legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Birger " sa:
Käre Legolas!

Någonstans i ovanstående textmassa, som i huvudsak är njutbar ocxh av stort värde, skriver Du om den " avskyvärda silverrommen" och jag som bott länge i norrland blir naturligtvis bestört över denna brist på kultur. Visserligen är även jag från Ärans och Hjältarnas stad, dvs Göteborg, även om det nu är så länge sedan att saken är att se som preskriberad, men jag har dock vistats så länge i mygg[¤#@@¤%]t att jag lärt mig förstå silverrommens kulturella betydelse!

Har Du aldrig druckit Junselegrogg?

En sådan kan bara inmundigas på Junsele campingplats under midsommarfirande och begås sålunda att man haver en flaska av just silverrom (hembränt går, men är etikettsbrott) i vänster hand och en flaska Zingo eller motsvarande apelsindryck i höger. Man lyfter sitt anlete mot myggen och tar en klunk silverrom( motsv) och sedan fyller man på med Zingo. Därefter gurglar man sig lätt och höviskt och sväljer sörjan. Artigt svajande överräcker man putellerna till närmaste dryckesbroder eller ännu hellre det lilla bix man spanat in och gärna vill ha i medgörligt skick, varefter man rapar lätt bak kupad hand.

Man haver nu tagit en Junselegrogg. Underskatta icke Silverrommens kulturella betydelse! Eller, för den delen; dess betydelse för nativiteten i Västernorrland. Mången braf karl kan tacka just Silverrom för sina dagars upphov!
På en obetydlig punkt utan kulturell eller historisk relevans måste jag motvilligt ge Dig rätt : den smakar f-n. Men med tanke på hur många (hänsyn till moderator) som Silverrommen hjälpt mig till måste jag ändå hävda att den är en dryck av betydande kulturell betydelse, en sörja som bör omnämnas med kärleksfull respekt!

Fantastiskt bra skrivet, nya Bellman. Underbart Birger. Jo denna "silverrom" har man inmundigat och den genererar kultur i mängder. Ungdomssynden startade med "silverrom" och den har format mången pojke. Men den smakar faaaaaan?

Roligt att du är gammal Götepojk, de ränderna går aldrig ur. Men som du säger den har ristat in sin kulturella betydelse i den göteborska kulturen, den finns djupt rotat, ja lovar dig denna hemska dryck har ärrat och härdat mången götepojk.

Mvh :wai: Peter

"b-tung " sa:
Junsele hit och junsele dit, Raggargrogg är min benämning på sagda separerade grogg....(Kan än idag inte dricka romtyper och cola.....)

Du har naturligtvis alldeles rätt. Junselegrogg är en mycket lokal benämning, företrädelsevis använd bland övningsfilurerna vid T3 och I21. Men sörjan användes för raggningsuppdrag också bland oss. Detta är nu mycket längesedan och jag får väl säga som skalden: att Gud må förlåta mig somliga rader.

"insayt " sa:
Fantastiskt bra skrivet, nya Bellman. Underbart Birger. Jo denna "silverrom" har man inmundigat och den genererar kultur i mängder. Ungdomssynden startade med "silverrom" och den har format mången pojke. Men den smakar faaaaaan?

Roligt att du är gammal Götepojk, de ränderna går aldrig ur. Men som du säger den har ristat in sin kulturella betydelse i den göteborska kulturen, den finns djupt rotat, ja lovar dig denna hemska dryck har ärrat och härdat mången götepojk.

Mvh :wai: Peter

Nej, Du har rätt -ränderna går aldrig ur. Kan man inte säga " kokt tössk" (ja Du vet ju hur det skall låta) så är det något fel....

"legolas " sa:
Chaiyaphum CDXCI + CDXCII + CDXCIII, Thailand
906 svar - 22.429 visningar

Forts. från förra kapitlet...Ja det må jag säga, Människorna här, det var mormor och morfar, de tog hand om 4st ungar sprungna ifrån deras egna barn. Deras egna barn fanns ju inte till hands, det var och arbetade alla 3 nere i Bangkok, liksom många andra häruppe. Det finns ju bara inga jobb här för de flesta.

Huset såg hyggligt ut, och då menar jag golvet inomhus. Där fanns inga möbler, precis som vanligt. Men en TV och sedan så fanns det något som liknade en avskild plats bak huset där de gjorde mat. Och den maten skulle jag aldrig överleva det våga jag säga!

Utanför huset på ”tomten”, så såg det för jääävligt ut. Där var skräp precis överallt, och det växte precis allting där. Marken var översållad med plastpåsar, burkar tomflaskor, plastbitar ifrån rör, halva trasiga rör och en massa buskar som ju växer helt vilt. På marken dessutom så sprang det omkring mängder av hönor och kycklingar, en tuppsamt 3st hundar.

Till detta så kom det ett helt gäng på 18st ankungar som de fött upp. Ungarna sprang omkring själva, för ankornas mamma och pappa låg redan i magen på thaiarna på denna gård. De berättade stolt för mig att ”lillpojken” (3 år), hade ”lekt” sönder och dödat 4st av ankungarna.

De har ju den filosofin med ungarna i ganska många familjer att de bara skiter i deras uppförande verkar det som. Så om ungen vill leka doktor med ankungarna och ha död på 4st så innebär det tydligen bara en klapp på ryggen ifrån mormor och morfar!!

Onödigt vetande, sockerrör, oij eller sugarcane som det heter på svenska thai och engelska odlas ju friskt härnere. Visste ni att när man odlar söckerröret, så växer det upp under ett år till den längd som gäller för bärgning av sockerröret.

Man kapar det nere i markhöjd, söckerröret växer sedan återigen upp under 1 års tid till skördehöjd. Och detta fortlöper under 5 år. Så man behöver alltså omplantera sockerröret endast vart 5:e år,, bra va!! Bra att veta, ingen aning, men det fyllde upp ett kapitel i alla fall.

Jag har hört det till fullständig leda, alla dessa falanger som har låtit sig förledas till att tycka att det är så himla fantastiskt där i byn där de bor här ute på landsbygden i Isaan, Thailand. Jag kan å ena sidan förstå tanken av att bo ihop med sin familj i släktens by, det är helromantiskt ju.

Men så tränger sig då verkligheten på i form av den fullständigt hänsynslösa stilen som thai har, att skita i hur mycket oväsen de för. De bryr sig inte alls om att de stör, och det är deras ”RÄTT” att störa alla när och hur de vill. Sedan tillkommer den TORNADO utav stinkande lukter som ligger i luften absolut hela tiden.

Och så toppas detta då också utav all skit och skräp som de bara slänger omkring sig. Byarna är i ordets riktiga mening soptippar. Till sist, de allra flesta falanger som låter sig förledas att bo där, blir inte speciellt länge kvar i dessa byar. Livet tar ut sin ”tull” och de brukar fly efter 1-3 år för att aldrig återvända.

Deras äktenskap brukar också gå i krasch samtidigt.Jag för min del kommer aldrig att bli så kär och BLIND så jag låter mig förledas. Och min Yongyut vill inte heller längre bo i någon av dessa byar. Hon har funnit sitt hem nu, och jag märker hur väl hon trives med ordning och reda och någorlunda luktfri omgivning.

----------------------------------------

Talade idag torsdag med Jomtien och en av polarna därnere. Visst, de hade det görvarmt också, men men men, de hade havet alldeles intill och en frisk härlig bris/fläkt som blåste rätt över dom och gjorde livet njutbart!! Kompisarna de satt hela gänget nere på stranden i varsin solstol under parasollen, och de bara myste och hade det bra, sicka lustigkurrar va!!!

Därefter var det dags att åka ut på min cykeltur. Folk tycker jag är fullständigt tokig som cyklar runt och motionerar i denna grymma värme... Men va fasen, om vissa arbetssamma thailändare kan jobba, så kan välan jag cykla i värmen. Och dessutom så är det av nöden för min del. Jag MÅSTE helt enkelt cykla för att hålla igång låren, knäna, rumpan samt ryggen. Cykeln är fantastisk på det sättet.

Syster Alaams hus är på ”tapeten” igen. Idiotfamiljen som hyr betalade ju 2st månader i förväg sist. Nu var det dock dags för maj månads hyra, och ta mig f;n, de missade och sket i att betala i tid igen (10.e). Det verkar nu som om syster Alaam börjar ledsna definitivt, och hon tänker antagligen slänga ut dessa idioter. Dessutom så missköter de tomt och hus fullständigt.

Allting förfaller i sann thailändsk anda... Det handlar väl mest nu om Alaams boyfriend i Bangkok är beredd att börja betala dessa extra 10.500 baht i månaden (???) Gör han detta, så kan de ju bara slänga ut idioterna. Kontraktet som de har sinsemellan, stipulerar ju att om hyresbetalningarna misskötes, så har man rätt att slänga ut hyresgästen med 3 dagars förvarning.

Jag sitter här och försöker att få fram mannakraft till att starta projektet med en egen hemsida. Jag tror att ha en egen hemsida är som i jämförelse som att bo i lägenhet när man kan bo i eget hus!! Hur menar han nu då? Jo enkelt. Jag bor här kostnadsfritt (det är ju lockelsen) på denna bloggen. Men jag betalar ju faktiskt, eller hur? Jag betalar genom min egna ansträngning, alltså mitt skrivande.

Däremot så betalar jag ju de facto mindre på en egen hemsida på så sätt att jag har rätt att skaffa annonsörer och sponsorer som då i gengäld får synas på min hemsida mot en smärre betalning. Det är mindre pengar, väldigt lite pengar skall sägas. Men det blir alltid någon eller några tusenlappar plus varje år, så varför inte??

Jag har fått kontakt med en supertrevlig kille på nätet ”mangeudo”, och han har tipsat mig om hemsidor. Så jag kan få en start, och kan sätta igång snart. Jag har också funderat mycket på detta för jag vill ju inte förlora befintliga läsare. Så hur skall jag göra detta?

Alltså skapa en ny sida , och samtidigt inte tappa läsare p.gr.a. att de redan ju har läst mina kapitel. Detta om jag nu börjar ifrån början vill säga på min nya hemsida. Så jag tänkte då till lite grand. Kanske att jag kan på min nya egna hemsida publicera kanske 5 kapitel varje dag av de gamla.

Göra detta ända tills jag kommer ikapp min ”gamla” bloggspacesida. Sedan när jag är ikapp, så kan jag stoppa publicera på bloggspace, detta kommer väl då troligtvis att ske runt om 3-4 månader. Jag hoppas att detta skall fungera tillfredställande, för jag vill verkligen ha denna hemsida. Då kan man ju laborera och greja och sätta in foton, slideshow och videos så som man själv vill plus att jag kan få lite magra annonsintäker på toppen av detta.

--------------------------------------------------

Jag glömde ju att rapportera om hemfärden ifrån Khreng Khro där vi lämnade tillbaka lilltösen som hade bott med sin syster hos oss. Jo när vi åkte hem, så stannade Yutin utefter vägen, och det handlades friskt ifrån alla håll. Även Yongyut ville vara med i köpesvängen. Jag såg henne handla lite frukt och grönsaker.

Jag noterade också att Yutin handlade något i en plastbalja, storlek ungefär som en tvättbalja i plast. Jag kikade ner i den fick fick se 1/3 del av den vara fylld med sådan där fin sand som finns på våra stränder vid en insjö. Yutin, började gräva med sina händer och upp kom en liten groda. Han fortsatte och gräva och gräva och det kom upp den ena efter den andra av dessa grodor.

Jag vet inte om de var blinda, grodorna alltså. Men de levde tydligen nere i sanden ganska mycket. Jag i min enfald trodde ju att grodor levde i vatten. Dessa grodor var "goddigoddi”, och jag hörde högljudda suckanden ifrån folk runtomkring oss. Alla ville ha en påse av dessa grodor. Fy [¤#@@¤%ผีสาง@¤] va otrevligt det såg ut... men ojsan ojsan va söta de små liven va!!

Fick precis en fråga via en kommentar angående varför jag så relativt ofta blir magsjuk. Ja frågan har jag ställt mig vid alla tillfällen nästan. Jag misstänker att jag kan ha blivit smittad antingen vid, tandborstningen som jag gör i kranvattnet. Eller att våra bestick hemma kanske inte är helt rena när det skall ätas... Jag äter ju inte vid de där äckliga gatuköken.

Ni vet de kär halvtaskiga vagnarna som står utefter vägarna, de är förbehållet det thailändska folket helt och hållet. Så alla falanger, HÅLL ER BORTA!!! Jag vet alltså inte med säkerhet, men jag har beslutat mig nu att ha köpevatten inne på toan. Och jag skall borsta mina gaddar i det vattnet så får vi se.

Nu skall jag berätta vad jag såg igår också det under min cykeltur. Jo först så såg jag en kille som sålde..... krabbor... ja det var faktiskt krabbor. Storleken på dem var i nivå med de som vi ratar hemma i Göteborg p.gr.a. att de är för små. Men de stod där uppställda på "Lit de Parade" kokta/grillade och färdiga.

Som vanligt helt osaltade och thai stod nästan i kö för att köpa denna himmelska delikatess. Har smakat deras krabbor och de smakar fullständigt ingenting. Anledningen är helt enkelt att de äter inte krabba så som vi gör. Vi äter ju i västerlandet t.ex. krabba och njuter utav det vi äter.

Tillägg till maten är just bara tillägg och komplement. Men thai öser chilli och kryddor över den stackars krabban, Så krabbsmaken är sedan länge fullständigt bortraderad från kartan när de väl hystar in krabban i mun på sig själva. De har här som jag förstått 2st varianter av krabba. Dels då den som jag beskrev, den lever vilt här lite överallt där det finns vatten typ diken, vattendrag pölar etc.

Den blir inte större än en 1 årings handflata. Sedan så finns den pyttelilla krabban som de med förkärlek blandar in sin så förödande populära salladstallrik; ”Som Tam” eller som dom också säger ”tamboja poc poc”, den krabban är ju stor som tumnageln på en fullvuxen människa, och den lever på risfälten.

Jag stannade alltså och pratade lite grand med säljaren. Jag kan väl erkänna att vi inte direkt hade någon högtstående konversation, och felet var inte hans utan mestadels mitt, detta då beroende på min okunskap i thailändska. Han berättade i alla fall att de krabbor som var lite större de sålde han för 100 baht (20:-) för 3st krabbor.

Jag tycker det är grymt dyrt, helt jädra grymt dyrt. Men eftersom de säljer så tycker väl thailändarna om det och betalar detta ockerpris. Ni vet ju själva hur mycket (litet) kött det finns på en krabba. För Er ”inlandssvenskar” som läser detta, låt mig förklara. Krabba ätes ju med förkärlek på 2st ställen på krabban. Dels då klorna vilket alla känner till, och sedan så slafsar man ju i sig ”smöret”. Forts. nästa kapitel...

Handskak - legolas

Om Du startar en egen hemsida vill jag bli första medlemmen på forumet! Vi får dryfta saken i början av aprill nästa år. Jag är i Waeng Noi då.

Hej Lego, fortfarande trevligt att läsa om dina eskapader :thumbsup:
Håller däremot inte med dig i din syn angående dom röda och gula, gillar när det är dom folkvalda som regerar utan inblandning av militär då är det faktiskt det samma som diktatur.
Sen så kan man inte anklaga Thaksin för att inte vara den som inte stoppar ner fingrarna i kakburken, men det gäller dom flesta politiker, militärer och poliser.

Viva valfriheten och demokrati.

Fantastisk läsning, Legolas! Att få ta del av en Göteborgares vardagliga erfarenheter av livet i en (relativ) småstad, när man själv planerar att flytta dit är som att få Koranen förklarad av profeten Muhammad själv, eller bibeln av den helige ande!

Ty det är förvisso skillnad på semesterdrömmar och vardag. Denna ringa visdom är resultatet av två Arboga (skulle måla, men det regnar!). Jag återkommer kanske efter fyra och då eventuellt med en längre betraktelse över något meningslöst, men ännu ej bestämt ämne. Förslag?

"legolas " sa:
Tack så mycket Birger över dina fina ord. Det är ju lite svårt att föreslå något, men varför inte prata lite om hur du har det i din relation med din thailändska släkt..... Ser rfram emot det!!!

Funderar. Måste nog bestämma mig för vilken släkt först -jag har två eftersom jag varit(och är) gift med två thaitjejer och har barn med bägge. Återkommer på fredag, då det blir pilsnerdags.

och här kommer då dagens trippel-kapitel gällande min dagbok.
----------------------------------------------------

Chaiyaphum D (500) + DI + DII, Thailand
921 svar - 22.821 visningar

Forts. från förra kapitlet....Befolkningen får ingen hjälp att räkna med överhuvudtaget. De blev lovade, som jag skrivit om tidigare, en pension för de äldre, på ett belopp belöpande sig på 500 baht per månad. Detta tog slut ganska snart, och under denna korta tid det var aktuellt, så kom det heller inte varje månad till folk, och inte till alla som skulle ha. Thailand sade då, vi betalar när det finns pengar!!!

Det andra underliga är då turistnäringen, som deras ekonomer lite föraktfullt pratar om "endast” 5% av BNP. Ja räkna hur fasen ni vill, men eftersom det inte förekommer skatter av nämnvärd grad här, så inser man ju ganska snart att det INTE är staten som förlorar pengarna när turisterna flyr till Malaysia eller andra Asien-länder, det är ”folket” som arbetar med turisterna.

Så med det i åtanke så anser jag att 5% av BNP är en skitsiffra som inte belyser sanningen överhuvudtaget. Det är grymt mycket pengar som försvinner för BEFOLKNINGEN om turistnäringen skulle sjunka för dem. Och nu kommer kärngrejen. Att denne skribent pratar om 6% tillväxt, enligt vilka siffror då?

Kan man verkligen ha en tillväxt, och mäta den i procent när man inte betalar sina utgifter. När man inte tar hand om sin befolkning eller landet överhuvudtaget. Det handlar enbart i mitt tycke om en bruttosiffra, där alla thailändare i härskarställning tar sina ”andelar” och lämna resten av landet åt sitt öde. Är detta verkligen en BNP???

500:e kapitlet och styva snygga 1.038 A4-sidor skrivna nu under lite mer än 2 år, det rullar på som Volvo sa... Vi får se vart det bär hän. Jag hoppas mycket på den nya hemsidan, när den nu blir klar....

Idag,fredag så stack Soda, Namkaeng och jag själv ned till Night-bazaar och åt. Har ätit hemma nu flera dagar, så det var dags att komma ut lite. Vi åt alla tre HOY TOD, det är skitgott. Men idag så åt jag det mest p.gr.a. att Patthai-tjejen inte sålde. Hon tyckte väl att kvällen blev för kort för det omaket, de måste ju sluta sälja och vara inomhus redan kl. 20.00 p.gr.a. utegångsförbudet.

När vi vaknade imorse så var brödet slut.... jag var den ende som brydde mig. Att åka eller ta cykeln 500 meter in i byn är inte att tänka på. Att de skulle sälja bröd är otänkbart. Det finns inte en nu levande ”vanlig” thai som käkar bröd till frukost. Som jag nämnt tidigare så handlar det om ris både morgon, middag och kväll. Och så säljer de förstås sin sallad alltifrån arla morgonstund ända tills sena kvällskvisten.

Detta är bara ett konstaterande, inte ett gnällande. Det blir till att åka till MAKRO (öppnar 06.00) eller till Big C (öppnar 09.00). Men men, jag får göra som vilken ungkarl som helst gör i detta läge, Jo, man kokar 2 ägg och drar i sig dem ihop med lite kaviar, sedan är man spelklar fram till lunchen. Nu kl. 10.00 sticker vi till Siam River Resort och badar swimmingpool med ungarna och sedan käkar vi lite lunch..

