Mer bomber i södra Thailand :(

Hej

En 100 årig konflikt utan någon lösning i sikte, mycket tråkigt och blodigt med tusentals döda genom åren, hoppas att någon i ledande ställning vill se ett slut på detta någon gång.

Mvh isan lover

Ja varför tar detta aldrig slut, kan det vara så enkelt att man har ett stort stöd framför alt då bland by befolkningen, denna konflikt hade varit över för länge sedan om man inte hade haft ett stöd hos den lokala befolkningen.

Tror tyvärr inte att vi kommer slippa terrorister någonstans på jorden, snarare att det kommer till att bli värre och värre. Religiösa ledare som hjärntvättar folk och tror att deras tomte är den enda riktiga tomten har spridit glädje på jorden i ett par tusen år och lär fortsätta till den dag det endast finns en religion kvar på jorden. Fast då har vi inriktningarna inom den vinnande religionen och tolkningar av religiösa skrifter att kriga om istället, så slut tar det nog aldrig...

Ja varför tar detta aldrig slut, kan det vara så enkelt att man har ett stort stöd framför alt då bland by befolkningen, denna konflikt hade varit över för länge sedan om man inte hade haft ett stöd hos den lokala befolkningen.

Hej

Tror också att det är så, man skulle inte kunna hålla på så här utan att åtminstone en hel del stöd fanns, det är kanske så enkelt att många muslimer i söder inte känner sig som Thailändare utan vill återupprätta det forna muslimska sultanat som fanns en gång.

Kanske borde Thailändska myndigheter inse att motståndet inte minskar och inleda en dialog med dom grupper som vill bryta sig loss ifrån Thailand.

Mvh isan lover

Det fördes dialog med grupperna. Förs säkert även idag även om det inte står i tidningarna. När man läser vad t. ex. BRN-C vill och deras agenda så har jag väldigt lite förståelse för att Thailand inte tar till mer våld. Människor som inte anser att du är en människa i guds ögon är hyffsat svåra att föra en dialog med dessutom. När barnen uppfostras och indoktrineras till att icke troende ej är människor och att det är guds vilja att utrota dessa så bådar det sådär för framtiden...

Sen är det som vanligt Saudi som är med och sponsrar dessa "tappra frihetskämpar" precis som Saudi gör runt om i världen. Det märkliga temat i många grupper som just Saudi sponsrar är deras syn på icke troende, deras förkärlek till våld mot civila, terror och totala ovilja att leva i något annat än kalifat med Sharia lagar...

Hade inte Saudi haft så mycket olja och pengar är jag övertygad om att många terrorgrupper hade gått i konkurs...

En förhoppnings är att Islam går samma väg som Kristendomen och trappar ner på våld och tvångskonverteringar. Det är en förhoppning mina troende vänner delar med mig. Att det blir lite närmare de "Kristna" ateister som finns i t. ex. Sverige.

Folk tror lite sådär men inget som påverkar vardagen.

Det fördes dialog med grupperna. Förs säkert även idag även om det inte står i tidningarna. När man läser vad t. ex. BRN-C vill och deras agenda så har jag väldigt lite förståelse för att Thailand inte tar till mer våld. Människor som inte anser att du är en människa i guds ögon är hyffsat svåra att föra en dialog med dessutom. När barnen uppfostras och indoktrineras till att icke troende ej är människor och att det är guds vilja att utrota dessa så bådar det sådär för framtiden...

Sen är det som vanligt Saudi som är med och sponsrar dessa "tappra frihetskämpar" precis som Saudi gör runt om i världen. Det märkliga temat i många grupper som just Saudi sponsrar är deras syn på icke troende, deras förkärlek till våld mot civila, terror och totala ovilja att leva i något annat än kalifat med Sharia lagar...

Hade inte Saudi haft så mycket olja och pengar är jag övertygad om att många terrorgrupper hade gått i konkurs...

Hej

Är inte så övertygad om att det bara är extrema islamister som ligger bakom oroligheterna i södra Thailand, det är ju trots allt muslimska malajer som med våld och krig har införlivats med Thailand, dom levde ju fredligt i ett muslimskt sultanat innan dom invaderades av det forna Thailand som då hette Siam.

Dom delar ju i princip ingenting med Thailand, muslimerna hade ett eget land (sultanat) har ett eget språk, egen religion, egen kultur, egna traditioner och ett eget kungahus o.s.v, varför skulle dom frivilligt underkasta sig en för dom främmande ockupationsmakt?

Se nu inte detta som ett försvar av terrorism utan som ett försök till förklaring av konfliktens olika sidor.

Mvh isan lover

Släppa södra Thailand? ger man fingret så tar dom hela handen, ger man handen så tar dom hela armen, uppdraget för muslimer är att ta över, att göra dom "otrogna" till slavar, tror nog att terror kommer vi alltid att få leva med, ser man sig omkring så poppar moske"r upp lite varstans.

Kan vi få se en konsekvensbeskrivning på båda alternativen, behålla södra Thailand alternativt släppa densamma.

Jag tror att behålla södra genom våld kommer innebära att Thailand får HRW och andra emot sig, enkelt att rikta kritik när man inte blir bombad eller ser sin familj bli beskjutna. Jag tror att en del muslimer kommer stanna och integrera sig likt muslimer i andra delar av landet, andra kommer fly till Malaysia. Relationen med Malaysia kommer bli mer ansträngd.

Släppa södra delarna kommer innebära att Thailändarna kommer bli missnöjda över hela landet. Osäker på hur länge terroristerna kommer vara nöjda med sitt nya kalifat innan det ska utökas. Jag tror också att andra grupper kommer att försöka ta sin del av kakan, bland annat sjözigenarna runt Phuket kommer nog försöka plocka till sig områden.

Jag tror att behålla södra genom våld kommer innebära att Thailand får HRW och andra emot sig, enkelt att rikta kritik när man inte blir bombad eller ser sin familj bli beskjutna. Jag tror att en del muslimer kommer stanna och integrera sig likt muslimer i andra delar av landet, andra kommer fly till Malaysia. Relationen med Malaysia kommer bli mer ansträngd.

Släppa södra delarna kommer innebära att Thailändarna kommer bli missnöjda över hela landet. Osäker på hur länge terroristerna kommer vara nöjda med sitt nya kalifat innan det ska utökas. Jag tror också att andra grupper kommer att försöka ta sin del av kakan, bland annat sjözigenarna runt Phuket kommer nog försöka plocka till sig områden.

Hej

Ja det är inte helt lätt det här, men ännu finns det väl inget som tyder på att muslimerna skulle göra anspråk på mer landområden än dom som förlorades när sultanatet införlivades mot deras vilja med Thailand (Siam).

Mvh isan lover

Om man lämnar södra Thailand, alla som bor där är inte muslimer, kommer dessa ickemuslimer att fördrivas?

Hej

Ja det är inte helt lätt det här, men ännu finns det väl inget som tyder på att muslimerna skulle göra anspråk på mer landområden än dom som förlorades när sultanatet införlivades mot deras vilja med Thailand (Siam).

Mvh isan lover

Vad är det Du skriver? inte göra anspråk på mera land? har Malmö varit muslimskt tidigare? London, Paris? denna lista kan göras väldigt lång. Muslimerna kommer att försöka lägga under sig det land dom kan ta, oavsett var.

Om man lämnar södra Thailand, alla som bor där är inte muslimer, kommer dessa ickemuslimer att fördrivas?

Hej

Thailändska regeringar och myndigheter har ju under ca 100 år på olika sätt uppmuntrat icke muslimer att flytta till södra Thailand, man har försökt få bort det Malyaiska språket och ersätta det med Thailändska genom den statliga skolan, man har installerat infödda Thailändare i ledande ställning, allt för att försöka sudda ut det ockuperade folkets egna kultur och etnicitet, man har byggt upp egna militärbaser i söder o.s.v, detta är ju en klassisk taktik efter att man har tagit ett land i krig.

Men hur muslimerna skulle göra med dom som har flyttat in efter annekteringen är väl lite svårt att sia om, sånt skulle man nog behöva förhandla om vid ett ev. återupprättande av Sultantet.

Den långa konflikten har väl inte precis gjort dom båda parterna mer toleranta och positiva till varandra.

Mvh isan lover

Garanterat. Finns väl ingen plats där icke troende inte fördrivs, utrotas och förföljs när extremister tar över. Muslimerna i södra Thailand tillhör den mer extrema läran.

Nu har väl dessutom en stor del av icke muslimerna där redan lämnat på grund av otrygga förhållanden...

Liknande trådar

S
Svar
17
Visningar
8 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
0
Visningar