trädgården, tar en tur till beachen, en 3 tim cykeltur med lunch mm mm. På helgen blir det ett par öl och biljard med polare.

No 1 för att trivas här är att bosätta sig på rätt ställe och även där ska du nog ta dig en funderare..
Vad är dom 3 viktigaste sakerna när man köper en bostad?
Läget, läget och läget.
Detta gäller för den ekonomiska delen såväl som för trivseln.

No 2 är att inte bli för bra kompis med alkoholen.

Senast redigerad av en moderator:
Har ni inte grabben med er till 100% så kommer det inte att funka.
Det är aldrig bra att generalisera har jag fått lära mig i några trådar här, i alla fall när man heter Phonta , fö, så är det ok ;)
Men tyvärr PB så tror jag du har rätt , att ta en blivande tonåring upp till Isaan , bort från alla aktiviteter samt tryggheten i Sverige det kan bli djäkligt tufft , tror aldrig han blir lycklig med detta ... Sorry Berra , jag tror du är fast i Swedala för all framtid .. Att komma från Thailand till ett västerland må vara tufft , men att flytta från Sverige som man växt upp i till ett U land och dessutom till Isaan , oj oj . Har några exempel på 50/50 barn Tonåringar som flyttade ner till Pattis för ett år sen , den ene vill tillbaka , trots att han talar flytande Thai , den andre är tveksam men det lutar åt hemresa , ändock har båda arbete här nere samt en god skola i Sverige , 18 samt 22 år gamla tror jag de är idag .......Hmmmmmmmmmmmmmmm Berra
du får nog tänka om ...

Lite intressant är det ändå Berra, du får tänka på att skolorna ser helt annorlunda ut i en liten by i Isaan mot i sverige. Trots att nya regeringen säger att standarnden på kommunala skolor ute på landsbygden kommer höjas avsevärt så kanske man ska ta det med en liten nypa salt. Finns det bra privata skolor på pendlingsavstånd, eller måste ni kanske flytta till en större stad?

För oss så va ungarnas skolgång den primära orsaken att vi valde den stad som vi valde, ja o frugan.

Det jag har sett angående skolorna i Isaan (landsbygden ) är inte imponerande , dom har ett ämne nämligen Buddhismen ...
Sen har de Buddhismen samt Buddhismen ,glöm detta med omvärden ,Värden slutar vid Thailands gränser . Och Engelska kan som sagt inte ens Engelskläraren

Det var väl absolut ingen generalisering från mig Phonta utan det fanns ett stort OM. Dvs får dom grabben med sig blir det inga problem, men en olycklig tonåring välter vilken familjelycka som helst.

Så jag tycker att Berra istället för att fundera på vad han själv ska göra för att få dagarna att gå här ska fundera på vad grabben ska sysselsätta sig med, det blir knäckfrågan för Berras Thailand eller inte Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Tack för era goda råd pojkar, det uppskattas. Jag är medveten om att det kommer att bli tufft men han kommer garanterat att tala flytande thai, det kommer frugan att se till. Det gäller att vänja honom vid tanken redan från början så att det inte kommer som en chock.

Att bo någon annanstans än i byn finns nog inte på kartan, det kommer min älskade tiirak att vägra. Hon är väldigt familjekär, möjligen kan en bostad i Udon Thani komma på tal för grabbens skolas skull. Vi har mycket att diskutera innan det är så dags, den saken är klar.

En sak är dock helt säker, alkoholen kommer aldrig att bli ett problem för mig, jag dricker vare sig öl eller starksprit, bara ett glas vin ibland när jag är hemma. Och jag saknar det inte!

Du bör nog flytta till Thailand innan pojken börjar skolan, Kan du du inte ta ut pension när han är i den åldern? A

Kanske men det vore inte rätt mot dom andra två att flytta dom en gång till under skoltiden, det vill varken frugan eller jag göra. Att ta ut pension då är kanske möjligt, det beror på den ekonomiska situationen.

Vi planerar att flytta inom ett år med en 12-åring. Första uppgiften på plats blir thaiundervisning på heltid för tösen (och mig i den mån jag hinner) tills dess hon blir "skolmogen", men sedan måste jag nog vara beredd att svara för åtminstone en ordentlig engelskaundervisning. Engelskan är nyckeln till omvärlden, utan den har hon bara Sverige och Thailand att välja på för framtiden.

Det var spännande @Birger . Nu hoppas jag verkligen att vi får höra om era framsteg, högst intressant. Jag håller tummarna för att det fungerar bra för er. :wai:

Om ni ska flytta med honom i 11-12 års ålder så är nog thai det minsta problemet. Försök att din fru åker med honom kanske tre månader varje år och att han då får gå i skolan med de jämngamla för att vänja sig och för att skaffa vänner. Privat internationell skola skulle nog vara mycket bättre då de är vana vid flera kulturer och har bättre standard.

Min fru tycker att barnen ska gå skolan i Sverige eller privat skola i BKK, ingen byskola. Jag delar hennes uppfattning och har jag bestämt mig passa barn så är ju fokus på dessa.

Jag säger inte att du gör fel, men tänk på hans identitet, han måste höra hemma någonstans, få en utbildning så han kan bestämma om han vill flytta tillbaks till väst eller inte.

Visst skulle det kännas fel att flytta de äldre igen, men försök få honom att vänja sig med tanken. Ge stöd.

Min fru sa i början att hon vill flytta med familjen till byn, nu är hon mer inne på en stad eller vid kusten när barnen är klara med skolan. Annars kommer vi aldrig trivas. Min fru har bort borta då i 20 år eller mer och känner sig som en främling i byn, föräldrarna är ju också gamla och orkar nog inte bo kvar där heller då.

Angående sysselsättning måste man har ett stort intresse för att klara sig, driva jordbruk, motion, datorer, mc, golf, modellflyg eller något annat liknande. Det tror jag är ett måste, har man barn behöver man inget intresse då är det fullt upp ändå :)

Själv hade jag tankar på att låta min son studera i Thailand så att vi skulle kunna flytta. Efter mycket funderande kom jag fram till att jag var självisk och då valde jag att stanna i Sverige. Att flytta till Thailand med en tonåring kändes som ett experiment som skulle kunna sluta hur som helst och jag prioriterade min son framför mig själv. Det är ett svårt dilemma men jag är nöjd med mitt beslut.

Själv hade jag tankar på att låta min son studera i Thailand så att vi skulle kunna flytta. Efter mycket funderande kom jag fram till att jag var självisk och då valde jag att stanna i Sverige. Att flytta till Thailand med en tonåring kändes som ett experiment som skulle kunna sluta hur som helst och jag prioriterade min son framför mig själv. Det är ett svårt dilemma men jag är nöjd med mitt beslut.

Du är inte dum du Olsson, det klappar allt ett gott hjärta innanför den där gröna tröjan.

Det är otroligt mycket att tänka på och överväga, men han har trots allt en omtänksam thaimamma som även hon vill hans bästa. Två personer fordras för ett äktenskap och jag är inte den som bestämmanderätten ensam. Hon är en mycket klok kvinna som aldrig skulle äventyra framtiden för något av våra barn. Detta skall man inte glömma.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp