Ärver man sin fru i Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Khuntan

Forumräv
Det har kommit upp lite diskussioner på initiativ från min fru. Hon verkar tycka att det är fel att vi som är gifta i både Thailand och Sverige inte kan ärva varandra i Thailand. Det hon har fått reda på vi nu hur säkert det är Internet att om hon går och dör så kommer huset och marken inte att säljas utan övergå till hennes släktingar i arv. Det samma gäller alla ägodelar som står på henne typ bilar moppar condominium. Men enligt henne finns en del positiva saker som går att göra för att undvika detta enligt länkarna nedan. Skickar med dem med en förhoppning om vidare diskussion efter att era fruar och även blivande fruar har läst och översatt och förklarat innebörden av dem. Att tänka på innan ni tar upp detta med era fruar är att det handlar om något så förbjudet som döden att tala om men tyvärr för eller senare kommer vi dö.

Många här bryr sig inte särkilt mycket om detta då det finns egna eller hennes tidigare barn som kommer att ärva eller jag kommer så bra överens med släkten. Dessa barn kommer att gifta sig och i sin tur skilja sig eller någon i familjen har penga brist eller de har hur mycket pengar som helst då kan man ju också fråga sig varför. Detta är ett tråkigt och inget vidare roligt ämne men inte oviktigt för att slippa framtida bråk att ta upp detta nu för att bibehålla denna trevliga stämning som finns inom familjen även om det omöjliga skulle ske.

http://www.4thai.nl/dienstverlening/index.php?option=com_content&view=article&id=99:if-you-have-a-house-in-thailand&catid=2&Itemid=65&lang=th

http://www.lawfirm.in.th/legacy-faq.html

http://www.humanrights.ago.go.th/index.php?option=com_smf&Itemid=2&topic=706.msg%msg_id%

En sak har som jag kan ge har ar ju:

Det hon har fått reda på vi nu hur säkert det är Internet att om hon går och dör så kommer huset och marken inte att säljas utan övergå till hennes släktingar i arv

Nu ar val detta inte direkt paraleller, men anda kanske det kan ge en hint. Min fru var ju gift med en thaiman i 16 ar och de flyttade till Krabi for han fick jobb dar pa fartygsvarvet och de hade ett hus. Han dog i en hjartinfarkt 38 ar gammal och det hus som de hade blev hon blast pa, ca 350-400000, slakten pa hans sida tog allt ifran henne.

Beror det pa daliga papper, kontrakt eller liknande ja det vet jag inte, men mycket i thailand ar ju pa detta vis att slakten pa respektive sida ager ju ratten antagligen och hur det gar till vet jag inte.

Nu ar ju du gift med en thailandska och hur det ar mellan falang och thai vet jag inte, men i detta fall med min fru, gick det som det gick, hon blev blast pa en javla massa pengar????

Mvh Peter :wai:

Tack för länkarna skall vidarebefordra dem till min fru. Då det är hon som är mest angelägen om att jag skall ärva henne. Nej jag kan inte Holländska det är frugan som hittat dessa diskutioner. Varför jag skickade dem på Thailändska var för att där diskuteras det av Thailändska tjejer. Jag litar inte på dyra advokater utan har den erfarenhet att allmän praxis och vad som är allmänt vedertaget gäller i Thailand lagar finns bara på papper här. Att försöka gå runt dessa med en massa krångliga konstruktioner blir tolknings frågor. Men här verkar det som om det finns enkla sätt genom att bara skriva ett papper för frugan om hon vill. Jag skulle aldrig bråka med en Thailändare för jag fattar helt enkelt inte hur de tänker och värderar saker och vänskap. Utan normal praxis vill jag tillämpa.

Enligt frugan kommer jag alltid att vara en Alien utan något värde i Thailand.

"Khuntan " sa:
Tack för länkarna skall vidarebefordra dem till min fru. Då det är hon som är mest angelägen om att jag skall ärva henne. Nej jag kan inte Holländska det är frugan som hittat dessa diskutioner. Varför jag skickade dem på Thailändska var för att där diskuteras det av Thailändska tjejer. Jag litar inte på dyra advokater utan har den erfarenhet att allmän praxis och vad som är allmänt vedertaget gäller i Thailand lagar finns bara på papper här. Att försöka gå runt dessa med en massa krångliga konstruktioner blir tolknings frågor. Men här verkar det som om det finns enkla sätt genom att bara skriva ett papper för frugan om hon vill. Jag skulle aldrig bråka med en Thailändare för jag fattar helt enkelt inte hur de tänker och värderar saker och vänskap. Utan normal praxis vill jag tillämpa.

Enligt frugan kommer jag alltid att vara en Alien utan något värde i Thailand.

Jo precis vedertagen praxis och lagar finns bara pa papper, sa sant som det ar sagt. Jag vet har dar jag ar. Min frus slakt ar en av de storsta och maktigaste i Ban Phe.

De har stora inmutade agor, men pa grund av "praxis" och outgrundliga idiotiska muntliga avtal samt inlaning utlaning till hoger och vanster kan de inte gora ett enda skit med marken.

Alla har de en hallhake pa alla och dar sitter de. Nu lider de ingen brist anda, men fan vilket sloseri och ingen advokat i varlden kan losa dessa problem som haror kanske hundra ar tillbaka i tiden, sa ar det i lander som thailand.

Kanske anda en bra advokat och rediga papper kan hjalpa, men lugn Khuntan, jag vet en som kommer att svara dig i denna trad ;D

Jag tror att i många fall är det så att vissa personer undviker att skriva papper då de önskar att arvet skall gå ett visst håll. Släkten är en viktig part i detta ingen Thailändare vill gå imot sin släkt i normal fallet.

"legolas " sa:
Khuntan skriver några rader utan att kunna påstå att jag "vet" om hur detta är exakt i Thailand, mer bara att jag vet hur min polare har löst det!!!!

Han har visat mig sina papper, och han har berättat för mig att flera utav hans andra polare har gjort exakt samma sak, och det är att du och din fru helt enkelt skriver ett "testamente", alltså en sista "önskan".

Enligt polarens fru (thailändska) så respekterar de VÄLDIGT mycket en sådan sista önskan ifrån den avlidne.... Så prata med din fru hon verkar ju vara jäkligt bra måste jag säga!! Hon har ju helt klart för sig och hon meddelar ju också dig om läget där..

Det är ju precis som hon säger,,, vi är falanger och vi kommer att dö som falanger oavsett hur länge vi bor härnere, oavsett hur bra thai vi pratar, oavsett hur mycket thaimat vi äter och oavsett hur vi beter oss. Att bara hänvisa till lagar som många gör, är absolut icke en garanti för att detta kommer att funka bra.

"När det regnar, så faller dropparna neråt", ett gammalt ordspråk ifrån Järnbrott, lagarna lever sitt "egna" liv här i Thailand och SPECIELLT då här i Isaan. Så gardera Er med att skriva papper sinsemellan Khuntan, det behöver ju aldrig vara fel.....

Ja Lego, det dar med att en falang ar alltid en falang och blir aldrig annat an en falang, det haller jag med om. Satt igar och tog en ol och min fru tjafsade med en thai har och det ar ju falang i var och annan mening.

Jag sa, jag heter Peter inte falang, tror ni han fattade? Na alla thai tror att en falang ar en falang och det finns inga nyanser, inga skillnader i varken mentalitet eller annat. Jag menar vi vet ju att en dansk, en finne, en norrman, en tysk eller engelsman har olika mentaliteter och kulturer, men for en thai ar alla likadana...fan vad jobbigt?

Det dar med lagarna ar ju ocksa riktigt "godtyckligt", hur mar jag idag, okey inga boter jag mar bra", alltsa sa ar det bara. Behover jag pengar till helgen? Jo, ja da tar vi och producerar lite lagovertradelse???

Legolas är inne på rätt spår. Jag hade gärna velat att flera hade kommit med sina synpunkter och erfarenheter om hur det ser ut runtomkring i sin omgivning.
Jag kan ta som exempel hörde för ett par månader sedan om en kille som vars fru hade dött nu kommer han inte längre åt huset som de bodde i tillsammans. Detta har tagits över av släkten som bor ett par kilometer därifrån jag var inte förvånad då jag inte räknade med något annat. Men som det nu ser ut skulle detta aldrig behövt ske om hans fru hade skrivit ett testament. Där det tydligt hade framgått hur hon hade önskat huset skulle ärvas. Man kan på lagligt sätt både ärva huset och lite land eller så säljs huset och pengarna går till den kvar levand maken utan att passer släkten.

Men det intressanta är att detta testamente måste frugan aktivt se till att det skrivs och vittnena kan inte vara vem somhelst utan skall vara någon viktig statligtjänsteman. Denna tjänsteman skall genom att bevittna detta testament vissa att detta verkligen är hennes önskemål. Dugger alltså inte med vem som helst.

En rolig sak som kom fram var att frugan inte var intresserad av att jag skulle bo kvar i huset utan hon tyckte att huset skulle säljas och jag kunde flytta till Sverige igen. Jag protesterade vilt men hon sa det blir som jag vill du är bara en Alien.

När ni skriver om detta ämne så dyker en tanke upp i mitt huvud.
Om farangen är omtyckt av släkten så borde väl ändå inte släkten "ta" ifrån farangen "sitt" hus. Även om inget testamente har skrivits så tycker man ju att vanligt hederligt folkvett borde gå i första hand.

Jag hopppas att jag aldrig behöver umgås med så giriga mäniskor att pengar går före heder.

"Kycklingen " sa:
När ni skriver om detta ämne så dyker en tanke upp i mitt huvud.
Om farangen är omtyckt av släkten så borde väl ändå inte släkten "ta" ifrån farangen "sitt" hus. Även om inget testamente har skrivits så tycker man ju att vanligt hederligt folkvett borde gå i första hand.

Jag hopppas att jag aldrig behöver umgås med så giriga mäniskor att pengar går före heder.
[/quote

Bara att grattulera att du sluppit såna människor :D Själv har jag mött många med olika nationaliteter :nod:

"ledarn " sa:
Tyvärr så är det nog inte så..... Vet inte om jag kan "lita" på frugans systrar.. ?
Det lär bli ett riktigt testamente när det blir dags för det nya huset på den nya marken...

Se bara på alla syskon i Sverige som börjar slåss med näbbar och klor när föräldrarna dör.
Där finns inte mycket till "heder" heller.. När det kommer till pengar finns det inte varken vänner eller "blod".... (Worldwide)

Tyvarr far jag nog skriva under pa det Ledarn sager, men som det heter "ingen regel utan undantag", Thailand ar ju en del av varlden och som det gar det framat och influenser utifran samt modernisering och globalitet forandras givetvis Thailand. Sen som Ledarn sager ar det ju egentligen sa i hela varlden "money beats them all".

Men jag kan ju bara ta mitt eget exempel och det har jag ju sedan lange fatt klart for mig, formodligen inget unikt:

1. Pappa och Mamma
2. Systrar och broder
3. Hennses barn
4. Jag, basta fall ;D

och jag kan val inte saga nagot emot det, sen ar jag ju popular bland slakten, men samtidigt vet jag att nar det kommer till sadana har saker, sa star jag inte speciellt hogt i kurs, kanske forandras med tiden, vem vet.

Thailand ar ju som man sager inne i ett paradigmskifte och de ortodoxa varderingarna tunnas ut mer och mer

Nu börjar vi komma någon vart med detta. Enligt frugan är det inte möjligt att ett sådant här testament skulle kunna komma till kännedom innan hon dör. Hennes Mamma och Pappa som jag känner mycket väl pratar engelska och är mycket trevliga samt beresta och har båda mera pengar än mig skulle enligt henne aldrig tillåta ett sådant papper.
De är även äldre hon kan inte säga eller gå emot dem. Svaret enligt henne skulle bli om hon var död är jag inte längre släkt då vi inga barn har så blodsbanden finns. Tycker att det känns lite konstigt att hennes föräldrar skulle ha en sådan här uppfattning men tanke på hur roligt och hur bra vi ändå känner varandra men enligt frugan så här är det bara.

Diskussion har nu kommit upp igen men nu på mitt initiativ framförallt. Jag tycker det hade varit bättre om hon styckat av en rai där huset ligger och lite väg in och sedan säljer marken runt omkring. Ja det blir som hon vill och jag kan bara önska.

Det som gör mig ledsen och besviken när vi pratar om detta är att enligt frun kan jag faktiskt inte lita på någon i Thailand huset skall säljas. Jag läger till lite försiktigt att jag kanske hittar någon annan som jag gifter mig med och som då kan äga marken. Får tillsvar det enklaste är att min släkt får huset och marken och sedan kan du och din nya flytta in i huset.

"Khuntan " sa:
Nu börjar vi komma någon vart med detta. Enligt frugan är det inte möjligt att ett sådant här testament skulle kunna komma till kännedom innan hon dör. Hennes Mamma och Pappa som jag känner mycket väl pratar engelska och är mycket trevliga samt beresta och har båda mera pengar än mig skulle enligt henne aldrig tillåta ett sådant papper.
De är även äldre hon kan inte säga eller gå emot dem. Svaret enligt henne skulle bli om hon var död är jag inte längre släkt då vi inga barn har så blodsbanden finns. Tycker att det känns lite konstigt att hennes föräldrar skulle ha en sådan här uppfattning men tanke på hur roligt och hur bra vi ändå känner varandra men enligt frugan så här är det bara.

Diskussion har nu kommit upp igen men nu på mitt initiativ framförallt. Jag tycker det hade varit bättre om hon styckat av en rai där huset ligger och lite väg in och sedan säljer marken runt omkring. Ja det blir som hon vill och jag kan bara önska.

Det som gör mig ledsen och besviken när vi pratar om detta är att enligt frun kan jag faktiskt inte lita på någon i Thailand huset skall säljas. Jag läger till lite försiktigt att jag kanske hittar någon annan som jag gifter mig med och som då kan äga marken. Får tillsvar det enklaste är att min släkt får huset och marken och sedan kan du och din nya flytta in i huset.

Ja, Khuntan utan att sjalv for tillfallet i alla fall vara i din situation sa kan jag ju inte annat an kanna med dig, ett "moment 22" for tillfallet ar val en beskrivning nog sa god som nagon annan.

Min fru har redan bestämt va som kommer att hända om hon skulle råka gå bort före mig ,gud förbjude, innan hennes pappa gick bort fick hon o ja en del land för våra grisar o vårat hus o han talade om för hennes systrar vems landet kommer att vara inga problem där för som någon skrev så e ju dom äldres ord nästan lag i thailand

Så nu e de hennes stora syster som e chef i släkten kan man säga o hon har sagt att falangen kommer aldri att kastas ut :) (eller)?????

Så om så skulle hända så kommer ja o hennes grabb att bo kvar i huset.
Samma gäller här hemma om ja skulle gå bort så e lägenheten hennes o grabbens

"glimten66 " sa:
Min fru har redan bestämt va som kommer att hända om hon skulle råka gå bort före mig ,gud förbjude, innan hennes pappa gick bort fick hon o ja en del land för våra grisar o vårat hus o han talade om för hennes systrar vems landet kommer att vara inga problem där för som någon skrev så e ju dom äldres ord nästan lag i thailand

Så nu e de hennes stora syster som e chef i släkten kan man säga o hon har sagt att falangen kommer aldri att kastas ut :) (eller)?????

Så om så skulle hända så kommer ja o hennes grabb att bo kvar i huset.
Samma gäller här hemma om ja skulle gå bort så e lägenheten hennes o grabbens

hahaa, ja Glimtan du ar positivt lagd som alltid och det vinner du nog pa i langden...men jag tycker du ar klok som lamnar denna del oppen....aldri att kastas ut :) (eller)?????

;D ;D ;D

"insayt " sa:
hahaa, ja Glimtan du ar positivt lagd som alltid och det vinner du nog pa i langden...men jag tycker du ar klok som lamnar denna del oppen....aldri att kastas ut :) (eller)?????

;D ;D ;D

De vet du väl man kan ju aldri vara säker ändå va dom än säger ;)

"legolas " sa:
Glimten66 - jag säger det igen på det att du ALDRIG skall glömma det. Du är född falang, och du kommer att dö som falang. Du är namnlös och du är statslös och du är försvarslös. Ditt land är ju "falangland" som du vet, så du är ett stort neutrum.

Detta är inget illa menat gentemot Thailand eller thailändare, det är bara så det är. Så hav inga rosenskimrande föresatser att du skall sitta i ett orubbat bo. Glöm det. Du åker ut med antingen näsan först eller häcken först, det är det enda osäkra i denna situation.

Och det där att kvinnan säger att mamman och pappan INTE går med på testamente (Khuntan), klart de inte tillåter det. Det åtsidosätter fullständigt den familjetradition som Thailand har haft i tusentals år. Och de vill ju naturligtvis icke släppa bestämmanderätten eller???

Dessa testamenten florerar en hel del bland falangerna, och dessa falanger ger sig inte. De känner att de investerar och de "tar hand om" så mycket i "sina" familjer här i Thailandet, så de vill inte råka ut för några löjliga "billiga" bakslag så sent i livet, om nu olyckan skulle vara framme.

Så boys stå på Er, glöm aldrig vem ni är...

Från en falang till en annan!!!

Lego du e riktig pesimist eller hur ;)
finns även andra sätt att sitta kvar som du vet har hon ju en son som älskar sin nya pappa så man kan allti sätta över land o allt på honom när han kommer upp i rätt ålder har ju svårt o tro att grabben skulle lura pappa hur mycke thai han än är

positive glimten66 :D

Ja, jag kan inte annat en att halla med Lego har, visst det kan lata hart och det kan lata negativt, men vissa saker maste lyftas fram i all den dimma av fabricerad bild av thailand som leendets land, vita strander, vackra flickor mm genom media, resebyrabranchen och smarta reklammanniskor.

Jag har aldrig bott i Thailand, men jag har varit dar manga ganger och jag har fatt previlegiet att komma bakom och in i hemmen pa thailandarna, jag har fatt erfara vardagen och med det sett insidan. Nu ar jag tillsammans med min Linda som jag alskar och fatt previlegiet att kanna hennes familj, snart nu i tva ar.

Hela denna resa genom over 20 ar, har jag fatt erfara precis det som Legolas pratar om. Jag har vid sa manga tillfallen sett insidan av Thailand och det galler inte bara falanger, thailandare ar minst lika javliga mot varandra, nar det kommer till familjeheder mm.

Som jag sagt tidigare Thailand ar ett hierarkiskt samhalle dar Syster nr 1 eller broder nr 1 eller pappa eller mamma ar hogst oavsett vad som hander.

Du ar en falang, kommer att do som falang och inbilla dig inget annat och skrivna papper eller overenskommelser ar inte ett skit vart, om "syster nr 1" sager sitt, lite harddraget men sant.

Sa ar det nu, kanske utveckling och globalisering andrar pa detta i framtiden, vad vet jag. Gamla strukturer som den thailandska river man inte ner pa en 15 minuter.

Ja den dagen den sorgen ;)
Men den dagen så bor nog grabben i sverige skulle ja tro i alla fall om han fick bestämma

glimten66

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp