Odla avocado i Thailand

Förstod att du hade koll på vad det var för något. Här har vi så dålig jord att allt växer 3ggr så sakta. Passar mig rätt bra ibland. Naturligtviss går det att konstgödsla så att det växer fortare men ibland känns det bra att det går sakta.

Har aldrig haft någon koll på växter tidigare men moringa är en fantastisk växt.

Förut fanns det massor av Moringa här runt ikring. Nu är det inte så lätt att få tag på träd i de här trakterna. Den yngre generationen har ofta ingen koll på vad det är.
Detta känner alla till i Filippinerna.
Väldigt vanligt i matlagning och tea.
Malungay heter den där.

Faktiskt nog det lättaste att få att växa, bryt av en gren på 1 meter, rensa på mindre kvistar och ta ett spett och gör ett hål och tryck ner den i backen.
Tejpa toppens snittyta.
Lättare än att dra upp från planta och sådd.
Räcker att det är sand och sten utan näringsämnen.

Man ska vara använda färska kvistar och skott i matlagning.
Äldre blad är beska och utan nyttigheter.
Bryt av eller skär av och det skjuter nya skott snabbt.
Många kapar av toppen så kommer mycket mera nya grenar och kvistar.

Detta känner alla till i Filippinerna.
Väldigt vanligt i matlagning och tea.
Malungay heter den där.

Faktiskt nog det lättaste att få att växa, bryt av en gren på 1 meter, rensa på mindre kvistar och ta ett spett och gör ett hål och tryck ner den i backen.
Tejpa toppens snittyta.
Lättare än att dra upp från planta och sådd.
Räcker att det är sand och sten utan näringsämnen.

Man ska vara använda färska kvistar och skott i matlagning.
Äldre blad är beska och utan nyttigheter.
Bryt av eller skär av och det skjuter nya skott snabbt.
Många kapar av toppen så kommer mycket mera nya grenar och kvistar.
Jag åkte på diabetes och då började jag att äta grekisk yoghurt och avocado till frukost. När det är dåliga tider för avocado provade jag på moringa. Nyttigt och ger en del smak till den tråkiga grekiska yoghurten. Men eftersom den inte är så lätt att få tag på här och lätt att odla gör jag mitt eget race.

vi har ett gammalt träd här som de kapat ner till en stubbe. Meningen var väl inte att den skulle skjuta nya skott, men det har den gjort. Inte nog för mitt behov och på fel ställe. Därför blir det dessa nya plantor.

Jag åkte på diabetes och då började jag att äta grekisk yoghurt och avocado till frukost. När det är dåliga tider för avocado provade jag på moringa. Nyttigt och ger en del smak till den tråkiga grekiska yoghurten. Men eftersom den inte är så lätt att få tag på här och lätt att odla gör jag mitt eget race.

vi har ett gammalt träd här som de kapat ner till en stubbe. Meningen var väl inte att den skulle skjuta nya skott, men det har den gjort. Inte nog för mitt behov och på fel ställe. Därför blir det dessa nya plantor.
Använd det gamla trädet som leverantör av nya plantor.
Den har kraftiga rötter som levererar näring till nya skott i evigheter.

Jag har en del som håller koll på vad jag gör. Vi har nog tre olika sorters ödlor som jag stör hela tiden. En typ är ovanlig här ikring. Den heter "yeah", men är svår att få på kort med en mobilkamera. Den på bilden är en annan typ.
1000010201.webp

Hade ju väntat att någon skulle veta vad som är populärt bland thailändska damer!
Kurant har så bra koll på växtvärlden att han är diskvalificerad att svara. Ni övriga tänk utanför växtvärlden. . Ett bra svar är värt en öl eller flera, att inkassera vid lämpligt tillfälle. Kurant är kvalificerad till en öl eller flera, under samma förutsättningar bara han inte svarar.
Ingen!
Mera ledtrådar då.
20260311_172417.webp

1000010469.webp
1000010468.webp

Så svårt är det inte att veta vad thaidamer tycker om.

Jag har en del som håller koll på vad jag gör. Vi har nog tre olika sorters ödlor som jag stör hela tiden. En typ är ovanlig här ikring. Den heter "yeah", men är svår att få på kort med en mobilkamera. Den på bilden är en annan typ.
1000010201.webp
Hej

Den kallas Chickaphom uppe hos oss, dom brukar barnen fånga och leka med, en del grillar dom små rackarna på glöden och käkar dom.

När man ska fånga den här typen av ödla brukar dom härma en fågel och då blir ödlan rädd för att bli uppäten och sitter still i tron att den inte ska synas lika lätt som när den rör sig, en del fångar dom med händerna medans andra har en bambuspö med en ögla av fiskelina i toppen, den för dom sen runt ödeland huvud och lyfter bambuspöt med ödlan som då blir hängande i öglan.

Mvh isan lover

Hej

Den kallas Chickaphom uppe hos oss, dom brukar barnen fånga och leka med, en del grillar dom små rackarna på glöden och käkar dom.

När man ska fånga den här typen av ödla brukar dom härma en fågel och då blir ödlan rädd för att bli uppäten och sitter still i tron att den inte ska synas lika lätt som när den rör sig, en del fångar dom med händerna medans andra har en bambuspö med en ögla av fiskelina i toppen, den för dom sen runt ödeland huvud och lyfter bambuspöt med ödlan som då blir hängande i öglan.

Mvh isan lover
Roligt att höra hur det går till. Den här ödlan är den mest orädda av de som vi har i vår trädgård. Inga problem att komma ganska nära dom. De andra typerna är betydligt skyggare. "Yeah" är de som jag sett mest av. Minst 4 individer har vi utanför gästhuset. Rätt fina med blått på huvudet och röd mage. Vet ej om det är honan eller hannen som är färgstarkast. De hörs ska vara nyttiga och hålla undan ohyra på träden. Frugans brorsa beskyller dom för att äta upp hans ärtor.

Alla äldre som besöker oss blir förvånade eftersom de tydligen är ovanliga i våra trakter. En granne trodde att en annan granne "från Isan" ätit upp alla i området. Trevligt att sitta och se på när de kommer upp ur sina hål och gör sina utflykter i området. Rör man sig lite oförsiktigt är de borta.

Roligt att höra hur det går till. Den här ödlan är den mest orädda av de som vi har i vår trädgård. Inga problem att komma ganska nära dom. De andra typerna är betydligt skyggare. "Yeah" är de som jag sett mest av. Minst 4 individer har vi utanför gästhuset. Rätt fina med blått på huvudet och röd mage. Vet ej om det är honan eller hannen som är färgstarkast. De hörs ska vara nyttiga och hålla undan ohyra på träden. Frugans brorsa beskyller dom för att äta upp hans ärtor.

Alla äldre som besöker oss blir förvånade eftersom de tydligen är ovanliga i våra trakter. En granne trodde att en annan granne "från Isan" ätit upp alla i området. Trevligt att sitta och se på när de kommer upp ur sina hål och gör sina utflykter i området. Rör man sig lite oförsiktigt är de borta.
Hej

Prova och vissla och försök härma en fågel så får du kanske se hur den reagerar, men dom bits fast dom är små och en tjej på 8-9 år som hade fångat en chickaphom och var oförsiktig blev biten i näsan av den och med ödlan hängande i näsan kom hon till mig, jag försökte få loss den men det bet sig fast i näsan och såpass att tösen blödde från bettet, jag var tvungen att bända upp munnen på ödlan med en kniv för att få loss den.

Men jag tycker att det är synd att äta så små djur, det finns ju inte mycket mat på dom, men det finns folk i Isaan som köper dom ödlor som barnen fångar och det för att äta dom, Chickaphom äter insekter och gör säkert nytta bland det man odlar.

Mvh isan lover

Använd det gamla trädet som leverantör av nya plantor.
Den har kraftiga rötter som levererar näring till nya skott i evigheter
Dubbelstubbe på det gamla trädet.
1000010463.webp
Där har du några som är lämpliga för att sticka ner i marken.
Men de ska inte vara i skugga av mango som det verkar på bilden.
100% sol ska det vara..

1000010463.webp

Bra att du säger att de vill ha fullt med sol. Vi har efter en liten mur (bilden) en ganska lång rad med mest mango. Hade tänkt att de skulle få plats i den skuggan. Nu ska de få en helt annan placering.

Bra att du säger att de vill ha fullt med sol. Vi har efter en liten mur (bilden) en ganska lång rad med mest mango. Hade tänkt att de skulle få plats i den skuggan. Nu ska de få en helt annan placering.
Plantera inte nära en mur, varken mango eller moringa.
Rötterna kommer att lyfta och spräcka muren

Liknande trådar

Tillbaka
Topp