Djur och kryp i Thailand

• Trådstartare Trådstartare L200
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

L200

Gäst
Hej.Bara en liten fondering.
Vore kul med en djur och kryptrad med egentagna foton och egen erfarenhet + lokalbefolkninges kunskap och Lakarens.Inget Googlande,inga under katoriker ang kryp.
Bara djur o kryp i Thailand.
Vad tycker ni gubbs o gumms?
//Roger

Jag som är en av gummsen tycker du ska köra på med lite bilder, det är alltid roligt med bilder, kan man sen få lite info om dom på köpet så lär ju iallafall jag mig lite till. :thumbsup:

Ja för allt i världen. Har du bilder L200 så ladda upp bara. Det finns säkert folk här som kan ett och annat om du mot förmodan nu inte gör det själv. :)

"legolas " sa:
Denna "läbbiga" insekt levde inne på dasset ända tills den inte levde längre. jag tyckte det var äckligt att ha den springande runt bena när man skulle skita. Det störde liksom friden på nåt sätt. jag frågade frun om den är "smaskens", men hon svarade att den inte var något som thai gillade att äta...

Dagens rätt för lego

Nog tycker jag att din insekt ser ut som vad min hustru brukar köpa friterade utanför 7-Eleven. De smakar som knapriga pommes frites och är inte så dumt tillsammans med iskall Chang. Fast får jag välja föredrar jag rödmyror kokta med citrongräs och rödlök. Dessa finns dock inte att köpa utanför 7-Eleven men vi får ibland ett paket rödmyror med posten från hustuns mamma i Isan (utanför Korat). Tyvärr lyckas jag inte ladda upp någon bild. Kanske mitt Internet är alltför långsamt...

Besökare i vår lilla trädgård...

P3290411.webp

P3290416.webp

Satt här framför datorn en eftermiddag endast iklädd shorts, då jag hörde ett rasslade bakom mina bara fötter. En lång, fet, svart orm! En och en halv meter och lika tjock som min handled. Kastade mig upp i sängen medan ormen slingrade ut i köket. Ringde hustrun på jobbet. Hon kom hem tillsammans med "rescue team" efter en halvtimme. Även grannar och annat löst folk trängde sig nyfiket in i rummet, där jag fortfarande satt uppflugen i sängen. Först lyckades de inte lokalisera ormen men efter ett tag visade det sig att den krälat in i motorn under kylskåpet. Den drogs fram hjälp av en lång special-käpp och stoppades slingrandes ned i en stor plastsäck. Det vore löjligt att påstå att jag var oberörd. Att ormen sedemera visade sig vara en Indochinese Rat Snake, i princip ofarlig för människor, visste ju inte jag. Sånt är livet då man lever i kanten av regnskogen... Och den stackars ormen blev uppskattad middagsmat hos våra thailändska grannar. Ångra att jag inte deltog i måltiden. Då hade jag kanske sovit bättre de följande nätterna..

Eftersom hustrun och jag verkar få acceptera att dela vår lilla trädgård med en och annan orm har det fallit sig naturligt att döpa trädgården till "Eden".

Tänkte inte på det... En dadelpalm, två kokospalmer, en "lipstick palm", fyra "golden dewdrop", tre "birds of paradise", en "elephant ear plant" samt citrongräs och några alldeles nyplanterade papaya. Började anlägga vår lilla trädgård för bara några månader sedan och den är liten, pytteliten, mindre än 100kvm. Den lilla trädgården skapar dock mycket trivsel omkring vårt rum.

Har sett och hört om helt andra kryp också i Thailand!!

Jag tror de hör till Cromagnon, Neanderthal och Homo Sapiens släktet.
De går under kategorin "Två beningar", riktigt udda typer de där!!! ;D :D ;D

"Jo-Be " sa:
Har sett och hört om helt andra kryp också i Thailand!!

Jag tror de hör till Cromagnon, Neanderthal och Homo Sapiens släktet.
De går under kategorin "Två beningar", riktigt udda typer de där!!! ;D :D ;D

Och häckar gör dom på CM :)

Tycker nästan det syns att man inte ska gulla med de fotograferade insekterna. Masken/tusenfotingen på den sista bilden är så vanlig hos oss att vi sopar bort en handfull om dagen ifrån uteplatsen. Någon som vet vad det är för ett litet kryp?

Absolut inte, vad gäller t ex skorpioner så är det dom små som är giftigast. Men jag har aldrig hört talas om giftiga krabbor. Jag tror att b-tung skämtar med oss! :-\

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
L200
L
A
Svar