Idag överaskade syster yster Alaam (mamman till Soda och Namkaeng) med att bara dyka upp här hos oss. Återigen så försökte jag förklara för Yongyut att jag GILLAR FASEN INTE när folk bara dyker upp här och skall bo hos oss. Direkt så reagerar hon med att hon skall säga till systern att hon skall ta in på hotell istället. Alltså jag blir skogstokig snart på thailändarna.

Jag har pratat med henne ett otal gånger om det här med att vi inte är ett hotell som bara står här och väntar. Hon är syster och hon är välkommen att bo här lite grand när hon har ärende hit. Men jag vill att hon skall respektera vårt hem som just, vårt hem och inte nåt som bara är självklart och står där och väntar på henne.Hon skall höra av sig innan, och kolla om det är PASSANDE att hon kommer... Forts. nästa kapitel....

-------------------------------------------------

Forts. från förra kapitlet...Yongyuts svar till slut var att detta är INTE thai´s sätt att göra, här dyker de bara upp och gör vad fan de vill tydligen enligt Yongyut. Dessutom så tror jag faktiskt att den stora boven här är Yongyut själv, hon förmedlar icke vad jag tycker och säger och därför kanske inte systern överhuvudtaget fattar att det är ett problem, vem vet????

I alla fall anledningen till att hon är här är hennes uthyrda hus. Som ni kommer ihåg så har vi ju haft problem hela hela tiden, vareviga månad alltsedan starten i november förra året. Kvinnan i den familjen som hyr, hon sköter icke betalningarna, och de är alltid sena. Förra gången om ni kommer ihåg, så åkte ju jag dit själv och pratade ”ut” med dem på ren svenska..

Hennes man falangen ifrån Holland var också med, det såg jag till. Hon fortsatte att hitta på historier och jag sade till hennes man att vi inte längre ville ha med hans fru att göra p.gr.a. detta. Enda alternativet sade jag till dem om de krånglade, var att de fick flytta ut ifrån huset helt enkelt.

Deras respons på detta var att de kontaktade Yongyus syster nere i Bangkok (husägaren), och sade att de inte ville ha med otrevlige svenska falangen att göra längre, utan ville betala direkt till Alaam istället. Idioten fattade ju inte att de redan nu betalade direkt till henne. Det var ju systerns bankbok/konto de betalade till. Till slut så betalade de då in 2st hyror för att visa sin goda vilja, och visa Alaam att de var bra hyresgäster och vi var otrevliga!!!!!

Nu så skulle nästkommande hyra vara betald 10 maj absolut senast!! Tror ni idioten betalade??? Nä, upp till idag så är det inte betalt, så nu tröttnade Alaam och skall slänga ut henne ur huset med polisens hjälp. Dessutom så har det visat sig att denna kvinna springer runt på gatan där och lånar pengar av folk, vilket hon såklart icke betalar tillbaka till dem.

Så alla där är [¤#@@¤%]e på henne, och delvis så faller ju lite av detta på oss också, enär vi släppt in dem som hyresgäster. Ja hur detta skall gå, det blir kul att följa. Man vet aldrig härnere,,, skall de betala polismannen så han intresserar sig för detta??? Eller har vi en polis i släkten. Tydligen så finns det en avlägsen släkting som är polis, så då får vi hoppas att det löser sig. Ut skall denna familj, och Alaams bouyfriend har tydligen förklarat sig villig att betala hyran ....

Nu har Yongyut och hennes syster åkt iväg till polisstatiionen, och så skall de få hjälp utav polisen är det meningen, så de skall kunna låsa ”ute” hyresgästen helt enkelt ifrån huset, tills de har betalat vad de är skyldiga... Det är nog bra att de gör detta nu med en gång, innan det drar iväg med för mycket hyra.

Risken är ju också att de räkningar som kommer och har kommit på; TV, Elektrik, vatten och internet är obetalda. och det är husägarens skyldighet att betala detta. Jag hoppas att polisen ställer upp på detta nu utan att det skall betalas mutor hit och dit, man vet ju aldrig här i Thailand.

De kom tillbaka sent på eftermiddagen ifrån polisen, och polisen skall hjälpa dem imorgon. De åker alltså tillbaka till polisstationen imorgon, och då kommer polisen att utfärda att dokument som ger systrarna rätt att gå in i huset utan hyresgästens godkännande. Dock så vill polisen tala med hyresgästen först.

Men det kommer ju inte att göra någon nytta. Detta är nog en av de absolut dummaste människorna jag någonsin har stött på i hela mitt liv. Att det råkar vara en thailändare är enbart en tillfällighet tror jag. Forts. nästa kapitel...

-----------------------------------------------

Forts. från förra kapitlet...Jo hon säger att Alaam INTE har rätt enligt kontraktet att slänga ut henne för de skrev kontrakt på ett fullt år... Hon är så [¤#@@¤%ผีสาง@¤]s korkad så hon INTE läser alla orden i kontraktet, och speciellt det stället där det står att man måste uppfylla de krav som ställs på en, och en av dem är att betala sin hyra I TID!!!!

Vi får se under dagen idag måndag vad som händer med denna soppa. Tänk vilka problem de haft med detta hus. Kommer ni ihåg han den 76:årige engelsmannen Granville Chester, som som bröt kontraktet dagen innan han skulle flytta in, den gubben fick vi ju ordning på till slut, och på det så kommer då denna familj som vi ju alla trodde var rena rama gudasända gåvan för Alaam.

Fick lite frågor via kommentarer på bloggen. Och folk undrar lite grand hur man kan agera mot sådana här tokstollar. En ville i ren desperation kanske ta hjälp av ett gäng folk och kasta ut dem helt enkelt, och en annan ville införa straffavgifter. Det sista förslaget är väl det som skulle funka bäst tror jag.

Problemet är att en sådan klausul har de inte i kontraktet och det löper på ett år, så få in en sådan klausul låter sig göras först framme i november månad, och då är denna idiotfamilj utslängd för länge sedan. Det där med att ”ta hjälp” av folk är en usel ide´men jag förstår frustrationen. Här i Thailand, trots att de är outbildade, så har alla här förstånd på att utnyttja saker och ting. Och i det här fallet så får vi vara extremt försiktiga så man inte blir stämd av dessa människor.

Skulle vi dessutom helt sonika bara gå in i huset och flytta ut deras saker så kan de börja göra sönder sina saker och bara säga att det var vi som gjorde sönder dem när vi flyttade ut deras saker. Nä.. den enda vägen är att gå den väg som systrarna har gjort. Nämligen att gå till polisen och få det dokumenterat allting som hänt. Dokumentera med kopior av bankboken de inbetalningar de gjort, alltså de oerhört försenade betalningarna.

Foton av trädgården som påvisar misskötsel o.s.v. Sedan avvaktar vi bara polisens dokument på att de får kastas ut. Nu i första läget så ville polisen att vi skulle ringa dem bums när vi visste att denna dam var hemma i huset igen, hon håller ju sig gömd och är oanträffbar hos sin mamma. Grannarna är förvarnade och ringer oss så snart de ser henne, och då ringer vi polisen som kommer att åka hem till henne. Och de kommer helt enkelt tala om för henne att det är dags att flytta ut.. Jag tror att detta är den bästa vägen.... Jag återkommer i denna sak allteftersom...

Ni vet utegångsförbudet. Det är fortfarande i kraft som tur är. Men för vissa så är det inte tur. Vi har hört många goa historier där männen i familjerna har vart skogstokiga på sina kärringar när dessa inte har meddelat männen om utegångsförbudet. Den första kvällen när detta trädde i kraft, så tog polisen här i Chaiyaphum drygt 35st människor som överträtt utegångsförbudet. De blev begåvade med böter vardera på 22.500 baht = SEK 4.500:-.

Detta är ju för väldigt många människor här i Chaiyaphum pengar som det tar kanske 4-5 månader att tjäna ihop, och då skall de dessutom ha mat på bordet också. Så det är rena rama katastrofen för dem. På något sätt, så tycker jag detta är för jävligt. Alltså denna höga bötessumma. När de ser att det är vanliga risodlare, så vete fan om de inte kunde vara lite ”smidigare”, polismännen alltså..

Reine skall ju komma hit ner igen nu i juni. Han har med sig Göran, precis samma som förra gången. Göran stannar i 3 veckor och sedan är Reine ensam igen. Vi tänkte då sista helgen när Göran är där, åka ned till Jomtien, och ligga 3 nätter på hotell och njuta havet för hela pengen. Sedan åker Reine med oss upp hit till Chaiyaphum och då får han hyra Alaams hus, precis som han gjorde en gång tidigare.

Detta får han göra för 7.000 baht för en månad, Det är ju halva hotellkostnaden, så han är nöjd med det. Jag har i alla fall erbjudit honom att ”få” ett rum hos oss att bo i. Men han vill ha sitt privatliv, och det är välan bra tycker jag också, så slipper vi att vara ihop precis hela tiden. Det kan ju också vara lite jobbigt för två gamla ”indianer”...

Handskak - legolas

Vilken cliffhanger! Nu får man otåligt gå och vänta på nästa kapitel och undra om du blir gräsänkling eller inte :)
Belöning skickad för detta avslut.
/Anubaan

Lego...

Sedan alliansen tog över regeringsmakten i Sverige för drygt 5 år sedan har tummskruvarna dragits åt rejält när det gäller fusk med sjukskrivningar, tom verkligt sjuka, ex cancersjuka har drabbats och blivit utan sjukpenning. Man har prioriterat den s.k. arbetslinjen och säkert räddat många som annars skulle skita i att arbeta att anstränga sig och skaffa arbete. Arbetsgivarna har blivit tuffare då de får betala de första två veckorna, egenföretagare får stå ör de första 3 veckorna själva, så mycket har förändrats i Sverige. Arbetslösheten är ganska hög men ingenting mot vad den är i övriga europa ex. Spanien, Grekland, Italien, Portugal.
Canada låter som ett bra land att arbeta i, tror de har liknande sjukregler som Sverige, dock har väl gästarbetare ganska begränsade rättigheter.
Intressant att läsa om Holländaren, c:a 50 år, kommer vartannat år, det låter nästan som om han kan vara ett psykfall, men det är många som blir blåsta, alla sorter. Att han inte släpper taget om idiotdamen, hon kan ju knappast se något vidare ut heller.

Hej Legolas,
startade läsa denna tråden idag,har avverkat de tre första sidorna och hoppade sedan till den sista,måste säga att detta var en mycket trevlig och rolig läsning,skall gå tillbaka och läsa igenom resten.

Jag tror även att jag bör veta vem du är och du vem jag är,vi är lika gamla och varit aktiva som ledare i Askims IK,jag var både spelare och ledare i Hovås IF också,jobbade med P62-63 där.Flyttar till Rayong sommaren 2012 med min Thaifamilj som varit här i Sverige sedan 2002.

Som sagt trevlig läsning/Drivern

Eller ett enklare sätt är att när du ska läsa Legos tråd håll ner Ctrl tangenten och klicka på plus knappen då blir texten större. När du är färdig samma sak igen fast minus.

Det är ju sånt som jag får lön för att kunna :D bla.
Men för dej är det gratis :-\

Det visste jag inte Legolas att thaifruar kan bli rosenrasande arga,och efter 24 timmar vara lika goa igen som om inget har hänt ;)

mvh Drivern

Om någon undrar varför jag nödvändigtvis skulle påtala hans röra i sin trädgård, så var det inte jag som började.... Han själv tog upp ämnet och berömde min trädgård, och sade att det var jättefint... Och det var ju som att öppna "pärleporten" för en sådan som mig, som ni kanske kan förstå..... ;) ;) ;)
:) 8) Exakt legolas i ett nötskal :) ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka