Bråk om gummipriser i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H

Hans Svensson

Gäst
"Gummiodlare till attack mot premiärminister
SVT i Thailand Sjunkande priser på gummi har gjort att Thailand den senaste tiden skakats av våldsamma demonstrationer och sammandrabbningar. SVT:s korrespondent Niklas Sjögren har mött besvikna gummiodlare i södra Thailand.
Gummiodlaren Kitti Buathong går från träd till träd på sin gummiodling några mil utanför provinshuvudstaden Nakhon Si Thammarat. Vätskan från en reva i varje träd har runnit ner och samlats i ett litet kärl som han tömmer i en spann.

– Om gummipriset fortsätter att sjunka kommer jag att få stora problem. Om någon ber mig att ansluta mig till de som demonstrerar kommer jag att göra det, säger Kitti.

Hotar att lamslå södra Thailand
Thailand är världens största producent och exportland av gummi och det finns tiotusentals gummiodlare i landet. De flesta i de södra delarna.

Många av dem har de senaste veckorna drabbat samman med polis i gatustrider som krävt livet på minst en demonstrant, samtidigt som över 50 skadats, bland dem både poliser och demonstranter.

Gummiodlarna har hotat med att blockera stora viktiga vägar, regionala flygplatser och distriktskontor om regeringen inte kompenserar dem för de fallande priserna på gummi.
"Delvis regeringens fel"
90 procent av det thailändska gummit går på export. Kina är den största köparen och det är framför allt vikande efterfrågan därifrån som gjort att priserna sjunkit.

Ändå är det mot den thailändska regeringen som odlarna vänt sin vrede.

– Det är delvis regeringens fel att vi nu hamnat i den här situationen. De har inte gjort någonting för att marknadsföra vårt gummi mot andra marknader än den kinesiska, som till exempel den europeiska, säger lokalpolitikern och gummiodlaren Ronnachai Kiripetchara till SVT.

Skarpa röster mot Yingluck
Många av de gummiodlare som SVT möter säger att premiärminister Yingluck Shinawatra gynnar risodlare i norr som röstade på henne i förra valet, samtidigt som hon struntar i gummiodlarna i söder, varifrån hon fick få röster.

– Vi gummiodlare får sparsamt med stöd och hjälp från den nuvarande regeringen samtidigt som den hängivet hjälper risodlare i kris", säger Kitti Buathong.

Fortsatta blockader
I februari 2011 fick gummiodlarna 180 bath per kilo för sitt gummi. Idag är priset ner på 81 bath per kilo.

Gummiodlarnas huvudkrav är att den thailändska regeringen går in och tvingar uppköpare av gummi att betala ett visst lägsta pris, på till exempel 95 bath per kilo. Det har regeringen sagt nej till men bestämde sig nyligen för att betala ut tillfälliga riktade bidrag direkt till varje gummiodlare.

Det har i sin tur gjort att merparten av gummiodlarnas intresseorganisationer för tillfället ställt in stora planerade demonstrationer och blockader. Men grupper av gummiarbetare Cha-Uat distriket i Nakhon Si Thammarat som vägrar att acceptera regeringens bud drabbade i måndags samman med polis.

Bilar sattes i brand och under onsdagen blockerade demonstranterna fortfarande en gatukorsning.
"Det blir fler demonstrationer"
Alla gummiarbetare som SVT möter i Nakorn Si Thammarat tror att det kommer att bli nya stora demonstrationer snart. Inte minst för att regeringen inte gått med på deras huvudkrav, att genom reglering sätta ett fast pris på gummit.

– De bidrag som delas ut nu gynnar bara den som äger den mark där gummiträden står. De arbetare som sysslar med att samla in gummit kommer inte att ha någon glädje av bidragen, men däremot av en prisreglering, säger Ronnachai Kiripetchara.

– Läget är inte lugnt ännu. Jag tror det blir fler demonstrationer, säger gummiodlaren Yuppade Jitpongampai "

http://www.svt.se/nyheter/varlden/gummi ... arminister

Thaksinsdiktaturen ger ju redan idag sanslösa pengar till risodlarna, inte konstigt om de andra grupperna vill ha mer för sina produkter!

Vilket slavjobb :laugh:....70bath/kilot är priset nere på.... ;D ;D....Vad har man i iq om man jobbar för det priset ? Jag ska inte skämta, alla jobb är lika mycket värda, synd att en del måste jobba för ingenting....Prisutvecklingen är förstås svår att förutsäga!

"Hans Svensson " sa:
Vilket slavjobb :laugh:....70bath/kilot är priset nere på.... ;D ;D....Vad har man i iq om man jobbar för det priset ? Jag ska inte skämta, alla jobb är lika mycket värda, synd att en del måste jobba för ingenting....Prisutvecklingen är förstås svår att förutsäga!

Jag eller rättare sagt min thaifamilj har en hel del gummiplantage som vi planterat de senaste åren.
Skillnaden är att vi skiter fullkomligt i om det går plus eller minus.. Domedagen kommer inte denna gången heller :)

"BaBoo " sa:
Jag eller rättare sagt min thaifamilj har en hel del gummiplantage som vi planterat de senaste åren.
Skillnaden är att vi skiter fullkomligt i om det går plus eller minus.. Domedagen kommer inte denna gången heller :)

Förhoppningsvis löser politikerna i Thailand detta på bästa sätt för gummiodlarna.... :thumbsup:

"Hans Svensson " sa:
Förhoppningsvis löser politikerna i Thailand detta på bästa sätt för gummiodlarna.... :thumbsup:
"Hans Svensson " sa:

Hahaha :)
Jo gummiodlarana kommer från söder och thaksinpartiet från nordöst.. tror inte diktaturen släpper till något till syd :)

"BaBoo " sa:
Hahaha :)
Jo gummiodlarana kommer från söder och thaksinpartiet från nordöst.. tror inte diktaturen släpper till något till syd :)

Trist, känner med thailändarna, fina, hårt arbetande människor, synd att de inte får betalt för sitt slit....Om ett kilo gummi ger 70/bath/kilot idag kan man undra hur mycket som är investerat i pengar och arbete för att producera det....Vad är kostnaden för att producera ett kilo gummi ??

"Hans Svensson " sa:
Trist, känner med thailändarna, fina, hårt arbetande människor, synd att de inte får betalt för sitt slit....Om ett kilo gummi ger 70/bath/kilot idag kan man undra hur mycket som är investerat i pengar och arbete för att producera det....Vad är kostnaden för att producera ett kilo gummi ??

Jag och min familj äger en hel del gummiplantage.. men skiter idet ekonoimiska.. men var finns rättvisan att att nordöstra befolkningen skall få fås töd och inte vi i södern??

"BaBoo " sa:
Jag och min familj äger en hel del gummiplantage.. men skiter idet ekonoimiska.. men var finns rättvisan att att nordöstra befolkningen skall få fås töd och inte vi i södern??

Hur många arbetar och blir försörjda på dina gummiplantage?

"gunnarg " sa:
Utlänning kan inte äga mark i Thailand.Så svaret blir noll.

Helt riktigt att jag inte äger mark men utlänningar kan äga mark även om det blir dyrt, man måste då låna ut massvis av miljoner (till thaistaten) typ 5 år och då får man äga en Rai tror jag det var :)

"BaBoo " sa:
Helt riktigt att jag inte äger mark men utlänningar kan äga mark även om det blir dyrt, man måste då låna ut massvis av miljoner (till thaistaten) typ 5 år och då får man äga en Rai tror jag det var :)

Var det inte 1mille som skulle i Thaksins ficka om man skulle äga mark?

Priset på gummit är fullt acceptabelt som det är nu. De som tappar har 40-50% av försäljningspriset och de tappare vi har, de har varit nöjda med inkomsten.
Problemet har varit det myckna regnet när det regnar går det inte att tappa och det har regnat mycket hittills.
Ett par år sedan var det mycket högt pris men det priset var för högt och drevs upp på grund av stor efterfrågan på gummi.
Det är världsmarknaden som avgör priset på gummi och det har alltid gått upp och ned.
De som demonstrerar anser väl att eftersom risodlarna får subventioner av staten, skall de också ha en bit av kakan.
Sedan är det i södra Thailand de startade med demonstrationer där Ying Luck hade nästan inget väljarstöd, därför kan det vara annat som ligger bakom demonstrationerna.
Regeringen har bestämt att alla odlare får 2.520 Bht per rai som de tappar gummi från, upp till 25 rai betalar de.
Det här är ett bra tillskott för de små odlarna, sedan är det ingen större kostnad för staten, därför pengarna går direkt från staten till odlarens konto, en mycket effektivt betalning.
Vid de här rissubventionerna där köper staten upp riset och det är lagerkostnader m.m. som gjort det finns många mellanhänder och alltsammans blivit mycket kostsamt.
Den stora kostnaden för gummiodlarna är handelsgödsel, om det inte gödslas kommer inte mycket gummi heller.

"Hans Svensson " sa:
Du skriver att din familj äger en hel del gummiplantage - kan du utveckla det?

Nja vet vad jag skall utveckla, dels har vi gamla träd som min frus mormors bror och hans familj lever av även om marken och träden är våra. Sedan har vi en plats med unga träd som började tappas för nåt år sedan och där jobba några burmeser, vi är med en förening som gör att att vi delar 60-40 men eftersom jag inte är där kollar dem så ofta så vet jag ju inte hur mycket fördelningen är i verkligheten.

Att vi valde att plantera träd där var för att marken inte användes till något och det tyckte jag var slöseri :)

Har även en del annan mark som står utan nån nytta där som det förmodligen blir en del projekt av framöver!

"Rong " sa:
Regeringen har bestämt att alla odlare får 2.520 Bht per rai som de tappar gummi från, upp till 25 rai betalar de.

Problemet är att det är markägaren som får dessa pengar och många leasar sina marker och får då inget.. + lär väl inte gynna de som jobbar som anställda heller :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp