Att skiljas i Thailand!

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När man läser alla inlägg ifrån personer om att Thailändskor bara bedrar, gifta med thaimän vid sidan av ja alla sorters scams och att kärlek inte existerar här etc. Så tycker man ju att det borde vara hur många som helst som har erfarenhet inom detta område.
Eller är det kanske inte så illa som vissa skriver?

"Jonas " sa:
När man läser alla inlägg ifrån personer om att Thailändskor bara bedrar, gifta med thaimän vid sidan av ja alla sorters scams och att kärlek inte existerar här etc. Så tycker man ju att det borde vara hur många som helst som har erfarenhet inom detta område.

Jag tror det är en massa svammel, livet handlar om att ta och att ge, kaka söker maka, man finner vad man söker...De flesta thailändskor är schyssta, man får tillbaka vad man ger ut. Förhållanden tar slut överallt, det gäller att komma ut ur det någorlunda helskinnad/välbehållen...
Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av skilsmässor i Thailand, men jag träffade en gång en advokat i Pattaya som upprättade en handling som gällde något annat. Han tog en summa för besväret, det var väldigt noga att dokumentet blev bevittnat och man blev fotograferad när man skrev under osv.
Jag tror du kan ta en advokat på rekommendation, fråga någon företagare du känner, sedan har de naturligtvis ett pris. Då får du en expert som kan få till ett avslut.

Mvh Hans Svensson

"Jonas " sa:

Enl min fru så är det snabbt gjort på din Amphur...måste skrivas under av båda. Skicka sen papperen till ambassaden eller åk dit...Vet inte om det är så enkelt...men ni har ju inga gemensamma barn.?

Att skiljas i Thailand!

Om man är överens om att skiljas:
Om du är gift i Thailand och ni är överens om att skiljas, är en thailändsk skilsmässa ganska enkel och snabbt att genomföra. Man genomför en s.k. administrativ skilsmässa.

Ni går tillsammans till Khet eller Amphur med era bröllopspapper, pass och id-kort och berättar att ni vill skiljas. Har ni gemensamma barn och gemensam egendom ska även detta ingå i handläggningen av skilsmässan. Ni ska även ha med er minst två vittnen.

Ni kommer att få svara på en del frågor om framtidsplanerna, vårdnaden av gemensamma barn och uppdelning av tillgångar och gemensam egendom.
Före skilsmässointyget kan skrivas ut måste kvinnan (makan) ändra sitt efternamn – oftast till sitt tidigare flicknamn.

Därefter kan skilsmässointyget skrivas ut och bevittnas av de två vittnen som finns närvarande.

Om enbart en av parterna vill skiljas:
Då måste skilsmässan ske via en thailändsk domstol och det måste finnas ett giltigt skäl för att få en skilsmässodom.

Enligt avsnitt 1516 är följande grund för en äktenskapsskillnad:
1. Mannen har gett underhåll eller hedrad annan kvinna som hans hustru eller om hustrun har begått äktenskapsbrott, kan den andra parten ansöka om äktenskapsskillnad.
2. En make är skyldig till tjänstefel, kriminell handling eller annat likvärdig handling.
3. En av makarna har skadat andra genom misshandel eller psykiska tortyr.
4. En av makarna har övergivit de andre mer än 1 år. Eller att parterna levt åtskilda under minst 3 år.
5. Ena eller den andra partnern har försvunnit under minst 3 år.
6. Brist på ekonomiskt stöd.
7. En av makarna är sinnessjuk mer än 3 år och sjukdomen är obotlig.
8. En partner har brutit etiken om gott uppförande.
9. Obotlig sjukdom som kan påverka andra negativt.
10. Fysiskt permanent oförmögen att bo som make och maka.

Bor du utomlands kan en thailändsk advokat företräda dig inför domstolen men du måste inställa dig personligen när skilsmässan ska prövas av domstolen och domen avkunnas.

Om du inte infinner dig till domstolen kan den andra parten fortsätta processen under vissa omständigheter och under förutsättning att du gått en skälig tid för efterforskning av dig från domstolens sida.

Vid en skilsmässa i Thailand ska giftorättsgodset (sin somros) delas lika. Personlig egendom (sin suan tua) – det vill säga egendom som förvärvats före äktenskapet, kommer i allmänhet att förbli personlig.

Skulder som uppkommit under äktenskapet, oavsett uppkomst, är bägge parter ansvariga för.

Här kan du lyssna på en video Thai Law Online om hur det går till att skilja sig i Thailand.
Videon är på engelska:

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Tack för infon skall inte vara för komplicerst då.
Måste det göras i den Ampur man gifte sig eller kan frugan tex. Komma ner till Bangkok och vi skiljer oss där?

"Jonas " sa:
Tack för infon skall inte vara för komplicerst då.
Måste det göras i den Ampur man gifte sig eller kan frugan tex. Komma ner till Bangkok och vi skiljer oss där?

Gå till samma kontor som ni gifte er eller till det kontor som ligger närmast den thailändska partnerns bostadsadress. Är ni båda överens så blir det nog inga problem. Lycka till!

Det jag ville slippa hade hoppats vi kunde mötas i Bangkok, och nej vi är inte överens hon förnekar och vill inte skiljas.

"Jonas " sa:
Det jag ville slippa hade hoppats vi kunde mötas i Bangkok, och nej vi är inte överens hon förnekar och vill inte skiljas.

Då blir det jobbigt för dig. :( Utlännigen och thailändaren kan bara skiljas utan thailändsk domstol om båda är överrens, vad jag vet. Alltså, du kan inte ordna skillsmässan i t. ex. Sverige och sedan registrera den i Thailand (thailändaren kan göra det, däremot). Skaffa en bra advokat, som Rong skrev.

Jag skickar en karma för att muntra upp dig lite. :)

Om ni inte kan komma överens så stäm henne inför domstolen i Sverige och begär skilsmässa. När domen fallit översätter du domen till thai och legaliserar handlingen. Lämnar in handlingarna till thaiambassaden i Stockholm så ombesörjer de att skilsmässan även blir registrerad i Thailand.

"thaikonsult " sa:
Om ni inte kan komma överens så stäm henne inför domstolen i Sverige och begär skilsmässa. När domen fallit översätter du domen till thai och legaliserar handlingen. Lämnar in handlingarna till thaiambassaden i Stockholm så ombesörjer de att skilsmässan även blir registrerad i Thailand.

Jag hoppas att du har rätt, men efter att ha sett ett fall utveckla sig i praktiken skulle jag inte betrakta det som en självklarhet.

"thaikonsult " sa:

I Sverige behöver man väl inte stämma sin maka/make, för att få skilsmässa , bara att den ena lämnar in ansökan , tar ett tag längre , men nån stämning behövs mig veterligen inte ... sen resterande stämmer nog så väl , bara att översätta samt lämna till Amphor så är det klart ...............Men hon kan ju så klart åberopa sina ekonomiska krav och rättigheter ............. ;)

Är man inte överens att skiljas måste den parten som vill skiljas stämma den andre inför tingsrätten.

Det kallas så på juristspråk men det är inget märkfärdigt i detta. Bara att skriva en ansökan om att man vill skiljas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp