Vad saknar ni som bor i Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Det verkar nu som om det är en hel del av er medlemmar som har flyttat och bor i Thailand permanent.
Finns det något som ni saknar från Sverige?

Tex. Någon speciell mat, typ ärtsoppa,knäckebröd, något tv-program, någon hobby, någon speciell bra granne, släkting mm?
Skriv gärna och berätta vad just du saknar och är det så att det finns inget som du saknar skriv det då.

Saknar absolut ingen ting.

Jo det skulle i så fall att få komma ut ock dörja makrill

Hel/halv special ifrån Sibylla gatuköket.
Pizza tillagad i Sverige.
Västkusten på sommaren.
Göteborg!!
Mina vänner, men brukar få kommit till sverige en gång per år så får träffat några varje gng.

Jag saknar "höstrusket" därför tiden går så fort här i Thailand, som många andra också klagar på, att tiden går alldeles för fort.
Därför borde "höstrusket" bromsa upp tiden anser jag.

"gunnarg " sa:
Du bor väl inte i Thailand?Är det något du missuppfattat igen?

Erkänner att jag inte tänkte så mycket på att det riktade sig till dem som bor i Thailand....Nu reser jag varje år till bostaden i Thailand och det jag tar med då är Kalles kaviar + kaffe....

Känner några som bor där permanent - brukar ta med just Kalles kaviar och Gevalia kaffe...., något de ofta frågar efter...L...-s ville att jag skulle ta med Jhonnys senap fast jag aldrig träffat mannen...-Är det något mer du vill veta?

Har för mig jag sett kalles i något av dom stora varuhusen i Pattaya
sen Hans bry dig inte va han där nere från södern skriver han vill oftast bara vara me men syns ändå inte

"Hans Svensson " sa:
Erkänner att jag inte tänkte så mycket på att det riktade sig till dem som bor i Thailand....Nu reser jag varje år till bostaden i Thailand och det jag tar med då är Kalles kaviar + kaffe....

Känner några som bor där permanent - brukar ta med just Kalles kaviar och Gevalia kaffe...., något de ofta frågar efter...L...-s ville att jag skulle ta med Jhonnys senap fast jag aldrig träffat mannen...-Är det något mer du vill veta?
Det är bättre att tänka först och skriva sedan.

"glimten66 " sa:
Har för mig jag sett kalles i något av dom stora varuhusen i Pattaya
sen Hans bry dig inte va han där nere från södern skriver han vill oftast bara vara me men syns ändå inte

KARMA...Precis min tanke!!

Kalles finns att köpa här men Kalles randiga finns inte :'(

Det är massvis med saker som jag saknar här men det är mer saker jag saknar om jag är i Sverige så jag funderar inte så mycket på det.
För och nackdelar med allt.

Kalles Kaviar finns att köpa på Food Market i Jomtien som ligger nära View Taly, en tub 190 gr kostar 130 Bth, det är exporttuber som säljes.
Är det dyrt eller billigt jämfört i Sverige ?

Det finns grejer som man kan vara vänlig att köpa med sig till folk som bor där nere.

Alla dessa tuber som är helkonserv (behöver ej stå i kyla oöppnade)
Räkost, kräftost, baconost och min favorit grönmögelost.
Kaffet har blivit mycket bättre än om man jämför med första gången man var där nere (1989) då var det vidrigt.

Brukar vara mellan 5-7 veckor i Thailand varje år, då tar jag med mig Snus, saltgodis och numer (jag skäms nästan) Kalles, räkost, baconost och grönmögelost det gör mina frukostar fantastiska och då ska man veta att jag kan käka thaistyle frukost en vecka i sträck :nod:

köpa svenska varor i sverige o ta ner.
o sälja det svart i i thaibutik i thailand. 555

"Rong " sa:
Kalles Kaviar finns att köpa på Food Market i Jomtien som ligger nära View Taly, en tub 190 gr kostar 130 Bth, det är exporttuber som säljes.

350gram Kalles Kaviar kostar 29:-kronor på Willys, 300gram 30:-kr på ICA.....Här kommer en bild på "höstrusket"....Tog den idag, irrade runt i 4 timmar med Björn i Stockholms city....

PA120515.webp

PA120534.webp

"Rong " sa:

350gram Kalles Kaviar kostar 29:-kronor på Willys, 300gram 30:-kr på ICA.....Båda med utmärkt kvalitet. Har köpt på Food Market, dålig smak...
"Irrade" runt med ¨Björn i centrala Stockholm - han tycker sommaren och hösten varit fantastiskt bra, vi får nog knappast uppleva ngt liknande...Nu längtar han till jomtien...han kommer i slutet av oktober...
En fantastisk höstdag i Sthlm, oslagbart... :)

PA120551.webp

PA120559.webp

PA120565.webp

"derPanzerHerring " sa:
Saknar bara krusbären.
"Hans Svensson " sa:
...Här kommer en bild på "höstrusket"....Tog den idag, irrade runt i 4 timmar med Björn i Stockholms city....

Fina hostbilder från Stockholm ``Hans Svensson`` Väcker minnen.
Bodde och arbetade själv i Stockholms innerstad i trettio år innan jag valde att flytta till Thailand for att leva sista tredjedelen av livet här.
For att svara på trådens rubrik har jag funderat en lång stund nu.
Saknar egentligen inget i mitt liv nu.
De goda minnena från arbetslivet i Stockholm och från uppväxtåren på landsbygden i Skåne, bär man ju med sig innombords.
Men visst skall det bli kul med flera semesterresor till Sverige i framtiden.

Här i Isaan har jag dock inte lyckats hitta någon riktig italiensk pizzeria, dvs som gor tunna pizzor med Parmesanost, så en sådan saknar jag.

"Bossej " sa:
Bodde och arbetade själv i Stockholms innerstad i trettio år innan jag valde att flytta till Thailand for att leva sista tredjedelen av livet här.
De goda minnena från arbetslivet i Stockholm och från uppväxtåren på landsbygden i Skåne, bär man ju med sig innombords.

Här i Isaan har jag dock inte lyckats hitta någon riktig italiensk pizzeria, dvs som gor tunna pizzor med Parmesanost, så en sådan saknar jag.
Eftersom du bor i Nang Rong kan du köpa pizza på torget där de säljer från någon vagn de har tre olika 49 Bth 69 Bth 129 Bth man kan väl kalla det surrogat pizza, någon parmesanost lär du inte hitta på de pizzorna.
På torget säljer de från vagnar efter 18.00, faktiskt väldigt god mat för 25 Bth , 30 Bth och 35 Bth inklusive vatten och is och inga tiggarpengar(Dricks) därför thaiarna ger aldrig det där.
Jag har käkat på många resturanger i Nang Rong men jag anser den bästa maten är på det torget och billigt dessutom, att man nästan skäms att betala.
Jag brukar också besöka ett cafe med vissa smårätter som ligger vid dammen i Nang Rong, med fin utsikt över vattnet eftersom det är en stor damm. Det är en mycket trevlig tjej som driver stället, familjen äger också fastigheten jag vill minnas det heter Home Ming hon är väl thaikines när man ser till namnet.
Där kan man inhandla exempelvis en bananasplit för 40 Bth som de tar 130 Bth för liknande på Jomtien.
En riktig pizza blir för dyr att sälja i Thailand vad de påstår, det finns ingen marknad för de priser de måste ta ut därför osten är för dyr.
På Jomtien finns en svensk från västkusten som har resturang Siambylla och tog hit till Thailand en pizzabagare som lärde honom göra riktig pizza och hans pizzor är likvärdiga med de som finns i Sverige, jag tror han ligger kring 300 Bht för en pizza.

"Bossej " sa:

Pizzerian (den italienska ) vid Hotell Pullman i Khon kaen är Ok anser jag ..
tror du skulle gilla den ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
24
Visningar
7 K
Anonymius
A
A