Expats i Thailand som bor her fast .

Einar

Forumveteran
Sjukeforsikring i Thailand , det kom en ny tråd på ett Norsk forum , der mange nordmen er sjukforsikra . der dei kommer på Hospital i Thailand , og forsikringen nektar å betala notan .
P1160943.webp
Og må få tak i advokat når duu er sjuk .

Hej

Ja det här är en fälla som det finns risk för att en del missar, det räcker oftast inte att klara en undersökning för att en försäkring ska gälla, man blir ofta också uppmanad att skriftligt uppge vilka sjukdomar man har och har haft samt vilka mediciner man tar o.s.v, uppger man inte detta korrekt kan man hamna i den situationen att försäkringen inte gäller sjukdomar man redan hade när försäkringen togs.

Mvh isan lover

Hej

Ja det här är en fälla som det finns risk för att en del missar, det räcker oftast inte att klara en undersökning för att en försäkring ska gälla, man blir ofta också uppmanad att skriftligt uppge vilka sjukdomar man har och har haft samt vilka mediciner man tar o.s.v, uppger man inte detta korrekt kan man hamna i den situationen att försäkringen inte gäller sjukdomar man redan hade när försäkringen togs.

Mvh isan lover
Javisst, att inte svara sanningsenligt på frågorna i formuläret är försäkringsbedrägeri.

Bedrägeri är brottsligt, inget man ska ägna sig åt, kan leda till fängelse.

Vidare riskerar denna typen av bedrägeri till att övriga försäkringstagare tvingas betala för höga premier.

Javisst, att inte svara sanningsenligt på frågorna i formuläret är försäkringsbedrägeri.

Bedrägeri är brottsligt, inget man ska ägna sig åt, kan leda till fängelse.

Vidare riskerar denna typen av bedrägeri till att övriga försäkringstagare tvingas betala för höga premier.
Hej

Visst är det så men ändå har man stött på dom som tror sig ha en försäkring trots att dom inte uppget dom sjukdomar dom har vårdats för tidigare, jag klarade läkarundersökningen och fick min försäkring har man ju hört, det kan som sagt sluta med en obehaglig överraskning en dag.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Om det nu vore så att man inte får ha medicinerat för ex högt blodtryck eller diabetes innan sjukdomstillfället då skulle inte många 70+ få en sjukförsäkring.

Det heter väl att om man uppvisat symptom eller behandlats för samma sjukdom man lagts in för inom en viss tid då ska försäkringen inte gälla?

Fast detta gäller kanske enbart djurförsäkring?

Ex hjärtproblem akut är ju ofta en följd av många års högt kolesterol eller högt blodtryck och har man mediciner mot detta borde det ju inte räknas som en sjukdom.

BTT

Om det nu vore så att man inte får ha medicinerat för ex högt blodtryck eller diabetes innan sjukdomstillfället då skulle inte många 70+ få en sjukförsäkring.

Det heter väl att om man uppvisat symptom eller behandlats för samma sjukdom man lagts in för inom en viss tid då ska försäkringen inte gälla?

Ex hjärtproblem akut är ju ofta en följd av många års högt kolesterol eller högt blodtryck och har man mediciner mot detta borde det ju inte räknas som en sjukdom.

BTT
Hej

Det blir ju alltid en viss ovisshet om försäkringsbolaget får reda på att man har haft problem tidigare som man inte uppgett när försäkringen tecknades trots att man ombads att göra detta.

Mvh isan lover

Hej

Det blir ju alltid en viss ovisshet om försäkringsbolaget får reda på att man har haft problem tidigare som man inte uppgett när försäkringen tecknades trots att man ombads att göra detta.

Mvh isan lover

Jo men då får man ju låta bli att nämna detta för försäkringsbolaget.

När jag låg inlagd i Bangkok för vatten i lungan så uppgav jag dumt nog att jag ätit ett antal sömntabletter tidigare.

Då fick jag besök av en liten herre som sa till mig att vi skulle stryka detta ur läkarutlåtandet för det kunde skapa problems.

BTT

BTT
Metabolt syndrom bidrar till massa problem och mediciner. Lätt att fixa för en som vill och förstår. Sjukdom? Jo livsstilen gör en sjuk.

Har dere tenkt på når dere blir over 70 eller 80 år er dere for gammel til å få Sjukforsikring i Thailand , og hva vil dere gjore uten forsikring , bo fast i Thailand uten sykforsikring . Og i den alderen blir man meir sjuk en når du er yngre .Har dere ett godt forslag ,så kom med det .

Sjekk noye for du kjoper Sjuk-forsikring .Du kan velge de firmaet som passer deg best . Pris på Sjukeforsikring avgjores av mange faktorer . Viktigst er forsikrings-takerens alder , for det er en kjensgjerning at risikoen for alvorlige sykdommer og hospitalinnleggelse oker med alderen .

Les stykket her som handler om en svenske med O A Visum , som lurer på om han må forlate Thailand , grunnen forsikringen ,

Les stykket her som handler om en svenske med O A Visum , som lurer på om han må forlate Thailand , grunnen forsikringen ,

Så vad har hänt, det var ju 2019.

/ SatanG

Så vad har hänt, det var ju 2019.

/ SatanG
Når pademien kom i 2019 kom det en ny lov om visa . se vedlegg

Når pademien kom i 2019 kom det en ny lov om visa . se vedlegg

2020

Ja som det står i artikeln om man söker Thai Non-Immigrant "O-A" Reirement Visa försäkringskravet att den skall täcka hela 3 miljoner Baht täckning! Dessutom kollade jag med några av de belägna i Thailand godkända försäkringsbolagen att enligt dem att försäkringarna INTE är för dem som tänkt åka in och ut ur Thailand relativt utan för de som skall vistas i Thailand minst 6 månader sammanhängande! Jag gjorde kollen när försäkringskravet var 40.000 resp. 400.000 baht men jag skulle tro det är samma från försäkringsbolagen när täckningskravet ökade till hela 3 miljoner baht!

Tills dess försäkringskravet kom hade jag några "O-A" visum vilket var perfekt för mig som sjöman boende i Thailand på svenska vinterhalvåren och pendlande mellan Thailand och jobbet till sjöss. Varje gång jag passerade Immigration på Suvaranabhumi på väg in i Thailand fick jag en stämpel i passet i 1 år vistelse (men med 90 dagars rapportering i det fallet naturligtvis). Vanligtvis stannade jag dock bara lite över 30 dagar år gången så det funkade även bra med att resa in med Visa Exempt 30 dagars in i Thailand och via besöka ett lokalt Immigration kontor få lov att stanna ytterligare 30 dagar genom att betala.

Men...flygbolagen började krångla då jag bara hade enkelbiljett till Thailand vid inresa med "Visa Exempt" för att få boardingkortet så jag bad resebyrån bolaget använde att boka en ombokningsbar s.k. Seamans Ticket för min planerade nästa resa till jobbet. Det var inga problem därför att alla s.k sjömans flygbiljetter är fullt ombokningsbara utan extra kostnad och det är nog enda fördelen som finns kvar med dessa tror jag. Ett fartyg kan ju lätt komma mycket senare till sin destination än vad som planerat då flygbiljetten bokades... Men med "O-A" Visum så var det inga krav av flygbolagen vid incheckningen på väg till Thailand att visa upp en bokad flygbiljett ut från Thailand så det var perfekt äånda tills försäkringskraven kom...

1699946928489.webp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp